Monipiippuinen asia. Mielestäni ensisijaisesti tämän ratasuunnitelmien tavoittenaa vaikuttaa olevan Ruotsista, Norjasta ja meren takaa saapuvien joukkojen tuominen mahdollisimman pikaisesti pelipaikoille Suomen Lapissa konfliktin alkuvaiheessa. Siirtokuormaus Tornio-Haaparannan asemien alueilla hidastaa kuljetusta yllättävän paljon, ja pakottaa suuren määrän joukkoja ja kalustoa pakkautumaan tiiviisti hyvin pienelle alueelle. Tuonne muodostuu siis erittäin kriittinen ja houkutteleva maali ohjuksille. Normaalileveyksisen radan jatkaminen vaikka vain Rovaniemelle mahdollistaisi junien ajamisen suoraan perille, jolloin joukot pääsevät jatkamaan heti purkamisen jälkeen marssia kohti sijoituspaikkaansa. Lisäksi mahdollisia purkupaikkoja tulisi useita, mikä vähentäisi ohjusiskujen riskiä ja mahdollisten tappioiden määrää. Näitä parannuksia ei voida saavuttaa millään summalla sijoitettuna merivoimiin tai kauppamerenkulkuun.
Huomautettakoon tässä välissä, että rata Narvikista(+Göteborg,Bergen,Trondheim,ym.) Tornioon asti on jo olemassa normaalileveyksisenä. Suunnitelmissa puhutaan toki näidenkin ratojen parannuksista ja satamien kapasiteettien nostoista, mutta ne ovat välttämättömiä vain kaupallisen potentiaalin luomiseksi, varsinkin Narvikin radan ollessa nykymuodossaan jo täyskäytössä. Kriisitilanteessa luonnollisesti kaupalliset junat väistävät sotilaskuljetuksia, ja kriittiset materiaalikuljetukset saavat heti seuraavan prioriteetin. Radan jatkaminen Torniosta eteenpäin on siis tarpeen kaupalliselta näkökannalta mielestäni lähinnä oikeutuksen ostamiseksi sijoitukselle rahakeisareilta. Jotta siitä voitaisiin saada merkittävää taloudellista hyötyä, normaalileveyksisen radan pitäisi saavuttaa isot teolliset keskittymät, esim. Äänekoski, Pori-Rauma, Kouvola. Eikä eteläinen yhteys Tallinnan tunnelin muodossa olisi ollenkaan haitaksi. Merenkurkun ja Ahvenanrauman (miksei vielä Tromssa villiarpana?) ratayhteydet olisivat sitten mansikoita kakun päällä. (Kirsikat ovat

)
Jotta koko Suomen rataverkon muuttaminen normaalileveyksiseksi olisi järkevästi tehtävissä, siitä pitäisi tehdä koko puoluekentän ylittävä yhteinen päätös, johon myös tulevat hallitukset ja eduskunnat sitoutetaan. Projektin aikajänteeksi pitäisi ottaa mieluummin vuosisata kuin -kymmeniä, ja toteuttaa sitä järkevä palanen kerrallaan. Tämä olisi muutenkin tarpeen, kun vaikuttaa siltä että EU:sta tuleva paine pakottaa toteuttamaan kaikki uudet radat normaalileveydellä.