Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Vaikka nuo olisikin hieman vähemmän kenttäkelpoista kamaa, niin ihan ekana tulee mieleen ilmavoimien suojajoukot, joita ei varmaankaan haittaisi, jos maastoon ei pääse niin paljoa, kunhan on sirpalesuojaus. Ja ilmavoimiinkin liittyen, niin kaikenlaisia systeemialustoja ja viestiajoneuvoja tarvitaan jatkuvasti ja kaikkialla, ja sirpalesuojauksen pitäisi noissa olla itsestäänselvyys sen hinnasta huolimatta.

Ja kun asiaa ajattelee, niin miksi ei pitää varastossa vaikka puoltatusinaa sirpalesuojattua ajoneuvoa vaikka ihan VIP tai lehdistö takseina? Sodan alussa kerrotaan, että PV:llä on noita ajoneuvoja pari tarjolla ja kuskilla miehitettynä ja niitä tarjotaan käyttöön. Kuljetuskapasiteetti on X toimittajaa ja mukana kulkee kuskin lisäksi yksi paikallinen toimittaja, tulkki ja jonkinlainen tiedotusupseeri (tai miksi sitä nyt kutsuttaisiinkaan). Ehdotuksia otetaan vastaan, että missä lähdetään käymään.
Nyt keulinta seis. Mikään lentokenttäjoukko tai lehdistötaxipalvelu ei tarvitse yhtään panssaroitua ajoneuvoa niin kauan kun osa meidän JV:stä liikkuu otto Hiacein tai traktoreiden lavoilla. Jos ei se MiSun maastoliikkuvuus ole kaksinen niin ei ole Hiacenkaan, mutta onhan toki edes paksumpi pelti ympärillä... Kuten sanoin tarve on, mutta MRAP ei voi korvata mitään nykyistä järjestelmää vaan täydentää nimenomaan korvaamalla ottokalustoa, MUTTA rahoitusta edes ylläpitoon ja varastointiin ei ole - saati hankintoihin.
 
Arabimaille, lähi-idään, nehän ostaa melkein mitä vaan
No eikä osta, jos saa ilmaiseksi tai romuraudan hinnalla Jenkeiltä. Lisäksi eduskunta ei todennäköisesti anna vientilupaa Lähi-itään noita ostamaan mahdollisesti halukkaille maille ihan heti Jemenin kriisin takia.
 
No eikä osta, jos saa ilmaiseksi tai romuraudan hinnalla Jenkeiltä. Lisäksi eduskunta ei todennäköisesti anna vientilupaa Lähi-itään noita ostamaan mahdollisesti halukkaille maille ihan heti Jemenin kriisin takia.
Vientilupiin katkeaa suomalaisten orastavat vientiponnistelut näiden välineiden osalta...
Tuomioja oli varsinainen "tulppa" um.ssä ollessaan.... Demlan dinosaurus...
 
Tämä on Bae tekemää p-auto joka maksaa kpl hinta 492 000 dollaria, aika samanäköinen kuin MISU, niin siksi mietin jos Iraki olisi kiinostunut Misusta

250px-Iraqi_MRAP.jpg


https://en.wikipedia.org/wiki/Iraqi_Light_Armored_Vehicle
 
Puolustusministeriö tiedottaa MISUja hankittavan kokeilukäyttöön
Puolustusministeriö kirjoitti:
Puolustusvoimat tilaa kotimaisia suojattuja MISU-maastoajoneuvoja.
Puolustusministeri Jussi Niinistö on valtuuttanut Puolustusvoimat 12.12.2017 Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen esikunnan esityksen perusteella tilaamaan Protolab Oy:ltä kotimaisia miina-, sirpale- ja luotisuojattuja MISU-maastoajoneuvoja kokeilukäyttöön.


Testisarja käsittää neljä PMPV 6X6 -ajoneuvoa, joita testataan Puolustusvoimissa kenttäolosuhteissa vuosina 2018-2020. Hankinnan avulla kerätään tietoa maastoajoneuvon suorituskyvystä ja käytettävyydestä Puolustusvoimien tulevaisuuden tarpeisiin.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 4 miljoonaa euroa ja työllistävä vaikutus kotimaassa noin 40 henkilötyövuotta. Hankinta liittyy Maapuolustuksen kehittämisohjelmaan, jossa kehitetään joukkojen liikkuvuutta.

Ainakin näillä kokeilusarjan ajoneuvoilla on siis kappalehintaa aika reilusti...
 
Tuossa puhutaan työllistävästä vaikutuksesta, eli maalaisjärjellä 4 miltsii sisältää muutakin kuin ajoneuvot.
Juu, toki etenkin tällaisessa kokeilusarjassa hinnan täytyy sisältää muutakin kuin pelkät ajoneuvot (koulutusta, varaosia jne.).
Mutta kyllähän se ajoneuvojen valmistuskin työllistää, eli tulee sitä työllistävää vaikutusta. Siitä ei voi siis mielestäni päätellä, että mitä kuuluu hintaan ja mitä ei...
 
Kuka ostaa ja mihin suorituskykyvajeeseen? Ikävä kyllä maailmalla ei liiku juuri muiden maiden kun suomen kauppamiehiä joilla on Sulo Vilenin asenne kauppoihin.

Saksalla ja Italialla on omaa MRAP tuotantoa - ei tarvitse MiSua kun ei se tuo mitään uutta. Saksalaisperäistä kalustoa käytävät BENELUX - maat ja Italialaista kalustoa Espanja ja Portugali.
Jenkeillä ja Briteillä on läjäkaupalla A-maahan ja Irakiin ostettuja UOR MRAP:ja joista pikemminkin pyrkii eroon hankkii lisää. Näitä onkin myyty vähän käytettynä romuraudan hintaan mm. lähi-itään. Suurta tarvetta ei ole siis sielläkään, vaikka muutaman jonnekin Qatariin voisi myydä jollei Eduskunta kieltäisi.
Ranska on juuri uusinut pyöräajoneuvoperheensä ja päätetyt hankinnat jatkuu ainakin 2025 asti
Puolalla, Slovenialla ja muutamalla muulla itä-euroopan on panostus AMV:ssä eikä varaa mihinkään muuhun - eikä voi poliittisesti ostaa ihan heti mitään mitä ei valmisteta kotimaassa.
Ruotsi ehkä, mutta mihin tarpeeseen koska osti juuri AMV:t ja päivitti XA-200:t? Norja - ehkä, mutta he luottavat enemmän teloihin.

Eli minne myyt noita?

Mietin kanssa ostajan näkökulmasta sitä, että isoilla, vanhoilla ja paikkansa markkinoilla vakiinnuttaneilla firmoilla on isojen firmojen reseurssit myös takanaan. Ulkomaiselle suurasiakkaalle voidaan halutessaan toimittaa nopeasti ja tarpeen mukaan lisää, sekä tehdä varmasti toimivat kattavat huolto- ja ylläpitosopparit.

Protolab on kuitenkin pieni nyrkkipaja Raaseporista "Pohjan perukoilta" kun asiaan viimeksi tutustuin, eli ulkomaisen ostajan iso ajoneuvokauppa seisoisi huomattavasti kapeammilla hartioilla kun että jos vastaavaa tuotetta ostettaisiin tunnetulta suurelta valmistajalta muualta maailmasta.
 
Juu, toki etenkin tällaisessa kokeilusarjassa hinnan täytyy sisältää muutakin kuin pelkät ajoneuvot (koulutusta, varaosia jne.).
Mutta kyllähän se ajoneuvojen valmistuskin työllistää, eli tulee sitä työllistävää vaikutusta. Siitä ei voi siis mielestäni päätellä, että mitä kuuluu hintaan ja mitä ei...
Moottori, alusta ja monet komponentit ovat muiden valmistajien sarjatuotantolinjalta. Jos ostat yhden moottorin tai kolmekymmentä niin hinta hyvinkin puolittuu jälkimmäisessä. Tiedotteessa lisäksi puhutaan kokonaisarvosta eikä siitä kuka siitä kustannuksesta vastaa. Mukana saattaa siis olla kehityskuluja ja piensarjan tuotantokuluja.

Edit: Misussa on optiona tornin paikka. Toivottavasti koekäyttö sisältää myös sen ajoneuvoista johonkin. Luulisi, että testaus olisi prioriteeteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Moottori, alusta ja monet komponentit ovat muiden valmistajien sarjatuotantolinjalta. Jos ostat yhden moottorin tai kolmekymmentä niin hinta hyvinkin puolittuu jälkimmäisessä. Tiedotteessa lisäksi puhutaan kokonaisarvosta eikä siitä kuka siitä kustannuksesta vastaa. Mukana saattaa siis olla kehityskuluja ja piensarjan tuotantokuluja.

Mä en ihan ongelmattomana näkisi tätäkään kuviota, että Protolab pienenä pajana käyttää isojen pajojen osia alihankintana. Halutessaan isot pajat nostavat komponenttiensa hintaa ja kilpailevat Protolabin ulos markkinoilta. Miksi he myisivät pienelle pajalle halvalla esimerkiksi moottoreita, jos se samalla häiritsisi omien tai tytäryhtiön tuotteiden kauppaa hyödyttämällä tätä pientä kilpailijaa? Kun ei tässäkään hommassa ole kyse mistään hyväntekeväisyydestä tai sympatiasta pientä kilpailijaa kohtaan.
 
Mä en ihan ongelmattomana näkisi tätäkään kuviota, että Protolab pienenä pajana käyttää isojen pajojen osia alihankintana. Halutessaan isot pajat nostavat komponenttiensa hintaa ja kilpailevat Protolabin ulos markkinoilta. Miksi he myisivät pienelle pajalle halvalla esimerkiksi moottoreita, jos se samalla häiritsisi omien tai tytäryhtiön tuotteiden kauppaa hyödyttämällä tätä pientä kilpailijaa? Kun ei tässäkään hommassa ole kyse mistään hyväntekeväisyydestä tai sympatiasta pientä kilpailijaa kohtaan.

Misussa on Cumminsin moottori, Sisu Axles -akselit ja Katsa-jakovaihteisto sekä Allison-automaattivaihteisto.

Nuo ovat komponenttitoimittajia / alihankkijoita, vaikka ovatkin "isoja pajoja". Eivät ne kilpaile Misun kanssa.

Sisu Axels on btw Warren Buffetin omistuksessa nykyään.
 
Kauppapolitiikka on jännää: Kanada ostaa Australiasta käytettyjä Hornetteja, ei uusia super-hornetteja Boeingilta, koska Boeing yrittää estää kanadalaisen Bombardierin koneiden pääsyn jenkkimarkkinoille. Vapaata kapitalismia...

http://mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN1CB29X
 
Mä en ihan ongelmattomana näkisi tätäkään kuviota, että Protolab pienenä pajana käyttää isojen pajojen osia alihankintana. Halutessaan isot pajat nostavat komponenttiensa hintaa ja kilpailevat Protolabin ulos markkinoilta. Miksi he myisivät pienelle pajalle halvalla esimerkiksi moottoreita, jos se samalla häiritsisi omien tai tytäryhtiön tuotteiden kauppaa hyödyttämällä tätä pientä kilpailijaa? Kun ei tässäkään hommassa ole kyse mistään hyväntekeväisyydestä tai sympatiasta pientä kilpailijaa kohtaan.

Ei mene noin. Ne linjat on valtavia ja ei siellä muutama moottori tms tunnu.

Protolab ei saa luultavasti saa edes kunnolla insinöörityötä vaan joutuu käyttämään 100% bulkkiosaa. Saati sitten noteerataan minään konsernin "kilpailijana".

edit: noilla määrillä ei muuten pääse edes tehtaalle, vaan ollaan jossain pikkuasiakkaiden kastissa diilaamassa agentin lävitse.
 
Viimeksi muokattu:
Oudohko hankinta, toivottavasti menee joistain EU:n aluerahastosta. Bulkkikamaa jota saisi puoli-ilmaiseksi uloskantohintaan.
 
Ei mene noin. Ne linjat on valtavia ja ei siellä muutama moottori tms tunnu.

Protolab ei saa luultavasti saa edes kunnolla insinöörityötä vaan joutuu käyttämään 100% bulkkiosaa. Saati sitten noteerataan minään konsernin "kilpailijana".

edit: noilla määrillä ei muuten pääse edes tehtaalle, vaan ollaan jossain pikkuasiakkaiden kastissa diilaamassa agentin lävitse.

Misussa on Cumminsin moottori, Sisu Axles -akselit ja Katsa-jakovaihteisto sekä Allison-automaattivaihteisto.

Nuo ovat komponenttitoimittajia / alihankkijoita, vaikka ovatkin "isoja pajoja". Eivät ne kilpaile Misun kanssa.

Sisu Axels on btw Warren Buffetin omistuksessa nykyään.

Riski sen on Protolabille olla riippuvainen toimittajistaan. Tavalla tai toisella suuremmat toimijat niistävät pienen suomalaisfirman pois markkinoilta jos alkaa liikaa omaa businesta häiritsemään, joko komponenttitoimittajien avulla tai ilman.

Sitä helpompi on suuren ja pitkäaikaisen asiakkaan pyynnöstä jättää vaikka askit tai moottorit myymättä, jos Protolab on pieni ja ostoissa melkeimpä mitätön asiakas.
 
Sitä helpompi on suuren ja pitkäaikaisen asiakkaan pyynnöstä jättää vaikka askit tai moottorit myymättä, jos Protolab on pieni ja ostoissa melkeimpä mitätön asiakas.
Ei se näin mene. Toimittajahan myy jos on ostaja ja hinta sopiva. Jos ei myisi niin joku muu diilaa ja jälleenmyisi. Tai ostaja vaihtaa merkkiä. Ennen kuin Protolab on jotenkin merkittävä niin maailma muuttuu, satoja Misuja on maailmalla ja Protolabin osakkaanakin on jo isompia kaloja.
 
Back
Top