Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

Tuossa nyt herää kysymys kannattaako sitä komppaniaa edes siirtää puolustusvoimilta poliisin alaisuuteen?

Noin lähtökohtaisesti spol-komppanian tehtävät ovat huomattavasti vaativampia, kuin ne tehtävät joita reservipoliisille suunnitellaan.

Näistä reserveistä on tullut jonkinlainen uskonkappale, kaikki haluaisivat osaavaa reserviä, mutta puolustusvoimat ja raja ovat oikeastaan ainoita organisaatioita jotka ovat toimivan reservijärjestelmän luoneet. Esimerkiksi noiden myrskytuhojen jälkeen pelastuspuolella oli puhetta "reservikomppanioista" ikävä kyllä homma on jäänyt puheen asteelle. Edellisellä kerralla reservipoliisin kouluttamiseen ja varustamiseen ei annettu oikeastaan ollenkaan resursseja.

Paljon mielummin näkisin, että poliisin ja pelastuslaitosten päällystö kävisi tutustumassa maakuntakomppanioiden toimintaan. Valmis toimiva yksikkö joka voidaan laittaa vaikka liikennettä ohjaamaan, eristämään alue tai vaikka hakemaan transitilla mummoja turvaan kun se pitkä sähkökatkos vihdoinkin iskee pakkaskeleillä.

Summa summarum - puolustusvoimien henkilöstöresurssit ovat täysin ylivoimaisia, kun mietitään suomalaisten viranomaisten resursseja. Esimerkiksi harmaassa vaiheessa osa kohteista on aluksi poliisin suojausvastuulla. Aika nopeasti noita kohteita suojaamaan saadaan sitten maakuntakomppania, spol-komppania tai suojauskomppania. Puolustusvoimilta riittää myös miehiä ohjaamaan liikennettä, vartioimaan alueita tai eristystehtäviin. Miten tuollaiseen kuvioon sitten sopii joku huonosti koulutettu ja poliisin alaisuudessa toimiva komppania?
Tuota juuri hain... Meillä on toimiva järjestelmä niin miksei sitä käytettäisi.
 
Suomen Sotilas
32 mins ·
Vain muutamaa tuntia ennen Turun terroristisia tekoja poliisi tiedotti yhteistyösopimuksesta Puolustusvoimien kanssa reseservipoliisijärjestelmän kehittämisestä.

Nyt alkuvaiheessa tehdään selvitys, jossa on tarkoitus kartoittaa muun muassa reservipoliisin operatiivisia käyttömahdollisuuksia ja määritellä reservipoliisin kehittämisen toimintamalleja.

"Puolustusvoimien reservissä on koulutustaustaltaan ja iältään sopivaa henkilöstöä, josta voitaisiin rekrytoida reservipoliiseja", poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen kertoi yhteistyösopimuksen allekirjoitustilanteessa.

Puolustusvoimat vapauttaa reserviläisiä muiden viranomaisten ja yhteiskunnalle kriittisten yritysten käyttöön henkilövaraamismenettelyn (VAP) avulla, poliisin tiedotteessa todetaan. Puolustusvoimien reservihenkilöstön lisäksi reservipoliisiin on tarkoitus rekrytoida useiden alojen osaajia eri puolilta muutakin yhteiskuntaa.

"Tavoitteena on, että reservipoliisi toimisi tehokkaasti poliisin valmiudensäätelyvälineenä sekä osaltaan yhteiskunnan kokonaisturvallisuuteen liittyvänä varautumismekanismina. Reservipoliisi tulisi korvaamaan nykyisen täydennyspoliisijärjestelmän, mutta sillä ei ole tarkoitus miltään osin kompensoida virassa olevia poliiseja normaalioloissa", poliisiylijohtaja Kolehmainen totesi.

//pm

http://www.poliisi.fi/tietoa_poliis...servipoliisijarjestelman_kehittamisessa_62709

62708_allekirjoitus_1250x.jpg


There's a reason you separate military and the police. One fights the enemies of the state, the other serves and protects the people. When the military becomes both, then the enemies of the state tend to become the people.
-Commander Adama Battlestar Galactica
 
Ei riitä että nyt koulutettaisiin 3000 reservipoliisia, heitä pitää jatkossakin kouluttaa jatkuvasti lisää.
 
Tuossa nyt herää kysymys kannattaako sitä komppaniaa edes siirtää puolustusvoimilta poliisin alaisuuteen?

Noin lähtökohtaisesti spol-komppanian tehtävät ovat huomattavasti vaativampia, kuin ne tehtävät joita reservipoliisille suunnitellaan.

Näistä reserveistä on tullut jonkinlainen uskonkappale, kaikki haluaisivat osaavaa reserviä, mutta puolustusvoimat ja raja ovat oikeastaan ainoita organisaatioita jotka ovat toimivan reservijärjestelmän luoneet. Esimerkiksi noiden myrskytuhojen jälkeen pelastuspuolella oli puhetta "reservikomppanioista" ikävä kyllä homma on jäänyt puheen asteelle. Edellisellä kerralla reservipoliisin kouluttamiseen ja varustamiseen ei annettu oikeastaan ollenkaan resursseja.

Paljon mielummin näkisin, että poliisin ja pelastuslaitosten päällystö kävisi tutustumassa maakuntakomppanioiden toimintaan. Valmis toimiva yksikkö joka voidaan laittaa vaikka liikennettä ohjaamaan, eristämään alue tai vaikka hakemaan transitilla mummoja turvaan kun se pitkä sähkökatkos vihdoinkin iskee pakkaskeleillä.

Summa summarum - puolustusvoimien henkilöstöresurssit ovat täysin ylivoimaisia, kun mietitään suomalaisten viranomaisten resursseja. Esimerkiksi harmaassa vaiheessa osa kohteista on aluksi poliisin suojausvastuulla. Aika nopeasti noita kohteita suojaamaan saadaan sitten maakuntakomppania, spol-komppania tai suojauskomppania. Puolustusvoimilta riittää myös miehiä ohjaamaan liikennettä, vartioimaan alueita tai eristystehtäviin. Miten tuollaiseen kuvioon sitten sopii joku huonosti koulutettu ja poliisin alaisuudessa toimiva komppania?

Kommentoin tuota pelastuspuolta. Pelastustoimella on oma toimiva reservin järjestelmänsä. Sen nimi on sopimuspalokunta. PV:n reservistä sen erottaa jatkuva harjoittelu ja kurssitus, sekä operatiivinen käyttö joka tuo kokemusta.

Sekään ei tietysti riitä jos keikkaa on liikaa, mutta toimiva järjestelmä on siis luotu ja sen tukena on olemassa oleva koulutusjärjestelmä. Se osaako pelastustoimi arvostaa ja hyödyntää sopimuspalokuntia vaihtelee.

Mitä tulee Kiira myrskyn tuhojen torjuntaan, käytössä oli vain osa resursseista. Ne resurssit joita oli totuttu käyttämään. Paljon resursseja oli vielä käyttämättä.
 
En minä noilla reserviyksiköillä tarkoittanut vepareita, vaan niitä reservikomppanioita jotka oli mainittu noissa myrskytuhoista tehdyissä selvityksissä.

En myöskään ymmärrä, miksi esimerkiksi suurten kaupunkien vapaapalokuntia ei määrätty syrjäseuduille avustamaan.

Vebareissa on niiden normi höökien lisäksi muuta väkeä joka muodostaa pelastustoimen reservin.

Sen käyttöönotto on vain vaikeaa kun johtamisjärjestelmä ei tunne näitä joukkoja.
Byrokratia taas jyllää ja estää joukojen tehokkaan käytön joskus. Valutettavasti resurssien käytön tehokkuutta ei välttämättä tutkita ja virheistä opita.
 
Tuokin voidaan tehdä helposti tai vaikeasti. Järkevää olisi käyttää olemassa olevia rakenteita eli puolustusvoimia hyväksi. Miksei reserveri poliisi voisi tukeutua siihen organisaatioon? Eli käytännössä homma menisi siten, että nämä käyttäisivät puolustusvoimien varusteita hyväksi. Selkään sotilaspoiiisin tilalle sana poliisi.. Vaikka tarrakiinnityksellä. Varusteet kotiin säilytykseen asetta myöden. Lukot alueen poliisin haltuun samoin ammukset. Kun tarvetta tulee niin äijät repii sen maastopuvun päälle, kypärän päähän ja painuu sinne minne tarvitaan. Poliisi toimittaa paikalle ammukset ja lukot.


Samaa sarjaa kuin aktiivi ressuille aseet kotiin.

Ei ole palomiehillä tai poliiseillakaan aseita ja varusteita kotona, palo-tai poliisiaseman kautta hekin menevät vapaalta töihin hälytettäessä.

Reservipoliisit voitaisiin kouluttaa helpoimmin sotilaspoliisikoulutuksen kautta, lisäämällä koulutusta ja jatkamalla palvelusaikaa vaikka se kaksi viikkoa, joka hiljattain säästösyistä lyhennettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kommentoin tuota pelastuspuolta. Pelastustoimella on oma toimiva reservin järjestelmänsä. Sen nimi on sopimuspalokunta. PV:n reservistä sen erottaa jatkuva harjoittelu ja kurssitus, sekä operatiivinen käyttö joka tuo kokemusta.

Sekään ei tietysti riitä jos keikkaa on liikaa, mutta toimiva järjestelmä on siis luotu ja sen tukena on olemassa oleva koulutusjärjestelmä. Se osaako pelastustoimi arvostaa ja hyödyntää sopimuspalokuntia vaihtelee.

Mitä tulee Kiira myrskyn tuhojen torjuntaan, käytössä oli vain osa resursseista. Ne resurssit joita oli totuttu käyttämään. Paljon resursseja oli vielä käyttämättä.
Sopimuspalokunnat eivät kyllä ole sinänsä mikään reservi kuin ehkä suuremmilla paikkakunnilla. Monissa kunnissa sopimuspalokunnat hoitavat 1. lähdön palokuntana ensisijaisesti oman alueensa hälytykset joita pelastuslaitoksen vakinainen tarpeenvaatiessa tukee.
 
Samaa sarjaa kuin aktiivi ressuille aseet kotiin.

Ei ole palomiehillä tai poliiseillakaan aseita ja varusteita kotona, palo-tai poliisiaseman kautta hekin menevät vapaalta töihin hälytettäessä.

Reservipoliisit voitaisiin kouluttaa helpoimmin sotilaspoliisikoulutuksen kautta, lisäämällä koulutusta ja jatkamalla palvelusaikaa vaikka se kaksi viikkoa, joka hiljattain säästösyistä lyhennettiin.
Mä en itse lähtisi mitään "reservipoliisi" järjestelmää edes luomaan koska mun mielestä sellaiselle ei ole tarvetta. Puolustusvoimian antamaan tukea sen sijaan voisi kehittää ja parantaa siihen suuntaa. Tuollaisen reservipoliisin käyttäminen ja tarve olisi uskoakseni sen verran harvinaista ja jos tarvetta ilmenisikin niin uskoisin, puolustusvoimista löytyvän valmiiksi osaaminen ja resurssit sellaisen pyörittämiseen. Täydennyspoliisejaan tarvittu koskaan vaan tukeuduttiin puolustusvoimiin.

Tuolla suunnitellulla järjestelmällä syntyisi vain turhaa päällekkäisyyttä ja rahan menoa joka voitaisiin käyttää sekä kohdentaa paremminkin. Lisäksi tuollaisessa täytyisi kouluttaa jatkuvasti uusia koska poistumaa tulee joka tapauksessa ajansaatossa. Rekisterien ylläpitämiset, kutsujärjestelmien rakentaminen... Aika vaikeaksi menee. Puolustusvoimilla nuo kaikki ovat valmiita ja kustannukset eivät lisäänny. Aseetkin löytyvät. Joka tapauksessa tuollaisia "joukkoja" ei voisi käyttää omatoimisena joukkona vaan sitä johtaisi poliisi.
 
Tuolla suunnitellulla järjestelmällä syntyisi vain turhaa päällekkäisyyttä ja rahan menoa joka voitaisiin käyttää sekä kohdentaa paremminkin. Lisäksi tuollaisessa täytyisi kouluttaa jatkuvasti uusia koska poistumaa tulee joka tapauksessa ajansaatossa. Rekisterien ylläpitämiset, kutsujärjestelmien rakentaminen... Aika vaikeaksi menee. Puolustusvoimilla nuo kaikki ovat valmiita ja kustannukset eivät lisäänny.

Poliisi voi luoda itselleen kunnollisen reservin tai jättää homman kokonaan toteuttamatta. Mitään 90-luvun kaltaista pelleilyä jossa minkäänlaisia resursseja reserveille ei osoitettu ja joilla ei ollut rauhanaikaista käyttöä - ei todellakaan tarvita.

Jossain on heitetty niin suuri luku kuin 3000 reservipoliisia! Tuollaisen joukon kokoaminen, kouluttaminen ja valmiudessa pitäminen tulee viemään poliisin budjetista ehkä noin 5 % vuotuisista menoista vuosittain. Epäilen, että poliisi haluaa mennä vain puolustusvoimien siivellä tässäkin jutussa. Noille 30+ särmille reserviläisille on paljon käyttöä puolustusvoimissa mm. maakuntajoukot käytännössä koostuvat tuollaisista tyypeistä, nyt tuhansia "hyviä miehiä" pitäisi antaa poliisille poikkeusolojen toimistoapulaisiksi, putkavahtien avustajiksi tai ehkä jopa tikkaria heiluttamaan tai lippusiimaa valvomaan?
 
Viimeksi muokattu:
Jos poliisi tarvitsee henkilöstöä, niin se on sille järjestettävä. Apupoliisin kouluttaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja erilaisia tehtävämalleja on varmasti jakaa asti. Tarkoitus on varmasti se, että tehtäviin harjaannutaan oikeiden poliisien kanssa. Kokonaiset spol-komppaniat kadulla....lähtee taas vähän lapasista. Jos noin tarvitaan, niin silloin on aihetta jo piehtarointiin ja eri ulinaan.

Pv voi varmasti poolistaan liisata väkeä, jos poliisi sitä tarvitsee. 19-vuotias spolle ei välttis ole SE, jota poliisi kaipaa. 35-vuotias teknikko voi olla parempi. Kyselkää oikeilta poliiseilta, mitä he odottavat työpariltaan. Taitoa, luotettavuutta, lehmän hermoja...veikkaan. Vai tasan joukkotuotettua 19-vuotiasta -poikaa- heitä ollenkaan väheksymättä.

Poliisi on kykenevä kouluttamaan rumpujen pärinää....tsadaa: poliiseja. Vai joko taas ollaan menossa kohti jotain jumalhämärää, jonka usvassa paukkuu kiväärisarjojen tasainen jymy ja lait ovat lakanneet olemasta?
 
Sopimuspalokunnat eivät kyllä ole sinänsä mikään reservi kuin ehkä suuremmilla paikkakunnilla. Monissa kunnissa sopimuspalokunnat hoitavat 1. lähdön palokuntana ensisijaisesti oman alueensa hälytykset joita pelastuslaitoksen vakinainen tarpeenvaatiessa tukee.
Kyllä, mutta palokunnissa on väkeä enemmän kuin yhden höökin miehittäminen tarvitsee joten lisää löytyy. Se miten ja missä reservin käyttö on tarpeen ja järkevää on toine n asia.
 
Reservin poliisin tehtävä tuskin on muodostaa rynnäkköryhmän kärkeä, tai edes osaa, vaan vahvistaa poliisia osana järjestelmää.

Siksi Spol-osasto ajattelu on hiukan ohi kurssin.
Siitä kuitenkin on helppo olla samaa mieltä muiden kanssa, että 90 luvun virhettä ei pidä toistaa. Se on muuten hyvä esimerkki siitä kuinka AY-toiminta pilasi hyvän ajatuksen.
 
Eikä poliisin työ muuttunut tehtävien osalta viime perjantaina miksikään absoluuttiseksi arabitaustaisten jahtaamiseksi. Kyllä sitä kotikeikkaa, rattitapahtumia, kaahailuja, snagarinahinointia, alaikäisten paimentamista ym. tulee riittämään eteenkin päin kysta kyllin. Tiukassa tilanteessa tätä -normitavaraa- voidaan kenties katsoa hoidettavan mm. oikea poliisi-apulainen-parina...jos tiukalle tosiaan menee. Paras vaihtoehto on vaan kaivaa rahoitusta siihen, että vakinainen poliisivoima on nykyistä monilukuisempi. Poliisia ei voida korvata ostarin stevareilla ja apupoliiseilla, ne ovat kenties hyvä lisä, ei muuta.
 
Eikä poliisin työ muuttunut tehtävien osalta viime perjantaina miksikään absoluuttiseksi arabitaustaisten jahtaamiseksi. Kyllä sitä kotikeikkaa, rattitapahtumia, kaahailuja, snagarinahinointia, alaikäisten paimentamista ym. tulee riittämään eteenkin päin kysta kyllin. Tiukassa tilanteessa tätä -normitavaraa- voidaan kenties katsoa hoidettavan mm. oikea poliisi-apulainen-parina...jos tiukalle tosiaan menee. Paras vaihtoehto on vaan kaivaa rahoitusta siihen, että vakinainen poliisivoima on nykyistä monilukuisempi. Poliisia ei voida korvata ostarin stevareilla ja apupoliiseilla, ne ovat kenties hyvä lisä, ei muuta.

Mielimmin 1500 poliisivirkaa ensin lisää, eläkeikä takaisin 58 v ja sen jälkeen sijoitus poliisin reserviin seuraavaksi 7 vuodeksi.
 
Mielimmin 1500 poliisivirkaa ensin lisää, eläkeikä takaisin 58 v ja sen jälkeen sijoitus poliisin reserviin seuraavaksi 7 vuodeksi.
Ongelma tässä on raha, vaikka en kiistä kenttämiesten lisäyksen tarveta, reservin poliisi on halvempi. Täten myös realistisempi vaihtoehto.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tavoittaneena näyttää olevan vaatimattomasti 3000 poliisireserviläistä.

Maakuntajoukkoihin odotettiin 50 000 miestä ja saatiin 5000.

Itselläni on takana yli 20 vuotta aktiiviressuna ja tänäkin vuonna painetaan 15+ vuorokautta isänmaan asialla puolustusvoimien lipun alla. Kokemusta on suomalaisista reserviläisistä ikähaitarissa 19-49 vuotta. On nähty vapaaehtoisia, niitä jotka tuli kun käskettiin ja niitä joita ei vittu nappaa kautta kiinnosta. On nähty erot halun, kyvyn ja sitoutumisen asteessa. On käsitelty miehiä jotka on ollut vuorokausikaupalla räntäsateessa huonoilla tekstiileillä ja joiden viimeinen ateria oli toimitettu sinne missä olivat 12 tuntia aikaisemmin.

Toivotan lämpimästi onnea poliisille. Toivottovasti tiedätte mitä olette tekemässä? En halua jumalhämärässä viereiseksi yksiköksi mitään liikenteenohjausharjoituksessa marinoitua sinihaalaripellekomppaniaa vaan toimintakykyisen yksikön jolla on selkä tarkoitus ja joka on koulutettu varmalla kädellä tehtäväänsä.

Vittu tehkää kunnolla tai jättäkää homma niille jotka pystyy!

90-luvulla teidän reservipoliisiprojektinne oli täyttä pelleilyä.
 
Viimeksi muokattu:
Reservin poliisin tehtävä tuskin on muodostaa rynnäkköryhmän kärkeä, tai edes osaa, vaan vahvistaa poliisia osana järjestelmää.

Touche!

Todellisuudessa Suomi tarvitsisi jotain tälläistä.

Esimerkiksi Vati-ryhmä voitaisiin täydentää Vati-joukkueeksi, jossa miehistönä olisi "poliisireserviläisiä".

Toveri @Ingsoc :illa on paljon hyvää asiaa, mutta tässä lähtisin toveri @kimmo.j :n kanssa samoille linjoille. Kriisiaikana, eivät silloin poliisilta päivittäistehtävät lopu. Itse näkisin kanssa asian nimenomaan niin, että reservipoliisit ottaisivat hoitaakseen niitä poliisin matalimman riskitason ja vähiten ammattiosaamista vaativia tehtäviä ja keikkoja. Siten saadaan koulutetut ammattimiehet ja naiset keskitettyä vaativimpiin tehtäviin. "Suutari pysyköön lestissään", eli ammattilaiset ammattilaisia vaativille tehtäville ja reservipoliisit hoitamaan semmoisia vähän vähemmän vaativia tehtäviä koska reservipoliiseja ovat.

On tärkeää, että mahdolliset tulevat reservipoliisit tekevät työtään virkavastuulla ja heille myös maksetaan palveluksessa olemisesta (esimerkiksi samanlaista reserviläipalkkaa kuin reserviläisille).

Missään nimessä reservipoliisiksi pääseminen ei saa olla kiinni vain omasta halusta, vaan halukkaista on jämerästi raakattava sellainen aines joka ei tehtäviin sovi.

Ehdottomasti juuri näin. Asianmukaiset vaatimukset, tiukka seula, jos poliisivaltuuksia aiotaan edes osittain antaa ammattikouluttamattomille reservipoliiseille.

Jos poliisi tarvitsee henkilöstöä, niin se on sille järjestettävä. Apupoliisin kouluttaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja erilaisia tehtävämalleja on varmasti jakaa asti. Tarkoitus on varmasti se, että tehtäviin harjaannutaan oikeiden poliisien kanssa.

Kun tykkään kyllästymiseen saakka jauhaa Viron asioista, kannattaa asiaa tuntemattomien perehtyä ihan mielenkiinnosta heikäläisten Abipolitsei-järjestelmään ja miettiä olisiko siinä meille jotain? Tuossa pari linkkiä. Tuon Abipolitseinik wikipedia-artikkelin kun tuuttaa google-translatorin läpi lontooksi niin kääntää hyvin.

https://et.wikipedia.org/wiki/Abipolitseinik
http://www.abipolitseinik.ee/

Hesarin mainio artikkeli abipolitsein arkisesta toiminnasta
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002896349.html
 
Viimeksi muokattu:
En myöskään ymmärrä, miksi esimerkiksi suurten kaupunkien vapaapalokuntia ei määrätty syrjäseuduille avustamaan.

Yksi asia. En tunne kaupunkivepareita, mutta suurissa kaupungeissa yksi ongelma saattaa olla keikkarutiinin puute verrattuna "maalaisserkkuihin". Ammattipalokunnat hoitavat tehtäviä ja VPK:illa on lähtöjä pahimmillaan todella harvoin.

Toinen asia, on reservi. VPK:t kun ovat oman alueensa päivittäistoimintojen pelastusreserviä niin VPK:n siirtäminen toiselle alueella saattaa tarkoittaa omasta reservistä luopumista. Sen tiedän, että valmiussiirtoja tehdään eri kuntien välillä päivittäistoimintojen turvaamiseksi, jotka ovat saman päivystävän palomestasrin alaisuudessa.
 
90-luvulla teidän reservipoliisiprojektinne oli täyttä pelleilyä.

Tuolloin valtakunnanpolitiikassa mukana ollut henkilö sanoi minulle feis tu feis, että työttömien miekkari eduskuntatalon edessä laukaisi ilmoille tietyn refleksin. Kaapinpäällysväki pelkäsi tosissaan, mitä tuleman pitää. Ja siitä tulokulmasta alettiin puuhata tätä hanketta, joskin pöytälaatikossa se on ollut aina.

Eräs seikka, jota tuolloin punnittiin vakavasti oli henkilöstön lojaliteetti. Rupeaako -valikoitukaan- suomalainen heilumaan pampun kanssa -suomalaisten- kimpussa? Noin niinkuin lopun viimein.

Sama kysymys vihoviimeisestä lojaaliudesta voi elää nytkin. Apupoliisin tehtävien ylivoimainen pääosa ei tule olemaan laatua, josta tulee kunniaa, glooriaa ja hallesheigaraa...ei, 12-tuntiseen työvuoroon osuu todennäköisesti paljon sitä raadollista perusduunia vailla mahdollisuutta suorittaa suurempia sankaritekoja.

Kova kyty henkilöllä täytyy olla poliisiksi, jotta hän ryhtyy ja pysyy myös apupoliisina.
 
Sama kysymys vihoviimeisestä lojaaliudesta voi elää nytkin. Apupoliisin tehtävien ylivoimainen pääosa ei tule olemaan laatua, josta tulee kunniaa, glooriaa ja hallesheigaraa...ei, 12-tuntiseen työvuoroon osuu todennäköisesti paljon sitä raadollista perusduunia vailla mahdollisuutta suorittaa suurempia sankaritekoja.

Tätähän se on se turvallisuusalan työntekijän normaali arki. Ja sama kuvio kaikissa ammateissa ja työpaikoissa. Mielenkiintoista hommaa ja äksöniä ei välttis riitä joka päivälle, vaan sitä puuduttavaa perusrutiinia ja arkisia hommia. Ja siinä se ammatillisuus ja pitkäjänteisyys punnitaan. Jos sitä ei kestä, niin sitten pitää miettiä jotain muita hommia tai voiko tämänhetkisessä jatkaa? Ja jos tätä tiettyä arkisuutta yhdessä ammatissa ei kestä (tai sitoutumista vaativassa vapaaehtoistyössä), niin vaihtokaan toiseen tuskin auttaa. Korvienväliasia ennenkaikkea.
 
Back
Top