Vonka
Supreme Leader
Hankamäki on sujuva kirjoittaja, mutta valitettavasti yksi "vaihtoehtoisen" totuuden ystävä välillä. Mutta ei hän kaikessa väritä. Euron käyttöönotossa Niinistöllä oli vahva rooli Lipposen kanssa. Tosin tässä ERM-II-vaiheessa Kreikkaa ei kelpuutettu mukaan. Olen usein miettinyt, että Saksan ja Ranskan täytyi tietää, että se rikkoi Maastrichtin sopimuksen kriteereitä. Jos Niinistö jossain valehtelee, niin siinä, ettei Saksa tiennyt. Väitetään, että krekut olisivat muka onnistuneet kätkemään kirjanpitoaan ja peittämään todellista kuntoaan.
Itsekkäästi ajatellen minun pitää tietysti Niinistöä lujasti kiittää. Asuntolainasta maksoin viime vuosina hädin tuskin prosenttia + 0,4:n marginaalia! Jos myyn kämppäni, saan ostohintaa kaksi ja puoli kertaa suuremman rahan taskuun.
Itse jäin todella voittajan puolelle. Euro on pitänyt korot sekä inflaation alhaalla ja tarjonnut suomalaisille yrityksille vaivattoman yhteyden kotimarkkina-alueelle. Ruotsia ovat sen sijaan koetelleet kruunun arvon voimakkaatkin heilahtelut ja välillä korkeat korot.
Vaikka Eurooppaa vaivaakin nyt euroalueessa kasvanut talouskriisi, ei euroa pidä sellaisenaan tuomita. Jättimäisiä virheitä tehtiin sen sijaan silloin, kun euroalueen kriteerejä luotiin ja ennen muuta silloin, kun Kreikka hyväksyttiin siihen mukaan.
Viimeksi muokattu: