Puolustusbudjetti ja säästöt

Ainoat ketkä oikeasti koittavat tätä maata pystyssä pitää ovat demarit. Käteinen bildenbergiläistensä kanssa vaan kähmii pääomia suurituloisille. Kepu ja mtk pitää kiinni tukiaisistaa. Kristilliset ja vihreät ovat yhden atteen puolueita.

Nähkää towerit valo.
 
noska kirjoitti:
Itseään helsinkiläiisiksi kutsuvat ovat sangen harvoin paljasljalkaisia stadilaisia, vaan pääasiassa vantaalaisia karjalan evakkojen jälkeläisiä tai sudettisavolaisia. Siltä pohjalta voitaisiin hyvin Kuopio-Espoo-Viipuri kolmion sisäpuoli erottaa omaksi valtiokseen joka olisi etnisesti yhtenäinen savokarjalaiis-somalialainen. Erityisesti tuota väkeä yhdistäisi kokekmukset vaikeuksia pakoon lähtemisestä ja uskomus onnenmaan löytymisestä, kuten aikoinaan amerikkaan matkanneita siirtolaisia.
Ahvenanmaa, Varsinais-Suomi ja ruotsinkielinen Pohjanmaa voitaisiin palauttaa ruotsalaisille ja Saamenmaalle myöntää itsenäisyys. Tamperetta ei kuitenkaan kukaan valitettavasti huolisi. Muuten loppumaasta voisikin tulla lähes kelvollinen valtio.

Hyvää settiä Noskalta! :D Itse olen paljasjalkainen tsailainen, tosin nykyään vahvasti maalaistunut josta saan kiittää äitimammaa. Kaikista vahvimmat stereotypiat välittävät oman kokemukseni mukaan juuri ne Helsinkiin muualta muuttaneet (maalta) jotka kokevat maan ainoan sivistyksen ja elämäntavan löytyvän kehä 3:n sisäpuolelta.

Itse helsinkiläisyys on omasta mielestäni jotain muuta kuin se lesoileva, muita vähättelevä ja pöyhkeä ulkoinen habitus jonka nämä "imigrantit" omaksuvat muutettuaan 100+ km. Tämä kusipäisyyden aalto ikäänkuin leviää yksilön tietoisuuteen aattena korkeammasta ymmärryksestä ja oletetusta, sisäsiittoisesta pääkaupunkilaisen olemuksesta. Koetaan olevansa osa jotain suurta ja mahtavaa toisin kuin se tuulihousuissa kulkeva peräkylän hikisen torpan asukki, vaikka se merkitsisi asumista komeron kokoisessa rotanloukussa lähes 1000 euron kuukausivuokralla, pakokaasun, liikennemelun ja katujuoppojen keskellä.

Lähes kaikki tuntemani paljasjalkaiset Hesalaiset ovat omaa murrettaan puhuvia, tavallisia, jalat maassa olevia ja pääosin luontoa sekä liikuntaa harrastavia ihmisiä jotka eivät koe omasta mielestään mitään muuria Helsingin ja muun suomen välissä. Iso osa heistä on sitäpaitsi perheen perustettuaan muuttanut maalle jossa he haluavat kasvattaa lapsensa mielummin kuin Helsingissä, osa taas ei.

Samanlaisia kansansa edustajia ja kurapöksyjä olemme kaikki.

Itse olen sitä mieltä että jokainen asukoon ja eläköön miten haluaa ja parhaiten taitaa. Se on tämän maan parhaita puolia että ainakaan tähän mennessä ihmistä ei ole pakotettu mihinkään tiettyyn asumisen tai elämisen formaattiin, oli se sitten lähiö-elämä Vantaalla, City-elämä Helsingissä tai eläminen taajaman ulkopuolella Kuusamossa. Jokainen tekee omat ratkaisunsa ja luo tavoitteensa ja myös joutuu hyväksymään elämisen hyvät ja huonot puolet riippuen asuinpaikastaan ja elämänmuodostaan. Kukaan meistä ei silti ole toistaan parempi, vaikka jotkut niin kuvittelevat.

Toivottavasti tämä mahdollisuus olisi myös tulevilla sukupolvilla.
 
Ruotuväki: Asepalvelusta esitetään typistettäväksi kahdella viikolla

Puolustusvoimien raportti esittää, että asepalvelusta lyhennettäisiin kahdella viikolla.

Jos palvelusta lyhennettäisiin kahdella viikolla, varusmiehet siirtyisivät reserviin sotaharjoitusten päätyttyä ennen joulua tai juhannusta. Asiasta kirjoittaa Ruotuväki-lehti.

Laatikaisen mukaan julkisuudessa puhuttanut kahden kuukauden lyhennys ei ole ollut koskaan työryhmän raportin suosituksena. Todellisuudessa kyse on lähinnä kahdesta viikosta.

- Päätöksiä ei ole tehty, vaan selvitykset jatkuvat, kertoo Ruotuväki-lehdessä eversti Pertti Laatikainen, joka on puolustusvoimien koulutuspäällikkö.

Asepalveluksen lyhentämisen lisäksi raportti käsittelee muitakin toimenpiteitä.

- Työn alla ovat muun muassa kutsuntajärjestelmän kehittäminen, erityisosaamisen parempi huomioiminen palveluksen eri vaiheissa ja varusmiesaikaisten opintojen hyväksilukemisen kehittäminen, Laatikainen sanoo
 
Nykyistä hallitusta on jossain nimitetty six-packiksi. Mielestäni on osuvampi nimi ressuillakin yleisempi ruumiinmuoto eli pesupallo. Se poukkoilee sinne tänne pesukoneen pyörityksessä ilman mitään selkeää päämäärää ja vuotaa kaiken siihen säilötyn ulos kuten eurot kreikkaan, portugaliin, irlantiin jne.

Toisaalta hyvä ettei muodostunut persut-vasemmistopuolueet-kokoomus-hallitus, koska sillehän olisi nimeksi tullut edellisestä lyhennetty eli PersVaKo.

Ennen tunnisti vasemmistolaisista kommarit siitä että ajelivat ladalla tai mossella kun demarit ajelivat jollain japsiromulla tai taunuksella. Nykyään kommarit ajelee edelleen sillä samalla ladalla (jopa samalla yksilöllä) ja demareilla on yleisempi bemari. Sen minkä aiemmat poliitikkosukupolvet ovat theneet on nykyiset unohtaneet ja jokainen puolue on myynyt periaatteensa. Enää kiinnostaa vaan poliitikkojen oma vallantavoittelu ja lompakon paksuntaminen.
 
Vuodesta 2003 vuoteen 2011 suomen puolustusbudjetti on noussut 2 Miljardista Eurosta 2,85 Miljardiin euroon.

Vautsi puolustusbudjetti on noussut 5% vuosittain miltei kellon tarkkuudella!

Samalla

Ikäluokat ovat pienentyneet, jotenkin en tiedä miten. Syntyvyys on edelleen sama kuin se oli 70-luvulla, ehkä ne ovat piilossa?
Varuskuntia on suljettu mutta kiinteistökulut ovat nousseet hallitsemattomasti
Henkilöstöä pantu pellolle, mutta henkilöstökulut räjähtäneet käsiin.
Tuottavuusohjelman seurauksena toimintamenot kasvaneet kuin pullataikina
Hankintamenot kasvaneet, mutta kalusto happanee käsiin

Kertokaahan nyt miksi vatussa tälle puulaakille pitäisi antaa enää senttiäkään lisää? Meillä on rakenteellinen ongelma joka ei palvelusaikojen lyhentämisellä ratkea. Yksityisellä puolella ulkopuoliset saneeraajat olisi tuotu paikalle jo vuosia sitten, osakeenomistajat eivät tällaista kuppaamista toimettomina katso.
 
Creidiki kirjoitti:
Vuodesta 2003 vuoteen 2011 suomen puolustusbudjetti on noussut 2 Miljardista Eurosta 2,85 Miljardiin euroon.

Vautsi puolustusbudjetti on noussut 5% vuosittain miltei kellon tarkkuudella!

Samalla

Ikäluokat ovat pienentyneet, jotenkin en tiedä miten. Syntyvyys on edelleen sama kuin se oli 70-luvulla, ehkä ne ovat piilossa?
Varuskuntia on suljettu mutta kiinteistökulut ovat nousseet hallitsemattomasti
Henkilöstöä pantu pellolle, mutta henkilöstökulut räjähtäneet käsiin.
Tuottavuusohjelman seurauksena toimintamenot kasvaneet kuin pullataikina
Hankintamenot kasvaneet, mutta kalusto happanee käsiin

Kertokaahan nyt miksi vatussa tälle puulaakille pitäisi antaa enää senttiäkään lisää? Meillä on rakenteellinen ongelma joka ei palvelusaikojen lyhentämisellä ratkea. Yksityisellä puolella ulkopuoliset saneeraajat olisi tuotu paikalle jo vuosia sitten, osakeenomistajat eivät tällaista kuppaamista toimettomina katso.

Puolustusbudjetti vaihtelee vuosittain ja v. 2003 oli keskimääräistä vähän pienempi budjetti ja v. 2011 vähän keskimääräistä korkeampi. V. 2009 tuli melkein 13% korotus edellisvuoteen!

Ikäluokat ovat pienentyneet, koska syntyvyys oli hyvin pientä 80-luvun lopulla ja 90-luvulla. Tänä vuonna syntyneet eivät ihan heti ole muuttamassa tilannetta PV:n kannalta.

Ovatko kiinteistökulut tosiaan nousseet hallitsemattomasti, olisiko asiasta faktatietoa? Sinänsä ei ihme, koska PV:lle rakennettiin todella paljon rakennuksia 50-, 60- ja 70-luvuilla ja ne alkavat nyt olla kovasti korjauksen tarpeessa.

Henkilöstökulut ovat räjähtäneet käsiin, koska yleinen palkkataso on noussut hurjasti. Samalla lainsäädäntö on muuttunut asian kannalta epäsuotuisasti (korkeiden upseerien määrä noussut ja sivukulut myös).

Kaluston osalta ongelma on, että sitä ostettiin valtavat määrät käytettynä 90-luvun alussa (lähes ilmaiseksi) ja tämä kalusto lähinnä happanee. Tosin kalustoa on aina hapantunut käsiin ja sitä täytyy koko ajan ostaa myös uutta.
 
RistoJ kirjoitti:
Ikäluokat ovat pienentyneet, koska syntyvyys oli hyvin pientä 80-luvun lopulla ja 90-luvulla. Tänä vuonna syntyneet eivät ihan heti ole muuttamassa tilannetta PV:n kannalta.

80-luvun loppu ja 90-luvun alun elävänä syntyneet olivat lähes 70 000 vuosittain ja laskivat tasaisesti 2000-luvun alun n 60 000. Nyt ollaan taas noususuunnassa ei tämä minun mielestäni anna aihetta sellaiseen kriisiin jota Puheloinen rummuttaa jokaisessa puheessaan.

RistoJ kirjoitti:
Ovatko kiinteistökulut tosiaan nousseet hallitsemattomasti, olisiko asiasta faktatietoa? Sinänsä ei ihme, koska PV:lle rakennettiin todella paljon rakennuksia 50-, 60- ja 70-luvuilla ja ne alkavat nyt olla kovasti korjauksen tarpeessa.

Tässäpä linkki. Esim Savon Prikaatin kiinteistökustannukset ovat entisellään vaikka koko joukko-osasto on lakkautettu. Jos tämä on hallintaa, niin pelottaa ajatella miltä hallitsematon nousu näyttää.

RistoJ kirjoitti:
Henkilöstökulut ovat räjähtäneet käsiin, koska yleinen palkkataso on noussut hurjasti. Samalla lainsäädäntö on muuttunut asian kannalta epäsuotuisasti (korkeiden upseerien määrä noussut ja sivukulut myös).

Yleinen palkkataso ei ole hyvällä tahdollakaan noussut tuota määrää. Jos organisaatiossa on läskiä niin kyllä tästä maasta löytyy vuokratoimitusjohtajia jotka tekevät tilinsä sillä että trimmaavat ylipainoiset yritykset takaisin tuloskuntoon.

Kun organisaation omat voimat tekevät "järkeistämistä" niin tuloksena on turhan usein se että siivoojat lähtevät, ongelmat ulkoistetaan ja kuollutta painoa ei saada pois.


RistoJ kirjoitti:
Kaluston osalta ongelma on, että sitä ostettiin valtavat määrät käytettynä 90-luvun alussa (lähes ilmaiseksi) ja tämä kalusto lähinnä happanee. Tosin kalustoa on aina hapantunut käsiin ja sitä täytyy koko ajan ostaa myös uutta.

Kaikella on viimeinen käyttöpäivänsä, mutta niillä hankinnoilla ja poistoilla mitä on tehty Itä-saksan hankintojen jälkeen on saatu kovin vähän kouriintuntuvaa Tilannekuvajärjestelmän avulla voidaan reaaliaikaisesti seurata panssarien etenemistä, mutta mitä iloa siitä on jos ei löydy kättä pidempää niitä vastaan?
 
Creidiki kirjoitti:
Vuodesta 2003 vuoteen 2011 suomen puolustusbudjetti on noussut 2 Miljardista Eurosta 2,85 Miljardiin euroon.

Vautsi puolustusbudjetti on noussut 5% vuosittain miltei kellon tarkkuudella!

Samalla

Ikäluokat ovat pienentyneet, jotenkin en tiedä miten. Syntyvyys on edelleen sama kuin se oli 70-luvulla, ehkä ne ovat piilossa?
Varuskuntia on suljettu mutta kiinteistökulut ovat nousseet hallitsemattomasti
Henkilöstöä pantu pellolle, mutta henkilöstökulut räjähtäneet käsiin.
Tuottavuusohjelman seurauksena toimintamenot kasvaneet kuin pullataikina
Hankintamenot kasvaneet, mutta kalusto happanee käsiin

Kertokaahan nyt miksi vatussa tälle puulaakille pitäisi antaa enää senttiäkään lisää? Meillä on rakenteellinen ongelma joka ei palvelusaikojen lyhentämisellä ratkea. Yksityisellä puolella ulkopuoliset saneeraajat olisi tuotu paikalle jo vuosia sitten, osakeenomistajat eivät tällaista kuppaamista toimettomina katso.

No ei tälle puulaakille annetakaan latiakaan lisää, taitaa olla miinusvoittoista menoa jatkossa.

Henkilöstön vähentäminen osuessaan pienipalkkaisiin samalla, kun isompi palkkaisten edut kasvavat on just sitä ihteään.

Kaupan alalla -90-alussa homma pantiin kuriin siten, että isopalkkaiset ja täysiä etuja nauttivat saivat kavion kuvan takalistoon...ja kasvittu, työvoimakulut saatiin hallintaan sutjakkaan ja silti myynti lähti kasvuun....

Ihan sama mitä selitetään, taloushallinta ei selvästikään ole puolustushallinnon osaamisen ydinaluetta.
 
baikal kirjoitti:
Henkilöstön vähentäminen osuessaan pienipalkkaisiin samalla, kun isompi palkkaisten edut kasvavat on just sitä ihteään.

Ihan sama mitä selitetään, taloushallinta ei selvästikään ole puolustushallinnon osaamisen ydinaluetta.

Baikal taas villakoiran ytimessä....

Taloushallintakaan :a-embarassed:

Vrt. keskustelu MP Lounge threadissa
 
baikal kirjoitti:
No ei tälle puulaakille annetakaan latiakaan lisää, taitaa olla miinusvoittoista menoa jatkossa.

Henkilöstön vähentäminen osuessaan pienipalkkaisiin samalla, kun isompi palkkaisten edut kasvavat on just sitä ihteään.

Kaupan alalla -90-alussa homma pantiin kuriin siten, että isopalkkaiset ja täysiä etuja nauttivat saivat kavion kuvan takalistoon...ja kasvittu, työvoimakulut saatiin hallintaan sutjakkaan ja silti myynti lähti kasvuun....

Ihan sama mitä selitetään, taloushallinta ei selvästikään ole puolustushallinnon osaamisen ydinaluetta.

Sama juttu kävi kun Asea Strömberg muuttui ABB:ksi, monelle hallinnon pikkupomolle annettiin vaihtoehdoksi joko vasemmanpuoleisesta ovesta tuotannollisiin tehtäviin tai oikeanpuoleisesta ovesta pihalle. Tulos kasvoi sen mukaisesti.
 
Creidiki kirjoitti:
baikal kirjoitti:
No ei tälle puulaakille annetakaan latiakaan lisää, taitaa olla miinusvoittoista menoa jatkossa.

Henkilöstön vähentäminen osuessaan pienipalkkaisiin samalla, kun isompi palkkaisten edut kasvavat on just sitä ihteään.

Kaupan alalla -90-alussa homma pantiin kuriin siten, että isopalkkaiset ja täysiä etuja nauttivat saivat kavion kuvan takalistoon...ja kasvittu, työvoimakulut saatiin hallintaan sutjakkaan ja silti myynti lähti kasvuun....

Ihan sama mitä selitetään, taloushallinta ei selvästikään ole puolustushallinnon osaamisen ydinaluetta.

Sama juttu kävi kun Asea Strömberg muuttui ABB:ksi, monelle hallinnon pikkupomolle annettiin vaihtoehdoksi joko vasemmanpuoleisesta ovesta tuotannollisiin tehtäviin tai oikeanpuoleisesta ovesta pihalle. Tulos kasvoi sen mukaisesti.

Seitsemän kunnan liitos suur-Saloksi oli paraatiesimerkki julkisesta hallinnosta.

Yhtäkään seitsemästä kunnanjohtajasta ei menettänyt työtään, vaan kaikille räätälöitiin johtajanvakanssit vähintään entisillä eduilla. Sitten yksi valittiin vielä ylipääjohtajaksi ja palkka tietysti kohosi reilusti, kun on isompi kunta johdettavanaan.
 
Ylä- ja keskitason johto on hyvin suojattu näissä kuntamylläköissä. Saavutetuista eduista pidetään kyllä kiinni tässä maassa niin että heikottaa. Luonnollinen poistuma toki aikanaan raivaa tilannetta kohdalleen TAI SITTEN EI SAATANA.
 
baikal kirjoitti:
Ylä- ja keskitason johto on hyvin suojattu näissä kuntamylläköissä. Saavutetuista eduista pidetään kyllä kiinni tässä maassa niin että heikottaa. Luonnollinen poistuma toki aikanaan raivaa tilannetta kohdalleen TAI SITTEN EI SAATANA.

Yleensä luulisi että johtotason miehet ja naiset voisivat helposti työllistyä toisiin tehtäviin. Ilmeisesti näin ei ole kun säästöt tulevat aina matalapalkkapuolelle
 
skärdis kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
baikal kirjoitti:
No ei tälle puulaakille annetakaan latiakaan lisää, taitaa olla miinusvoittoista menoa jatkossa.

Henkilöstön vähentäminen osuessaan pienipalkkaisiin samalla, kun isompi palkkaisten edut kasvavat on just sitä ihteään.

Kaupan alalla -90-alussa homma pantiin kuriin siten, että isopalkkaiset ja täysiä etuja nauttivat saivat kavion kuvan takalistoon...ja kasvittu, työvoimakulut saatiin hallintaan sutjakkaan ja silti myynti lähti kasvuun....

Ihan sama mitä selitetään, taloushallinta ei selvästikään ole puolustushallinnon osaamisen ydinaluetta.

Sama juttu kävi kun Asea Strömberg muuttui ABB:ksi, monelle hallinnon pikkupomolle annettiin vaihtoehdoksi joko vasemmanpuoleisesta ovesta tuotannollisiin tehtäviin tai oikeanpuoleisesta ovesta pihalle. Tulos kasvoi sen mukaisesti.

Seitsemän kunnan liitos suur-Saloksi oli paraatiesimerkki julkisesta hallinnosta.

Yhtäkään seitsemästä kunnanjohtajasta ei menettänyt työtään, vaan kaikille räätälöitiin johtajanvakanssit vähintään entisillä eduilla. Sitten yksi valittiin vielä ylipääjohtajaksi ja palkka tietysti kohosi reilusti, kun on isompi kunta johdettavanaan.

Mistähän muuten johtuu, että juuri demarit ja kokoomus ovat ajamassa kuntien määrän vähentämistä?
 
baikal kirjoitti:
Ylä- ja keskitason johto on hyvin suojattu näissä kuntamylläköissä. Saavutetuista eduista pidetään kyllä kiinni tässä maassa niin että heikottaa. Luonnollinen poistuma toki aikanaan raivaa tilannetta kohdalleen TAI SITTEN EI SAATANA.

No se on tuo jälkimmäinen. On kuulemma jo sukupolvi vaihtunut muutamassa kuntaliitoksen jälkeisessä väliaikaisessa virassa. On meinaan tunkua noihin hommiin. Kun saman puolueen jäsenet ovat päättämässä viran jatkumisesta ja samalla pallia täyttämässä, niin lopputulos on helposti arvattavissa. :a-rolleyes:
 
Puheloinen haasteli tuossa taannoin (sorry suora linkki ei taaskaan toimi; poimittu http://www.puolustusvoimat.fi/fi/ kohdasta 'Tiedotteet': Puheloinen: Puolustusvoimat muutoksen edessä)

"Puheloinen kiinnitti puheessaan huomiota myös puolustusvoimien yhä niukkenevaan rahoitukseen. Hänen mukaansa puolustusvoimat saa hallitusohjelman mukaan seuraavan neljän vuoden aikana 200 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen selonteon pohjalta suunniteltu toiminta edellyttäisi. Puheloisen mukaan puolustusvoimiin suuntautuu jopa 400 miljoonan säästötarpeet seuraavan neljän vuoden aikana, kun 200 miljoonan päälle saattaa tulla säästettäväksi kymmeniä miljoonia euroja osana yleistä valtionhallinnon säästötarvetta. Samalla lähivuosien vielä kattamattomat menopaineet ovat noin 150 miljoonaa euroa."

edit: Mitähän seuraavaksi lähtee luiskaan?
 
veffeade kirjoitti:
Puheloinen haasteli tuossa taannoin (sorry suora linkki ei taaskaan toimi; poimittu http://www.puolustusvoimat.fi/fi/ kohdasta 'Tiedotteet': Puheloinen: Puolustusvoimat muutoksen edessä)

"Puheloinen kiinnitti puheessaan huomiota myös puolustusvoimien yhä niukkenevaan rahoitukseen. Hänen mukaansa puolustusvoimat saa hallitusohjelman mukaan seuraavan neljän vuoden aikana 200 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen selonteon pohjalta suunniteltu toiminta edellyttäisi. Puheloisen mukaan puolustusvoimiin suuntautuu jopa 400 miljoonan säästötarpeet seuraavan neljän vuoden aikana, kun 200 miljoonan päälle saattaa tulla säästettäväksi kymmeniä miljoonia euroja osana yleistä valtionhallinnon säästötarvetta. Samalla lähivuosien vielä kattamattomat menopaineet ovat noin 150 miljoonaa euroa."

edit: Mitähän seuraavaksi lähtee luiskaan?

Toivon mukaan sadoittain ylimääräisiä paperinpyörittelöijä kapteenit-kenraalit akselilta!

Tässä ei voi nähdä muuta hyvää kuin sen että kenties säästötarpeet olisivat nyt niin isot että pv:n olisi pakko turvautua irtisanomisiin jolloin ylimääräisestä esikunta/toimisto osasta päästäisiin kerralla eroon. Ikävä kyllä nämä "ylimääräiset" ukot organisaatioineen taitavat olla juuri niitä jotka päättävät mistä säästetään.

Toivo on laskettava sen varaan, että koska yleisestä asevelvollisuudesta ei luovuta, on pv:n jotenkin pyöritettävä se koko ikäluokka rullin läpi jolloin koulutus portaasta ei kauheasti voida enää nipistää hlö:stö tasolla. Pari varuskuntaan toki voidaan ja kannattaakin sulkea, mutta se ei taida riittää... Toivottavasti leiritystä ja kalustohankintoja ei ajeta nolliin!
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Puheloinen haasteli tuossa taannoin (sorry suora linkki ei taaskaan toimi; poimittu http://www.puolustusvoimat.fi/fi/ kohdasta 'Tiedotteet': Puheloinen: Puolustusvoimat muutoksen edessä)

"Puheloinen kiinnitti puheessaan huomiota myös puolustusvoimien yhä niukkenevaan rahoitukseen. Hänen mukaansa puolustusvoimat saa hallitusohjelman mukaan seuraavan neljän vuoden aikana 200 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen selonteon pohjalta suunniteltu toiminta edellyttäisi. Puheloisen mukaan puolustusvoimiin suuntautuu jopa 400 miljoonan säästötarpeet seuraavan neljän vuoden aikana, kun 200 miljoonan päälle saattaa tulla säästettäväksi kymmeniä miljoonia euroja osana yleistä valtionhallinnon säästötarvetta. Samalla lähivuosien vielä kattamattomat menopaineet ovat noin 150 miljoonaa euroa."

edit: Mitähän seuraavaksi lähtee luiskaan?

Toivon mukaan sadoittain ylimääräisiä paperinpyörittelöijä kapteenit-kenraalit akselilta!

Tässä ei voi nähdä muuta hyvää kuin sen että kenties säästötarpeet olisivat nyt niin isot että pv:n olisi pakko turvautua irtisanomisiin jolloin ylimääräisestä esikunta/toimisto osasta päästäisiin kerralla eroon. Ikävä kyllä nämä "ylimääräiset" ukot organisaatioineen taitavat olla juuri niitä jotka päättävät mistä säästetään.

Toivo on laskettava sen varaan, että koska yleisestä asevelvollisuudesta ei luovuta, on pv:n jotenkin pyöritettävä se koko ikäluokka rullin läpi jolloin koulutus portaasta ei kauheasti voida enää npistää hlö:stö tasolla. Pari varuskuntaan toki voidaan ja kannattaakin sulkea, mutta se ei taida riittää... Toivottavasti leiritystä ja kalustohankintoja ei ajeta nolliin!

Tuo lienee se ainoa ja oikea tie. Tätä olen aikaisemminkin itse kannattanut, jos todellisia säästöjä aiotaan saada aikaan. Varuskunnilla ei säästöjä muuten saada: Nehän menee Senaatti Kiinteistölle ja ylläpitokulut on samat kuin ennen, joten säästö on plus/miinus 0.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Toivottavasti leiritystä ja kalustohankintoja ei ajeta nolliin!

Jos muistelee edellisen laman jälkeistä säästökautta, eli 90-luvun puolivälin paikkeilla olleita aikoja, niin kyllä silloin kovin vähissä oli muutamia vuosia harjoitusvuorokaudet niin varusmies- kuin reserviläiskoulutuksenkin osalta. Kalustohankintojen suhteen DDR-kaupat paikkoivat tilannetta mukavasti, mutta harjoitukset olivat kyllä hyvin tiukassa jonkin aikaa.
Nyt säästötarve lienee selvästi suurempi kuin tuolloin joten..
 
Alkaa pahasti vaikuttamaan siltä, että puolustusvoimista on vaarassa tulla "mustaa savua tuottava tehdas". Osittain syynä ovat tietenkin Suomen poliittisenjohdon päätökset, mutta puolustusvoimien avoimuutta ja keskustelua karttava kulttuuri on toiminut turmion kätilönä.

Omat konkreettiset ehdotukseni:

-Ne puolustusvoimien ulkoiset palvelut joita ei pystytä kilpailuttamaan markkinatalouden periaatteiden mukaan otetaan takaisin pv:n toimintaan (ml. kiinteistöt).

-Maavoimien ilmailu lakkautetaan ja osa NH-90 kalustosta myydään pois. Jäljelle jääneet kopterit siirretään ilmavoimille.

-Ilmavoimien ilmasta-maahan hankkeet keskeytetään ja kaukovaikuttaminen siirretään omalle toimialalle. Tulevaisuuden Ohjusprikaati tulee olemaan ensimmäinen puolustushaarojen yhteinen yksikkö- joka hoitaa kaiken pintaan suoritettavan kaukovaikuttamisen. Toimintaa voidaan jakaa järkevästi esim. näin ohjusten huolto- ilmavoimat, telalavettien huolto- maavoimat, risteilyohjusten laukaisuajoneuvot- merivoimat, strateginen ja operatiivinen tiedustelu- ilmavoimat jne..

-Ilmavoimien turvotustauti pannaan kuriin leikkauksin. Osa ammattiväen tehtävistä siirretään varusmiehille ja maakuntajoukoille.

-Merivoimien koulutuspurjehduksia leikataan kovalla kädellä. Meripuolen varusmieskoulutus voitaisiin hyvin järjestää vain joka toinen vuosi. Meriliikenteen turvaamisesta sodan ajan tehtävänä luovutaan ja painopiste takaisin rannikkopuolustukseen. Vähemmän aikaa maailman merillä ja huoria vokottelemassa valkoisessa takissa - enemmän aikaa saaristossa kumisaappaat jalassa tetsaamassa.

-Puolustusvoimien upseeristoa leikataan. Nyt on liikaa miehiä esikunnissa valmiina johtamaan "haamu-armeijoita". Osa upseereista voi halutessaan jatkaa puolustusvoimien palveluksessa määräaikaisina aliupseereina. (Tässä en näe minkäänlaista ongelmaa koska puolustusvoimat pystyy muutamassa viikossa erottelemaan vuohet lampaista. Kyllä sitä 5-10 vuoden aikana selviää kenen työsuhdetta kannattaa jatkaa.)

- Ulkomailla tapahtuva sotilaallinen toiminta ajetaan minimiin. Keskityttävä enemmän esim. sotilastarkkailijoihin kuin huippukalliiseen Afganistanin sotaan. Muutenkin tuo enemmän ulkoministeriön päänsärky- ei veronmaksajien rahoja voi hassata vain sen takia, että diplomaatin olisi helppo selittää Suomen politiikkaa kokkareilla!
 
Back
Top