Presidentinvaalit 2018

13 mins ·

Minulta kysyttiin tänään kaupungilla, että miksi Raamatun luomisukosta kysyttiin vaalikoneessa. No tietysti siksi koska vuodesta 2018 alkaen tasavallan presidentin tehtäviin kuuluu evoluutiobiologian julistaminen
1f609.png
 
Mitäs mieltä olette taktikoinnista presidentinvaalissa? Pitääkö Niinistöä äänestää jo ensimmäisellä kierroksella, jotta toiselta kierrokselta vältyttäisiin? Vai pitäisikö pyrkiä pelaamaan Haavisto ulos kuviosta vaikkapa Huhtasaarta äänestämällä? Jos siis tavoitteena on, että istuva presidentti jatkaa.
 
Mitäs mieltä olette taktikoinnista presidentinvaalissa? Pitääkö Niinistöä äänestää jo ensimmäisellä kierroksella, jotta toiselta kierrokselta vältyttäisiin? Vai pitäisikö pyrkiä pelaamaan Haavisto ulos kuviosta vaikkapa Huhtasaarta äänestämällä? Jos siis tavoitteena on, että istuva presidentti jatkaa.

Oma näkemykseni on että toinen kierros olisi hyvä Suomen poliittisen elämän kannalta ettei Niinistölle tulisi vapaakirjaa 2-kaudelle.
Keskustelun kannalta paras haastaja olisi Huhtasaari, muut pyrkyrit on jo nähty.
 
Laura Huhtasaari
30. joulukuuta 2017 kello 5:25 ·
Minulta kysyttiin tänään kaupungilla, että miksi Raamatun luomisuskosta kysyttiin vaalikoneessa. No tietysti siksi koska vuodesta 2018 alkaen tasavallan presidentin tehtäviin kuuluu evoluutiobiologian julistaminen

Varmaan tämä on jonkinlainen vitsi, vaikka mistäpä sitä tietää.

Presidentin tehtävät ja oikeudet

Tasavallan presidentti johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa ja päättää Suomen suhteista ulkovaltoihin ja toiminnasta kansainvälisissä järjestöissä tai neuvotteluissa. Hän nimittää myös eräät korkeimmat virkamiehet ja korkeimman oikeuden tuomarit.

Tasavallan presidentti on Suomen puolustusvoimien ylipäällikkö.

Tasavallan presidentti vahvistaa lait ja hänellä on käytössään lykkäävä veto-oikeus. Perustuslain mukaan laki palautuu eduskunnalle, ellei presidentti vahvista sitä kolmessa kuukaudessa. Jos eduskunta hyväksyy saman lain uudelleen ilman muutoksia, se tulee voimaan ilman presidentin vahvistusta.

Presidentti voi antaa lakiin täsmennyksiä, asetuksia, vain kansainvälisistä asioista. Presidentin valtaoikeuksiin kuuluu keskeisten virkamiesten nimitysoikeus, jossa hän saa poiketa valtioneuvoston ratkaisuehdotuksesta.

Mitä presidentin tehtäviin ei kuulu

Evoluutiobiologian tai kreationismin julistaminen, väittely siitä, pitääkö syödä kananmuna päivässä vai onko se kolesterolipommi, syvällinen kysymys siitä, oliko muna vai kana ensin tai ratkaista ikiaikainen kysymys Tappara vai Ilves.
 
Huhtasaaren kampanjailme on plagiaatti - ”Näin suoraa kopiointia voi hyvällä syyllä tuomita epäeettisenä”
article_clock.svg
Tänään klo 6:37

Ehdokkaan logo on kopio Suomi 100-hankkeelta. Asiantuntija tuomitsee ideavarkauden ja pitää sitä epäeettisenä. Perussuomaisten työmies Matti Putkonenkiistää plagioinnin.
00:00:30
Huhtasaari Iltalehden presidenttitentissä.

Presidenttiehdokas Laura Huhtasaarenkampanjailme on kopio. Perussuomalaisten ehdokkaan logo on graafisesti varastettu Suomi 100 -hankkeelta, joka oli valtioneuvoston kanslian johdolla viime vuonna toteutettu ja käytännössä koko juhlavuoden kestänyt lukuisten tapahtumien sarja.
Asiantuntijan mukaan kampanjailme täyttää ideavarkauden määritelmän eikä jälkiä ole edes pyritty peittämään.
- Kyseessä on tietoinen kopio, ideavarkaus, joka ei ole viestinnässä kovinkaan poikkeuksellista, sanoo Huhtasaaren kampanjailmettä ja Suomi 100 -hankkeen logoa Iltalehden pyynnöstä vertaillut graafisen suunnittelun emeritusprofessori Tapio Vapaasalo.

Hyväksi koettuja ilmeitä kopioidaan, koska se säästää aikaa ja rahaa oman tunnuksen sisäänajossa ja tunnetuksi tekemisessä.Ryöstöviljely säästää myös vaivaa, kun omintakeisuuden sijaan voi ratsastaa lainahevosella.

5b902b14694923cbc8487c4f2cbb32e6fba5dbc9cb524d5d6ec2618a69f217fb.jpg

Suomi 100 -hankkeen logo ja Laura Huhtasaaren kampanjalogo ovat melkein kuin identtiset kaksoset. Huhtasaaren kampanjan graafinen ilme on asiantuntijan mukaan ideavarkaus.

Varastetaan laatumielikuva
Sekä Huhtasaaren logossa että Suomi 100 -logossa on käytetty tyyliteltyä kaunokirjoitusta. Logojen numerot ovat lähes samaa kirjasinmallia. Lisäksi logot ovat väreiltään, yleisilmeeltään ja rakenteeltaan liki identtiset.
Joku voi Vapaasalon mukaan pitää ideavarkautta oivaltavana hyödyntämisenä tai nokkeluutena aikana, jolloin valhekaan ei enää ole valhe.
39a83c3a75cc485176179cb9e30712e2677e6e58acf61aae7634ec740a894469.jpg

Laura Huhtasaaren kampanjailmeen idea ei ole varastettu, väitteet ovat mustamaalaustaa, sanoo perussuomalaisten Matti Putkonen. JENNI GÄSTGIVAR

Visuaalisessa viestinnässä on keskeistä tuottaa aiheeltaan tunnistettavia mutta silti erottuvia viestejä. Pyritään olemaan ajassa kiinni mutta silti erilaisina.
Tätä kautta istutetaan tuotteisiin laatumielikuvia, joita on kokenut aiemmista samankaltaisista tuotteista. Näin on Vapaasalon mielestä tehty myös Huhtasaaren kampanjailmeessä.
- Näin suoraa kopiointia kuin Huhtasaaren kampanjailmeestä löytyy, voi hyvällä syyllä tuomita epäeettisenä. Lähinnä se heijastaa oma-aloitteisuuden puutetta ja laiskuutta, Vapaasalo sanoo
- Huhtasaaren kannalta se voi olla hyvinkin ’älykäs’ ratkaisu, mutta se kertoo myös jotain moraalisesta selkärangasta.

Rekisteröity tavaramerkki
Suomi 100 -tunnuksen oikeudet omistaa valtioneuvoston kanslia. Logo on virallisesti rekisteröity tuotemerkki; rekisteröinti on tehty vuonna 2015
Suomi 100 -hankkeen pääsihteeri Pekka Timonen sanoo huomanneensa Huhtasaaren kampanjailmeen "vilaukselta".
- En ole ehtinyt perehtyä asiaan tarkemmin, Timonen sanoo.

Suomi 100 -hankkeen graafinen ilme hioutui vuosina 2014-2015 hankeorganisaation ja kahden toimiston yhteistyönä.
Graafisen ilmeen käyttämistä ilman lupaa on rajoitettu. Muutaman kerran on Timosen mukaan huomautettu asiattomasta käytöstä, kun Suomi 100 -logoa on käytetty esimerkiksi tuotteen yhteydessä.

"Mustamaalausta"
Perussuomaisten työmies Matti Putkonenkiistää plagioinnin.
- Höpö, höpö, Putkonen sanoo.
Putkosen mielestä ideavarkaussyytöksellä pyritään poliittisesti mustamaalaamaan Huhtasaarta.
Putkosen mukaan Huhtasaaren kampanjailme on ollut esillä pitkään, "ainakin parisen kuukautta", ja se on tullut sinä aikana tutuksi.
Suomi 100 -logo on ollut esillä reilusti yli vuoden, melkein kaksi. Putkonen ei vastaa tätä koskevaan kysymykseen, vaan toistaa mustamaalaussyytöksiä.

OLLI AINOLA
https://m.iltalehti.fi/politiikka/201801022200640592_pi.shtml
 
Samoin Huhtasaren pöytäkoristeet uudenvuoden puheen aikana oli matkimista. Oli niin presidentillisen näköistä, että. Kaksi kynttilää ja lippu.

13-3-10001577.png
 
No jos sinusta ko toimittajat iltalehdessä ovat eliittiä niin sitten niin.
Kaikki eivät koe eliitiksi hieman ylioppilasta pidemmälle lukeneita tai akateemisia ylipäätään - saati toimittajia.

Olen itsekin akateemisen loppututkinnon suorittanut mutta en katso kuuluvani siihen eliittiin, johon tässä viittasin.
 
Jollekin tuntuu olevan kun noin rajusti pitää hyökätä. Kuka edes vaivautuu vittuilemaan Vanhaselle, Kyllöselle, Haataiselle tai Torvaldsille?
En ymmärrä keneen viittaat tässä iltalehden jutussa eliitillä mutta niin vain teit. Jos punavihreät toimittajat vinoilevat kenelle tahansa niin ensimmäiseksi ajatellen se lienee positiivinen meriitti. Ja tottahan tuo on, että Huhtasaaren kampanjamerkki on lähellä plakiaattia ja tekijänoikeusrikkomusta mutta että joku vaivautuu asian nostamaan esille lienee Huhtasaarelle vain eduksi. Muutenkin koska huhtasaarella ei ole paljoa ajatuksia jaettavaksi niin tämä julkisuus lienee ainoa keino nätin naaman lisäksi. Tänä päivänä näilläkin avuilla pääsee pitkälle.

Ensimmäinen fiksu sitaatti Huhtasaarelta tänne niin perun puheeni - ainakin siltä osin. Toistaiseksi sitä vain odotellaan.
 
Sinulla on vielä paljon opittavaa yhteiskunnasta.
Jospa valistuneena kerrot tai sitten tässä viestittämisessä on jollakin opeteltavaa.

1. En tunnistanut jutun tekijöistä eliittiä mutta sinä sellaisen löysit - ja toisaalta sittemmin myös kielsit. 2. Kyseinen juttu ei haitanne Huhtasaarta jonka poliittinen agenda nojaa muutenkin julkisuuteen ja populismiin. 3. Sait jo yhteiskunnallisiakin ulottuvuuksi tämän saitin muutamasta rivistämme enkä minä tunnistanut sitäkään vaikuttavuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Kampanjat ovat kampanjoita. Myös Huhtasaarella on esikunta, joka miettii markkinointia. Presidentillinen kuva, Suomi 100 -tyyppinen logo, uudenvuoden puhe, jossa vaaditaan "totuuskomissiota" tutkimaan 1990-luvun pankkikriisin konnuudet eli ollaan samalla myös unohdetun kansan riveissä kalastamassa. Näillä halutaan saada ehdokkaalle ääniä. Ei kai siinä sen kummempaa.

Oletan, että parin viikon sisällä hänen taustajoukkonsa panee eniten puita uuniin.

Kuka on Lauran kampanjapäällikkö?
 
Back
Top