Ehdin jo kirjoittaa tuonne linkin taakse, enkä tiedä sallitaanko tuplapostauksia?
Edit. Tulkoon tännekin, niin saadaan vähän laajempaa keskustelua.
**************************
Poliisi saa ampuma- ja aseenkäsittelykoulutusta perustutkinnon osana 36 h
* ja huomattava osa nuoremmista konstaapeleista ei ole ennen tuota ampunut tai edes pitänyt kädessään pistoolia.
Tuossa ajassa saadaan kuitenkin aikaan se, että tasokoe pystytään läpäisemään hyväksytysti ja turvallisesti, jolloin saadaan oikeus kantaa asetta julkisilla paikoilla kansalaisten keskuudessa sekä tarpeen vaatiessa käyttää sitä voimankäyttövälineenä. Sivumennen sanoen poliisin tasokoe on muuten yksi suuri vitsi jos mittarina käytetään ampumataitoa… Koulutus on hyvin muodollista, varsinkin jos verrokiksi asetetaan esimerkiksi toiminta-ampujien harjoitteet.
Käytännössä poliisin perustutkinnon osana oleva AA-koulutus tarkoittaa
- ampumaotteen muodostamista
- tähtäämistä
- laukaisua
- vetämistä ja kotelointia
- lippaanvaihtoa
- häiriönpoistoa ”lipas irti”- menetelmällä
Erityinen huomio sille, että huomattava osa ei ole tosiaan ikinä ennen ampunut välttämättä edes ilmakiväärillä ja suurimmalla osalla ampumakokemus rajoittuu varusmiesaikaan.
Varusmiesten osalta koulutus saisi varmaan olla samantyyppistä, mutta itse lisäisin ensisijaiseksi häiriönpoistomenetelmäksi "tap-rack-ready"- menetelmän ja ”lipas-irti”-menetelmä olisi toissijainen. Yleensähän palveluspistoolin häiriö on laukeamaton ja taistelutilanteessa nopeus on valttia.
Kovin spesifiin harjoitteluun ei varmastikaan ole resursseja ja on parempi opettaa yksinkertaisia perustekniikoita massalle kuin mennä sen harvan nopeasti oppivan ehdoilla.
Jos lähtökohdaksi otetaan tuo 36 h ja 250-300 patruunaa, niin ollaan sillä tasolla, jolla PolAMK kouluttaa ”ammattimaisia aseenkäsittelijöitä”. Käytetty aika ja patruunamäärä ovat tietysti surkean vähäisiä jos niitä verrataan asemiehiin, mutta ilmeisestikin tuo antaa joitakin eväitä.
Resurssien puutteen takia tyytyisin ihan suosiolla siihen, että pistooli opetettaisiin jalkaväen taistelijoille eikä jokaiselle varusmiehelle. En osaa sanoa miten montaa miestä se vuositasolla tarkoittaisi, mutta maavoimien osalta pistoolikoulutus annettaisiin kaikissa niissä koulutushaaroissa, joissa tuotetaan etulinjan taistelijoita. Esimerkiksi talousmiehet ja KRH-miehet jäisivät ulkopuolelle.
On tietysti mahdoton ajatus, että 5½ kk asevelvollisuuden tai poliisin ase- ja ampumakoulutuksen rajatuilla resursseilla saadaan aikaiseksi yhtä hyviä ja varmoja aseenkäsittelijöitä ja ampujia kuin uskon esimerkiksi Sinun, commandon tai itseni olevan. Harjoittelumäärissä ollaan kuitenkin aivan älytön määrä edellä jos verrataan keskimääräiseen varusmieheen tai aloittelevaan poliisimieheen. Tai keskimääräiseen ammattisotilaaseen.
Sinä, ZtH, et edusta keskimääräistä suomalaista ammattisotilasta tässä asiassa ja minä tai commando emme edusta keskimääräistä suomalaista reserviläistä. Oletan, että jokaisella meistä on 10 vuotta tai enemmän ampumaurheiluharrastusta, pääasiassa toiminnallista ampumaurheilulajia, takana ja vuositasolla menee neli tai jopa viisinumeroinen määrä patruunoita.
Itse koulutuksen jättäisin miehistön osalta E- ja J-kausille. Pääpaino E-kaudella osana ase- ja ampumakoulutusta. P-kaudella tuo menisi ns. ”hukkaan”, koska kaikkia ei kuitenkaan kouluteta taistelijantehtäviin. Aliupseerikursseilla valmentaisin tulevat ryhmänjohtajat apukouluttajiksi rastikoulutusta silmälläpitäen ja sisällyttäisin koulutukseen jotain pistooliin liittyvää. Varusmiesaliupseerit siis pystyisivät opettamaan aseen purkamisen ja osan muodollisesta koulutuksesta rasteilla. Ampuma-otteen, vetämisen ja laukaisutekniikan jättäisin kantahenkilökunnalle, koska nuo ovat vaaranpaikkoja oppia huonosti ja jopa väärä tapa.
Ensimmäinen askel olisi oppitunti aiheesta ”Pistooli jalkaväen taisteluvälineenä”, jossa kerrottaisiin perusteet aseesta ja siitä mihin se on tarkoitettu.
Toisessa vaiheessa olisi kuivaharjoittelu, jossa opetettaisiin aseen purkaminen/kokoaminen/huoltaminen, lippaan vaihto ja häiriön poisto. Tämän jättäisin varusmiesaliupseerien koulutettavaksi, joskin valvoisin rasteja.
Kolmannessa vaiheessa kantahenkilökuntaan kuuluva opettaisi kahden käden ampumaotteen muodostamisen sekä laukaisutekniikan eron rynnäkkökiväärin nähden. Tässä todennäköisesti joutuisi korjaamaan hollywood- suorituksia jonkin verran.
Neljännessä vaiheessa olisi vuorossa totuttautumisammunnat pistooliradalla esimerkiksi 15 tai 10 metrin etäisyydeltä palveluspuvussa. Ihan perusammunnat siis. Jokainen ampuisi 50 patruunaa aloittaen 5 laukauksen sarjoissa tavoitteena mahdollisimman pieni kasa. Tarkoituksena olisi vain tutustua aseeseen sekä sarjojen ja taululla käyntien välissä havainnoida ja pyrkiä korjaamaan virheellisiä tekniikoita. Tavoite olisi, että jokainen pystyy ampumaan viimeisessä sarjassa 10 laukausta A5 tai jopa A4 kokoiselle arkille staattisesta asennosta ilman aikarajaa. Ryhmät ampuisivat ilman vaihtoja koko setin ja aikaa kuluisi ryhmää kohden 60-90 minuuttia.
Jokainen ampuja kohdataan yksilönä ja suorituksesta annetaan palaute eikä vain todeta tulosta ja paikata - siksi varaan tuohon noinkin runsaasti aikaa.
Jos joukkueessa on kaksi kouluttajaa, niin kaksi ryhmää voisi ampua samanaikaisesti, jolloin joukkue tarvitsisi aikaa 2-3 tuntia. Ei-ampuvilla ryhmillä olisi ryhmänjohtajien johtamaa rastikoulutusta tai vaikka taukojumppaa.
Viidennessä vaiheessa opetettaisiin pistoolin oikeaoppinen ja turvallinen vetäminen ja kotelointi kantahenkilökunnan toimesta. Aikaikkunaa en osaa sanoa, koska tässäkin virheellisiä suorituksia varmasti joudutaan uusimaan. Mahdollisuuksien mukaan käyttäisin paukkupatruunaa pistoolin patruunapesässä varmistamaan sormikurin toteutumisen. Aikaa 2 tuntia ja taustalla rastikoulutusta, jotta kerrallaan opetettava ryhmä saadaan pidettyä tarpeeksi pienenä.
Kuudennessa vaiheessa ammuttaisiin taas perusammunnat tilanneradalla käyttäen 50 patruunaa per koulutettava. Lisukkeena olisi latausharjoituspatruunoiden käyttö kouluttajien tai apukouluttajien lipastamissa lippaissa ja turvallinen ja oikeaoppinen häiriön poisto itsenäisesti kesken suorituksen ja muuten sama tavoite kuin vaiheessa 4 eli ampumakokemuksen kerryttäminen ja pistoolin tottuminen. Harjoite ammutaan taisteluvarustuksessa ilman rynnäkkökivääriä. Ei-ampuva joukko on rasteilla.
Seitsemännessä vaiheessa ammutaan lähiammunnat 4-7 metrin etäisyydeltä ja kotelosta vetäen. Äänimerkistä (
esim. pillin vihellys) ampuja vetää ja ampuu yhden osuman taulun keskellä olevaan A5/A4 arkkiin, tuo aseen valmiusasentoon, rikkoo putkinäön ja koteloi aseen.
Ensimmäisessä harjoitteessa taistelija ampuu yhden laukauksen per veto, toisessa kaksi laukausta. Ei siis tuplalaukausta, vaan kaksi laukausta. Hyvien tuplalaukausten opettamiseen ei ole aikaa eikä tarpeeksi kuulaa. Suhdeluku 20/30 ampuen yhteensä 50 patruunaa. Harjoite ammutaan taisteluvarustuksessa ilman rynnäkkökivääriä.
Kahdeksannessa vaiheessa opetetaan aseenvaihtotekniikka rynnäkkökivääristä pistooliin. Yksi perustekniikka riittäköön eli ase lasketaan tukikädellä hihnan varaan ja siirretään hieman sivulle yhdistäen tämä asekädellä samanaikaisesti suoritettavaan vetoon. Vaatii kantahenkilökuntaan kuuluvan kouluttajan, mutta ryhmänjohtajia varmaankin pystyy käyttämään apuna. Tarkoitus ei ole saada tätä automaatiotasolle, koska aika ei riitä tarpeeksi moneen toistoon. Annetaan kuitenkin jokin peruste eteenpäin työstettäväksi ja valmis malli mahdollisuudelle kehittyä myöhemmin reserviläisenä. Harjoite ammutaan samoilla tekniikoilla kuin vaiheessa 7, mutta erittäin rauhallisesti ja keskittyen oikeisiin suorituksiin eikä nopeuteen.
Lyhyesti: RK ylävalmius - ampumavalmius - klik - aseenvaihto - laukaus paperiarkkiin - pistoolin palauttaminen valmiusotteeseen - putkinäön rikkominen - kotelointi - rk:n palauttaminen toimintakuntoon.
Yhdeksännessä vaiheessa ammutaan sovellettu harjoitus taisteluvarustuksessa. Harjoite alkaa tyhjän tai yhdellä paukkupatruunalla ladatun rk:n kanssa ylävalmiusasennosta. Koulutettava suorittaa aseenvaihdon rynnäkkökivääristä pistooliin, ampuu kolmesta viiteen osumasta reagoivaan maaliin (
Janter maastotakilla, SPOL/SRA-taulu ilmapalloilla ja maastotakilla, vain A-osumaan reagoivia lähtökohtaisesti. Kouluttaja päättää.), poistaa häiriön, vaihtaa lippaan sekä suorituksen lopuksi (
maalit tuhottu) koteloi ja saattaa rynnäkkökiväärin ampumavalmiiksi. Jokaiseen suoritukseen on varattu 15 patruunaa kahdessa kouluttajan täyttämässä lippaassa ja häiriö tulee kaikille samassa kohtaa. Kouluttaja ratkaisee missä kohtaa se on hyvä tehdä.
Toistetaan 2 kertaa kuitenkin vaihtaen klikkipatruunan sijoitusta. Se voi olla esimerkiksi toisena, puolivälissä ensimmäistä lipasta tai viimeisessä lippaassa. Harjoite toistetaan 2 kertaa siten, että mies kerrallaan huudetaan ampumapaikalle. 3 min per suoritus eli teoriassa joukkue ampuisi 4-5 tunnissa.
Tuossa on perusteet pistoolin käytölle ja pohja oppia ja syventää osaamista reservissä. Tuota voi toki rukata ja yhdistää eri vaiheita toimivaksi kokonaisuuksi, mutta tuossa järjestyksessä minä näitä kouluttaisin.
Tarvittava patruunamäärä miestä kohden on 230 patruunaa ja aikaa menee itse koulutustapahtumiin alle tuo poliisikoulun 36 h. Siirtymät toki lisäksi ja kouluttajan suorittamat valmistelut sekä tauot ja pelivaraa. Kokonaistuntimäärän saa laskea joku muu. Eiköhän tuossa viikko menisi.
*http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/37712/Vainio_Jani.pdf?sequence=1