Huhta
Greatest Leader
--
Jos niitä aseistettuja off-duty poliiseja sinne katukuvaan halutaan, nopein ja helpoin tapa on sallia heille oman virka-aseen kantaminen vapaalla. Tämä olisi myös yksilöiden ja yhteiskunnan kannalta halvin tapa. Yhteiskunnan ei tarvitsisi investoida off-duty taskupistooleihin, eikä yksityisten tarvitsisi sellaisia ostella omilla rahoillaan. Itse en usko että omien off-duty aseiden ostaminen omalla rahalla vapaa-aikaisen YJT:n turvaamisen auttamiseksi tulisi olemaan mikään kovin suuri suksee poliisivoimissa; ostat omalla rahalla taskupistoolin, vastaat ampumatarvikkeista omalla rahalla sekä huolloista, kanniskelet kylillä ja viimekädessä vastaat sen käytöstä käräjillä kuten virka-aseenkin käytöstä muutenkin. Ai niin, ja lisäksi säilytystilat pitää hoitaa kotosalla joka tapauksessa kuntoon jos asetta säilyttää kotona säännöllisesti, niin virka- kun omaakin asetta. Pelkästään lisää riesaa ja kulunkia tiedossa, jota tuskin palkassa huomioitaisiin. Lisäksi aseen kanssa liikuskelu ihan ampumaratareissuillakin muutenkin tuo aina oman "materiaalivastuun" mukanaan liikkumisessa, eikä se nyt ole mitenkään erityisen rentouttavaa ole.
Itse puolestani veikkaan, että moni nimenomaan investoisi pienempään aseeseen kuin virka-ase, jos säädökset sallisivat. Kuinkahan moni jenkkipoliisi kantaa virka-asetta vapaa-ajalla? En tiedä, mutta varovaisesti arvioidenkin monta kymmentä prosenttia kantaa nimenomaan itse hankittua asetta. Omalla rahalla (mahdollisesti työnantajan rajaamasta mallivalikoimasta) ostettu ase vastaa sen verran paremmin omia mieltymyksiä ja on usein kannettavissa helpommin, eikä investointi ole mitenkään mahdottoman suuri.
Alla linkki pieneen jenkkigallupiin. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää lopussa olevaan listaan suosituimmista vapaa-ajalla kannettavista aseista. Joukossa on aika vähän tyypillisiä virka-aseita, eniten paistavat silmään Glock 22, Springfield XD:t ja P2000.
https://www.policeone.com/off-duty/articles/1780296-PoliceOne-reader-survey-results-Off-duty-carry/