Presidentinvaalit 2018

Joku tuolla pohti, miten Sipilä ei saa Väyrystä potkaistuksi puolueesta. Asia on yllättävän simppeli (valitettavasti). Kepuun liitytään liittymällä paikallisorganisaatioon. Ja tuommoisella paikallisella kyläpäälliköllä ei ole tahtoa / kanttia potkaista idoliaan mäelle. Sanoi puolueen johto sotten mitä vaan.
 
Joku tuolla pohti, miten Sipilä ei saa Väyrystä potkaistuksi puolueesta. Asia on yllättävän simppeli (valitettavasti). Kepuun liitytään liittymällä paikallisorganisaatioon. Ja tuommoisella paikallisella kyläpäälliköllä ei ole tahtoa / kanttia potkaista idoliaan mäelle. Sanoi puolueen johto sotten mitä vaan.

Sen olen ymmärtänyt, että hankalaa on kun Väykkä on itse sen Keminmaan kepuseuran pj. Eli ei se itseään aio erottaa. Mutta eikö kepun johto nyt voi kertalaakista sitten erottaa / lakkauttaa koko hiton Keminmaan kepuseuran ?
 
Jos ihan puolueittain miettii keitä voisi nousta ehdolle niin löytyyhän sinne jatkossakin porukkaa:

Vapaavuori/Katainen
Urpilainen
Haavisto
Olli Rehn
Väyrynen
Halla-Aho

Jne jne

Moni kirkuu jo nyt hysteerisenä mutta kyllä sinne linnaan lopulta joku suodattuu ja aurinko nousee sen jälkeenkin

Mahtaisiko Olli Rehnin karisma riittää? Hän voisi olla varteenotettava.

Plussaa: kykeni olemaan toisinajattelija ja luopui hetkeksi urastaan puolustaakseen Alpo Rusia, jonka tiesi olevan valtion derkkudemarieliitin (presidentti ja presidentin poliisi) ajojahdin kohteena.

Miinusta: aika reippaita EU:n laajentumisjuttuja henkilöityi Rehniin.
 
Jännä kun asiasta ei ole aikaisemmin tehty vastaavanlaisia tulkintoja, sopimus on ollut kuitenkin jo toistakymmentä vuotta ollut voimassa...

Pitää kysyä ranskalaisilta. Se ei itse asiassa vain noussut tulkinnaksi, vaan Ranska pyysi virallisesti apua.

Ranska päätti Pariisin terroristi-iskujen jälkeen pyytää apua Lissabonin sopimukseen vedoten. Nato-maana Ranska olisi voinut vedota myös USA:n terroristi-iskujen tapaan Naton 5. artiklaan, mutta Hollande valitsi näin.

Ranska esitti pyyntönsä EU:n puolustusministerien kokouksessa, jossa EU-maat antoivat yksimielisen hyväksyntänsä. Yllättävää oli se, että Ranska vetosi juuri avuntoantolausekkeeseen (42.7) eikä yhteisvastuulausekkeen (222) mitä alunperin odotettiin.
 
Huhtasaari ei vastannut lainkaan kysymykseen, mitä hän ehdottaisi pääministerille EU-politiikaksi. Hän piti vastauksen sijasta jonkin valmiin taskussa olleen puffin, joka liittyi "nuoruuteen" ulkopolitiikan osaamisen takeena.
 
Mahtaisiko Olli Rehnin karisma riittää? Hän voisi olla varteenotettava.

Plussaa: kykeni olemaan toisinajattelija ja luopui hetkeksi urastaan puolustaakseen Alpo Rusia, jonka tiesi olevan valtion derkkudemarieliitin (presidentti ja presidentin poliisi) ajojahdin kohteena.

Miinusta: aika reippaita EU:n laajentumisjuttuja henkilöityi Rehniin.

Lähinnä ehkä arvioin keillä voisi olla pyrkyä. Jo ehdokkaaksi päätyminen on sitten eri asia. Ja arvatenkin maailma on viiden vuoden päästä taas hiukan erinäköinen kuin tänään. Mielenkiintoista nähdä millainen ehdokaskatras siellä seuraavaksi on. Siis Väyrysen lisäksi.
 
Pitää kysyä ranskalaisilta. Se ei itse asiassa vain noussut tulkinnaksi, vaan Ranska pyysi virallisesti apua.

Ranska päätti Pariisin terroristi-iskujen jälkeen pyytää apua Lissabonin sopimukseen vedoten. Nato-maana Ranska olisi voinut vedota myös USA:n terroristi-iskujen tapaan Naton 5. artiklaan, mutta Hollande valitsi näin.

Ranska esitti pyyntönsä EU:n puolustusministerien kokouksessa, jossa EU-maat antoivat yksimielisen hyväksyntänsä. Yllättävää oli se, että Ranska vetosi juuri avuntoantolausekkeeseen (42.7) eikä yhteisvastuulausekkeen (222) mitä alunperin odotettiin.

Yllä olevan kyllä tiesin, mutta miksi tulkinta ei ole yli kymmeneen vuoteen noussut turvallisuuspolitiikka keskusteluihimme?
 
Yllä olevan kyllä tiesin, mutta miksi tulkinta ei ole yli kymmeneen vuoteen noussut turvallisuuspolitiikka keskusteluihimme?

Koska Ranska päätti rinnastaa terrorismin sotaan. Se siis katsoi olevansa sodassa.

Ennen vuotta 2015 Suomessa ei asiasta liiemmin puhuttu. Lauseke on vuodelta 2009 ja aika tiukka. Pääsisältö on, että yhden jäsenmaan joutuessa aseellisen hyökkäyksen kohteeksi, ovat muut jäsenmaat velvoitettuja auttamaan sitä kaikin käytettävissään olevin keinoin. Puolustusvelvoite se ei kuitenkaan ole.

Utva joutui käsittelemään pyyntöä. Päätös oli: Suomella on valmius ja halu osoittaa solidaarisuutta Ranskalle perussopimusten mukaisesti ja hengessä. Suomi toimii siten kuin se toivoisi toimittavan itseään kohtaan. Suomi tukee Ranskaa käytettävissään olevin keinoin. Asiaan palataan, kun Ranska on esittänyt konkreettisempia pyyntöjä.

Keskustelu jatkui. Huomattiin, että kansallinen lainsäädäntömme kieltää voimakeinojen käyttämisen avunannossa muille maille. Miten helkkarissa voisimme itse saada mitään apua koskaan? Keskustelua on pyritty pitämään yllä myös siksi, että kansallista lainsäädäntöä pitää muuttaa, jos haluamme auttaa ja antaa apua.
 
Eduskuntavaaleissa pidän vaalikoneita ihan hyvänä keinona haarukoida ehdokkaita sankasta joukosta, josta valtaosa suht tuntemattomia. Koneiden kysymyksiin, mekaniikkaan ja painotuksiin on suhtauduttava kriittisesti ja tehtävä useita erilaisia koneita. Sitten shortlistattuihin ehdokkaisiin voi tutustua tarkemmin esim nettisivujen/blogin kautta :)

Sellaiset koneet ovat hyviä joissa pystyy laajasti käymään läpi omia ja ehdokkaiden vastauksia. Sieltä löytyy usein selittävä tekijä vastaukselle, eikä se läheskään aina ole mikään olennainen asia.

Karsimiseen nuo toki soveltuvat paremmin, vaikka ainakin itsellä puolue tai vaaliliitto on aina se, minkä kautta lähden ehdokkaita perkaamaan. Meneehän jokainen ääni kuitenkin aina ennen kaikkea puolueelle ja ehdokas on hyötyjälistalka vasta toisena.
 
Back
Top