Pistimiä, veitsiä, lähinahistelua ja kaikkea muuta brutaalia

Toisaalta sellainen etupotku (?) vastustajan mahaan joka työntää sitä taaksepäin. Sellainen ehkä olisi parempi snägärijonon kahinoissa. Muinaisessa kreikan pankrationissa liike tunnettiin nimella gastreizen (?) Tuo on siitä hyvä että aloittelijakin osaa sen. Toki joku pro faitteri varmaan hakisi päähän potkua ja tyrmäystä....

Käsittääkseni tuolla tavalla saa vähän lisää etäisyyttä snägäri riehujaan.

Toki jos on kylmä ja jäinen maa niin potkut kannattaa pitää vähemmallä ettei kaadu itse. Paitsi jos sulla on tosi hyvät kengät hehe.
Siis tälläinen mitä tässä tehdään vatsan seutuun (videolla tehdään myös kiertopotkuja mutten tarkoita niitä)?

(Tai tälläinen? :D)

Kyllähän tuollaisella hyvinkin voi saada äijän kumoon. Tasapainoa tosin on varottava itse suorittajankin varsinkin talvella tai jos on nautittu ilolientä.
 
Puhelimista kukkaruukkuun. Olenko ehkä esitellyt itse tekemäni lappalaisen? Terä on 18,5 senttiä. Kyllähän tälläkin jo poron silpaisee. Mutta minulla ei ole poroja. Jos jää talvella mottiin nääntymään, tällä veistää kaverin jäätynyttä pohjettakin hyvin käristeeksi. En aio jäädä.

Joten melko turha tämä on, mutta tekeminen oli hauskaa.

Avartio+023.jpg
buuggo+006.jpg
buuggo+008.jpg
Hieno, mutta sormisuojan puuttuminen pieni miinus.
 
Siis tälläinen mitä tässä tehdään vatsan seutuun (videolla tehdään myös kiertopotkuja mutten tarkoita niitä)?

(Tai tälläinen? :D)

Kyllähän tuollaisella hyvinkin voi saada äijän kumoon. Tasapainoa tosin on varottava itse suorittajankin varsinkin talvella tai jos on nautittu ilolientä.

Jos osuu rintaan niin käsittääkseni vihollisen tasapaino järkkyy vielä enemmän. Videollahan tuo thaimaan mies sitä hyvin näyttikin.
 
Jos osuu rintaan niin käsittääkseni vihollisen tasapaino järkkyy vielä enemmän. Videollahan tuo thaimaan mies sitä hyvin näyttikin.
Varmaan. Itse kuitenkin yleensä ajattelen, että "katutilanteissa" kannattaa suosia matalia potkuja oman tasapainon vuoksi, ja siksi että ne on helpompi suorittaa. Siis mikä ettei potkisi rintaan jos se toimii, mutta varauksella sen toimivuudesta. Mutta tuon tyyppinen etupotku on tosiaan hyvä etäisyyden ottamiseen.
 
Minä olen edelleen sitä mieltä, että pistooli (tai muu ampuma-ase) on ensisijainen vaihtoehto lähitaisteluita silmällä, sitten tulee kenttälapio/kirves/RK+pistin, sitten puukko ja ihan vihoviimeinen keino on paljaat kädet ja potkut.
 
Minä olen edelleen sitä mieltä, että pistooli (tai muu ampuma-ase) on ensisijainen vaihtoehto lähitaisteluita silmällä, sitten tulee kenttälapio/kirves/RK+pistin, sitten puukko ja ihan vihoviimeinen keino on paljaat kädet ja potkut.
Joo. Tässä aiheessa on paljon viestejä jotka voisi olla parempia kamppailulajitriidissä, mutta eipä nuo kai täällä suurta haittaa aiheuta.
 
Varmaan. Itse kuitenkin yleensä ajattelen, että "katutilanteissa" kannattaa suosia matalia potkuja oman tasapainon vuoksi, ja siksi että ne on helpompi suorittaa. Siis mikä ettei potkisi rintaan jos se toimii, mutta varauksella sen toimivuudesta. Mutta tuon tyyppinen etupotku on tosiaan hyvä etäisyyden ottamiseen.

Olen nähnyt kerran tyypin kokeilevan korkeaa potkua talvella ja tyrmäävän itsensä lumisella kadulla liukastuessa.....
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiintoinen video lyhyellä kiväärillä (kepillä, pampulla yms) toimisesta jos/kun siihen yhdistetään veitsen käyttö. Mielenkiintoinen osuus alkaa 4:30 minuutin kohdalta.


Ja videon mukaan gurkhat ovat tehneet näin jopa pidemmillä kivääreillä. Eli esim RK:n kanssa tuo olisi yksi vaihtoehto. Tosin epäilemättä vaatii enemmän harjoitusta kuin kiväärin käyttö perinteisellä tavalla. Ja voi aina miettiä että onko tilanne niin pikainen että kivääriä pitää käyttää kuten se käsissä sattuu olemaan.

Tuosta leukusta. Ei se nyt pistovehkeenä ihan paska olisi... Toki se sormisuojan puuttuminen aiheuttaa sen että ei se pistämiseen sovellu, mutta kahvan muotoileminen siten että siihen saadaan upotus sormelle/sormille on täysin mahdollista. Poistettavaa materiaalia kuitenkin riittää. Norjalaisten armeijaleukussahan on sormisuoja. En tiedä muuten norjalaisten leukuperinteitä, eli onko tuo varusmiesturvallisuuden kannalta lisätty? Vai kuuluuko pidempäänkin leukuperinteeseen Norjassa?

Sitten esim Gukriin usein jätetään/lisätään kahvan keskiosaan "vanne" joka hoitaa samaa asiaa. Eli kämmenen sisään luodaan kitkatekijä joka sitoo kahvan kämmeneen.

Omassa puukossani taas kahvan perä on muotoiltu luiskamaiseksi että pikkurillin voi sijoittaa sinne, sattuman kaupaa että kaupasta valitsin tuon tyyppisen kahvan (toki on siinä matala upotus sormellekin mutta siihen en luottaisi). Olen täysiä koittanut lyödä lautaan, ja pitää. Toki kahvaa pitää muistaa puristaa.

Eli ei se sormisuoja ole pakollinen, kunhan jonkinsortin luiston esto on. Mutta toki silloin vaaditaan enemmän käyttötaitoa ja nimenomaan pitää osata puristaa kahvaa.
 
Ei sormisuojaa puukossa välttämättä tarvitse, itse jos isken puukolla kohmeisin käsin niin taitan peukalon kahvan päähän varmistukseksi ettei pääse luistamaan.
 
Ei sormisuojaa puukossa välttämättä tarvitse, itse jos isken puukolla kohmeisin käsin niin taitan peukalon kahvan päähän varmistukseksi ettei pääse luistamaan.

Näinpä. Jos pidetään jääpiikki-otteella niin juuri näin, ja jos vasara-/ kynäotteella niin pikkurilliä. Vaatii vain harjoitusta.

Toki tuo jääpiikki-ote peukalo kahvan perällä ei ole hyvä jos vastustaja koittaa riistää puukkoa. Kämmenen puolella ei ole oikeastaan mitään koska peukalo on kahvan perällä eikä purista sormia kiinni... Ihan mielenkiintoinen tekninen yksityinkohta. Tuossa mitä tuota testailen niin peukalo nyrkissä minä en saa toisella kädellä tarpeeksi voimaa että saisin veitsen riistettyä pois otteesta, olkavarsi ja ranne kiertyy enemmin. Peukalo perällä kuuluu *vips* vain kun kahva luiskahtaa sormien läpi eikä auta puristaa miten paljon vain. Eli aseen riiston yhteydessä voi olla melkoinen merkitys.

Mutta menee lillukasvarsiin. Jo se että joutuu veitsellä ratkomaan maaottelua on niin marginaalinen tapaus että huh-huh, puhumattakaan siitä että se menisi kamppailuksi aseen hallinnasta.
 
Ehkei sormisuojaa puukossa tarvitse, mutta onko siitä mitään haittaakaan? Aivan varmasti säästää ainakin 20 sidettä joita tarvitaan käden paikkailuun kokemattomien ensimmäistä kertaa kohmeisilla käsillä kiiressää taistelun stressissä sitä käyttäessä, ehkä 20 sideharson hinnalla olisi jo saanut puukoille sormisuojat. Vaikka toki, mikäli on hengenlähtö lähellä pari viiltoa sormiin ei ketään haittaa.
Mikäli tietää mitä tekee ei puukkoon tarvitse edes kahvaa
Mutta itse ottaisin mieluusti sormisuojan + kahvan kuin 5 karkkipussia joiden hinnalla suojat saa.
 
Ehkei sormisuojaa puukossa tarvitse, mutta onko siitä mitään haittaakaan? Aivan varmasti säästää ainakin 20 sidettä joita tarvitaan käden paikkailuun kokemattomien ensimmäistä kertaa kohmeisilla käsillä kiiressää taistelun stressissä sitä käyttäessä, ehkä 20 sideharson hinnalla olisi jo saanut puukoille sormisuojat. Vaikka toki, mikäli on hengenlähtö lähellä pari viiltoa sormiin ei ketään haittaa.
Mikäli tietää mitä tekee ei puukkoon tarvitse edes kahvaa
Mutta itse ottaisin mieluusti sormisuojan + kahvan kuin 5 karkkipussia joiden hinnalla suojat saa.

Tuo video on siinä mielessä hölmö (jota sinnekin kommentoinkin) että ensinnäkin miekan terän kuuluu olla öljyinen jos sen meinaa ruosteelta suojata... Ehkä superkuivalla terällä tuo vielä onnistuu, tai johonkin pihkaan uitettuna...

Olen testaillut tuota 'murhaiskua' (eli molemmin käsin terästä kiinni) hommaa omalla miekalla ja lopputulemat ovat seuraavat:

-Renkaan hakkaaminen on turvallista puuhaa. Toki jos "ristisuoja"/"sormirsuoja" eksyy renkaan taakse niin sitten astuu voimaan seuraavan kohdan ongelma:
-Terän vetäminen on jossakin määrin turvallista puuhaa koska terä kapenee kärkeä kohti. Eli jos terä alkaa liukumaan niin ainakin se "vetäytyy" pois pin kämmenestä sen sijaan että "laajenee" kohti kämmentä. Pitävä ote omaa kehonpainoa vastaan ei onnistu (eli jos vastus ottaa kahvasta kiinni ja nykäisee), videolla on selvää että veto ei ole kummallakaan osapuolella kovinkaan kummoinen eikä yllättävä/äkillinen.
-Työntämisellä en mitenkään kykene pitämään otetta niin lujana ettei terä alkaisi luisumaan kämmenetä vasten! Siis kun käytän omaa kehon painoa. Kädessä oli paksut nahkahansikkaat ja selvät viillot jäi kämmeniin!

Minä pystyn kiipeämään 10 metriä ohutta hamppuköyttä ilman jalkoja ja otteen kanssa ei ole ongelmaa ja Maastavedossa varmasti nousee otteen puolesta yli 200 kiloa, ennemmin pettää selkä. Eli kohtuu pitävä ote minulla on ihan normikansalaisen mittapuulla (ja normireserviläisen mittapuulla vielä pitävämpi). Eli tuo toimii tasan niin kauan kun vastustaja ei ota miekasta kiinni ja vetäise tai työnnä sitä!

Ns. Puolimiekkailu jossa toinen käsi kahvalla ja toinen terällä on ihan toinen juttu. Kahvalla oleva käsi työntää/vetää ja terällä oleva käsi tukee ja mahdollisesti osallistuu vääntämiseen (esim vastustajan kampeaminen maahan).

Ihan mielenkiintoinen juttuhan tuo on. Ja toki yksi asia josta on hyvä olla tietoinen jos esim puolimiekkailussa tullaan tilanteeseen jossa kahvalla lyöminen on yksi vaihtoehto, mutta mitenkään kovin käyttökelposena sitä ei voi pitää.

Toki videon pääpointti on osoittaa se että terästä ylipäätään voi pitää kiinni.

Huomautettakoon kuitenkin että normi skandi-teroitus puukoissa on sitten huomattavasti purevampi kuin Eurooppalaisten miekkojen teroitus joka on teräkulmiltaan tyypillisesti lähempänä veistokirvestä kuin puukkoa... Omilla puukollani en ala tuota edes koittamaan koska pidän ne niin terävinä että niillä voi ajella käsivarren karvoituksen.
 
Viimeksi muokattu:
Normipuukko ilman sormisuojusta ei ole tarkoitettu ihmisen tappamiseen vaan se on työkalu. Terä-aseet jotka ovat vartavasten tappamiseen tehty kuten tikarit niin niillä on väistinrauta/kädensuoja.
 
Ehkä tähän sopii laittaa yksi miekankäyttö video, hyvin leikkaa lihaa ja luuta.

 
Back
Top