Poliisitoiminta

Tätä olen itsekin tässä viime vuodet peräänkuuluttanut. En tosin tiedä, kannattaako perustaa uutta erillistä yksikköä, vai vain erilliset liikennesektorit nykyisten poliisilaitosten yhteyteen; ainakin jos uutta yksikköä perustetaan niin ei pidä mennä päällikötaso edellä, kuten esim PoHassa tuntuu olevan linjauksena.

Jos Suomeen saataisiin vaikka nyt 500 uutta poliisin virkaa, niin uskoisin että ne olisivat tehokkaammalla käytöllä jos ne sijoitettaisiin LP:n korvaavaan yksikköön eikä niin että ne jaettaisiin nykyisiin poliisilaitoksiin kentälle, tai kentälle ja tutkintaan. Uudessa LP:ssä voisi olla aluksi vaikka kymmenkunta toimipistettä sijoitettuna eri puolille; ei välttämättä isoimpiin kaupunkeihin vaan ehkä jopa ennemmin sinne, missä ei ole muuten poliisiasemaa mutta kuitenkin asukkaita sekä tietenkin valvottavaa liikennettä. Saataisiin liikenteen valvontaan taas ukkoja ja ennen kaikkea asiantuntemusta, ja samalla saataisiin poliisin palveluita sellaisiin paikkoihin joissa ei niitä enää ole paljoa saatavilla. Vaikka toki pääasiallinen tehtävä olisi valvoa sitä liikennettä, mutta varmasti pystyisivät irtoamaan kiireellisiin tehtäviin ja tukemaan paikallista järjestyspoliisia.

Muutenkin uskon ja toivon, että tämä keskittäminen on pikku hiljaa saavuttamassa lakipistettään (ei pelkästään poliisin osalta), ja jossain vaiheessa aletaan taas hajauttamaan. Esimerkiksi juuri LP:n lakkauttamisella saadut säästöt olivat alun perinkin minimaaliset, varsinkin kun vertaa lakkauttamisesta aiheutuneisiin haittoihin. Ja ne säästötkin on moneen kertaan syöty koko ajan kasvavina toimitilakuluina, vaikka yksi peruste keskittämiselle oli nimenomaan se, että ei kannata maksaa seinistä vaan henkilöstöstä. No, Senaatti kiinteistö tekee koko ajan kovaa tulosta. Ja mikä on tehdessä, kun on käytännössä monopoliasemassa mutta kuitenkin toimii markkinatalouden periaatteilla.
Yleisti ottaen samaa mieltä vaikka näkisin ettei erilliselle LP:lle ole enää tarvetta tai paluuta. Toki liikenteen valvontaankin liittyy sellaista erityisosaamista mitä luonnollisesti poliisin organisaatiossa tulee säilyttää/ylläpitää.

Perustelen sillä että yleisesti ottaen (sekä tilastojen valossa) liikenneturvallisuudessa ei ole tapahtunut mitään erityistä kehitystä huonompaan suuntaan (LP:n lopettamisen jälkeen).

Jos halutaan edelleenkin vähentää vakavia liikennevahinkoja sekä kuolemantapauksia pitää löytyä kohennusta rakenteellisiin keinoihin. Suomalaista autokantaa pitäisi nuorentaa ja saattaa samalle laatu-/turvallisuustasolle esim. Ruotsin kanssa. Päätieverkkoa pitää muuttaa nelikaistaiseksi tulevien vuosikymmenien aikana (kohtaamis- ja liittymäonnettomuuksien vähentämiseksi) sekä kevyenliikenteen siirtämiseksi omalle väylälleen. Tien (erityisesti päällysteiden) ylläpitoa tulee helpottaa nastamääräysten kiristämisen (jopa maan eteläistä osaa koskevan nastakiellon) myötä, samalla kun tieverkosto paranee sekä ilmaston olosuhteet muuttuu. Teknistä valvontaa tulee lisätä (ja automaattisesti havainnoida sekä tunnistaa liikenteestä erityisen suuria nopeuksia käyttävät autoilijat) uusilla automaattisilla kamera-/informaatiojärjestelmillä. Näin voidaan esim. tunnistaa normaalia liikennevirtaa (laillisia nopeuksia rikkovat) nopeammat ajoneuvot, varastetut jne. ajoneuvot yms. Samoin pääteillä tulee ottaa käyttöön informaatiojärjestelmiä joilla voidaan varottaa tiellä ajavia normaalia heikommista olosuhteista, alentaa nopeusrajoituksia tarpeentullen sekä kiinnittää autoilijoiden huomiota muihinkin mahdollisiin tilapäisiin häiriö- ja vaaratekijöihin.

Liikenneturvallisuuden ongelmaksi luetaan myös paljon sellaista joka kuuluu oikeastaan muuhun yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen. Esimerkiksi tieliikenteen kuolemantapauksista jopa yli 10% aiheutuu itsemurhista. Tähän voidaan tieliikenteen osalta puuttua vain eriyttämällä kohtaavat ajoasuunnat.

Tottakai pitää ymmärtää ettei em. suuria kokonaisuuksia korjata yhdessä yössä. Mutta esimerkiksi seuraavien 20 tai jopa 40 vuoden aikana voidaan saada aikaan paljon nykyistä tehokkaampia sekä kokonaisuudessaan turvallisempaa liikenneympäristöä. Jos esimerkiksi vuosittain rakennettaisiin päätieverkostolle tietty määrä, ajosuunnat kaiteilla eriytettyjä, nelikaistaisia ohituspaikkoja niin muutaman vuosikymmenen kuluessa tie muuttuisi koko matkaltaan nelikaistaiseksi. Eikä kaikkien pääteiden tarvitsisi olla saksalaisen standardin mukaisia, jopa 300 km/h nopeudella turvallisesti ajettavia moottoriteitä. Vähempikin vauhti riittäisi, kunhan saataisiin kohtaava autoliikenne kaiteilla tai muuten eriytettyä omille väylilleen sekä samalla liittymät rakenteellisesti turvallisemmiksi.

Kaikki poliisit saavat peruskoulutuksen liikenteenvalvonnasta ja -lainsäädännöstä. Toisekseen poliisit ovat varsin paljon ns. "tien päällä" ja melkoinen osa liikenteenvalvonnasta hoituu myös tässä yhteydessä. Enkä ole havainnut että liikenteen valvonta olisi muutenkaan erityisemmin vähentynyt. Eikä sitä pidäkään vähentää.

Sanoisin kuitenkin että nykyisellään ns. toimeenpanovallan (liian) vähäisille resursseille löytyy paljon tärkeämpiä/kiireellisempiä kehityskohteita kuin liikenteenvalvonta.
 
Yleisti ottaen samaa mieltä vaikka näkisin ettei erilliselle LP:lle ole enää tarvetta tai paluuta. Toki liikenteen valvontaankin liittyy sellaista erityisosaamista mitä luonnollisesti poliisin organisaatiossa tulee säilyttää/ylläpitää.

Perustelen sillä että yleisesti ottaen (sekä tilastojen valossa) liikenneturvallisuudessa ei ole tapahtunut mitään erityistä kehitystä huonompaan suuntaan (LP:n lopettamisen jälkeen).

Jos halutaan edelleenkin vähentää vakavia liikennevahinkoja sekä kuolemantapauksia pitää löytyä kohennusta rakenteellisiin keinoihin. Suomalaista autokantaa pitäisi nuorentaa ja saattaa samalle laatu-/turvallisuustasolle esim. Ruotsin kanssa. Päätieverkkoa pitää muuttaa nelikaistaiseksi tulevien vuosikymmenien aikana (kohtaamis- ja liittymäonnettomuuksien vähentämiseksi) sekä kevyenliikenteen siirtämiseksi omalle väylälleen. Tien (erityisesti päällysteiden) ylläpitoa tulee helpottaa nastamääräysten kiristämisen (jopa maan eteläistä osaa koskevan nastakiellon) myötä, samalla kun tieverkosto paranee sekä ilmaston olosuhteet muuttuu. Teknistä valvontaa tulee lisätä (ja automaattisesti havainnoida sekä tunnistaa liikenteestä erityisen suuria nopeuksia käyttävät autoilijat) uusilla automaattisilla kamera-/informaatiojärjestelmillä. Näin voidaan esim. tunnistaa normaalia liikennevirtaa (laillisia nopeuksia rikkovat) nopeammat ajoneuvot, varastetut jne. ajoneuvot yms. Samoin pääteillä tulee ottaa käyttöön informaatiojärjestelmiä joilla voidaan varottaa tiellä ajavia normaalia heikommista olosuhteista, alentaa nopeusrajoituksia tarpeentullen sekä kiinnittää autoilijoiden huomiota muihinkin mahdollisiin tilapäisiin häiriö- ja vaaratekijöihin.

Liikenneturvallisuuden ongelmaksi luetaan myös paljon sellaista joka kuuluu oikeastaan muuhun yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen. Esimerkiksi tieliikenteen kuolemantapauksista jopa yli 10% aiheutuu itsemurhista. Tähän voidaan tieliikenteen osalta puuttua vain eriyttämällä kohtaavat ajoasuunnat.

Tottakai pitää ymmärtää ettei em. suuria kokonaisuuksia korjata yhdessä yössä. Mutta esimerkiksi seuraavien 20 tai jopa 40 vuoden aikana voidaan saada aikaan paljon nykyistä tehokkaampia sekä kokonaisuudessaan turvallisempaa liikenneympäristöä. Jos esimerkiksi vuosittain rakennettaisiin päätieverkostolle tietty määrä, ajosuunnat kaiteilla eriytettyjä, nelikaistaisia ohituspaikkoja niin muutaman vuosikymmenen kuluessa tie muuttuisi koko matkaltaan nelikaistaiseksi. Eikä kaikkien pääteiden tarvitsisi olla saksalaisen standardin mukaisia, jopa 300 km/h nopeudella turvallisesti ajettavia moottoriteitä. Vähempikin vauhti riittäisi, kunhan saataisiin kohtaava autoliikenne kaiteilla tai muuten eriytettyä omille väylilleen sekä samalla liittymät rakenteellisesti turvallisemmiksi.

Kaikki poliisit saavat peruskoulutuksen liikenteenvalvonnasta ja -lainsäädännöstä. Toisekseen poliisit ovat varsin paljon ns. "tien päällä" ja melkoinen osa liikenteenvalvonnasta hoituu myös tässä yhteydessä. Enkä ole havainnut että liikenteen valvonta olisi muutenkaan erityisemmin vähentynyt. Eikä sitä pidäkään vähentää.

Sanoisin kuitenkin että nykyisellään ns. toimeenpanovallan (liian) vähäisille resursseille löytyy paljon tärkeämpiä/kiireellisempiä kehityskohteita kuin liikenteenvalvonta.
LP:llä oli kaksi päätehtävää:
1. Liikenteen valvonta, erityisesti sellainen erikoisosaamista ja -kalustoa vaativa valvonta mihin paikallispoliisilla ei pääsääntöisesti ole edellytyksiä ainakaan sillä tasolla kuin pitäisi olla
2. Liikkuvana reservinä toimiminen.

Liikenteen perusvalvonta (rattijuopumukset, ylinopeudet, liikennevalovalvonta ym) ovat sellaista perushommaa, joka sujuu jokaiselta kenttämieheltä ihan hyvin, tosin siitäkin karsitaan jos ja kun hälytystehtäviä on. Sen sijaan esim raskas liikenne sisältää niin paljon kaikenlaista että sitä pitäisi tehdä koko ajan että tatsi hommaan säilyisi ja varsinkin jos haluaisi syventää omaa ammattiosaamistaan. Minä osaan hikisesti tulkita vanhanaikaista ajopiirtyrin kiekkoa, mutta sellaista ajopiirturin printtiliuskaa en ilman lunttausaopua. Saman suuntaista sanovat melkein kaikki hälytyspartiossa työskentelevät. Se, että peruskoulutuksessa saa hieman koulutusta esim raskaan liikenteen valvontaan, ei kauheasti lämmitä kun asiat unohtuvat ja lait muuttuvat.

Ihmiset yleisesti ottaen kaipaavat lisää valvontaa liikenteeseen, erityisesti maanteille. Jos kuolonuhrien määrä onkin pysynyt samassa, niin silti jokainen voi kokemusperäisesti miettiä, mitä valvonnan lähes täydellinen puuttuminen tekee liikennekäyttäytymiselle.

Erityisesti nykyään kun poliisi on keskitetty isoihin taajamiin, syrjäseuduille poliisin saaminen on hidasta hommaa. Ja jos siellä jotain tapahtuu, niin tukipartioiden saaminen on myös työn ja tuskan takana. Liikkuva reservi parantaisi siis sekä kansalaisten turvallisuutta että poliisien työturvallisuutta.

Siitä olen samaa mieltä että rakenteellisia ratkaisuja pitäisi käyttää lisää, ja ajoneuvokannan ikää ja laatua parantaa.
 
Perustelen sillä että yleisesti ottaen (sekä tilastojen valossa) liikenneturvallisuudessa ei ole tapahtunut mitään erityistä kehitystä huonompaan suuntaan (LP:n lopettamisen jälkeen).

Liikenneturvallisuus ainakin kuolemien osalta on parantunut huimasti viime vuosikymmeninä ja tavallisen kansalaisen kuolemat liikenteessä alkavat olemaan harvinaisia. Vuonna 1975 kuolleita oli tuhat ja autoja miljoona. Nyt kuolleita on 200 ja autoja 3 miljoonaa.

Rekkojen kuolonkolareista noin 75 % on itsemurhia eli "ajautui tuntemattomasta syystä suoraan rekan eteen". Muista kuolemista rattijuopot ja narkkarit edustavat yli kolmasosaa. Sitten vielä vanhusten alentuntut toimintakyky ja siitä johtuvat pois niin alkaa työikäisten tolkun ihmisten kuolemat olemaan yksittäistapauksia.

Autoliiton Moottori-lehti julkaisee aina vuodentakaisen kuukauden kuolonkolareiden tutkijalautakuntaraportit ja kyllähän se aika masentavaa luettavaa kuukaudesta toiseen on. Niihin tapauksiin ei juuri automaattivalvonnalla vaikuteta.

Ruotsin etumatkaa voitaisiin kuroa ottamalla sama tilastointimalli kuin Ruotsissa eli itsemurhia ei laskettaisi mukaan. Ei niitä lasketa kiskoliikenteessäkään, vaikka tapahtumia on viikoittain.
 
Tuossa LP:n touhuissa oli vielä se yksityiskohta, että siinä sivussa tekivät laajaa ja näkyvää valvontaa pienissä maaseututaajamissa. Kuin ohimennen ne pari väylää partiolla tukkoon mitä nyt taajamiin yleisesti johtaa Suomessa, ja ratsiat päälle. Haavi veti monta känniajajaa, mopon virittäjää yms. toikkaroijaa.
Ja kun olivat aina jossain tien päällä tehtävissä, niin paikallispoliisin ollessa poissa kylillä, niin LP käännettiin hommiin, jos olivat kätevästi ulottuvilla. Se oli sitä reserviä. Ehkä aluekohtaista eroa, mutta ei näy samaan malliin nämä poliisilaitosten "liikenneyksiköt" tänä päivänä.
 
”TÄÄL O joku tappaja. Tulkaa nopeesti.”

Näillä sanoilla alkaa Suomen kenties tunnetuin hätäkeskusnauhoite. Sen soitti Anneli Auer 1. joulukuuta 2006 kello 2.42.

Asiantuntijat ovat tutkineet tätä Ulvilan murhaan liittyvää 4 minuutin ja 18 sekunnin mittaista nauhoitetta kymmeniä, kenties satoja tunteja.

Kuuluuko nauhalta tappajan askeleita? Kamppaileeko uhri, Auerin mies, taustalla tappajan kanssa? Mitä Auer sanoo miehelleen, kun tämä yhtäkkiä alkaa huutaa? Sanooko hän ”kuole”? Vai sanooko hän ”älä kuole”, kuten Auerin puolustus on sanonut?

Nyt poliisiviestinnän lehtori Roosa Rentola Poliisiammattikorkeakoulusta on tutkinut nauhaa toisesta näkökulmasta. Mitä keskustelun sisältö kertoo soittajasta ja tapahtumista?

HÄTÄPUHELU voi auttaa poliisia tutkimuksen suuntaamisessa, Rentola sanoo.

Yhdysvalloissa on jo vuosikymmenten ajan tutkittu tieteellisesti hätäpuheluiden aitoutta ja rakennetta. Nykyisin niiden perusteella pyritään päättelemään, onko soittaja itse voinut olla surmaaja. Yli tuhat hätäpuhelua tutkineet Tracy Harpster ja Susan Adams ovat luoneet lomakkeen, joka voi antaa poliisille oikean suunnan tutkintaan.

Mikään yksittäinen seikka ei todista sen enempää syyllisyydestä kuin syyttömyydestä, Rentola korostaa. Samassa puhelussa voi olla molempiin suuntiin viittaavia seikkoja.

Katso liite: 33573
Katso liite: 33573


Syytön soittaja esimerkiksi pyytää yleensä heti apua uhrille. Hän kertoo, millaisessa tilassa uhri on ja keskittyy muutenkin uhriin. Hän kieltäytyy hyväksymästä uhrin kuolemaa.

”Syyllinen soittaja saattaa kertoa hätätilanteen luonteen, muttei välttämättä pyydä apua”, Rentola kertoo.

Auer pyysi hätäpuhelussa apua ja kiirehti sen saamista neljä kertaa.

AUERIN hätäkeskuspuhelu on yksi esimerkkitapaus Rentolan parin viikon päästä julkaistavassa kirjassa Kielestä kiinni (Warelia).

Rentola yhdistää kirjassa kaksi osaamistaan, suomen kielen ja poliisityön. Valmistuttuaan suomen kielen maisteriksi Jyväskylän yliopistosta hän kouluttautui poliisiksi. Nykyisin hän opettaa poliisiviestintää Poliisiammattikorkeakoulussa.

Kirjassa käydään läpi kahdeksan rikostapausta, joiden tutkinnassa on hyödynnetty kielentutkimusta.

Ainoa suomalainen tapaus on liikemies Carl J. Danhammerin petosvyyhti. Kielentutkija Ulla Tiililä kävi läpi kasan poliisilta saamiaan papereita ja tuli siihen tulokseen, että ne on todennäköisesti kirjoittanut yksi ja sama henkilö. Lausunto sinetöi Danhammerin tuomion törkeistä petoksista.

Rentolan mielestä Suomessa käytetään rikostutkinnassa kielentutkimusta – forensista lingvistiikkaa – liian vähän ja usein liian myöhään. Ala on outo poliiseillekin ja suhtautuminen joskus epäilevää. Moni esimerkiksi uskoo, että on helppoa kirjoitella viestejä toisen ihmisen nimissä.

Rentola on toista mieltä.

”Kieliasiantuntijoiden näkemys on, että naamioituminen kielen avulla on vaikeaa. Täytyisi olla todella paljon tietämystä kielestä, kielen rakenteesta ja sen ilmiöistä, esimerkiksi puhekielen ja yleiskielen eroista, slangeista ja nuorison kielestä.”

PALJASTAVAA voi olla esimerkiksi lauseiden pituus tai jokin systemaattinen virhe. Ihminen voi esimerkiksi kirjoittaa jonkin sanan aina samalla tavalla väärin.

Jos yrittää tekeytyä toiseksi ihmiseksi, on tunnettava myös hänen tapansa viestiä. Se ei ole helppoa.

Esimerkiksi varakkaan bisnesnaisen Britanniassa tappanut mies lähetti parille uhrin asiakkaalle tekstiviestit siirtääkseen sovittuja tapaamisia, todennäköisesti saadakseen lisää aikaa murhan jälkien siivoamiseen.

Mies ei hoksannut, että naisella oli epätyypillinen tapa käyttää pilkkua. Nainen ei ensinnäkään jättänyt välilyöntiä pilkun jälkeen, ja lisäksi hän käytti pilkkua lauseiden ketjuttamiseen pisteiden sijasta.

Tutkinnassa löytyi muuta näyttöä, ja vuonna 2013 mies sai elinkautisen vankeusrangaistuksen.



FORENSISTA lingvistiikkaa voi käyttää rikostutkinnassa, kunhan on jotain analysoitavaa aineistoa.

Mitä enemmän aineistoa on, sitä varmempia päätelmiä voidaan tehdä. Koskaan kielentutkija ei kuitenkaan sano tietävänsä sadan prosentin varmuudella esimerkiksi sitä, kuka jonkin tekstin on laatinut, Rentola huomauttaa.

”Aina pitää ajatella, että kielenkäyttö on inhimillistä ja siihen kuuluu vaihtelu. Ulla Tiililä on tuonut esiin sen, että ’erittäin todennäköisesti’ on paras, mihin päästään. Tätä käytetään käsialantutkimuksessakin”, Rentola sanoo.

”Myös dna-tutkimuksessa jätetään erittäin pieni vara, että henkilöä ei tunnisteta oikein.”

Poliisit saattavat kyllä tutkailla itsekseen poliisiasemalla, onko joku oikeasti voinut lähettää jonkin viestin. Se ei vielä ole forensista kielentutkimusta, koska se perustuu vain vaikutelmiin, Rentola korostaa.

Poliisien pitäisi kuitenkin tietää kielentutkimuksen mahdollisuuksista, jotta he osaisivat ottaa yhteyttä asiantuntijaan.

Sellaisena Rentola ei pidä itseään. Analyysiin tarvitaan tohtorintasoinen kielentutkija.

Sen sijaan Rentola uskoo, että hän voisi pystyä tekeytymään toiseksi ihmiseksi keskivertoa paremmin. Edes hän ei onnistuisi siinä täydellisesti.

”Minullakin on omat maneerini. Osasta niistä olen tietoinen, mutta kaikista en edes ole. Varmasti löytyisi jotain semmoista, jota en pystyisi naamioimaan.”

KIELEN avulla voidaan myös yrittää profiloida selvittämättä jääneen rikoksen tekijää. Näin tehtiin yhdessä Rentolan kuvailemassa tapauksessa Yhdysvalloissa, kun 1990-luvulla yritettiin selvittää Unabomberiksi kutsutun pommikirjeiden lähettäjän henkilöllisyyttä.

Unabomberin iskut olivat alkaneet jo vuonna 1978, ja vuonna 1985 tapahtui ilmeisesti ensimmäinen kuolemaan johtanut räjähdys. Lähes kaksi vuosikymmentä kestäneen pommisarjan aikana tuli kolme kuolonuhria, ja yli kaksikymmentä henkeä loukkaantui. Uhrien joukossa oli yliopistoväkeä, mutta myös esimerkiksi mainosjohtaja ja lentoyhtiön johtaja. Myöhemmin selvisi, että uhrit olivat valikoituneet sattumalta.

Unabomber perusteli tekojaan manifestissaan. Vuonna 1995 se julkaistiin New York Timesissa ja Washington Postissa.


Lingvistien huomio kiinnittyi muun muassa vanhahtaviin sanoihin. Esimerkiksi sana ”vihje”, clue, oli kirjoitettu muodossa ”clew”. Tätä muotoa oli käytetty Chicago Tribune -lehdessä 1930–50-luvulla, koska sen päätoimittajan mielestä kirjoitusasu sopi paremmin englannin kieleen.

Tutkijat päättelivät, että Unabomber oli asunut Chicagossa. Näin tosiaan oli. Tekijäksi paljastunut Theodore Kaczynski oli viettänyt siellä lapsuutensa. Kielen avulla tehtiin muitakin oikeaan osuneita päätelmiä tekijän asuinseuduista.

Ratkaiseva vihje tuli, kun Kaczynskin veli tunnisti lehdessä julkaistusta manifestista tutun kuuloisen mutta harvinaisen ilmauksen. Se oli ”cool-headed logician”, kylmäpäinen loogikko.

Vihjeen perusteella Kaczynski pidätettiin vuonna 1996. Aluksi hän kiisti syyllisyytensä, mutta sittemmin hän tunnusti. Hän sai elinkautisen vankeusrangaistuksen.

MUTTA palataanpa vielä Ulvilan murhaan. Vuosien oikeusprosessin jälkeen korkein oikeus päätti joulukuussa 2015, että hovioikeuden vapauttava tuomio jää voimaan.

Viittaako hätäpuhelu Anneli Auerin syyllisyyteen vai syyttömyyteen?

Kysymys saa Rentolan hymyilemään. Sitten hän vastaa.

”Auerin syytteet on hylätty. Asia on loppuun käsitelty.”
Jos kiinnostaa, niin Rentola on kirjoittanut myös Polamkin valintakoekirjaan artikkelin (ja komeilee kyseisen kirjan kannessa) jossa puhuu mm. hätäpuheluista ja niiden aitoudesta.


Roosa muuten taitaa olla aika harvinainen poliisin asiantuntija ihan kansainvälisestikin. Aika harvaa rikoskeissiä taidetaan arvioidaan kielen ja kirjoitusten näkökulmasta? Muistelisin että lähin oppikin saatiin Quanticosta?

Tuossa pääsykoekirjan artikkelissa puhutaan myös tästä.
 
LP:llä oli kaksi päätehtävää:
1. Liikenteen valvonta, erityisesti sellainen erikoisosaamista ja -kalustoa vaativa valvonta mihin paikallispoliisilla ei pääsääntöisesti ole edellytyksiä ainakaan sillä tasolla kuin pitäisi olla
2. Liikkuvana reservinä toimiminen.
Suurelta osaltaan samat poliisit hoitaa edelleenkin liikenteen valvontaa uudessa organisaatiossa. Todennäköisesti näin tulee tapahtumaan myös jatkossa. Kyllä sieltä löytyy edelleenkin erityisosaamista liikenteen valvontaan.
- erityisesti raskaanliikenteen osalta valvontaa tulisi keskittää tärkeimmille vienti-/tuontiväylille..ja todennäköisesti näin on myös toimittu.
- enkä ole siitäkään varma että pitäisikö ammattiliikenteen kaluston sekä siihen liittyvän muun valvonnan (ajo-ajat jne.) edes olla ensisijaisesti poliisin asia.
- kokonaisuuden kannalta sopivilla valtuuksilla (liikenteen kaluston valvonnassa ei tarvita välttämättä poliisin tietotaitoa eikä täysimääräisiä toimivaltuuksia) varustettu ja liikkuva katsastustoimi saattaisi tuottaa paremman tuloksen. He osaavat antaa ajokiellon sekä pienellä lisäkoulutuksella (tai muutta valvontaan osoitetulla lisäresurssilla) todennäköisesti myös rangaistusvaatimukset jne.

Toivoisin että tulevaisuudessa poliisit osoitettaisiin muihin, koulutustaan sekä toimivaltaansa vastaaviin tehtäviin. Siis lähinnä rikollisuuden ehkäisyyn sekä muuhun yhteiskunnan turvallisuuteen liittyviin tehtäviin.
 
Suomessa poliisi-organisaatio tekee henkilöstömäärältään väkilukuun suhteutettuna pienenä organisaationa tehtäviä, jotka muissa maissa on jaettu moninkertaiselle henkilöstömäärille ja suuressa osassa muita maita, myös aivan eri organisaatioille.

Suomessa sitten tuolle porukalle on kasattu mm. ihmisten henkeen ja terveyteen, omaisuuden suojaan, YJT:hen, liikennevalvontaan, rikosasioiden selvittämiseen, liittyviä asioita, kuin myös verolainsäädännön- sekä tieliikenteen sosiaalilainsäädännön- mukaista valvontaa. Sekä kaatopykälänä muut poliisille osoitettavat tehtävät.

Jokainen lukija ymmärtää, että kukaan ei voi hallita tuota kokonaisuutta. Sama asia jos vastaisit hätäpuheluihin poliisin osalta, tullin palvelunumeroon, AVI:n palvenumeroon, Vero.fi palvelunumeroon jne jne. Tästä päästään siihen, että tälläkin palstalla muutamat virkamiehet ovat yrittäneet kainosti vastailla tässä kontin-kiinnitysasioissa esiintulleisiin tavaraliikenne-asioihin sekä ilmitulleisiin mahdollisiin osaamispuutteisiin viranomaistotiminnassa.

Oma mielipide: ihmisten henkeen ja terveyteen, omaisuuden suojaan, YJT:hen, rikosasioiden selvittäminen ( kansalainen asiannomistajana esim. ) ennen toimistoajan alkamista sekä mahdollisuuksien mukaan muiden tehtävien salliessa partioiajon ohessa liikenneturvallisuuteen keskeisesti liittyvä valvonta. Tuossa minun mielestä poliisipartioiden tehtäväprioriteettejä. Jonnekin väliin vielä tärkeä ammatinhallinnan ylläpito liittyen lähinnä tuohon ensimmäiseen prioriteettitehtävään.

Amerikassa on osassa partioautoista osuva motto: " To protect and serve...".
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa LP:n touhuissa oli vielä se yksityiskohta, että siinä sivussa tekivät laajaa ja näkyvää valvontaa pienissä maaseututaajamissa. Kuin ohimennen ne pari väylää partiolla tukkoon mitä nyt taajamiin yleisesti johtaa Suomessa, ja ratsiat päälle. Haavi veti monta känniajajaa, mopon virittäjää yms. toikkaroijaa.
Ja kun olivat aina jossain tien päällä tehtävissä, niin paikallispoliisin ollessa poissa kylillä, niin LP käännettiin hommiin, jos olivat kätevästi ulottuvilla. Se oli sitä reserviä. Ehkä aluekohtaista eroa, mutta ei näy samaan malliin nämä poliisilaitosten "liikenneyksiköt" tänä päivänä.
Liikenteen turvallisuuden osalta ei ole tapahtunut mitään erityistä heikentymistä vaikka LP lopetettiin/siirrettiin paikallispoliisin organisaatioon.
- tilastot osoittavat pikemminkin päinvastaista kehitystä. Liikenneturvallisuus on parantunut.
- tämä ei tietenkään tarkoita etteikö edelleenkin löytyisi epäkohtia sekä parannettavaa.
- jatkossa suurin kehitys liikenneturvaan saadaan kuitenkin rakenteellisien ratkaisujen puitteissa. Niitä tulee kohdistumaan liikenneväyliin, ajoneuvoihin sekä monipuolisiin informaatioteknisiin ratkaisuihin

Mieluummin kohdistetaan pieni lisäkoulutusta esim. katsastustoimeen joka voisi toteuttaa sekä liikenteen että liikennekaluston valvontaa paljon tehokkaammin kuin poliisi. Myös vähemmillä toimivaltuuksilla.
- liikenteen osalta ei ole edes kysymys mistään varsinaisesta rikollisuudesta eikä sen valvontaan normaalitapauksissa tarvita täydellisiä poliisin toimivaltuuksia.
- varsin suuri osa erilaisten liikennevirtojen valvontaa voitaisiin hoitaa myös automaattisella teknisellä valvonnalla, nykyaikaiset kamerat ja skannaus-/tunnistusjärjestelmät, informaatiotekniikka, tietokantojen reaaliaikainen vertailu, tekoälysovellukset jne.
- myös uusiin ajoneuvoihin sisältyy erilaista interaktiivisia informaatiotekniikkaa jota voidaan hyödyntää monin tavoin myös liikenneturvallisuuden osalta.

Nykyisen poliisikoulutuksen saanut poliisi hyödyttää yhteiskuntaa paljon paremmin kun hänen osaamistaan ja toimivaltaansa ohjataan huomattavasti vaativampiin tehtäviin kuin pelkästään liikenteen valvonta.
 
Liikenteen turvallisuuden osalta ei ole tapahtunut mitään erityistä heikentymistä vaikka LP lopetettiin/siirrettiin paikallispoliisin organisaatioon.

Totta. Ja päätoimenaan liikennevalvontaa tekevien määrä tuntuu pikemminkin kasvavan kun järjestyspoliiseja siirtyy liikenneryhmiin jotka ovat yhtäkuin vanha liikkuvapoliisi.
 
Liikenteen turvallisuuden osalta ei ole tapahtunut mitään erityistä heikentymistä vaikka LP lopetettiin/siirrettiin paikallispoliisin organisaatioon.
- tilastot osoittavat pikemminkin päinvastaista kehitystä. Liikenneturvallisuus on parantunut.
- tämä ei tietenkään tarkoita etteikö edelleenkin löytyisi epäkohtia sekä parannettavaa.
- jatkossa suurin kehitys liikenneturvaan saadaan kuitenkin rakenteellisien ratkaisujen puitteissa. Niitä tulee kohdistumaan liikenneväyliin, ajoneuvoihin sekä monipuolisiin informaatioteknisiin ratkaisuihin

Mieluummin kohdistetaan pieni lisäkoulutusta esim. katsastustoimeen joka voisi toteuttaa sekä liikenteen että liikennekaluston valvontaa paljon tehokkaammin kuin poliisi. Myös vähemmillä toimivaltuuksilla.
- liikenteen osalta ei ole edes kysymys mistään varsinaisesta rikollisuudesta eikä sen valvontaan normaalitapauksissa tarvita täydellisiä poliisin toimivaltuuksia.
- varsin suuri osa erilaisten liikennevirtojen valvontaa voitaisiin hoitaa myös automaattisella teknisellä valvonnalla, nykyaikaiset kamerat ja skannaus-/tunnistusjärjestelmät, informaatiotekniikka, tietokantojen reaaliaikainen vertailu, tekoälysovellukset jne.
- myös uusiin ajoneuvoihin sisältyy erilaista interaktiivisia informaatiotekniikkaa jota voidaan hyödyntää monin tavoin myös liikenneturvallisuuden osalta.

Nykyisen poliisikoulutuksen saanut poliisi hyödyttää yhteiskuntaa paljon paremmin kun hänen osaamistaan ja toimivaltaansa ohjataan huomattavasti vaativampiin tehtäviin kuin pelkästään liikenteen valvonta.

Eri mieltä tästä asiasta.

Missä ja millä rikolliset liikkuvat? No tietenkin ajoneuvoilla tavallisten ihmisten joukossa.

Valitettavsti poliisin tekemällä liikenteenvalvonta ymmärretään tahallaan tai tahattomasti väärin. Luullaan että liikenteenvalvonta tarkoittaa sitä että autoilija puhallutetaan, annetaan sakko ylinopeudesta ja toivotetaan ”turvallista matkaa”. Todellisuudessa ja kun asia kunnolla tehdään on kyse aivan muusta. Liikenteenvalvonta on ”Road policing” toimintaa jossa puututaan tiellä liikkuvaan rikollisuuteen kaikin mahdollisin keinoin.

Lukematon määrä rikoksia on lähtenyt selviämään pelkästään sen kautta että poliisi on pysäyttänyt auton tiellä ja suorittanut muutaman aivan rutiinia olevan toimenpiteen, jonka seuraksena kuljettaja ja usein matkustaja on jatkanut matkaa kiinniotettuina kohti miekkahotellia.
 
Poliisikoirayhdistys
9. lokakuuta kello 20.22 ·
Poliisin partiokoirien suomenmestaruus 2019 on ratkennut!
Voiton veivät toistamiseen Viksu (Suhteellisen Viktor) ja Toni Tarkiainen Itä-Suomen poliisilaitokselta. Toiseksi sijoittuivat Jarmo (Harmaahurstin Jarmokalevi) ja Juha Karhu Kaakkois-Suomen poliisilaitokselta. Kolmannelle sijalle nousivat poliisikoira Jura ja Ilkka Natunen myös Itä-Suomen poliisilaitokselta.
Onnea voittajille!
Kuvan mahdollinen sisältö: 3 henkilöä, koira ja ulkoilma
Kuvan mahdollinen sisältö: ulkoilma
Kuvan mahdollinen sisältö: ainakin yksi henkilö, koira ja ulkoilma
Kuvan mahdollinen sisältö: 1 henkilö, seisoo, koira, nurmikko ja ulkoilma
 
Tätä olen itsekin tässä viime vuodet peräänkuuluttanut. En tosin tiedä, kannattaako perustaa uutta erillistä yksikköä, vai vain erilliset liikennesektorit nykyisten poliisilaitosten yhteyteen; ainakin jos uutta yksikköä perustetaan niin ei pidä mennä päällikötaso edellä, kuten esim PoHassa tuntuu olevan linjauksena.

Jos Suomeen saataisiin vaikka nyt 500 uutta poliisin virkaa, niin uskoisin että ne olisivat tehokkaammalla käytöllä jos ne sijoitettaisiin LP:n korvaavaan yksikköön eikä niin että ne jaettaisiin nykyisiin poliisilaitoksiin kentälle, tai kentälle ja tutkintaan. Uudessa LP:ssä voisi olla aluksi vaikka kymmenkunta toimipistettä sijoitettuna eri puolille; ei välttämättä isoimpiin kaupunkeihin vaan ehkä jopa ennemmin sinne, missä ei ole muuten poliisiasemaa mutta kuitenkin asukkaita sekä tietenkin valvottavaa liikennettä. Saataisiin liikenteen valvontaan taas ukkoja ja ennen kaikkea asiantuntemusta, ja samalla saataisiin poliisin palveluita sellaisiin paikkoihin joissa ei niitä enää ole paljoa saatavilla. Vaikka toki pääasiallinen tehtävä olisi valvoa sitä liikennettä, mutta varmasti pystyisivät irtoamaan kiireellisiin tehtäviin ja tukemaan paikallista järjestyspoliisia.

Muutenkin uskon ja toivon, että tämä keskittäminen on pikku hiljaa saavuttamassa lakipistettään (ei pelkästään poliisin osalta), ja jossain vaiheessa aletaan taas hajauttamaan. Esimerkiksi juuri LP:n lakkauttamisella saadut säästöt olivat alun perinkin minimaaliset, varsinkin kun vertaa lakkauttamisesta aiheutuneisiin haittoihin. Ja ne säästötkin on moneen kertaan syöty koko ajan kasvavina toimitilakuluina, vaikka yksi peruste keskittämiselle oli nimenomaan se, että ei kannata maksaa seinistä vaan henkilöstöstä. No, Senaatti kiinteistö tekee koko ajan kovaa tulosta. Ja mikä on tehdessä, kun on käytännössä monopoliasemassa mutta kuitenkin toimii markkinatalouden periaatteilla.

Ihmispoliisin suorittama liikennevalvonta on tarpeen ja sitä ei korvata peltipoliisilla, joten tarpeesta olen samaamieltä. Erillisestä yksiköstä en sen sijaan ole, se tuo vain turhaa ja kallista hallintoa, eli byrokratiaa. Virkoja voitaisiin ohjata laitoksiin ja niiden liikenneryhmiin kuten kirjoitit.

Asukkaat ja liikenne lienevät aikalailla yhtäläisyys merkeissä, joten oletan sen reservintarpeen olevan sielä missä ihmisetkin. Siksi tämä ei toimisi syrjäseutujen poliisi tarpeen parantamiseen.

Sitten tuosta erikoistumisesta, monilla aloilla on tarve erikoistua, valitettavasti näyttää siltä, että poliisissa on tahtotila poistaa erikoistumisen tarve hallinnollisella käskyllä, ymmärtämättä ettei ajatus toimi todellisessa elämässä. Terveydenhuollossa on yritetty samaa hoitajilla ja ajatus ei ole toiminut sielläkään. Sama huono, realiteeteista irrallaan olevaa johtamista näyttää olevan laajemmaltakin julkishallinnossa.

LP:n lakkauttamisen aikaansaamat säästöt olisivat tulleet sen hallinnon lakkauttamisesta, mutta kun virat siirrettiin ei mitään säästöä syntynyt. Ihmiset tarvitsevat henkilöstömenojensa lisäksi työtilat ja työkalunsa. Keskittämisestä olen pitkälti samoilla linjoilla.
 
Itä-Suomen Poliisi
1 t ·
Harjoitus tekee mestarin
Varsin syksyisestä säätilasta huolimatta kuluvalla viikolla Itä-Suomen poliisilaitos on päässyt paistattelemaan ammatillisen kisamenestyksen loisteessa. Alkuviikosta Mikkelin ja Kuopion koirakot ottivat mestaruuden ja pronssisijan poliisin valtakunnallisissa partiokoirakisoissa (lisäinfoa ja komeita kuvia alempana seinällä). Perjantaina laitoksemme VATI-ryhmä puolestaan uusi viimevuotisen mestaruutensa valtakunnallisessa tasonmittauksessa Tampereella. VATI-ryhmällä tarkoitetaan vaativiin tehtäviin erityiskoulutettua ja -varustettua, alueellista ryhmää. Poliisiammattikorkeakoulun ja valtakunnallisen valmiusyksikön (Karhu) isännöimään kaksipäiväiseen ja 12 erilaista tehtävärastia sisältäneeseen tasonmittaukseen osallistui 11 seitsenhenkistä joukkuetta.
Voiton takeena oli tänäkin vuonna perusammattiosaamisen lisäksi laadukas johtaminen, saumaton yhteistyö, hyvä fysiikka ja todennäköisesti jo jonkinlainen voittamisen ja menestymisen kulttuuri (kolmas voitto peräkkäin).
Kisan tarkempaa sisältöä en lähde sen tarkemmin avaamaan (operatiivista ja taktista asiaa ja facebook-sivut ei ole siihen paras mahdollinen paikka), mutta tulos osoittaa, että olemme pysyneet ajan hermolla. Kisan lisäksi VATI-osaamiselle on tänä vuonna riittänyt käyttöä myös tosielämässä eli veronmaksajat ovat saaneet vastinetta rahoilleen. Erityisosaamista ei toisaalta synny, ellei myös pyramidin pohja eli arkitekeminen ja ns. peruskonstaapelin osaaminen ole kunnossa; Kuopion viimeviikkoiset ja erittäin valitettavat tapahtumat osoittivat, että pohja on vakaa.
Kiitos kaikille ja onnea voittajille!
Päällystövastaavan sijaisen onnellisessa asemassa oleva ja sitä myöten hieman ansaitsematontakin arvonnousua nauttiva Sami
 
Asukkaat ja liikenne lienevät aikalailla yhtäläisyys merkeissä, joten oletan sen reservintarpeen olevan sielä missä ihmisetkin. Siksi tämä ei toimisi syrjäseutujen poliisi tarpeen parantamiseen.
Olen paljolti samaa mieltä kanssasi, mutta tähän kappaleeseen totean että suuret liikenneväylät kulkevat myös harvemmin asutuilla alueilla ja esimerkiksi Heinolassa on kesäisin paljon enemmän liikennettä ja siitä aiheutuvia ongelmia kuin mitä asukasluvusta voisi päätellä.

Lisäksi ennen vanhaan LP nimenomaan toi poliisin hälytyspalveluita sinne missä ei välttämättä ollut omaa poliisilaitosta, jos sattuivat olemaan alueella. Ja luonteeltaan liikkuvasta yksiköstä on muutenkin helpompi irrottaa reservejä kuin paikallispoliisista, jolla on oma maantieteellinen vastuualueensa.
 
Olen paljolti samaa mieltä kanssasi, mutta tähän kappaleeseen totean että suuret liikenneväylät kulkevat myös harvemmin asutuilla alueilla ja esimerkiksi Heinolassa on kesäisin paljon enemmän liikennettä ja siitä aiheutuvia ongelmia kuin mitä asukasluvusta voisi päätellä.

Lisäksi ennen vanhaan LP nimenomaan toi poliisin hälytyspalveluita sinne missä ei välttämättä ollut omaa poliisilaitosta, jos sattuivat olemaan alueella. Ja luonteeltaan liikkuvasta yksiköstä on muutenkin helpompi irrottaa reservejä kuin paikallispoliisista, jolla on oma maantieteellinen vastuualueensa.

Totta tuo Heinola vertaus, mutta eihän sitä varten tarvitse Heinolan mitään perustaa. Jos Lahdesta ajaa liikennevalvontaa tekevä partio pohjoiseen se on siellä missä liikenne. Sama koskee syrjäseutua, jos partio ajaa Lahdesta pohjoiseen 4-tietä on se sekä liikenteen kannalta oikeassa paikassa, että tarvittaessa käytettävissä järjestyspoliisin tehtäviin.
 
Totta tuo Heinola vertaus, mutta eihän sitä varten tarvitse Heinolan mitään perustaa. Jos Lahdesta ajaa liikennevalvontaa tekevä partio pohjoiseen se on siellä missä liikenne. Sama koskee syrjäseutua, jos partio ajaa Lahdesta pohjoiseen 4-tietä on se sekä liikenteen kannalta oikeassa paikassa, että tarvittaessa käytettävissä järjestyspoliisin tehtäviin.
Onko Lahdesta enää irrottaa partiota ajamaan sinne pohjoista kohti?



Liikenteen valvonta keskittyy taajamiin. Aikanaan LP partioit valvoivat liikennettä taajamien ulkopuolella, olivat poliisi resurssi siellä. Samoin se oli resurssi jota voitiin siirtää painopistetarpeen mukaan sinne, missä poliisia tarvittiin, oli sitten kyse kokouksista Hgissä tai poliisin tarve itärajalla.

Pitäisikö henkeen ja terveyteen kohdistuvissa uhkatehtävissä käyttää lähimmän partion perusteella kaikki valtion virka-asetta kantavia poliisin johdon alaisena?
 
Panssaroitu Hevi-Mersu tarjoaa uutta suojaa poliisille
Porvoossa haavoitettiin poliiseja ampumalla elokuun lopussa. Tästä käynnistyi tapahtumasarja, joka huipentui näyttävää julkisuutta saaneeseen takaa-ajoon ja pidätykseen valtatiellä Hämeenkyrön ja Ikaalisten välillä. Ohi ajaneen autoilijan kuvaamassa videossa nähtiin, miten epäillyt olivat tien laidassa polvillaan kädet ylhäällä.

Samasta tallenteesta voi havaita, miten tilannetta varmistavat poliisit olivat asemissa uuden luotisuojatun Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvon vierellä ja sen oven takana. Käyttäjien kesken LAPV tunnetaan lempinimellä Hevi.

Joulukuussa 2018 Poliisihallitus kertoi, että näitä autoja hankitaan yhteensä 15 kappaletta käyttöön eri puolille Suomea jokaisen 11 poliisilaitoksen käyttöön. Kalustoa tarvitaan vaativiin uhkatilanteisiin ja terroritekoihin varautumiseen.

Yksi LAPV maksaa vajaat 400 000 euroa. Hevit poliisille toimitti Veho oy, joka on valtion Hansel-hankintayhtiön sopimustoimittaja. Käyttöiäksi arvioidaan noin 20 vuotta.

Uutisointi uusista ajoneuvoista kirvoitti julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa arvostelua siitä, mihin poliisi tarvitsisi panssaroitua sotilaskalustoa.

Porvoon ampujiksi epäiltyjen pidätystilanne osoitti, että tarve on olemassa ja se on akuutti. Rikolliset ovat yhä useammin aseistautuneita ja käyttökynnys on alentunut. Takavarikoissa on löytynyt muun muassa automaattiaseita.

Aiemmin vastaavissa uhkatilanteissa poliisi on esimerkiksi piiritystilanteissa turvautunut Puolustusvoimien virka-apuun. Tyypillisesti paikalle on lähetetty panssaroitu Sisu XA-sarjan Pasi-miehistönkuljetusvaunu.

Puolustusvoimauudistuksen myötä varuskuntaverkosto on harventunut ja panssaroidun kaluston saaminen paikalle kestää monesti entistä kauemmin. Jo tästä syystä omien luotisuojattujen ajoneuvojen hankinta poliisille oli tärkeää pelkästään työturvallisuuden kannalta. Puolustusvoimien virka-avun käyttö toki jatkuu myös tulevaisuudessa.

Uudet Hevi-ajoneuvot ovat olleet operatiivisessa käytössä alkukeväästä 2019 alkaen. Niillä on hoidettu eri puolilla Suomea jo satoja tavanomaisia hälytystehtäviä. Seurantajaksolla 1.7.–20.8.2019 panssariautoja käytettiin erilaisissa aseuhka- ja varautumistehtävissä 33 kertaa.

Hevejä ei myöskään seisoteta tallilla odottamassa tehtävää, vaan niitä käytetään poliisin normaalissa päivittäisessä partioinnissa. Liikkeestä ne pääsevät tarpeen tullessa nopeammin paikalle. Säännöllinen käyttö myös varmistaa, että ajoneuvot pysyvät kunnossa.

Ajoneuvoissa on normaalin poliisiauton varustus, kuten hälytysvalot, tehtävät välittävä poliisin kenttäjärjestelmän niin sanottu Poke-pääte ja tarvittava radiokalusto. Partiolla on lisäksi mukanaan uhkatilanteissa tarvittava henkilökohtainen varustus.

F3FE4427-A866-426F-AC54-80BF88FDFCE3.jpeg
Automaattivaihteisen Hevin ohjaamo on varsin henkilöautomainen. Ohjaamoa ei saa kuvata laajemmin, koska kartturin puolella on tehtävään liittyvää erikoisvarustusta. Miehistö istuu nelipisteturvavöissä. Kuva: Tero Tuominen

Mercedes-Benz G-sarja (Geländewagen)on lähes yhtä ikoninen maastoajoneuvo kuin Land-Rover Defender tai Jeep. G-Wagen on ollut tuotannossa 1970-luvun lopulta ja versioita on lukemattomia.

Kyseessä on Mercedes-Benzin yhtäjaksoisesti pisimpään tuotannossa ollut auto. Laatikkomaisesta ulkomuodostaan tunnettuja ajokkeja valmistetaan Magna Steyerin tehtailla Itävallassa.

Suomenkin puolustusvoimilla on käytössään G-Mersuja. Kriisinhallintatehtävissä Afganistanissa niiden tilalle kaivattiin kuitenkin järeämpää kalustoa muun muassa tienvarsipommien varalta.

Valinta päätyi BAE Systems RG32M Scoutiin, jonka juuret ovat miinasuojattuihin ajoneuvoihin pitkään erikoistuneessa Etelä-Afrikassa (Reserviläinen esitteli RG32:n Kalusto-sarjassa vuonna 2010).

Alun perinkin sotilaskäyttöön tarkoitetun G-sarjan pohjalta on vuosikymmenten aikana rakennettu lukuisia näihin tehtäviin soveltuvia ajoneuvoja, joista käytetään myös nimeä Wolf. Poliisin uudet Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvot edustavat paremmin panssaroitua versiota niistä.

Saksassa 2007 käyttöön otetut ajoneuvot tunnetaan nimellä LAPV Enok (Light Armoured Patrol Vehicle, Enok tarkoittaa supikoiraa). Bundeswehr eli Saksan puolustusvoimat on hankkinut yli 300 LAPV-ajoneuvoa.

12691C50-ED4A-4E07-A152-3396B4579263.jpeg
Poliisi voi hyödyntää Hevin avattuja luotisuojattuja ovia suojanaan esimerkiksi käskytettäessä etusektorissa olevaa rikollista. Kuva: Tero Tuominen



0370ECF8-389F-4AC6-824A-2F4A1C41AF38.jpeg
Lisäsuojaa tarjoavat levyt on pultattu kiinni Hevin teräskoriin. Kuva: Tero Tuominen

LAPV Enokit valmistetaan ACS Armoured Car Systems GmbH:n tehtaassa Saksassa lähellä Müncheniä. Alustan ja voimalinjan toimittaa Mercedes-Benz ja ACS rakentaa niihin koreja pieninä sarjoina. Näin ostajan toivomukset esimerkiksi varustelussa voidaan ottaa huomioon.

Ajoneuvoa on tilattavissa useina versioina. Neliovisessa on panssaroimaton avolava kangaskatteella. Suomeenkin ostetussa viisiovisessa versiossa koko kori on ballistista terästä ja takana on ovi. Tilattavissa on myös kuusipyöräinen pitkärunkoinen versio.

LAPV 5.4 -versio painaa nimensä mukaisesti 5,4 tonnia. Se ylittää G-sarjan suurimmat sallitut painot ja onkin vaatinut alustan vahvistamista. Tarjolla on myös 6.2 ja 7.5 -versiot.

Ajokin moottorina jyrisee Mercedes-Benz OM642 -diesel, josta irtoaa 135 kW (184 hv). Voimalinjassa on viisiportainen automaattivaihteisto sekä neliveto ja tasauspyörästön lukitus.

Tässä yhdistelmässä on tehoa liikuttamaan Heviä useimpiin poliisitehtäviin riittävästi. Takaa-ajotilanteissa se ei kuitenkaan ole parhaimmillaan pelkästään jo 95 km/h huippunopeutensa takia.

Hevin ajaminen on henkilöautomaista mutta painavaa ajoneuvoa on luonnollisesti raskaampi ohjata kuin Volkswagen-pakettiautoon tai Skoda Octaviaan perustuvia poliisiautoja. Kuljettaja tarvitsee C1 -kuorma-autoajokortin ja poliisin oman Hevi-lisenssin.

0FA27C35-1AFE-47DA-AFF4-000A8EFC17F1.jpeg
Poliisin luotisuojatussa Hevi-ajoneuvossa on järeä karjapuskuri pehmusteineen. Pussimaisten suojusten alta löytyvät hinauskoukut. Oikean ajovalon alla on ylläpitolaturin liitin, jolla runsaalla elektroniikalla varustetun auton akku pidetään latauksessa vuorojen välillä. Kuva: Tero Tuominen



7DB4F54C-97C9-47D2-BC4B-30A868B84C07.jpeg
LAPV 5.4 on järeä paketti, mutta G-sarjan Mersujen muodot ovat edelleen tunnistettavissa. Takaovesta pääsee varusteiden kuljetukseen soveltuvaan tavaratilaan. Katon rakenteet liittyvät kattoluukkuun. Kuva: Tero Tuominen

Syntynyt kohu poliisin sotilaskalustosta vaikuttaa varsin turhalta, kun näkee LAPV-ajoneuvon ajossa päivänvalossa. Valmistajan vakiotarjonnasta valittu tummanpuhuva sininen väritys ja jykevä olemus toki paljastavat, ettei aivan tavallisesta maastoautosta ole kyse.

Silti kyseessä ei ole mikään panssarivaunu, ja poliisi-tarrat kertovat kadunkulkijoillekin, kuka on liikkeellä. Tosin satunnainen katsoja ei välttämättä edes kiinnittäisi huomiota ohi ajavaan Heviin.

Sukulaisuus G-sarjan Merceds-Benzeihin on edelleen nähtävissä. Läheltä tarkasteltaessa huomaa ensimmäisenä koriin pultatut suojaustason varmistavat komposiittilevyt sekä ikkunoiden paksut luodinkestävä lasit. Ikkunoita ei voi avata. Oven jykevyys näkyy jo järeästä saranoinnista ja vaikutelma vahvistuu, kun sitä avaa.

Poliisihallitus ei täsmennä, minkälaisella suojaustasolla Suomeen hankitut LAPV-versiot on varustettu. Tyypillisesti viranomaiskäytössä pyritään hakemaan STANAG-luokitusta, joka tarjoaa suojan 7.62 mm panssariluodeilta ja lähistöllä räjähtävän kranaatin sirpalevaikutukselta.

Lisäksi LAPV:n pohjarakenteissa on huomioitu miinat ja improvisoidut tienvarsiräjähteet. Voikin arvioida, että uudet ajoneuvot tarjoavat riittävän suojan Suomessa poliisin eteen tulevissa haastavissakin aseuhkatilanteissa.

5,4-tonninen ajoneuvo tarvitsee tiukan otteen alustaansa. Continental Hybrid -renkaat on lisäksi varustettu Hutchinson Run Flat -lisäosilla, jotka mahdollistavat ajamisen jatkumisen, vaikka renkaista olisi paineet ammuttu pois.

Yksi Suomeen tilatuista LAPV-lisävarusteista on kattoluukku. Se mahdollistaa poliisin taktisen toiminnan ja toimii tarvittaessa hätäpoistumistienä.

Kattoluukkuun voi sotilaskäytössä asentaa kehälavetin esimerkiksi konekiväärille. Saksassa poliisi on hankkinut LAPV Enokeja varustettuna katolle sijoitetulla kauko-ohjatulla RWS-asejärjestelmätornilla (Remote Weapon System). Nämä autot on tarkoitettu lentoasemien turvaamistehtäviin.

913D7508-EC72-49B3-B8A3-D22FCB111097.jpeg
Puolustusvoimien kriisinhallintakäyttöön tarkoitettuja G-sarjan Mercedes-Benz maastoajoneuvoja Porin prikaatissa Säkylässä 2010. Kuva: Tero Tuominen

9CDCA92E-2551-426A-B7B0-96950CC23644.jpeg
BAE Systems RG32M Scout on Puolustusvoimien valinta luoti- ja miinasuojatuksi keveäksi partioajoneuvoksi. Kuva: Tero Tuominen

Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4
  • Pituus 4,82 m
  • Leveys 1,90 m
  • Korkeus 2,02 m
  • Paino 5 400 kg
  • Hyötykuorma 930 kg
  • Maavara 22 cm (akselit), 39 cm (pohjalevy)
  • Akseliväli 2,85 m
  • Kääntösäde 13,6 m
  • Moottori 2,7 l V6 135 kW (184 hv) diesel
  • Suurin nopeus 95 km/h
  • Toimintasäde 700 km
  • Kahluusyvyys 60 cm
 
LP:llä oli kaksi päätehtävää:
1. Liikenteen valvonta, erityisesti sellainen erikoisosaamista ja -kalustoa vaativa valvonta mihin paikallispoliisilla ei pääsääntöisesti ole edellytyksiä ainakaan sillä tasolla kuin pitäisi olla
2. Liikkuvana reservinä toimiminen.

En ole juurikaan perillä siitä, miten poliisitoimintaa on järjestetty ja resurssoitu. Niiinpä olen tietenkin sopiva henkilö lausumaan asiasta jyrkän mielipiteen.

Ahvenanmaahan liittyvät riskitekijät, hybridiulottuvuuden kasvu, Venäjän lähialuepolitiikka ja muut Venäjään liittyvät tekijät, venäläisten kiinteistöhankinnat lähellä strategisia ja taktisia kohteita, kansainvaellukset ja se, miten nopeasti erilaisiin riskeihin liittyvät alueelliset ja paikalliset muutokset elävät maan sisällä ja kymmenet muut tekijät puoltavat mielestäni sitä, että sisäministeriön alaisuudessa pitäisi olla erillinen, aika mittava valmiusyksikkö.

Omasta mielestäni tuollaisen valmiusyksikön osaamisen ja henkilöstön pitäisi ulottua paljon poliisitoimintaa laajemmalle. Kovan tason osaamista pitäisi olla tietoliikenteestä, SWAT-tyyppisestä toiminnasta, vero- ja kirjanpitoasioista, juridiikasta, rajavalvonnasta, tullitoiminnasta,huoltovarmuudesta, logistiikasta (maa, meri, ilma, henkilölogistiikka etenkin tunnistamisen suhteen...), maastoetsinnöistä, dronetoiminnasta ja muusta audiovisuaalisesta asioiden selville ottamisesta sekä selville ottamisen torjunnasta....

Parhaiten tuollainen yksikkö varmaan toimisi niin että eri alojen toimijoista ja osaajista koostettaisiin verkosto, joka harjoittelee ja toimii normaalin työnsä ohessa sellaisella tavalla joka ei estä työtä tai haittaa sitä liikaa, mutta tuottaa kuitenkin aika nopeasti yhteistoiminnan ja osaamisen koordinoinnin valmiuksia.
 
En ole juurikaan perillä siitä, miten poliisitoimintaa on järjestetty ja resurssoitu. Niiinpä olen tietenkin sopiva henkilö lausumaan asiasta jyrkän mielipiteen.

Ahvenanmaahan liittyvät riskitekijät, hybridiulottuvuuden kasvu, Venäjän lähialuepolitiikka ja muut Venäjään liittyvät tekijät, venäläisten kiinteistöhankinnat lähellä strategisia ja taktisia kohteita, kansainvaellukset ja se, miten nopeasti erilaisiin riskeihin liittyvät alueelliset ja paikalliset muutokset elävät maan sisällä ja kymmenet muut tekijät puoltavat mielestäni sitä, että sisäministeriön alaisuudessa pitäisi olla erillinen, aika mittava valmiusyksikkö.

Omasta mielestäni tuollaisen valmiusyksikön osaamisen ja henkilöstön pitäisi ulottua paljon poliisitoimintaa laajemmalle. Kovan tason osaamista pitäisi olla tietoliikenteestä, SWAT-tyyppisestä toiminnasta, vero- ja kirjanpitoasioista, juridiikasta, rajavalvonnasta, tullitoiminnasta,huoltovarmuudesta, logistiikasta (maa, meri, ilma, henkilölogistiikka etenkin tunnistamisen suhteen...), maastoetsinnöistä, dronetoiminnasta ja muusta audiovisuaalisesta asioiden selville ottamisesta sekä selville ottamisen torjunnasta....

Parhaiten tuollainen yksikkö varmaan toimisi niin että eri alojen toimijoista ja osaajista koostettaisiin verkosto, joka harjoittelee ja toimii normaalin työnsä ohessa sellaisella tavalla joka ei estä työtä tai haittaa sitä liikaa, mutta tuottaa kuitenkin aika nopeasti yhteistoiminnan ja osaamisen koordinoinnin valmiuksia.
Taisit juuri kuvata PTR-yhteistyön (Poliisi, Tulli, Raja) https://www.raja.fi/tehtavat/rikostorjunta
 
Back
Top