Huhtasaaren kampanjailme on plagiaatti - ”Näin suoraa kopiointia voi hyvällä syyllä tuomita epäeettisenä”
Tänään klo 6:37
Ehdokkaan logo on kopio Suomi 100-hankkeelta. Asiantuntija tuomitsee ideavarkauden ja pitää sitä epäeettisenä. Perussuomaisten työmies Matti Putkonenkiistää plagioinnin.
00:00:30
Huhtasaari Iltalehden presidenttitentissä.
Presidenttiehdokas
Laura Huhtasaarenkampanjailme on kopio. Perussuomalaisten ehdokkaan logo on graafisesti varastettu Suomi 100 -hankkeelta, joka oli valtioneuvoston kanslian johdolla viime vuonna toteutettu ja käytännössä koko juhlavuoden kestänyt lukuisten tapahtumien sarja.
Asiantuntijan mukaan kampanjailme täyttää ideavarkauden määritelmän eikä jälkiä ole edes pyritty peittämään.
- Kyseessä on tietoinen kopio, ideavarkaus, joka ei ole viestinnässä kovinkaan poikkeuksellista, sanoo Huhtasaaren kampanjailmettä ja Suomi 100 -hankkeen logoa Iltalehden pyynnöstä vertaillut graafisen suunnittelun emeritusprofessori
Tapio Vapaasalo.
Hyväksi koettuja ilmeitä kopioidaan, koska se säästää aikaa ja rahaa oman tunnuksen sisäänajossa ja tunnetuksi tekemisessä.Ryöstöviljely säästää myös vaivaa, kun omintakeisuuden sijaan voi ratsastaa lainahevosella.
Suomi 100 -hankkeen logo ja Laura Huhtasaaren kampanjalogo ovat melkein kuin identtiset kaksoset. Huhtasaaren kampanjan graafinen ilme on asiantuntijan mukaan ideavarkaus.
Varastetaan laatumielikuva
Sekä Huhtasaaren logossa että Suomi 100 -logossa on käytetty tyyliteltyä kaunokirjoitusta. Logojen numerot ovat lähes samaa kirjasinmallia. Lisäksi logot ovat väreiltään, yleisilmeeltään ja rakenteeltaan liki identtiset.
Joku voi Vapaasalon mukaan pitää ideavarkautta oivaltavana hyödyntämisenä tai nokkeluutena aikana, jolloin valhekaan ei enää ole valhe.
Laura Huhtasaaren kampanjailmeen idea ei ole varastettu, väitteet ovat mustamaalaustaa, sanoo perussuomalaisten Matti Putkonen. JENNI GÄSTGIVAR
Visuaalisessa viestinnässä on keskeistä tuottaa aiheeltaan tunnistettavia mutta silti erottuvia viestejä. Pyritään olemaan ajassa kiinni mutta silti erilaisina.
Tätä kautta istutetaan tuotteisiin laatumielikuvia, joita on kokenut aiemmista samankaltaisista tuotteista. Näin on Vapaasalon mielestä tehty myös Huhtasaaren kampanjailmeessä.
- Näin suoraa kopiointia kuin Huhtasaaren kampanjailmeestä löytyy, voi hyvällä syyllä tuomita epäeettisenä. Lähinnä se heijastaa oma-aloitteisuuden puutetta ja laiskuutta, Vapaasalo sanoo
- Huhtasaaren kannalta se voi olla hyvinkin ’älykäs’ ratkaisu, mutta se kertoo myös jotain moraalisesta selkärangasta.
Rekisteröity tavaramerkki
Suomi 100 -tunnuksen oikeudet omistaa valtioneuvoston kanslia. Logo on virallisesti rekisteröity tuotemerkki; rekisteröinti on tehty vuonna 2015
Suomi 100 -hankkeen pääsihteeri
Pekka Timonen sanoo huomanneensa Huhtasaaren kampanjailmeen "vilaukselta".
- En ole ehtinyt perehtyä asiaan tarkemmin, Timonen sanoo.
Suomi 100 -hankkeen graafinen ilme hioutui vuosina 2014-2015 hankeorganisaation ja kahden toimiston yhteistyönä.
Graafisen ilmeen käyttämistä ilman lupaa on rajoitettu. Muutaman kerran on Timosen mukaan huomautettu asiattomasta käytöstä, kun Suomi 100 -logoa on käytetty esimerkiksi tuotteen yhteydessä.
"Mustamaalausta"
Perussuomaisten työmies
Matti Putkonenkiistää plagioinnin.
- Höpö, höpö, Putkonen sanoo.
Putkosen mielestä ideavarkaussyytöksellä pyritään poliittisesti mustamaalaamaan Huhtasaarta.
Putkosen mukaan Huhtasaaren kampanjailme on ollut esillä pitkään, "ainakin parisen kuukautta", ja se on tullut sinä aikana tutuksi.
Suomi 100 -logo on ollut esillä reilusti yli vuoden, melkein kaksi. Putkonen ei vastaa tätä koskevaan kysymykseen, vaan toistaa mustamaalaussyytöksiä.
OLLI AINOLA