Mulla on varsin vähän kokemusta Vapepasta tai tämän tyyppisistä maastoetsinnöistä, mutta heitän vähän niinkuin hihasta:@YJT , valaisehan hieman.
Vantaalla tällä viikolla olleen kadonneen 14 vuotiaan etsinnän johdosta minua jäi mietityttämään Vapepa:n (Vapaaehtoinen PelastusPalvelu) suhde poliisiin ja muihin etsijöihin.
Olen käsityksessä että poliisi johtaa henkilöetsintää ja antaa ohjeet poliisia tukevalle Vapepalle siitä kuinka toimitaan. Vapepa johtaa maastossa liikkuvia etsijöitä.
Alla olevan kirjoituksen mukaan ylimääräisten vapaaehtoisten muodostama Facebook-pohjainen etsintäryhmä kuitenkin toimi omalla johdollaan ja lopulta löysivät kadonneen, vaikka valitettavasti jo menehtyneenä.
Mielessäni on kysymyksiä:
- Onko Vapepan ja muiden vapaaehtoisten välillä johtosuhde?
- Määrääkö poliisi toiminnan sekä Vapepalle että mainitullle muulle ryhmittymälle erikseen?
- Kommunikoiko Facebook ryhmät suoraan poliisille ?
- Onko mainittujen ryhmien toiminnassa jotain sellaista eroa mikä näkyy esimerkiksi toisen ryhmittymän vikkelämpänä toimintana, parempina välineinä ja parempana tiedon välittämisenä. Sovelletaanko parhaita käytäntöjä jo Vapepa toiminnassa vai tuleeko tämän esimerkin seurauksena joitain muutoksia?
- Olisiko tällaiset Facebook etsintäryhmät fiksuinta liittää Vapepan organisaatioon ja pitää ne paikallisina voimina, koska alueiden tuntemusta on valmiina?
Metsäisten alueiden läheisyydessä, heti Kehä 3 ulkopuolella olisi fiksua perustaa etsintävalmiuksia paikallisista jo ennen kuin joku katoaa. Maasto vaan on erilainen kuin rakennetuilla kaupunkialueilla
Vantaalaisen pojan etsinnät päättyivät suruun – niitä koordinoinut Petra kertoo operaatiosta 14-vuotiaan löytämiseksi
Poliisi kiittää suurta ja hyväsydämistä vapaaehtoisten joukkoa. Vapaaehtoiset löysivät menehtyneen pojan rantakaislikosta.www.is.fi
.
- en usko että on johtosuhdetta; tämä lienee vain joku epävirallinen porukka joka on päättänyt lähteä etsintöihin omin päin sen sijaan että olisi mennyt vapepan messiin
- luulen, että tällaiset epäviralliset porukat toimivat ihan omin päin
- toivottavasti kommunikoivat, mutta voi olla että ei ole suoraa yhteyttä tilannejohtoon (=luultavasti ei ole, jos eivät kuulu tilanneorganisatioon)
- EOS; luultavasti vapepalla on jotain lämpökameraa tms käytössä, mutta voihan niitä olla itsenäisillä porukoillakin. Itsenäiset porukat voivat varmasti ohjata omaa toimintaansa ketterämmin kuin vapepan alaisuudessa, mikä toisaalta voi johtaa poukkoiluun ja siihen, että jotain alueita jää tarkastamatta ja jotain alueita voidaan tarkastaa kahteen kertaan.
- ainakin olisi järkevää liittää ne osaksi tilanneorganisaatiota tiedonkulun edistämiseksi ja etsintöjen paremman koordinoinnin varmistamiseksi. Uskon, että vapepa pyrkii hyödyntämään paikallistuntemusta jo nyt, ja siellä on toimintaa organisoimassa väkeä jolla on luultavasti aikaisempaa kokemusta ja osaamista aiheesta.