Mutta miten suomalainen poliitikko näitä ajattelee? Itse en ole sotilas, en poliitikko, enkä todellakaan koe tarvetta saada rynkkyä säilytykseen sänkyni alle. Silti minulle on jotenkin intuitiivista mieltää juuri poliitikot puolustuksemme heikoimmaksi lenkiksi; kaikkihan me tiedämme minkälaista porukkaa he ovat. Mutta entäpä jos heillä onkin syynsä suhtautua nuivasti liikekannallepanon aloittamiseen ja valmiuden kohottamiseen. Mistä se voisi johtua?
Minkäs roolin uskot Maanpuolustuskursseilla olevan? Siis tällä koulutuksella, jonka PV antaa, ja joka käydään pääasiassa suljettujen ovien takana. Oppilaina käytännössä melkein kaikki kansanedustajat ja muuta Suomen eliittiä. Voisiko olla niin, että kärkipoliitikoilla - jopa suurimmalla osalla valtakunnantason poliitikoista - olisi jonkinlaiset eväät myös kriisitilanteiden päätöksentekoon?
Pitää muistaa, että kansanedustajat eivät ole kumminkaan ihan sitä penaalin tylsintä kynämateriaalia, joten he kyllä hiffaavat jos maan olemassaolo, ja sitä myöden myös heidän asemansa, on uhattuna.
edit: Lisätään vielä sen verran, että todellisuudessa TP ja hallitus ovat tällä hetkellä avainasemassa kriisitilanteiden päätöksenteossa. Olen 100% varma, että esimerkiksi valmiuslaki ja puolustustilalaki (sotatila) menevät heittämällä läpi eduskunnassa sen jälkeen, kun TP on pitänyt puheensa, ja sanonut, että ei ole muita vaihtoehtoja. Muu on puhdasta poliittista itsemurhaa. LKP menee TP:n päätöksellä, eikä eduskunta asetu tässäkään poikkiteloin. Pitää lisäksi muistaa, että LKP on valmiudenkohotuksen viimeinen vaihe, ja sitä ennen PV on ehtinyt tehdä 'vaikka ja mitä' itsekseen, eli tuskinpa nähdään mitään housut kintuissa ylläreitä.
Viimeksi muokattu: