Pihatonttu
Respected Leader
On ikävä selittää myöhemmin, miten tiesi uhrin kuolintavan, vaikka se oli vain poliisin ja tekijän tiedossa.
"Uhri kuoli heittämällä henkensä."
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
On ikävä selittää myöhemmin, miten tiesi uhrin kuolintavan, vaikka se oli vain poliisin ja tekijän tiedossa.
Ensinnäkin, poliisi asioi ihmisten kanssa paljon muutenkin kuin osana rikosprosessia, ja suuressa osassa niistäkin tapauksista seinäkiistolla ei saa mitään etua itselleen mutta asiakaskohtaaminen sujuu molemmin puolin mukavammissa merkeissä kun asioidaan niin kuin normaaleissa sosiaalisissa tilanteissa toimitaan.
Minua nimittäin ärsytti kerran oikein hemmetisti. En pidä ilkivallasta, ja kun eräs nuorukainen oli keksinyt palastella rautaputkella koulun ikkunoita, soitin häkeen ja seurailin sivummalta. No siinäpä sitten kävi niin, että poika napattiin mutta tilanteessa ei suoritettu tunnistamista. Menin kotiin ja poika pahnoille.
"Yksilön oikeusturva" on tosi kaunis asia. Niinpä nuori rosvonalku tiesi, ettei hänen tarvitse tunnustaa mitään eikä tunnustanut. Minusta rikotun julkisrakennuksen käyttäjät ovat yksilöitä ja he tarvitsevat ikkunat etenkin talvella, ja muutenkin juttu on niin, että minä ne yleensä maksan eikä suinkaan se pummi, joka keksii hakata niitä putkenpätkällä. Hän halusi käyttää ah niin ylevää oikeuttaan olla maksamatta mitään.
Minä käytin velvollisuuttani todistaa. Puhelinkuulustelussa kerroin, miten seurasin 50 metrin päästä ilkivallan toteuttamista ja myös kiinnioton samasta tyypistä. Kaikki totta.
Sitten minun piti kyllä raahata peffani Ruoholahteen. Istuin kauan odottamassa. Tekijä oli siinä parin penkin päässä edessäni. Katselin ja katselin, enkä tietenkään puhunut mitään. Mutta hän laittoi minut merkille. Tiesi. Sitten alkoi hänen juttunsa ja minä odottelin. Kutsuttiin sisään. Ei tarvinnut todistaa. Vastaaja oli juuri tunnustanut.
Minua nimittäin ärsytti kerran oikein hemmetisti. En pidä ilkivallasta, ja kun eräs nuorukainen oli keksinyt palastella rautaputkella koulun ikkunoita, soitin häkeen ja seurailin sivummalta. No siinäpä sitten kävi niin, että poika napattiin mutta tilanteessa ei suoritettu tunnistamista. Menin kotiin ja poika pahnoille.
"Yksilön oikeusturva" on tosi kaunis asia. Niinpä nuori rosvonalku tiesi, ettei hänen tarvitse tunnustaa mitään eikä tunnustanut. Minusta rikotun julkisrakennuksen käyttäjät ovat yksilöitä ja he tarvitsevat ikkunat etenkin talvella, ja muutenkin juttu on niin, että minä ne yleensä maksan eikä suinkaan se pummi, joka keksii hakata niitä putkenpätkällä. Hän halusi käyttää ah niin ylevää oikeuttaan olla maksamatta mitään.
Minä käytin velvollisuuttani todistaa. Puhelinkuulustelussa kerroin, miten seurasin 50 metrin päästä ilkivallan toteuttamista ja myös kiinnioton samasta tyypistä. Kaikki totta.
Sitten minun piti kyllä raahata peffani Ruoholahteen. Istuin kauan odottamassa. Tekijä oli siinä parin penkin päässä edessäni. Katselin ja katselin, enkä tietenkään puhunut mitään. Mutta hän laittoi minut merkille. Tiesi. Sitten alkoi hänen juttunsa ja minä odottelin. Kutsuttiin sisään. Ei tarvinnut todistaa. Vastaaja oli juuri tunnustanut.
Kukapa pitäisi. Eikä pidäkkään pitää. Ja nykyään asia menee noin. Kuinka muutenkaan.
Ennen asiat menivät toisin. Ja veikkaan että siihen mennään takaisin ainakin osittain.
Lapsuuteni stadissa ei kukaan olisi edes tullut ajatelleeksi poliisia tuollaisessa tapauksessa. Ja tämä ajattelu elää ja kasvaa nykyäänkin eräissä paikoissa.
Mutta ajat muuttuvat. Myös lain suhteen.
Ihan alkuun: ACAB ei liity rikollisuuteen vaan enemmänkin wannabe-gangsta mentaliteettiin. Monet oikeat rikolliset ovat ihan lunkeja tyyppejä ja käyttäytyvät asiallisesti. Jopa liivijengiläiset - joiden periaatteisiin kuuluu että poliisi on vihollinen - ovat yleensä asiallisia ja saattavat jopa heittää läppää paskalakin kanssa. Mun mielestä ACAB liittyy lähinnä henkilöihin jotka luulevat että käyttäytymällä tietyllä tavalla on kova äijä.On luonnollisesti totta, että asenteella on vaikutusta. Ikävä käytös aiheuttaa ikäviä reaktioita. Ja pätee totta kai kaikkiin kaikissa tilanteissa.
Sen sijaan en ymmärrä (tai rehellisyyden nimissä ymmärrän mutta en hyväksy) sitä, että kansalaisen perusoikeuksien esiin tuominen ja selvittäminen koetaan jotenkin poliisin vastaisena ACAB- maailmankuvana.
Minun esittämäni ei ole mitenkään poliisin vastaista tekstiä. Vaan yleistä, kansalaisen laillisia oikeuksia korostavaa pohdintaa. Se, että poliisi kokee asian itseään vastaan suunnatuksi vihamielikseksi toiminnaksi ja se riittää leimaamaan pohtijan mahdolliseksi ammattirikolliseksi, on mielestäni ikävää.
Antamani esimerkit ovat mielestäni perusteltuja juridisia ohjeita kansalaisen perusoikeuksien käytöstä tilanteessa, missä ollaan tekemisissä oikeusjärjestelmän kanssa. Missä poliisi on olennainen osa. En missään vaiheessa kehota valehtelemaan, olemaan kusipää tai käyttäytymään huonosti. Vaan ainoastaan huomioimaan oikeutensa järkevässä suhteessa. Toki edelleen. Esitystavalla on merkitystä puolin ja toisin.
Tiedän toki, että viranomaiset eivät tästä pidä. Lainsäädännöllisesti ja kulttuurisesti suomi on kikujumaa perusoikeuksien osalta. Menemättä asiaan tarkemmin, esimerkiksi kiduttamalla hankitun tiedon käyttö tuomioistuimessa kiellettiin suomessa vasta 2014 ja itsekriminointisuoja hyväksyttiin oikeudellisesti vasta 2009 KKO:n ennakkopäätöksellä. Molemmat päätökset tehtiin vasta kun EU ja YK alkoivat pitää suomea kummajaisena.
Mitä tulee siihen asiaan, että poliisi on paljon tekemisissä ihmisten kanssa muutenkin kuin rikos/järjestyslakiin jne. liittyvissä asioissa (poislukien lupa-asiat) jää oman tietämykseni ulkopuolelle. Jokainen tapaaminen virassa olevan poliisin kanssa on nähdäkseni potentiaalinen kohtaaminen juridisen seuraamuksen kanssa. Jos unohdetaan osoitteen kysymiset, känniset kyytipyynnöt/puhalluspyynnöt tai yleisötilaisuudet en keksi paljon muita tapaamisia kuin tällaiset tapaamiset. Tämä voi olla omaa tietämättömyyttäni. Sen myönnän täysin.
Lopuksi korostan edelleen, että mikään mitä olen sanonut, ei ole poliisia vastaan. Toki se saattaa tehdä poliisin työn vaikeammaksi, mutta vaihtoehto on paljon kamalampi.
Ihan alkuun: ACAB ei liity rikollisuuteen vaan enemmänkin wannabe-gangsta mentaliteettiin. Monet oikeat rikolliset ovat ihan lunkeja tyyppejä ja käyttäytyvät asiallisesti. Jopa liivijengiläiset - joiden periaatteisiin kuuluu että poliisi on vihollinen - ovat yleensä asiallisia ja saattavat jopa heittää läppää paskalakin kanssa. Mun mielestä ACAB liittyy lähinnä henkilöihin jotka luulevat että käyttäytymällä tietyllä tavalla on kova äijä.
Sitten toinen juttu: se että ollaan kuultavana nk pitkillä tiedoilla (=rikoksesta epäiltynä) on vain pieni osa poliisin kanssa asioimista. Valtaosa ihmisistä ei ikinä ole sellaisessa tilanteessa, edes niistä jotka asioivat poliisin kanssa.
Kolmas pointti on se, mihin @Vonka viittasi, eli se että selvissäkin jutuissa mennään päätyyn asti ei ole järkevää, vaikka siihen oikeus onkin.
Tähän vielä palaisin erikseen: on tietenkin tulkinta-asia, mikä on joitakin vuosia sitten, mutta kyllä tuo velvollisuus oli jo 1900-luvulla. Enkä osaa sanoa, kuka sitä vastusti ja kuinka ankarasti.Tietänet hyvin, että kun esimerkiksi pakko kertoa kuulusteltavalle oikeudesta olla edistämättä tutkintaa tuli kuulusteluihin joitain vuosia sitten, ...
Ilmoitus asian käsittelyn päättymisestä
Epäiltynä kuultu: Lunni
...
Epäillyt rikokset: Petos, vahingonteko, varkaus
...
Päätöksen perustelut: Teitä on kuultu poliisin toimittamassa esitutkinnassa epäiltynä yllä mainituista rikoksista. Asiasta laaditun esitutkintapöytäkirjan perusteella olen todennut, että asiassa ei ole aihetta syyttäjän toimenpiteisiin Teidän osaltanne.
...Lunni ei ole sopimuspuoli... eikä asiassa ole näyttöä tai muutakaan perustetta syyllistymisestä epäiltyihin rikoksiin.
Allekirjoitus: Kihlakunnansyyttäjä xx.yy
Mun mielestä toi puhumattomuus on joissain tapauksissa vähän turhaa. Piti oikein kaivaa piironginlaatikosta toi yli kolmevuotta vanha paperi;
Sinähän sen sanoit...Tiedätkö, mikä on alustavassa puhuttelussa saadun tunnustuksen tms arvo oikeudessa, siis Suomessa? Nolla. Edes kuulustelussa paperille puhuttu ja allekirjoitettu lausunto ei välttämättä pidä oikeuskäsittelyssä.
Sitä paitsi nyt ei puhuta pelkästään tilanteista joissa itse ollaan epäiltyinä, vaan asioimisesta poliisin kanssa ylipäätään. Ja vaikka olisi epäiltynäkin, niin seinäkiisto johonkin selvään asiaan ei muuta lopputulosta, mutta asiointikokemus voi olla ihan erilainen.
Tähän vielä palaisin erikseen: on tietenkin tulkinta-asia, mikä on joitakin vuosia sitten, mutta kyllä tuo velvollisuus oli jo 1900-luvulla. Enkä osaa sanoa, kuka sitä vastusti ja kuinka ankarasti.
Poliiseista tehtaillaan nyt perusteettomia rikosilmoituksia, huomasi syyttäjä: "En keksi muuta motiivia kuin kiusanteko"
Poliiseista tehdään enemmän rikosilmoituksia kuin koskaan, mutta ne johtavat syytteeseen vain harvoin.yle.fi