Perussuomalaisten kuihtuminen ja sen seuraukset

Aika kaukana ollaan demokratian juurilta, jos kansanedustajaehdokkaaksi pääsemiseksi aletaan asettamaan rimoja. Vaikka ajatus kieltämättä minua miellyttääkin.
Kansan taju demokratiasta on myös niin kaukana todellisuudesta että valitettavasti kansaa pitäisi ohjata edes hieman nykyistä enemmän. Suomalaiset ovat suurelta osin täysin tietämättömiä edes oman kuntansa ja virkakoneiston toiminnasta, että sinne ei pitäisi päättäjäksi päästää kapea-alaisen tiedon omaavia henkilöitä. Koulutus lähes miltä tahansa alalta, jota yksityinen sektorikin käyttää, olisi omiaan pätevöittämään ehdokkaita edes hieman nykyistä enemmän. Vaikka 100 % laatuun ei päästäisikään, mutta jos uusittu malli karsii 90 % epäpätevistä pois, niin sehän jo on loistava tulos.

Pidän ristiriitaisena että kansa edellyttää Kulmunilta esiintymisen osaamista valmiiksi kun hän ottaa vastaan päättäjän paikan. Samanaikaisesti eduskuntaan ollaan valmiita hyväksymään vaikka tv julkkis ilman mitään osaamista. Päättävät siis Suomeen asioista.
.
 
Kaikki puolueet ovat nykyään liian polarisoituneita siihen yhteen kärkiaatteeseen. Tuntuu siltä, että voisi äänestää useaakin puoluetta, mutta toisaalta ei yhtäkään.

PS:n ongelma kuitenkin on se, että tämän päivän suurimpiin kriiseihin esim. nyt koronapandemiaan ei se ainainen maahanmuuton leimaaminen syntipukisi kaikkeen toimi. Koronan toivat Suomeen suomalaiset itse huvimatkoillaan.

On harhaluulo, että Suomen puolustaminen jotenkin olisi ainoastaan PS:n harteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Jonkinlaisen esiintymiskoulutuksen voisi käydä jokainen päättäjä, näin äänestäjät tietäisivät, että osaavat esiintyä.
 
Se on äänestäjien vika, jos sinne eduskuntaan pääsee idiootteja... sellaista se demokratia kuitenkin on...
Ei voi kuitata asiaa noin heppoisasti. Tyypit sentään ovat päättämässä Suomen valtion asioista ja jonkun on tajuttava kynnys mikäli äänestäjät ei itse tajua.
Äänestäjille voi hieman korottaa rimaa ja silti he saavat itse valita.

Puolueet ovat avainasiassa siinä ketä laittavat ehdolle. Persut voivat itse karsia potentiaalisia hörhöjä. Niin ei kuitenkaan tapahdu jos samanaikaisesti Kokoomus ja Vihreät asettavat mediaseksikkäitä ehdokkaita suuren määrän ääniä kalastaakseen. Säännöt pitää olla kaikille samat.
.
 
Jonkinlaisen esiintymiskoulutuksen voisi käydä jokainen päättäjä, näin äänestäjät tietäisivät, että osaavat esiintyä.
Esiintymistä ei opi jollei siihen ole luontaista rohkeutta. Tämä on nähty elävässä elämässä niin sata kertaa.
Jos ei ole kykyä esillä olevaan tehtävään, sellaiseen ei pidä edes lähteä.
.
 
No itse pidän vähän vieraana ajatuksena sitä, että ehdokkaan pitäisi omata joku tutkinto ennenkuin voi lähteä ehdolle. Kansanvalta on kansanvaltaa, määrittelyt kelpoisuuden suhteen on aina vähän hankalia.
Suomen asioista päättäminen on Suomessa ainoa työ jonka palkka on yli 5000 € kuussa ja ei vaadita mitään osaamista.
Asia ei todellakaan ole kunnossa.
.
 
Ei voi kuitata asiaa noin heppoisasti. Tyypit sentään ovat päättämässä Suomen valtion asioista ja jonkun on tajuttava kynnys mikäli äänestäjät ei itse tajua.
Äänestäjille voi hieman korottaa rimaa ja silti he saavat itse valita.

Puolueet ovat avainasiassa siinä ketä laittavat ehdolle. Persut voivat itse karsia potentiaalisia hörhöjä. Niin ei kuitenkaan tapahdu jos samanaikaisesti Kokoomus ja Vihreät asettavat mediaseksikkäitä ehdokkaita suuren määrän ääniä kalastaakseen. Säännöt pitää olla kaikille samat.
.

Puolueiden sen pitäisikin tehdä. Ymmärtää olla asettamasta ihan jokaista ehdolle ilman kokemusta..

Mutta mitä tuohon kynnyksen asettamiseen muuten tulee, ja varsinkin tuohon "jonkun on", niin...tämä on demokratia ja siinä jokaisella on yksi ääni, niin rikkaalla kuin köyhällä. Sillä mallilla tästä maasta on tehty yksi parhaista valtioista ja toivon sen jatkuvan.

On mullakin mielipiteet siitä kenet voisi viedä saunan taakse tai keltä evätä äänioikeus. Onneksi asia ei ole minun päätettävissä...
 
Jonkinlaisen esiintymiskoulutuksen voisi käydä jokainen päättäjä, näin äänestäjät tietäisivät, että osaavat esiintyä.
Retoriikka ja argumentaatio-oppi kuuluivat mm. antiikkiseen sivistykseen. Nykyäänhän niitä ei opetella juuri ollenkaan. Ja se näkyy puheenlahjoissa. Ei niin, että Perikleskään olisi paljoan Trumppia paremmalta näyttäytynyt mediakorporaatioiden suodattamana.
 
Suomen asioista päättäminen on Suomessa ainoa työ jonka palkka on yli 5000 € kuussa ja ei vaadita mitään osaamista.
Asia ei todellakaan ole kunnossa.
.
Virkamiehethän taustatyön tekevät kovalla koulutustaustalla.
 
Aikaa, rahaa ja energiaa ainakin kuluisi huomattavasti vähemmän kaikenlaisten PS:n trollien paimentamiseen. Aikuiset voisivat keskittyä itse asiaan.
Laita seuraavat edustajat järejestykseen sen mukaan, kuka on yhteiskunnan kannalta vaarallisin:

Ano Turtiainen
Hussein AL Taee
Juha Mäenpää

Niinpä.
 
Puolueiden sen pitäisikin tehdä. Ymmärtää olla asettamasta ihan jokaista ehdolle ilman kokemusta..

Mutta mitä tuohon kynnyksen asettamiseen muuten tulee, ja varsinkin tuohon "jonkun on", niin...tämä on demokratia ja siinä jokaisella on yksi ääni, niin rikkaalla kuin köyhällä. Sillä mallilla tästä maasta on tehty yksi parhaista valtioista ja toivon sen jatkuvan.

On mullakin mielipiteet siitä kenet voisi viedä saunan taakse tai keltä evätä äänioikeus. Onneksi asia ei ole minun päätettävissä...
Viime vaalien jälkeisiä poliittisia ilmauksia seuratessa on käynyt mielessä että naisten äänioikeus pitää säilyttää, hoituu meinaan peltoreilla :p , äänestysoikeus taas.....
 
Mutta mitä tuohon kynnyksen asettamiseen muuten tulee, ja varsinkin tuohon "jonkun on", niin...tämä on demokratia ja siinä jokaisella on yksi ääni, niin rikkaalla kuin köyhällä. Sillä mallilla tästä maasta on tehty yksi parhaista valtioista ja toivon sen jatkuvan.
Edelleen monimutkaistuvassa maailmassa ja poliittisella foorumilla entiset osaamisen tasot eivät enää riitä. Suomen poliittista järjestelmää tulisi uudistaa niin, että ehdokkailla on kaikissa puolueissa minimi-koulutustaso. En voi ymmärtää miksi muu maailma kehittyy ja ihmisiltä odotetaan uusia taitoja joka päivä, mutta Suomen päättäjät voivat olla tasolla jonka osaaminen on päätetty joskus 100 vuotta sitten.

Mun pointti on se, että vaikka historiassa onkin menestytty jotakuinkin hyvin kansanmiesten päätöksillä, nykytilanne on hieman haastavampi ja siksi myös hieman korkeampi osaamisen taso on suotavaa.
.
 
Edelleen monimutkaistuvassa maailmassa ja poliittisella foorumilla entiset osaamisen tasot eivät enää riitä. Suomen poliittista järjestelmää tulisi uudistaa niin, että ehdokkailla on kaikissa puolueissa minimi-koulutustaso. En voi ymmärtää miksi muu maailma kehittyy ja ihmisiltä odotetaan uusia taitoja joka päivä, mutta Suomen päättäjät voivat olla tasolla jonka osaaminen on päätetty joskus 100 vuotta sitten.

Mun pointti on se, että vaikka historiassa onkin menestytty jotakuinkin hyvin kansanmiesten päätöksillä, nykytilanne on hieman haastavampi ja siksi myös hieman korkeampi osaamisen taso on suotavaa.
.
Minkälaista osaamista peräänkuulutat?
 
Edelleen monimutkaistuvassa maailmassa ja poliittisella foorumilla entiset osaamisen tasot eivät enää riitä. Suomen poliittista järjestelmää tulisi uudistaa niin, että ehdokkailla on kaikissa puolueissa minimi-koulutustaso. En voi ymmärtää miksi muu maailma kehittyy ja ihmisiltä odotetaan uusia taitoja joka päivä, mutta Suomen päättäjät voivat olla tasolla jonka osaaminen on päätetty joskus 100 vuotta sitten.

Mun pointti on se, että vaikka historiassa onkin menestytty jotakuinkin hyvin kansanmiesten päätöksillä, nykytilanne on hieman haastavampi ja siksi myös hieman korkeampi osaamisen taso on suotavaa.
.
Ongelma tuossa on se, että kohta kouluttamattomalla/ matalasti koulutetulla väellä ei olisi mahdollisuutta saada "omaa"edustajaansa eduskuntaan. Se taas on demokratian vastaista.
 
Back
Top