Yleisti ottaen samaa mieltä vaikka näkisin ettei erilliselle LP:lle ole enää tarvetta tai paluuta. Toki liikenteen valvontaankin liittyy sellaista erityisosaamista mitä luonnollisesti poliisin organisaatiossa tulee säilyttää/ylläpitää.Tätä olen itsekin tässä viime vuodet peräänkuuluttanut. En tosin tiedä, kannattaako perustaa uutta erillistä yksikköä, vai vain erilliset liikennesektorit nykyisten poliisilaitosten yhteyteen; ainakin jos uutta yksikköä perustetaan niin ei pidä mennä päällikötaso edellä, kuten esim PoHassa tuntuu olevan linjauksena.
Jos Suomeen saataisiin vaikka nyt 500 uutta poliisin virkaa, niin uskoisin että ne olisivat tehokkaammalla käytöllä jos ne sijoitettaisiin LP:n korvaavaan yksikköön eikä niin että ne jaettaisiin nykyisiin poliisilaitoksiin kentälle, tai kentälle ja tutkintaan. Uudessa LP:ssä voisi olla aluksi vaikka kymmenkunta toimipistettä sijoitettuna eri puolille; ei välttämättä isoimpiin kaupunkeihin vaan ehkä jopa ennemmin sinne, missä ei ole muuten poliisiasemaa mutta kuitenkin asukkaita sekä tietenkin valvottavaa liikennettä. Saataisiin liikenteen valvontaan taas ukkoja ja ennen kaikkea asiantuntemusta, ja samalla saataisiin poliisin palveluita sellaisiin paikkoihin joissa ei niitä enää ole paljoa saatavilla. Vaikka toki pääasiallinen tehtävä olisi valvoa sitä liikennettä, mutta varmasti pystyisivät irtoamaan kiireellisiin tehtäviin ja tukemaan paikallista järjestyspoliisia.
Muutenkin uskon ja toivon, että tämä keskittäminen on pikku hiljaa saavuttamassa lakipistettään (ei pelkästään poliisin osalta), ja jossain vaiheessa aletaan taas hajauttamaan. Esimerkiksi juuri LP:n lakkauttamisella saadut säästöt olivat alun perinkin minimaaliset, varsinkin kun vertaa lakkauttamisesta aiheutuneisiin haittoihin. Ja ne säästötkin on moneen kertaan syöty koko ajan kasvavina toimitilakuluina, vaikka yksi peruste keskittämiselle oli nimenomaan se, että ei kannata maksaa seinistä vaan henkilöstöstä. No, Senaatti kiinteistö tekee koko ajan kovaa tulosta. Ja mikä on tehdessä, kun on käytännössä monopoliasemassa mutta kuitenkin toimii markkinatalouden periaatteilla.
Perustelen sillä että yleisesti ottaen (sekä tilastojen valossa) liikenneturvallisuudessa ei ole tapahtunut mitään erityistä kehitystä huonompaan suuntaan (LP:n lopettamisen jälkeen).
Jos halutaan edelleenkin vähentää vakavia liikennevahinkoja sekä kuolemantapauksia pitää löytyä kohennusta rakenteellisiin keinoihin. Suomalaista autokantaa pitäisi nuorentaa ja saattaa samalle laatu-/turvallisuustasolle esim. Ruotsin kanssa. Päätieverkkoa pitää muuttaa nelikaistaiseksi tulevien vuosikymmenien aikana (kohtaamis- ja liittymäonnettomuuksien vähentämiseksi) sekä kevyenliikenteen siirtämiseksi omalle väylälleen. Tien (erityisesti päällysteiden) ylläpitoa tulee helpottaa nastamääräysten kiristämisen (jopa maan eteläistä osaa koskevan nastakiellon) myötä, samalla kun tieverkosto paranee sekä ilmaston olosuhteet muuttuu. Teknistä valvontaa tulee lisätä (ja automaattisesti havainnoida sekä tunnistaa liikenteestä erityisen suuria nopeuksia käyttävät autoilijat) uusilla automaattisilla kamera-/informaatiojärjestelmillä. Näin voidaan esim. tunnistaa normaalia liikennevirtaa (laillisia nopeuksia rikkovat) nopeammat ajoneuvot, varastetut jne. ajoneuvot yms. Samoin pääteillä tulee ottaa käyttöön informaatiojärjestelmiä joilla voidaan varottaa tiellä ajavia normaalia heikommista olosuhteista, alentaa nopeusrajoituksia tarpeentullen sekä kiinnittää autoilijoiden huomiota muihinkin mahdollisiin tilapäisiin häiriö- ja vaaratekijöihin.
Liikenneturvallisuuden ongelmaksi luetaan myös paljon sellaista joka kuuluu oikeastaan muuhun yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen. Esimerkiksi tieliikenteen kuolemantapauksista jopa yli 10% aiheutuu itsemurhista. Tähän voidaan tieliikenteen osalta puuttua vain eriyttämällä kohtaavat ajoasuunnat.
Tottakai pitää ymmärtää ettei em. suuria kokonaisuuksia korjata yhdessä yössä. Mutta esimerkiksi seuraavien 20 tai jopa 40 vuoden aikana voidaan saada aikaan paljon nykyistä tehokkaampia sekä kokonaisuudessaan turvallisempaa liikenneympäristöä. Jos esimerkiksi vuosittain rakennettaisiin päätieverkostolle tietty määrä, ajosuunnat kaiteilla eriytettyjä, nelikaistaisia ohituspaikkoja niin muutaman vuosikymmenen kuluessa tie muuttuisi koko matkaltaan nelikaistaiseksi. Eikä kaikkien pääteiden tarvitsisi olla saksalaisen standardin mukaisia, jopa 300 km/h nopeudella turvallisesti ajettavia moottoriteitä. Vähempikin vauhti riittäisi, kunhan saataisiin kohtaava autoliikenne kaiteilla tai muuten eriytettyä omille väylilleen sekä samalla liittymät rakenteellisesti turvallisemmiksi.
Kaikki poliisit saavat peruskoulutuksen liikenteenvalvonnasta ja -lainsäädännöstä. Toisekseen poliisit ovat varsin paljon ns. "tien päällä" ja melkoinen osa liikenteenvalvonnasta hoituu myös tässä yhteydessä. Enkä ole havainnut että liikenteen valvonta olisi muutenkaan erityisemmin vähentynyt. Eikä sitä pidäkään vähentää.
Sanoisin kuitenkin että nykyisellään ns. toimeenpanovallan (liian) vähäisille resursseille löytyy paljon tärkeämpiä/kiireellisempiä kehityskohteita kuin liikenteenvalvonta.