Poliisin uudet virka-aseet

AR-15 tyyppisiä rynkkyjäkin nähty Suomen poliisin (tai ainakin Karhu-ryhmän) käytössä, kun jahtasivat ase- ja venerosvoja aiemmin kesällä.

Finnish Police using G36Cs and AR-15s to catch armed criminals
http://www.thefirearmblog.com/blog/2017/07/11/finnish-police-using-lmt-ar-15/

Turun terrori-iskun yhteydessäkin näkyi mm H&K G36:sta Vati-miehillä
Epäilen että tuo on kahvansa ja kokonsa puolesta hankala ammuttava. Mielummin 17 tai 19. Varsinkin, kun se tarkkuus ja osunta heti ensimmäisellä laukauksella on olennainen osa turvallisuutta.
Se on yllättävän passeli käteen etenkin jos on Glockiin muuten tottunut. Tulee huomioida nyt sellainen että tuota babyglockia ei ole tarkoitettu kympin puhkontaan. Käytännössä suorituskykyvaatimukseksi CCW pyssylle piisaa kun osut 10-15m matkalta SRA-taulun alaneliöön esim 10/10lks. Tämä taso on ihan riittävä aseen suorituskyvyksi.
 
Turun terrori-iskun yhteydessäkin näkyi mm H&K G36:sta Vati-miehillä
On niillä RK:tkin sekä Tikka/TRG käytössä. Vatimiehet ei vaan ole aina ensimmäisenä paikalla ja nyt G36:sia tmv kaavaillaan, että niitä riittäisi jokaiseen partioon yksi. Turussahan tämä tuli puheeksi jo arvokuljetusautonkin ryöstössä, varsinkin jos Tukholman serbit tai albaanit intoutuisivat keikkailemaan täälläkin.

Alla snaipperi on kylläkin karhusta.
12530888_760399780726173_2091917896_n.jpg

14533608_964236387037883_2774581360348626944_n.jpg

18012076_655213538000237_3916687819476566016_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Turun terrori-iskun yhteydessäkin näkyi mm H&K G36:sta Vati-miehillä

Se on yllättävän passeli käteen etenkin jos on Glockiin muuten tottunut. Tulee huomioida nyt sellainen että tuota babyglockia ei ole tarkoitettu kympin puhkontaan. Käytännössä suorituskykyvaatimukseksi CCW pyssylle piisaa kun osut 10-15m matkalta SRA-taulun alaneliöön esim 10/10lks. Tämä taso on ihan riittävä aseen suorituskyvyksi.

En ole itse Glock 26:lla ampunut, mutta yleinen kokemukseni on se että kun compact luokan aseesta (esim 19) siirytään sub-compact luokkaan (26), niin tulen tarkkuus heikkenee etenkin sellaisilla jotka eivät paljoa ammu. Ja jos julkisella paikalla ammutaan, tulen tarkkuus on aivan ensisijainen prioriteetti turvallisuuden kannalta. Omasta mielestäni tarkkuudesta ei saa lainkaan tinkiä kätkettävyyden perusteella. 19 on omasta mielestäni riittävän pieni ja suoraansanottuna tulen tarkkuutta parantavia tähtäinlaitteiden käyttöä voisi jopa harkita lisättäväksi vaikka ne kasvattaisivat hieman aseen kokoa. Pointtereita esimerkiksi, jos niistä olisi tutkitusti hyötyä. Vaikka tokihan, tarkkuudessa mikään aseen rakenteellinen tekijä ei koskaan korvaa harjoittelua, harjoittelua, harjoittelua. Sanoinko jo harjoittelua? :)
 
Ämpärien hankinta on järkevää. Pitkillä aseilla ampuminen tarkasti on huomattavasti helpompaa opettaa ja rutinoitua kun pistoolilla. Ja myös osuminen tarkasti on helpompaa. Mitä tarkempaa tulta, sitä vähemmän laukauksia ja parempaa turvallisuutta sivullisille. Voi kokeilla, osuuko vaikka 25m matkalta ämpärillä ja 2 moa punapisteellä röökiaskin kokoiseen maaliin helpommin, kun vastaavan kaliperisella palveluspistoolilla.

Kokeiltu on.... Tulokset pistoolilla eivät välttämättä olleet ihan mairittelevia aina. MP5 sensijaan...jos sillä ei osu tarkasti, niin on sitten aika paska ampuja. :p
 
En ole itse Glock 26:lla ampunut, mutta yleinen kokemukseni on se että kun compact luokan aseesta (esim 19) siirytään sub-compact luokkaan (26), niin tulen tarkkuus heikkenee etenkin sellaisilla jotka eivät paljoa ammu. Ja jos julkisella paikalla ammutaan, tulen tarkkuus on aivan ensisijainen prioriteetti turvallisuuden kannalta. Omasta mielestäni tarkkuudesta ei saa lainkaan tinkiä kätkettävyyden perusteella. 19 on omasta mielestäni riittävän pieni ja suoraansanottuna tulen tarkkuutta parantavia tähtäinlaitteiden käyttöä voisi jopa harkita lisättäväksi vaikka ne kasvattaisivat hieman aseen kokoa. Pointtereita esimerkiksi, jos niistä olisi tutkitusti hyötyä. Vaikka tokihan, tarkkuudessa mikään aseen rakenteellinen tekijä ei koskaan korvaa harjoittelua, harjoittelua, harjoittelua. Sanoinko jo harjoittelua? :)

Aika harvalla on varaa ampua sen 200-250 laukausta pistoolilla viikossa, jonka arvioidaan pitävän kohtuullista pistooli-ampumataitoa yllä.
 
Aika harvalla on varaa ampua sen 200-250 laukausta pistoolilla viikossa, jonka arvioidaan pitävän kohtuullista pistooli-ampumataitoa yllä.

Valitettavasti näin. Etenkin jos haluaa osua paineen alla, liikkeestä ja vielä liikkuvaan maaliin luotettavasti. Staattiseen disipliiniammuntaan pahvitauluihin riittää vähempi. Pistoolihuiput urheiluammunnassa ampuvat helposti kymmeniä tuhansia laukauksia vuodessa. Itse osun pistoolilla melkein paremmin sillä heittämällä. :eek:
 
Valitettavasti näin. Etenkin jos haluaa osua paineen alla, liikkeestä ja vielä liikkuvaan maaliin luotettavasti. Staattiseen disipliiniammuntaan pahvitauluihin riittää vähempi. Pistoolihuiput urheiluammunnassa ampuvat helposti kymmeniä tuhansia laukauksia vuodessa. Itse osun pistoolilla melkein paremmin sillä heittämällä. :eek:

Yksi vihje "isoilta pojilta" pistooliammunnassa oli ostaa ns. "stressipallo" tms. joka kehittää käden puristusvoimaa. Vaikutti muutamassa kuukaudessa pistooliammunnan tuloksiin yllättävän paljon.
 
Yksi vihje "isoilta pojilta" pistooliammunnassa oli ostaa ns. "stressipallo" tms. joka kehittää käden puristusvoimaa. Vaikutti muutamassa kuukaudessa pistooliammunnan tuloksiin yllättävän paljon.

Ei välttämättä ole yksiselitteisen hyvä juttu puristusvoima. Toki sitä pitää olla riittävästi kuten sanot, mutta liika puristaminen muilla sormilla saattaa johtaa kahvan "lypsämiseen" ja liipasinsormen jäykkyyteen ja sitäkautta huonoon laukaisuun. On vaikea tai jopa mahdotonta pitää rentona liipasinsormea, jos puristaa samalla voimakkaasti muilla sormilla. Ampuminen on muutenkin enemmän tekniikka, kun voimalaji vaikka sitä voimaa tietty määrä toki vaaditaankin kuten sanot. Mutta fyysiseltä voimaltaan heikot yksilöt saattavat olla häikäiseviä pistooliampujia kun tekniikka on kunnossa. Esimerkiksi rekyylinhallintaan ei tarvita niinkään voimaa, vaan enemmän tekniikkaa jolla esimerkiksi asennon kautta oman kehon massaa käytetään rekyylin hillitsemiseen. Mutta stressipalloa voisi kokeilla. Siitä voisi olla hyötyä kämmenen motoriikan parantamiseen ja sitä kautta tarkkuuden parantamiseen. Toiset suosittelevat stresipalloa liipaisun harjoittamiseen siten, että ottaa boltsin käteen ja puristaa stressipalloa ainoastaan liipasinsormea koukistamalla.
 
Ei välttämättä ole yksiselitteisen hyvä juttu puristusvoima. Toki sitä pitää olla riittävästi kuten sanot, mutta liika puristaminen muilla sormilla saattaa johtaa kahvan "lypsämiseen" ja liipasinsormen jäykkyyteen ja sitäkautta huonoon laukaisuun. On vaikea tai jopa mahdotonta pitää rentona liipasinsormea, jos puristaa samalla voimakkaasti muilla sormilla. Ampuminen on muutenkin enemmän tekniikka, kun voimalaji vaikka sitä voimaa tietty määrä toki vaaditaankin kuten sanot. Mutta fyysiseltä voimaltaan heikot yksilöt saattavat olla häikäiseviä pistooliampujia kun tekniikka on kunnossa. Esimerkiksi rekyylinhallintaan ei tarvita niinkään voimaa, vaan enemmän tekniikkaa jolla esimerkiksi asennon kautta oman kehon massaa käytetään rekyylin hillitsemiseen. Mutta stressipalloa voisi kokeilla. Siitä voisi olla hyötyä kämmenen motoriikan parantamiseen ja sitä kautta tarkkuuden parantamiseen. Toiset suosittelevat stresipalloa liipaisun harjoittamiseen siten, että ottaa boltsin käteen ja puristaa stressipalloa ainoastaan liipasinsormea koukistamalla.

Tämähän se oli ideana, kuten sanoit. Ei siis bodaaminen tai kahvan puristaminen rystyset valkoisina. :)
 
Epäilen että tuo on kahvansa ja kokonsa puolesta hankala ammuttava. Mielummin 17 tai 19. Varsinkin, kun se tarkkuus ja osunta heti ensimmäisellä laukauksella on olennainen osa turvallisuutta.

Suo siellä ja vetelä täällä.
Olen samaa mieltä, ettei 26 ole mikään ilo ampua juurikin kokonsa takia, mutta jos halutaan helposti kannettava ja kätkettävä ase, joudutaan karsimaan juurikin kahvan koossa.
 
Suo siellä ja vetelä täällä.
Olen samaa mieltä, ettei 26 ole mikään ilo ampua juurikin kokonsa takia, mutta jos halutaan helposti kannettava ja kätkettävä ase, joudutaan karsimaan juurikin kahvan koossa.

Jenkeissä aika monella (ja Suomessakin niitä näkee) vyölaukkuja juuri tuohon tarkoitukseen. Itse olen vastenmielinen ns. "pikkupistooleita" kohtaan, koska tarkkuus on mitä on. Mutta parempihan se on kuin että "kalu kädessä katuja astelen".

Pistoolin kantaminen jatkuvasti on itse asiassa helvetin rasittavaa. Etenkin kun kyse on normikokoisista aseista kuten SIG P226 tai Glock 17. Itse kokeilin muutaman kuukauden ajan henkivartijahommia ulkomailla...totesin, että ei ole meikän homma. Glamouria siinä ei todellakaan ole yhtään. Sanoin sitä haluaville, että pistä päälle 10kg työkaluliivi ja seisoskele ja tallustele ympäriinsä 8-12h ilman ruokataukoa, hyvä kun kuselle pääsee. Ja mieti sitten uravalintaa uudestaan, koska siinä tiedät että "sitä saa mitä tilaa". Ja koita siinä sitten olla valppaana... :p
 
Pistoolin kantaminen jatkuvasti on itse asiassa helvetin rasittavaa. Etenkin kun kyse on normikokoisista aseista kuten SIG P226 tai Glock 17. Itse kokeilin muutaman kuukauden ajan henkivartijahommia ulkomailla...totesin, että ei ole meikän homma.

Helppo uskoa. Etenkin jos tarkoitus on toimia huomaamattomasti ja varusteet eivät saa näkyä ulospäin. Varmasti joutuu tekemään kompromisseja ergonomian suhteen kun kaikkia kantamismukavuuteen positiivisesti vaikuttavia kantolaitteita tai apuvälineitä ei voi käyttää niiden suuren koon tai huomiotaherättävyyden vuoksi..
 
Tuohon sub compact-kokoluokkaan niin ainakaan itse en viitsisi kotimaisessa arjessa kovinkaan paljoa suurempaa asetta kantaa vapaa-ajalla koska jotkut meistä foorumilaisista käyttää muutakin kuin täyttä tst-varustusta vapaalla. :D Ammuttavuudeltaan tottakai ne on huonompia kuin täysikokoiset tai compact mallit. Esim lenkillä, maitokaupassa, syömässä ulkona, leffassa... tulisi tuollaista pientä natiaismallia kannettua sata kertaa mielummin kuin vaikka omasta sortimentista löytyvää taivaallisen tarkkaa ja hyvää mutta helvetin painavaa 1911:sta jolle minulla on olemassa siviilimäinen linkin kaltainen kotelo jossa sitä tullut kokeiltua kantaa treeneissä. http://www.safariland.com/products/...r-10855.html#sm.0018kgt2z10hjed2s8i1rfld56rrs
Huolimatta siitä kuinka cool tuollainen täysikokoinen .45ACP olisikin vyöllä niin varsin nopeasti loppuisi innostus ainakaan itsellä kanniskella arjessa mukana. Inhimilliset tekijät huomioiden näkisin että tuollainen pikkupistoolikin vapaalla oleville poliiseille olisi merkittävä parannus nykyisen Yleltä tuttuun "kilistä avaimia"-metodiikkaan verrattuna. :cool:
 
Helppo uskoa. Etenkin jos tarkoitus on toimia huomaamattomasti ja varusteet eivät saa näkyä ulospäin. Varmasti joutuu tekemään kompromisseja ergonomian suhteen kun kaikkia kantamismukavuuteen positiivisesti vaikuttavia kantolaitteita tai apuvälineitä ei voi käyttää niiden suuren koon tai huomiotaherättävyyden vuoksi..

Hieman reipashenkisempää menoa. Mukana myös viiksekäs McAleese, joka oli aikoinaan tosiaan 1980 se SAS:n "first man on balcony". Itse kävin 3kk henkivartijakurssin Israelissa.

Triviana, jos jokin sanoo olevansa "SAS trained bodyguard", se puhuu paskaa. Close Protection Training annetaan UK:ssa RMP:n (Royal Military Police) toimesta, johon SAS lähettää tarvittaessa porukkaa kurssille.

Mutta hyvä video miten homma menee.

 
Huolimatta siitä kuinka cool tuollainen täysikokoinen .45ACP olisikin vyöllä niin varsin nopeasti loppuisi innostus ainakaan itsellä kanniskella arjessa mukana.

Itse en ottaisi yksitoimista mukaan lainkaan. Oma valintani CCW:ksi olisi, klassikko vuodelta 1929 eli Walther PP. Puhtaasti nostalgisista, esteettisistä sekä eleganteista syistä. :D Eikä käyttöliittymäkään ole noin vanhaksi aseeksi lainkaan paska. Kaksitoiminen, loaded chamber indicator ja luotettava de-cocker sekä varmistin. Ja massasulkuisina yllättävän tarkkoja ja yksirivisinä ohuita.
 
Itse en ottaisi yksitoimista mukaan lainkaan. Oma valintani olisi, klassikko vuodelta 1929 eli Walther PP. Puhtaasti nostalgisista, esteettisistä sekä eleganteista syistä. :D Eikä käyttöliittymäkään ole noin vanhaksi aseeksi lainkaan paska. Kaksitoiminen ja luotettava de-cocker sekä varmistin. Ja massasulkuisina yllättävän tarkkoja ja yksirivisinä ohuita.

Aikoinaan kun ajattelin, että henkilösuojaus on "cool", niin oli SIG P226 ja 2 varalipasta, liivit, teleskooppipamppu, radio tms... Ei muutaman tunnin jälkeen huvittanut yhtään.

Ongelma aseiden kantamisessa on se mukavuustelijä. Monelle tulee mieleen jättää se ase kotiin, viittauksena, että poliisit kantaisivat asetta vapaa-ajallaan. Kokeilkaapa itse 8h ja miettikää sitten uudestaan. :p
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen noihin koteloihin. Poliisilla niissä pitää olla se "lapsilukko".

Se varmasti auttaisi virkapistoolin kantamista siviilissä, että sen ja poliisilätkän kanssa poliiseille luvattaisiin vapaa pääsy juniin, linja-autoihin, urheilutapahtumiin, yleensä yleisötapahtumiin ja muihin pääsylippupaikkoihin. Samaan tapaan kuin aiemmin oli virka-asun kanssa.
 
Aikoinaan kun ajattelin, että henkilösuojaus on "cool", niin oli SIG P226 ja 2 varalipasta, liivit, teleskooppipamppu, radio tms... Ei muutaman tunnin jälkeen huvittanut yhtään.

Onhelma aseiden kantamisessa on se mukavuustelijä. Monelle tulee mieleen jättää se ase kotiin, viittauksena, että poliisit kantaisivat asetta vapaa-ajallaan. Kokeilkaapa itse 8h ja miettikää sitten uudestaan. :p

Lisään listaan vielä NIJ IIIA komposiittikypärän ja nokitan liivin NIJ IV:ksi niin vastaa kriha-varustusta, ilman pitkää pyssyä. Kokemusta on samaa pistoolimallia myöden. Mutta varmasti mukavampi kantaa sinun esimerkkiisi verrattuna, koska kantolaitteiden ergonomian saa optimoitua. :D
 
Back
Top