Pistooli jokamiehen aseeksi?

Enemmän ehkä hylsyjen materiaalit ja patruunoiden mittatarkkuudet? Sylinteri menee jumiin, sekä lataus ja hylsynpoisto-ongelmia.

Liekkö kaikissa vai vain tauruksen laadunvalvonnan oikkuja, osan varmaan sais pois ihan pesät kiillottamalla ja sulkuvälin/liekkivälin säädöllä. tosin voi olla että joutuu käyttämään piipun irti...
 
Sukat ja kengät saa varmasti pitää itsellään, mutta pyssypuoli on sitten vähän epäselvä noin teoreettisesti ajateltuna eikä siitä taida olla yksioikoisen selvää normia tai käskyä, jonka mukaan mentäisiin. Kuitenkin käytännössä asia on esimerkiksi minun osaltani selvä. Ja varmaan aika monen muunkin.

Mies ja asialliset vehkeet saapuvat ja pysyvät yhdessä tai eivät tule lainkaan. En lähde sotimaan vitun peltikypärä päässä, alaston putkiperähirviö kourassa ja vuotavat kumpparit jalassa.

Puolustusvoimat tarvitsee enemmän minua kuin minä Puolustusvoimia. Jos luvassa on joku sirkus, jossa yleisen demarisoitumisen takia jaetaan tasaisesti kaikille kurjuutta ja puutetta niin perustan vaikka jonkin oman kaartin ja jätän sirkusleikit pelleille.

Katso liite: 92928
Painotetaan nyt vielä että ei sillä materiaalin laadulla ole oikeasti vaikutusta. Siinä linjastolla kirjataan sun kamat jotta jos käy kylmät kun olet tuhonnut joukkueelisen ryssiä niin voidaan katsoa lapuista että taistelija nönnönnööllä oli mukanaan seuraavat kamat ja maksaa perikunnalle korvauksia vaikka näistä:
- OPS coren kypärä
- Verseidagin/Sioen M13 PC + III + IV levyt
- Verseidagin/Sioen sirpalesuojattu TST vyö
- G17 + Streamlight TLR VIR II + ACRO
- M4 + AN/PEQ-15
- jne....
Olen aika vtun monta kertaa puskenut puoliväkisin linjastoon "kohdehenkilöksi" jotta pääsen herättelemään tiskin takana olevia siitä mitä kamaa reserviläisillä voi olla mukana... ja aina kouluttajat on taustalta kuitannut että "jep, ukolla on näköjään NVG:t ja sitä ja tätä -kirjatkaa ja homma jatkuu"
Mikäli et mun sanaan luota niin tee niin että jätä sun oleelliset kamat autoon siihen perkin pihaan tai ilmoittele emännälle tai kaverille että tuo sun kamat portille kun olet mennyt linjastosta läpi... koska PV ei ole mikään ryssän puna-armeija, vaan siellä mennään maalaisjärki ja tehtävä edellä...
 
Viimeksi muokattu:
Painotetaan nyt vielä että ei sillä materiaalin laadulla ole oikeasti vaikutusta. Siinä linjastolla kirjataan sun kamat jotta jos käy kylmät kun olet tuhonnut joukkueelisen ryssiä niin voidaan katsoa lapuista että taistelija nönnönnööllä oli mukanaan seuraavat kamat ja maksaa perikunnalle korvauksia vaikka näistä:
- OPS coren kypärä
- Verseidagin/Sioen M13 PC + III + IV levyt
- Verseidagin/Sioen sirpalesuojattu TST vyö
- G17 + Streamlight TLR VIR II + ACRO
- M4 + AN/PEQ-15
- jne....
Olen aika vtun monta kertaa puskenut puoliväkisin linjastoon "kohdehenkilöksi" jotta pääsen herättelemään tiskin takana olevia siitä mitä kamaa reserviläisillä voi olla mukana... ja aina kouluttajat on taustalta kuitannut että "jep, ukolla on näköjään NVG:t ja sitä ja tätä -kirjatkaa ja homma jatkuu"
Mikäli et mun sanaan luota niin tee niin että jätä sun oleelliset kamat autoon siihen perkin pihaan tai ilmoittele emännälle tai kaverille että tuo sun kamat portille kun olet mennyt linjastosta läpi... koska PV ei ole mikään ryssän puna-armeija, vaan siellä mennään maalaisjärki ja tehtävä edellä...
Jos vielä asiaa vähän sivuten, mites tuo M4 ja ammushuolto? Mukavampihan sen kanssa olisi lähteä, mutta on AK:lle olisi varmemmin patruunaa tarjolla?
 
Jos vielä asiaa vähän sivuten, mites tuo M4 ja ammushuolto? Mukavampihan sen kanssa olisi lähteä, mutta on AK:lle olisi varmemmin patruunaa tarjolla?
Hyvä huomio, no me ollaan NATO:ssa ja M23:t tulossa joten en oleta että varsinaisesti ongelma. Tässä mun kommentissa paistaa myös hieman se että mun roolissa ei ole tarpeen ampua ryssää 24/7 lähiTST:ssa, joten otan matkaan noin alkuun muutaman tuhat kuulaa niin pitäisi pärjätä..
 
Painotetaan nyt vielä että ei sillä materiaalin laadulla ole oikeasti vaikutusta. Siinä linjastolla kirjataan sun kamat jotta jos käy kylmät kun olet tuhonnut joukkueelisen ryssiä niin voidaan katsoa lapuista että taistelija nönnönnööllä oli mukanaan seuraavat kamat ja maksaa perikunnalle korvauksia vaikka näistä:
- OPS coren kypärä
- Verseidagin/Sioen M13 PC + III + IV levyt
- Verseidagin/Sioen sirpalesuojattu TST vyö
- G17 + Streamlight TLR VIR II + ACRO
- M4 + AN/PEQ-15
- jne....
Olen aika vtun monta kertaa puskenut puoliväkisin linjastoon "kohdehenkilöksi" jotta pääsen herättelemään tiskin takana olevia siitä mitä kamaa reserviläisillä voi olla mukana... ja aina kouluttajat on taustalta kuitannut että "jep, ukolla on näköjään NVG:t ja sitä ja tätä -kirjatkaa ja homma jatkuu"
Mikäli et mun sanaan luota niin tee niin että jätä sun oleelliset kamat autoon siihen perkin pihaan tai ilmoittele emännälle tai kaverille että tuo sun kamat portille kun olet mennyt linjastosta läpi... koska PV ei ole mikään ryssän puna-armeija, vaan siellä mennään maalaisjärki ja tehtävä edellä...
Ei missään tapauksessa ole kyse siitä, että väittäisin sinun puhuvan paskaa.

Tästä on mun silmiin ja korviin erilaisten uskottavien lähteiden puolesta vaan tullut keskenään niin ristiriitaista infoa, että en tiedä mihin uskoa ja ajatuksissani siintää pahin mahdollinen byrokaatti.

Haluaisin myös uskoa, että mahdollisimman montaa asiaa lähestytään maalaisjärki edellä, mutta se ei välttämättä aina ole ollut suomalaisen virkakunnan parhaiten erottuva ominaisuus, vaikka kyllä sitä silti esiintyy.

En ole menossa omalla autolla PERKiin. Tuskin kovin moni muukaan, sillä muuten siellä on aivan pirun monta Toyotaa, Volvoa, Volkkaria ja Saabia tyhjänpanttina rajallisten pysäköintimahdollisuuksien kera, kun perustetut joukot jatkavat tehtäviinsä perustamisen jälkeen. Ja kyllä sille autolle on käyttöä ihan oma lähipiirin toimestakin, kun se ei ole sellainen mikä kiinnostaisi Puolustusvoimia. Tyhmä se on vaikka vaasalaisen viedä autonsa Hämeenlinnaan pitkäaikaisparkkiin ja laittaa kotiin tekstaria mistäpäin auton löytää sitten kun sille tulee tarvetta. Harjoitukset ja kurssit on tietysti toinen juttu, kun ennalta tiedossa olevan määräajan päästä karautetaan sillä omalla autolla kotio.

Kyllä mä ajattelin omat vehkeet kelkkoa yhdellä vedolla perille siitä mihin kuski, julkinen liikenne tai Yango jättää. Ei siis ole mitään ajoneuvoon sijoitettua jemmaa tiedossa, vaan se mitä on on ihan reilusti ja peittelemättä mukana, vaikka matkaa tehdessä en open carryna menisikään.
 
Ei missään tapauksessa ole kyse siitä, että väittäisin sinun puhuvan paskaa.

Tästä on mun silmiin ja korviin erilaisten uskottavien lähteiden puolesta vaan tullut keskenään niin ristiriitaista infoa, että en tiedä mihin uskoa ja ajatuksissani siintää pahin mahdollinen byrokaatti.

Haluaisin myös uskoa, että mahdollisimman montaa asiaa lähestytään maalaisjärki edellä, mutta se ei välttämättä aina ole ollut suomalaisen virkakunnan parhaiten erottuva ominaisuus, vaikka kyllä sitä silti esiintyy.

En ole menossa omalla autolla PERKiin. Tuskin kovin moni muukaan, sillä muuten siellä on aivan pirun monta Toyotaa, Volvoa, Volkkaria ja Saabia tyhjänpanttina rajallisten pysäköintimahdollisuuksien kera, kun perustetut joukot jatkavat tehtäviinsä perustamisen jälkeen. Ja kyllä sille autolle on käyttöä ihan oma lähipiirin toimestakin, kun se ei ole sellainen mikä kiinnostaisi Puolustusvoimia. Tyhmä se on vaikka vaasalaisen viedä autonsa Hämeenlinnaan pitkäaikaisparkkiin ja laittaa kotiin tekstaria mistäpäin auton löytää sitten kun sille tulee tarvetta. Harjoitukset ja kurssit on tietysti toinen juttu, kun ennalta tiedossa olevan määräajan päästä karautetaan sillä omalla autolla kotio.

Kyllä mä ajattelin omat vehkeet kelkkoa yhdellä vedolla perille siitä mihin kuski, julkinen liikenne tai Yango jättää. Ei siis ole mitään ajoneuvoon sijoitettua jemmaa tiedossa, vaan se mitä on on ihan reilusti ja peittelemättä mukana, vaikka matkaa tehdessä en open carryna menisikään.
Hyvä huomio tuo että PERK:iin on "pari"muutakin tulijaa ja mä olen menossa paikalle tosiaan omalla autolla paristakin syytä, mutta en niin että auto jää sinne eli otan vaan kyydin sinne. Sen verran on myös ryssän toiminnasta oppinut että en aio ajattaa autoa siihen PERK:in pihaan vaan jään parin kilsan päähän josta etenen jalan paikalle paristakin syystä:
- Autoa ei voi tunnistaa/maalittaa
- Pääsee alueelle huomaamattomammin
- Pystyy suojaamaan omaa lähestymistä paremmin

Näin yleisesti pakko todeta että eipä ois vielä noin 3 vuotta sitten uskonut mikä tilanne on päällä, joten treenatkaa fysiikkaa, ampuma ja aseenkäsittelytaitoa, lähitaistelua, EA-taitoja ja kaikkea oleellista muuta taitoa mitä teidän SA-sijoituksessa tarvitaan sekä hankkikaa toimivia varusteita.. vielä "hetki" sitten ajattelin että ei pysty hankkimaan pimeänäkökykyä kun se on niin kallista jne.. nyt sitä on hankittu ja seuraavana on listalla lämppäri...
 

Arex Delta Maritime NATO Contract Pistols​

In this episode of TFBTV Show Time, @JamesReeves visits the Arex booth to learn about their new maritime-oriented and extremely well-featured Arex Delta pistols made to fulfill a contract from an unnamed NATO partner. These handsome pistols are duty guns that are basically one step away from competition pistols while also being optimized for maritime operations. Make sure to subscribe to TFBTV Show Time for content from the Enforce Tac and IWA 2024 Shows.
 
Miten olisi revolveri jokamiehen aseeksi?

En tiedä minkälaiselta etäisyydeltä noita FPV-drooneja pitäisi pystyä henk. koht. torjumaan, jotta ne eivät osuisi tai räjähtäessään aiheuttaisi vahinkoa, mutta .357/.44 Magnum haulipanoksilla voi saada kohtuullisen peiton kymmeneen metriin tai ylikin, varsinkin jos ampuu rullallisen droonia kohti.

140_Grain_9_Shot-CCI_Shotshell_44_Special_44_Magnum_Ammo-77394_1_.jpg
Jonkun verran haulipaukuilla pistoolissa touhunneena ja jaksan kantaa vaikka sen kakspiippuisen Baikalin repun päällä vs koittaa noilla torjua jotain lentävää. Teho pistoolipaukuissa lakkaa todella nopeasti haulien erittäin pienen massan johdosta (ovat ihan skeet tai jopa pienempiä ryynejä yleensä ja se 4-8" supistamaton piippu levittää ne aika nopeesti lisäksi).
 
En kyllä ymmärrä kompin tarpeellisuutta sotilaspistoolissa?!?
Onhan sillä kiva sotilaankin pystyä ampumaan nopeasti monta laukausta peräkkäin ihan kuten paperien reijityskäytössä. Kaikki mikä helpottaa ampumista on ihan perusteltua ja koska melulla tuossa kohtaa ei enää ole mitään väliä jos pistoolia joutuu käyttämään niin kompin haitat vs hyödyt alkaakin näyttää ihan rationaalisilta. Hyvin muotoiltuna syö jopa suuliekinkin passelisti melko kokonaan oikealla patruunalla jolloin pimeänäkölaitteilla kiva käyttää eikä paljasta sijaintia muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan sillä kiva sotilaankin pystyä ampumaan nopeasti monta laukausta peräkkäin ihan kuten paperien reijityskäytössä. Kaikki mikä helpottaa ampumista on ihan perusteltua ja koska melulla tuossa kohtaa ei enää ole mitään väliä jos pistoolia joutuu käyttämään niin kompin haitat vs hyödyt alkaakin näyttää ihan rationaalisilta. Hyvin muotoiltuna syö jopa suuliekinkin passelisti melko kokonaan oikealla patruunalla jolloin pimeänäkölaitteilla kiva käyttää eikä paljasta sijaintia muutenkaan.
Niin mitä siltä kompilta halutaan, tehokkuutta vai suuliekin vaimennusta koska molempia taitaa olla aika mahdoton saada + monen firman jako patruunoissa ei taida olla tarpeeksi löylyä että kompista saataisiin kaikki hyöty ulos eli ennemmin se kannu.
 
Niin mitä siltä kompilta halutaan, tehokkuutta vai suuliekin vaimennusta koska molempia taitaa olla aika mahdoton saada + monen firman jako patruunoissa ei taida olla tarpeeksi löylyä että kompista saataisiin kaikki hyöty ulos eli ennemmin se kannu.
Ei tuo ole mahdotonta kivääreissäkään niin miksi se olisi pistooleissa joissa pelattavat paineet pienempiä? Useampi moderni lieskari on sangen mukava ja tasapainoinen ampua muttei mikään liekinheitin. Senhän ei tarvitse olla mikään kammiokomppi vaan muutama hyvin suunnattu reikä antamassa vastaan rekyyliä.
 
Jonkun verran haulipaukuilla pistoolissa touhunneena ja jaksan kantaa vaikka sen kakspiippuisen Baikalin repun päällä vs koittaa noilla torjua jotain lentävää. Teho pistoolipaukuissa lakkaa todella nopeasti haulien erittäin pienen massan johdosta (ovat ihan skeet tai jopa pienempiä ryynejä yleensä ja se 4-8" supistamaton piippu levittää ne aika nopeesti lisäksi).

No, veikkaan että ne pienetkin haulitkin ammuttuna reukusta johtavat parempaan lopputuloksen kuin käpyjen heittely esim alla olevissa tilanteissa:


Ja se reukku/pistooli olisi helposti kannettavana kotelossa mukana vaikka muut kamat olisivatkin jossain muualla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se on nyt niin, että reserviläisjärjestöjen pitää lanseerata uusia ampumalaji nykypäivän dronesodan varalta. Minä kutsun sitä tässä ”dronetrap” -haulikkoammunnaksi. Siinä osa kiekoista tulee ampujaa kohti. Tekniikan kehittyessä lajivalikoimaa voidaan laajentaa kaksois- ja kolmoisdronetrappiin asti. :salut:
 

Liitteet

  • IMG_3527.jpeg
    IMG_3527.jpeg
    187.9 KB · Luettu: 39
Pari vuotta sitten on jo ennusteltu että haulikko tekisi näyttävänkin paluun sotilashommiin nimen omaan dronetorjuntaan.
Voipi olla että ottaisin kyllä mukaan oman winsun taittoperäpumpparin keikkumaan olalle ihan sen varalta että taivaalta kuuluu pistävää surinaa.
 
Pari vuotta sitten on jo ennusteltu että haulikko tekisi näyttävänkin paluun sotilashommiin nimen omaan dronetorjuntaan.
Voipi olla että ottaisin kyllä mukaan oman winsun taittoperäpumpparin keikkumaan olalle ihan sen varalta että taivaalta kuuluu pistävää surinaa.
Jos pinkka kestää hankkia esim 50kpl wolframilla ladattua UNA tms paukuksi niin ryynipyssy on kantamaltaankin jo ihan toimiva konsepti dronen kiusaksi.
 
Jos pinkka kestää hankkia esim 50kpl wolframilla ladattua UNA tms paukuksi niin ryynipyssy on kantamaltaankin jo ihan toimiva konsepti dronen kiusaksi.
58330_front.jpg


Mulla on kaapin pohjalla kuvankaltainen kotelo, joka kiinnittyy varusteisiin mollelenkein tai sitä voi kantaa hihnan varassa ilman, että mahdollinen aseen hihna kiertää ukkoa ja haulikon voi vetää suoraan kotelosta käsiinsä. Koteloon saa myös mollekiinnitteiset patruunataskut kylkeen.

Lisäksi on yksi tavallaan tarpeeton (ei kilpaile kunnon kilpahaulikoiden eikä kunnon metsästyshaulikoiden kanssa muussa kuin käsiteltävyydessä)
lyhytpiippuinen pumppuhaulikko, jolle nyt dronemullistusten takia ehkä löytyi oikeasti fiksu ekologinen lokero.

Sopivin ampumatarvikke kai olisi 12/76 UnA 40 grammalla 2,75 mm haulia. Halvempi käyttökelpoinen vaihtoehto lienee myös 12/76 mitoissa sisältäen sen +50 grammaa noin 3 millin lyijyhauleja?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top