Pistooli jokamiehen aseeksi?

Nyt kuulostaa ihan joltain Wolfenstein pelin keissiltä... Ei pistoolilla ole tarkoituskaan ampua valoja, vaan se on itsepuolustusase!



Pistoolin etu itsepuolustusaseena on se, että siinä on kevyessä ja pienessä varsin kompaktissa paketissa runsaasti tulivoimaa sen viemään tilaan nähden. Jos RK ei painaisi mitään ja se sopisi vyölle, niin minä ottaisin toisen rynkyn vara-aseeksi.

Jos oikeasti aiot ampua valopistoolilla haulikonpatruunoita, niin unohda koko juttu ja hae muu ase hankkimislupa sekä katkaise joku vanha Baikal IJ-18 piipusta ja tukista sopivaksi, sekä hanki laaja valikoima erilaisia patruunoita alkaen 00 buckista reikäpäisiin slugeihin ja bean bageihin, valoammuksiin, ovenmurtoammuksiin sekä kyynelkaasuun.

Jos tuollainen olisi oikeasti kilpailukykyinen vaihtoehto pistoolille, niin se oltaisiin ehkä tässä vuosien mittaan otettu jossain jo käyttöön...

Minulla ei todellakaan ole tarkoitus hankkia aseenkantolupaa tämän keskustelun perusteella, enkä ymmärtänyt sen olevan tämän keskustelun tarkoituskaan.
 
Sikäli kun olen nähnyt noiden valopistoolien käyttöä, niin varsin hyödylliseltä se minusta on näyttänyt. Voisiko olla, että sinä olet toiminut yksikössä, jossa nyt vain on tarpeeksi valonvahvistimia ja IP tähtäimiä, että valopistooleita ei vaan tarvita ja minä taas en tainnut varusmiehenä ollessa edes nähdä valonvahvistinta.
Ei kyse ole VV:ta tai lämpökameroista.

Kyse on siitä että 25 VAPIST 43 on aikansa elänyt vehje valaisuvälineenä. Valaisua edelleen tarvitaan määrätyissä tilanteissa ja siihen hyvä välineitä on edelleen VALRAK ja KÄVALRAK, 81mm VALA, 120mn VALA, jne. Pääosa VAPIST:n haasteista joita tuossa edellisessä viestissä luettelon koskee myös 40 KRPIST 2002:n Valaisuammusta sekä IP-valaisuammusta, joten ei se sinänsä ole tuon yli 70v vanhan valopistoolimallin vika vaan ennemminkin ammustyypin ominaispiirteet jotka tekevät aseesta aikansa eläneen.

Valopistooli ei ole enään VALAISUKÄYTÖSSÄ millään isolla armejalla eivätkä meidän Erikoisolosuhteet (tm) tee siitä yhtään sen parempaa suomen oloissakaan. Aseesta ei kuitenkaan kannata luopua koska sillä on muitakin käyttöä eli merkinanto.
 
40 mm krpistoolille pitäisi löytyä mielenkiintoista a-tarviketta sen perinteisen HE-ammuksen sijaan, kun 35 ja 40 mm konetykille on vaikka mitä. Ja 40 mm kohdalla suurin yllätys oli alikaliammus. Ei silti että enkö minä sitä vanhaa valopistooli käyttäisi jos ovesta sisään ryysäisi spetnatsi, eikä mitään muuta auttaa olisi ulottuvilla. Kyllä se rinnassa sihisivä valopanos on pelottava vaikka se ei levystä menisikään läpi.
 
Pitkään aikaan en ole nähnyt niin harhaista käsitystä kuin nyt SJ:llä haulipatruunasta ja valopistoolista... :D

Sinällään ymmärrän sinun mielipiteesi. Ei valaisua tarvita, jos käytössä on IP tähtäin.

Jos sulla ei ole teknisiä pimeänäkölaitteita niin olet käytännössä täysin sokea ja sitä myöten kuollut!

Siksi ei pistoolia, koska sillä ei voi ampua valoammuksia. Valoammuksia siksi, että olisi jokin käyttötarkoitus tuolle varusteelle, siis sen lisäksi, että epätoivoisesti koetat ampua vihollista, jolla on kivääri. Haulilataus siksi, että vähemmälläkin koulutuksella voisi saada jotakin aikaan sillä ensimmäisellä laukauksella, ennen kuin teet selväksi viholliselle, että sinä olet vaaraksi hänelle. Lisäksi tuollainen ase ei jättäisi mitään harhaluuloja siitä, että pitääkkö se rynkky valmiina vai ei.

Niin, ja jos aseessa voi käyttää haulilatausta, niin siinä vissiin sitten voi käyttää montaa muutakin haulikkoa varten tehtyä latausta, kuten sellaisia oven särkijöitä.

Kokeilepa ampua edes haulikolla yhdellä kädellä joskus ja kuvittele miltä ranteessa tuntuu kun haulikon sijasta olisi todella kevyt valopistooli kädessä (joka tuskin edes kestäisi latausta joka olisi ihmisellä vahingollinen). Ja jos sulla on valopistoolitasoinen varustus niin ei kyllä sulla ole mitään käyttöä ovenmurtamispatruunoille saati oikeastaan millekkään sotilastehtävään.

Sikäli kun olen nähnyt noiden valopistoolien käyttöä, niin varsin hyödylliseltä se minusta on näyttänyt. Voisiko olla, että sinä olet toiminut yksikössä, jossa nyt vain on tarpeeksi valonvahvistimia ja IP tähtäimiä, että valopistooleita ei vaan tarvita ja minä taas en tainnut varusmiehenä ollessa edes nähdä valonvahvistinta.

Siksi et ole enää sijoitettu ja jos olet niin olet kouluttamaton ja epätevä eli käytännössä ruumis.
 
Minulla ei todellakaan ole tarkoitus hankkia aseenkantolupaa tämän keskustelun perusteella, enkä ymmärtänyt sen olevan tämän keskustelun tarkoituskaan.

Myöntäiskö ne edes sulle? Sitäpaitsi se on hallussapitolupa, ei aseenkantolupa. Käytännössä on ihmeellistä että olet kiinnostunut maanpuoluksesta mutta et hanki aseita ja treenaa. Nythän olet taistelutantereella vain vaaraksi omille. Ei sotiminen amatöörejä kaipaa jotka eivät harjoittele.
 
Yksilötasolla valopistooli on ihan kelvollinen valaisuväline siinä epätoivoisessa tilanteessa, että hortoilee yksin humalassa ja eksyneenä pimenevässä sienimetsässä tuiman räntäsateen piiskatessa eikä mitään PITA-välineitä ei ole käytössä ja taskulampunkin paristot ovat jo hyvän aikaa sitten hyytyneet. Jos jonkinlainen valopistooli on tässä kuvitteellisessa tilanteessa sattunut mukaan, niin se voi koitua jopa pelastukseksi. Ei suinkaan kehnona valonlähteenä käytettynä, vaan merkinantovälineenä, jolloin sivistyneen yhteiskunnan edustajat saattavat paikantaa eksyneen lampaansa ja johdattaa tämän takaisin järjestäytyneen sivilisaation pariin. Nämä ovat varmaan niitä uljaita maakuntasotureita.

Sen sijaan taistelukentällä valaisun suunnittelu ja järjestelyt eivät lähde yksilö-, partio- tai edes ryhmätasolta, vaan komppania- ja pataljoonatasolta, jonka valaisua voi tukea myös patteristo. Riippumatta joukon käytössä olevien PITA-välineiden määrästä.

Valaisuvälineiden repertuaari on jo lueteltu käsivalaisuraketista 120mm valaisuammukseen asti, mutta 81 ja 120 KRH:n lisäksi on vielä eri KT-kaliipereiden valaisuammukset käytettävissä. Tämän lisäksi tietysti myös vihollinen valaisee mielellään taistelukenttää pystyäkseen siellä toimimaan, koska hekään eivät vielä toistaiseksi ole kissamaisella näkökyvyllä varustettuja kyborgisotilaita.

Valopistooli on edelleen pätevä ja yksinkertainen merkinantoväline, joka toimii yöllä ja päivällä eikä viestin välittymistä kykene edes elso tai akun hyytyminen lamauttamaan.
 
Ei kyse ole VV:ta tai lämpökameroista.

Kyse on siitä että 25 VAPIST 43 on aikansa elänyt vehje valaisuvälineenä. Valaisua edelleen tarvitaan määrätyissä tilanteissa ja siihen hyvä välineitä on edelleen VALRAK ja KÄVALRAK, 81mm VALA, 120mn VALA, jne. Pääosa VAPIST:n haasteista joita tuossa edellisessä viestissä luettelon koskee myös 40 KRPIST 2002:n Valaisuammusta sekä IP-valaisuammusta, joten ei se sinänsä ole tuon yli 70v vanhan valopistoolimallin vika vaan ennemminkin ammustyypin ominaispiirteet jotka tekevät aseesta aikansa eläneen.

Valopistooli ei ole enään VALAISUKÄYTÖSSÄ millään isolla armejalla eivätkä meidän Erikoisolosuhteet (tm) tee siitä yhtään sen parempaa suomen oloissakaan. Aseesta ei kuitenkaan kannata luopua koska sillä on muitakin käyttöä eli merkinanto.


OK. Asia selviää lisää. Eli valopistoolin tehtävä on täytetty monilla muilla välineillä.
 
40 mm krpistoolille pitäisi löytyä mielenkiintoista a-tarviketta sen perinteisen HE-ammuksen sijaan, kun 35 ja 40 mm konetykille on vaikka mitä. Ja 40 mm kohdalla suurin yllätys oli alikaliammus. Ei silti että enkö minä sitä vanhaa valopistooli käyttäisi jos ovesta sisään ryysäisi spetnatsi, eikä mitään muuta auttaa olisi ulottuvilla. Kyllä se rinnassa sihisivä valopanos on pelottava vaikka se ei levystä menisikään läpi.

For the record: Kyllä se 40 millinen KRPist. kelpaa sen valopistoolin tilalle, mutta en usko, että niitä on saatavilla niin suurissa määrissä, että niitä on kakkosaseeksi jaettavaksi.
 
Pitkään aikaan en ole nähnyt niin harhaista käsitystä kuin nyt SJ:llä haulipatruunasta ja valopistoolista... :D

Toivottavasti toin edes selväksi mieleipiteeni pistooleista.

PS. Tietääkseni minulla on sijoitus, ei tässä kovin pitkää aikaa ole edelliseen harjoitukseen, joskin varuskunta meni alta.
 
Myöntäiskö ne edes sulle? Sitäpaitsi se on hallussapitolupa, ei aseenkantolupa. Käytännössä on ihmeellistä että olet kiinnostunut maanpuoluksesta mutta et hanki aseita ja treenaa. Nythän olet taistelutantereella vain vaaraksi omille. Ei sotiminen amatöörejä kaipaa jotka eivät harjoittele.

Ei ole ollut varaa hankkia aseita oikeastaan missään elämäni vaiheessa, joten en osaa arvioida, että myöntäisivätkö luvat. Varmaan homma tyssäisi siihen "ei sinulla ole tarvetta" -perusteluun. Lisäksi työnkuva on sellainen, että sitä ei välttämättä pidettäisi hyvänä, mutta mahtaako ne sitä vahdata?
 
Olen kokeillut, eikä tuntunut juuri miltään, lataus oli joko 32g tai 36g.

Olen myös kokeillut, tosin vain 24g kiekkopaukulla. Täysin tehtävissä. Osumatarkkuus tosin ei varmasti kummoinen ole, enkä jaksa pidellä asetta kovin kauaa suunnattuna.

Tässä on muuten sellainen juttu, että haulikon tyyppi ja patruunan pituus vaikuttaa asiaan olennaisesti. Minulla on melkein nelikiloinen 70-luvun 12/70 Valmet, jossa aseen paino tasoittaa rekyyliä aika lailla ja patruuna on lyhyt. 12/89, nykyaikainen komposiittirunkoinen (= kevyt) haulikko magnumkoon hanhipatruunalla ladattuna olisi ampujalle yhdellä kädellä ammuttuna varmasti aivan eri asia.

EDIT: no, nyt tämä ei kyllä enää ole pistooleissa tämä asia, anteeksi OT, palataan aiheeseen...
 
Viimeksi muokattu:
Valonvahvistimilla on myös se huonopuoli täällä suomen oloissa että välillä saattaa olla niin pimeää että edes niillä ei näe metsässä jolloin pitää turvautua perinteisempiin tapoihin jos kahakka alkaa
 
40 mm krpistoolille pitäisi löytyä mielenkiintoista a-tarviketta sen perinteisen HE-ammuksen sijaan, kun 35 ja 40 mm konetykille on vaikka mitä. Ja 40 mm kohdalla suurin yllätys oli alikaliammus. Ei silti että enkö minä sitä vanhaa valopistooli käyttäisi jos ovesta sisään ryysäisi spetnatsi, eikä mitään muuta auttaa olisi ulottuvilla. Kyllä se rinnassa sihisivä valopanos on pelottava vaikka se ei levystä menisikään läpi.

Tuota noin, huomioithan nyt sen, että 40 mm kranaattipistooli ja 40 mm konetykki käyttävät ihan eri ammuksia? Minä en ainakaan ole koskaan kuullut, että kranaattipistoolilla voisi ampua nuoliammuksia (tark. panssarin läpäisyyn tarkoitettuja).

Esimerkiksi Wikipediassa on kohtalainen listaus 40 mm kranaattipistoolin ampumatarvikkeista.
 
Pistooli on vaunumiesten, spollareiden ja erkkarien ase.
Jos firma haluisi ressujen ottavan omia aseita lkp:ssa, siitä varmasti mainittaisiin lkp-käskyssä.
 
Pistooli on vaunumiesten, spollareiden ja erkkarien ase.
Jos firma haluisi ressujen ottavan omia aseita lkp:ssa, siitä varmasti mainittaisiin lkp-käskyssä.

On aikanaan mainittukin ihan pysyväisohjeessa. Ja oli käskyä tai ei, aika moni aktiivireserviläinen tulee ottamaan mukaan oman sivuaseen ja/tai tarkkuuskiväärin, jos niin ikävästi käy että pilliin pitää viheltää.
 
Mukaan otettu omaisuus lunastetaan, mutta se ei tarkoita että tykäri saisi oman pistoolinsa tai tarkkuuskiväärinsä.
 
Back
Top