Pioneeritoiminta; välineet ja toimintatavat

Periaatteessa toi ammuttava matto on fiksu, mutta jo avomaastossa tulos on noin vänkyrä. Mitä se sanoi? Oliko turvallinen leveys 170 cm? Henkilöauton leveys? Ja eihän tota voi käyttää, jos on aluskasvustoa.
 
Periaatteessa toi ammuttava matto on fiksu, mutta jo avomaastossa tulos on noin vänkyrä. Mitä se sanoi? Oliko turvallinen leveys 170 cm? Henkilöauton leveys? Ja eihän tota voi käyttää, jos on aluskasvustoa.

Magitsun linkkaamassa Bundeswehrin tviitissä, postaus #334, kerrotaan, että polku on 70 metriä pitkä ja 60 cm leveä ja tarkoitettu jalkaväelle.

"Die #Minenräumleiter80 in #60Sekunden Mit einer Leinenschlepprakete wird die strickleiterartige Konstruktion abgeschossen und zur Explosion gebracht. Minen in der Umgebung werden zerstört und es entsteht ein 60cm breiter und 70m langer minenfreier Pfad für die eigene #Infanterie."

"The #mineclearanceladder80 in #60seconds
The rope-ladder-like construction is shot down with a line-tow rocket and exploded. Mines in the area are destroyed and a 60cm wide and 70m long mine-free path is created for your own #infantry."


Sama sanotaan Peelon postaamassa videossa, postaus #338, kohdassa 3:54.


1643644418186.png
 
Magitsun linkkaamassa Bundeswehrin tviitissä, postaus #334, kerrotaan, että polku on 70 metriä pitkä ja 60 cm leveä ja tarkoitettu jalkaväelle.

"Die #Minenräumleiter80 in #60Sekunden Mit einer Leinenschlepprakete wird die strickleiterartige Konstruktion abgeschossen und zur Explosion gebracht. Minen in der Umgebung werden zerstört und es entsteht ein 60cm breiter und 70m langer minenfreier Pfad für die eigene #Infanterie."

"The #mineclearanceladder80 in #60seconds
The rope-ladder-like construction is shot down with a line-tow rocket and exploded. Mines in the area are destroyed and a 60cm wide and 70m long mine-free path is created for your own #infantry."


Sama sanotaan Peelon postaamassa videossa, postaus #338, kohdassa 3:54.


Katso liite: 56113
Joo, ymmärrän saksaa, mutta kuuntelin tuon työpaikalla vähän toisella korvalla. :-)
 
HSW_from_Poland_presents_its_Baobab-K_truck-mounted_scatterable_mine-laying_system_925_001.jpg


HSW_from_Poland_presents_its_Baobab-K_truck-mounted_scatterable_mine-laying_system_925_002.jpg

HSW Baobak-K miinanlevittäjä

The first prototype of the Baobab scattered mine laying platform was presented in September 2013 during the MSPO Defense Exhibition that was held in Kielce, Poland. In December 2018, The Polish army procurement agency awarded a contract to the Polish company Huta Stalowa Wola to develop a prototype of the Baobab-K. Citing Jane's website, HSW expects that the development could be completed by the end of 2022.

The Baobak-K is based on a P662D.43 8x8 truck chassis manufactured by the Polish company Jelcz. The vehicle is designed with a crew cabin at the front and a crane on its rear and six mine launcher units, each mounted on a turntable mounted at the rear of the truck chassis. Each mine launcher unit has twenty preloaded magazines each holding five mines. Each launcher unit carries 100 mines. The BAOBAB-K can use two types of anti-tank mines, the MN123.1 with immediate action and the MN123.2 with delayed action.

The MN-123 is a Polish scatterable anti-tank mine. The mine is a flat cylinder, with a beveled edge. It is normally deployed from a ground vehicle, using a dispensing system holding 80 mines. The mine can also be manually laid. Like the MN-121 mine, it uses a magnetic influence fuze which detects when a vehicle passes over it. It also has an anti-handling device. Both faces of the mine have a Misznay Schardin effect-shaped charge, which is reportedly able to penetrate 60 millimeters of armor at an offset of 0.3 meters.

The BAOBAB-K enables the deployment of barrier minefields with different sizes, densities of laying, and time of self-destruction. Required parameters of the resultant barrier are obtained by suitable programming of the control unit in automatic or manual mode and positioning of launchers. The minefield laying process is carried out automatically by using a control station. The vehicle is operated by a crew of two.

In automatic mode, the computer calculates the speed of the vehicle, launcher settings, and adjusts the frequency of launching mines while driving. Additionally, minefield parameters and coordinates are recorded on digital maps and displayed on the computer screen and might be sent through radio communications to higher command level units.

The BAOBAB can launch the mine from center line of the vehicle to a distance of 30 to 90 m with a speed from 5 to 25 km/h with the possibility of launching on the sides and the rear of the vehicle. Possibility of laying on both sides and to the rear of the vehicle. the Baobab-K is bale to create a minefield of up to 1,800 m with a laying time of less than 22 min. The vehicle can be reloaded in less than 30 min.
 
Muuta en keksi, kuin välttää kipinöintiä.
Voiteluaine, vähentämään kitkaa.

No, me kaikki varmaankin tiedämme täsmälleen miksi nuo ukot tuohon operaatioonsa ryhtyivät? Siis ei sen takia, että se on räjähtämätön pommi paikassa jossa sitä ei voi hävittää räjäyttämällä, vaan siksi että tuosta saa todella coolin IED:n! :p
 
Lisään tännekin tuon Ukrainan konfliktin lisäksi. Miinakoira itselle tuntematon, mutta varmaan toimiva konsepti. Sitä en takaa etteikö kyseessä olisi lavastus.

Screenshot_2022-03-22-09-14-10-69_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
 
Selailin Hakku-lehteä 2/2022. Muutamia muistinvaraisia poimintoja ( valokuvia en valitettavasti saanut otettua ) :

Ilmavoimilla on ainakin kokeilussa Kenno Tech Oy:n valmistama lentokoneen siirrettävä ballistinen suoja. Kyseessä on telttamainen läpikuljettava rakennelma jossa on liukuovet molemmissa päissä. Samannäköisiä rakenteita näkyy olevan eri kentillä maavallien väliin sijoitettuna.

Forcit on tuottanut uuden putkiraivaimen ja kylkipanoksen. Jälkimmäinen näyttää istuvan samaan kolmijalkaan kuin viuhkapanos.

Etähallittava ps-miinajärjestelmä on saavuttamassa sarjatuotantovalmiuden. Kyseessä on moniherätepanssarimiinan kaltainen yhdistelmä jossa on pohjapanssarin läpäisevä panos ja päälataus joka vaikuttaa telamiinan tavoin.

Merivoimien PM16 on tuotannossa päivitettynä PM21-versiona

Edit

Forcitin sivuilla lisäinfoa


Edit2

Forcitin materiaalin perusteella viuhkapanoksessa ei enää käytetäkään kolmijalkaa. Panoksesta on myös tehty kevytversio.

Ja tuo aiemmin putkiraivaimeksi esittelemäni Bangalore Blade taitaa ollakin hiukan monipuolisemmin käytettävä raivauspanos.
 
Viimeksi muokattu:
@Rannari

-Kennotech valmistaa ainakin niitä (kenno)suojaseiniä joita voidaan käyttää myös lentokoneiden sirpalesuojina. Onko tästä joku yläpuoleltakin suojattu malli, ei kai?
-KT-shelter tekee katettuja sääsuojia, minkä voi tietty sijoittaa noiden suojaseinien väliin.
-Forcitin brosyyrien mukaan heillä on mallistossa kolme eri viuhkapanosta. Kooltaan keskimmäinen on VP2010 ja se isoin on niillä A-mallisilla kylkiin asennettavilla jaloilla. VP2010 jalka on mielestäni kyllä kätevämpi, mutta paino/mitat estävät sen käytön.
-Oliko siellä mainintaa että mitä noista panoksista/miinoista on käytössä tai tulossa käyttöön PV:lle?
 
@Rannari

-Kennotech valmistaa ainakin niitä (kenno)suojaseiniä joita voidaan käyttää myös lentokoneiden sirpalesuojina. Onko tästä joku yläpuoleltakin suojattu malli, ei kai?
-KT-shelter tekee katettuja sääsuojia, minkä voi tietty sijoittaa noiden suojaseinien väliin.
-Forcitin brosyyrien mukaan heillä on mallistossa kolme eri viuhkapanosta. Kooltaan keskimmäinen on VP2010 ja se isoin on niillä A-mallisilla kylkiin asennettavilla jaloilla. VP2010 jalka on mielestäni kyllä kätevämpi, mutta paino/mitat estävät sen käytön.
-Oliko siellä mainintaa että mitä noista panoksista/miinoista on käytössä tai tulossa käyttöön PV:lle?
Minä tiedän vain sen mitä kuvassa ja kuvatekstissä oli. Harjakattoinen läpiajettava teltta/halli jossa päissä liukuovet.

Käyn työasioissa säännöllisen satunnaisesti Logistiikkalaitoksella ja nyt ehdin selata Hakkua kahvikupposellisen ajan joten vähän ohueksi jäi asioiden omaksuminen. Kun kyseessä vielä oli Forcitin esittely niin Pv:n osuutta ei välttämättä edes isosti korostettu.

Kuulemme varmaan lisää kunhan joku perehtyneempi saa lehden käsiinsä.
 
Ruotuväessä juttu silta-autoista ja - vaunuista. Kehitys kehittyy.



Edit... liitteeksi vielä Kilpi-lehden juttu vuodelta 2011 samasta aiheesta.
Tämä sanavalinta hieman hämmästyttää:
"Puolustusvoimat on uudistamassa siltakalustoaan. Pioneeritarkastajan sijainen, everstiluutnantti Timo Ronkainen kertoo, että uutena Puolustusvoimille on hankittu Leopard 2L -siltapanssarivaunuja sekä 14-metrisiä Leguan-siltoja Sisun silta-ajoneuvohin."
Uutena?
Eikös ne siltavaunut tehty ykkösrivistä vapautuneista 2A4:sta? Toki sillat itse tuli uutena.
 
Back
Top