Mikä bodycamissa on niin ihmeellistä? Ehkäpä sinun kannattaa kysyä kollegoiltasi miksi he ja liitto pelkäävät niitä niin paljon että monet ovat ilmoittaneet etteivät suostu kameran käyttöön jos he eivät saa oikeutta hävittää materiaalia oman harkintansa mukaisesti.
Niin, en minäkään varsinaisesti tiedä. Itse olen ollut mukana kameroiden koekäyttöprojektissa alusta saakka, ja sitä ennen olen kantanut omaa kameraa. Voisin kuvitella, että osittain vastustus liittyy Isoveli valvoo -ajatteluun; olen lukenut että mitä tiukemmin työntekijöitä valvotaan, sitä negatiivisemmin se vaikuttaa työhyvinvointiin - siis oli kyseessä mikä ala tahansa. Jo pelkkä kellokorttiin siirtyminen aiheuttaa työpaikoilla närää, eikä kyse ole siitä että ihmiset suunnitelmallisesti saapuisivat ja lähtisivät töistä miten sattuu.
"Poliisitarkastaja Konsta Arvelin pitää poliisien huolta ylimitoitettuna. Hän muistuttaa, että esimerkiksi tuomioistuin voi päättää, ettei itsekriminointisuojaa rikkovaa todistetta saa hyödyntää oikeudenkäynnissä.
– Varmaan ensimmäisenä kannattaisi katsoa peiliin, jos omat toimet eivät kestä haalarikameralle tallentumista. Todisteiden peukaloinnissa voi tulla myös kyseeseen todistusaineiston väärentäminen, joka on rikos, Arvelin muistuttaa."
Edelleen, kyse ei ole siitä että tehtäisiin rikoksia, vaan siitä että ihmiset eivät nauti valvottavana olemisesta. Ja todistusaineiston väärentäminen nyt ei muutenkaan kuulu tähän millään tavalla.
Niitä kaikkia tallenteita tullaan säilyttämään. Se, kuinka kauan, on käsittääkseni vielä auki. On väläytetty ainakin 96h mutta pidemmistäkin ajoista on puhuttu. Perusteena on juurikin se, että joku saattaa esittää niihin liittyvän vaateen. Tiedät kyllä tämän.
Tiedän kyllä tämän; laillisuusvalvoja on asettanut takarajan jota pidempään tallenteita ei saa säilyttää. Periaatteessa "turhat" tallenteet pitäisi hävittää saman tien. Voi toki olla, että laki ja/tai laillisuusvalvojan kanta muuttuu tulevaisuudessa, mutta käsittääkseni linja on ollut tiukkeneva tällaisten henkilörekisterien suhteen, eikä löysenevä.
Ei kukaan luonnollisestikkaan vaadi poliisia tallentamaan kaikkia vuoron tapahtumia. Vaan rikoksiin liittyvät. Poliisilla on edelleen lakiin perustuva velvollisuus puuttua rikolliseen toimintaan. Käsittääkseni poliisia ei ole myöskään vapautettu rikosvastuusta. Mitenkäs se parin tallenne? Sen poistaminen on sitten rikos
.
Kamera ei liity rikoksiin puuttumiseen millään tavalla. Poliisit ovat puuttuneet rikoksiin jo ennen itsenäisyyden aikaa, vaikka bodycameja ei ollut käytössä. Ja rikosvastuusta ei ole vapautettu, kuten edellisissä viesteissäni totesin. Siitähän tässä itsekriminointisuojassa on kysymys.
Toki puhumme vain bodycameista. Onko poliisipartiolla oikeus poistaa omalla päätöksellään esimerkiksi poliisiauton nauhoituksia tai putkien valvontatallenteita jos niitä voidaan käyttää heitä vastaan todisteena? Ei kai?
Nimenomaan bodycameista puhutaan; yksittäisellä poliisimiehellä ei ole pääkäyttäjän olikeuksia tallenteiden poistamiseksi esim putkatilojen kameroista.
Takavarikointi liittyy asiaan yhdenvertaisuusperiaatteen kautta.
Jos sille tielle lähdetään, niin ikinä ei päästä tasa-arvoisuuteen koska poliisilla lähtökohtaisesti on sellaisia oikeuksia joita nk kadunmiehellä ei ole. Ja toisaalta, kansalaisellakaan ei ole velvollisuutta luovuttaa tallenteita poliisille tai edes ilmaista tallenteiden olemassaolosta. Jos puhutaan takavarikoimisesta, niin se koskee yhtä lailla poliisimiehen bodycamia.
Miksi ykköskohta on mahdoton? Edelleen kaikki tallenteet säilytetään jonkin aikaa. Lisäksi tuota live-fiidiä on jo esitetty yhtenä vaihtoehtona ja apuna taktisellekkin toiminnalle. Kyseessä on pelkkä tekninen toteutus ja itsekriminointiongelma poistuu heti. Mutta tiedän kyllä että se ei tule kelpaamaan.
Laillisuusvalvoja on asettanut takarajan jolloin tallenteiden on poistuttava automaattisesti, mutta periaatteessa tarpeettomat tallenteet pitäisi poistaa saman tien. Live-feed taas on livekuvaa; tiedän mitä sen käytöstä on puhuttu.
Kakkoskohta ei ole mitenkään hassu. Edelleen tiedät hyvin, että vapaassa todisteharkinnassa tuomioistuimella on oikeus huomioida epäillyn kieltäytyminen puhumisesta. Vaikka kyseessä olisi kuinka itsekriminointisuojan käyttö. Miksi poliisi olisi eri asemassa tässä tilanteessa?
Poliisi ei muutenkaan toimita kaikkea esitutkintamateriaalia eteenpäin; jos vaikka rikospaikalta otetaan 50 kuvaa niin pöytäkirjaan voi päätyä ehkä muutama, ja ne ylimääräiset ovat ylimääräisiä.
Ei tietenkään ole sellaista velvollisuutta eikä kukaan ole sellaista missään esittänyt tai vaatinut.
On esitetty mm että jos poliisimies ei syystä tai toisesta tallenna jotain keikkaa bodycamilla, niin syyllistyisi rikokseen tai vähintään altistaisi itsensä muille kurinpitotoimille.
Oletko muuten aivan varma että itsekriminointisuoja koskee virkamiestä ja tavallista kansalaista samalla tavalla EIT:n ajattelussa? EIS kun on nimenomaan tehty kansalaisten suojaksi viranomaisen mielivaltaa vastaan, en olisi ollenkaan varma miten EIT suhtautuisi ajatukseen että viranomainen voi hävittää todistusaineistoa omista rikoksistaan piiloutumalla itsekriminointisuojan taakse varsinkaan kun kyseessä ei ole syyte tai edes rikosepäily. Itsekriminointisuoja edellyttää yleensä ainakin jompaa kumpaa ollakseen voimassa EIT:n tuomiokäytännön mukaan.
En väitä tietäväni, enkä usko että tässä keskustelussa kukaan muukaan tietää minkä kannan esim EIT mahdollisesti tulee tulevaisuudessa ottamaan. Olen selvillä mm siitä että poliisimiestä saa kuvata kun tämä on tehtävällä esim jonkun kotona, vaikka tavallista kansalaista ei saa kuvata ilman lupaa. Olen perustellut omaa mielipidettäni; jos minulla olisi esim EIT:n kanta asiaan joka tukee omaa kantaani niin keskusteluhan loppuisi aika nopeasti siihen.
Itsekriminointisuoja suojaa henkilöä myös joutumasta rikoksesta epäillyn asemaan; esim jos henkilöä kuullaan todistajana johonkin juttuun niin ei ole pakko kertoa seikkoja joiden perusteella asema saattaisi muuttua todistajasta rikoksesta epäillyksi.
1. "Rikosoikeuden professori Jussi Tapani pohtii, johtaisiko tällainen itsekriminointisuojan laajentumiseen niin, että se voisi koskea kaikkea yksittäisten poliisien tuottamaa aineistoa, joka voi olla heille itselleen negatiivista. Sellainen ajattelu johtaisi Tapanin mielestä mielivaltaan, jossa julkisen vallan toimijat voisivat toimintaansa dokumentoidessa aina harkita, onko aineisto mahdollisesti heille epäedullista.
Tapanin mukaan itsekriminointisuojaa on pyritty rajaamaan muun muassa niin, että sitä sovelletaan vain henkilöihin, jotka ovat joutuneet epäillyn asemaan."
Nimenomaan itsekriminointisuoja suojaa ihmistä (ketä tahansa) siltä, että ei ole pakko auttaa oman syyllisyytensä osittamisessa. Tämä oikeus kattaa myös esim tilanteet joissa henkilö on todistajan asemassa, vaikka todistajan totuudessapysymisvelvollisuus on varsin tiukka.
Tässähän ei olisi ongelmaa, jos isännänvastuu kattaisi kaiken virassa tehdyn, mutta kun se ei kata - kuten itsekin totesit. Toisin kuin normaalilla kansalaisella, poliisilla on velvollisuus mennä tilanteisiin ja toimia, ja mitä tahansa poliisi tekee tai on tekemättä voidaan myöhemmin arvioida esim rikosprosessissa. Esim tämä taannoinen Elokapina-cese osoittaa sen, että poliisi tekee joidenkin mielestä väärin jos ei tee mitään tai tekee liian vähän, ja joidenkin mielestä tekee väärin jos tekee joitain. Ja siellä on virkavelvollisuuden rikkomisesta epäiltynä poliisimies; ei poliisilaitos.