Ehkei sormisuojaa puukossa tarvitse, mutta onko siitä mitään haittaakaan? Aivan varmasti säästää ainakin 20 sidettä joita tarvitaan käden paikkailuun kokemattomien ensimmäistä kertaa kohmeisilla käsillä kiiressää taistelun stressissä sitä käyttäessä, ehkä 20 sideharson hinnalla olisi jo saanut puukoille sormisuojat. Vaikka toki, mikäli on hengenlähtö lähellä pari viiltoa sormiin ei ketään haittaa.
Mikäli tietää mitä tekee ei puukkoon tarvitse edes kahvaa
Mutta itse ottaisin mieluusti sormisuojan + kahvan kuin 5 karkkipussia joiden hinnalla suojat saa.
Tuo video on siinä mielessä hölmö (jota sinnekin kommentoinkin) että ensinnäkin miekan terän kuuluu olla öljyinen jos sen meinaa ruosteelta suojata... Ehkä superkuivalla terällä tuo vielä onnistuu, tai johonkin pihkaan uitettuna...
Olen testaillut tuota 'murhaiskua' (eli molemmin käsin terästä kiinni) hommaa omalla miekalla ja lopputulemat ovat seuraavat:
-Renkaan hakkaaminen on turvallista puuhaa. Toki jos "ristisuoja"/"sormirsuoja" eksyy renkaan taakse niin sitten astuu voimaan seuraavan kohdan ongelma:
-Terän vetäminen on
jossakin määrin turvallista puuhaa koska terä kapenee kärkeä kohti. Eli jos terä alkaa liukumaan niin ainakin se "vetäytyy" pois pin kämmenestä sen sijaan että "laajenee" kohti kämmentä. Pitävä ote omaa kehonpainoa vastaan ei onnistu (eli jos vastus ottaa kahvasta kiinni ja nykäisee), videolla on selvää että veto ei ole kummallakaan osapuolella kovinkaan kummoinen eikä yllättävä/äkillinen.
-Työntämisellä en mitenkään kykene pitämään otetta niin lujana ettei terä alkaisi luisumaan kämmenetä vasten! Siis kun käytän omaa kehon painoa. Kädessä oli paksut nahkahansikkaat ja selvät viillot jäi kämmeniin!
Minä pystyn kiipeämään 10 metriä ohutta hamppuköyttä ilman jalkoja ja otteen kanssa ei ole ongelmaa ja Maastavedossa varmasti nousee otteen puolesta yli 200 kiloa, ennemmin pettää selkä. Eli kohtuu pitävä ote minulla on ihan normikansalaisen mittapuulla (ja normireserviläisen mittapuulla vielä pitävämpi). Eli tuo toimii tasan niin kauan kun vastustaja ei ota miekasta kiinni ja vetäise tai työnnä sitä!
Ns. Puolimiekkailu jossa toinen käsi kahvalla ja toinen terällä on ihan toinen juttu. Kahvalla oleva käsi työntää/vetää ja terällä oleva käsi tukee ja mahdollisesti osallistuu vääntämiseen (esim vastustajan kampeaminen maahan).
Ihan mielenkiintoinen juttuhan tuo on. Ja toki yksi asia josta on hyvä olla tietoinen jos esim puolimiekkailussa tullaan tilanteeseen jossa kahvalla lyöminen on yksi vaihtoehto, mutta mitenkään kovin käyttökelposena sitä ei voi pitää.
Toki videon pääpointti on osoittaa se että terästä ylipäätään voi pitää kiinni.
Huomautettakoon kuitenkin että normi skandi-teroitus puukoissa on sitten huomattavasti purevampi kuin Eurooppalaisten miekkojen teroitus joka on teräkulmiltaan tyypillisesti lähempänä veistokirvestä kuin puukkoa... Omilla puukollani en ala tuota edes koittamaan koska pidän ne niin terävinä että niillä voi ajella käsivarren karvoituksen.