Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hieman myöhässä vastailen, mutta muutamia omia ajatuksia:
Hätävarjeluoikeus Suomessa on tosiaan kaikilla ja se antaa periaatteessa täysin riittävät oikeudet kenen tahansa suojaamiseen jo nyt. Jos kyseessä olisi sen tason uhka kohdehenkilöä kohtaan ettei hotellin käytävälläkään voi liikkua ennen kuin se on turvamiesten toimesta tyhjennetty, on silloin Suomessa yhteiskunnan jo olemassaolevat resurssit otettu asianmukaisesti käyttöön. Tämä perustuu Suojelupoliisin uhka-arvioon. Jos joku on uhka-arviosta tai SUPOn ammattitaidosta kyseisen arvion tekemiseen eri mieltä, niin se on sitten eri asia. Korjaus tähän ei ole kuitenkaan lisätä oikeuksia toiselle viranomaiselle.
Suomessa toimitaan maan lakien ja tapojen mukaan. Jos ulkomaalaiset kenraalit ovat sitä mieltä, että Suomi on erityisen vaarallinen paikka ja täällä ei osata arvioida uhkatasoa oikein eikä varautua siihen, niin sitten pitää joko ottaa riski tai jäädä turvallisiin oloihin maamme rajojen ulkopuolelle.
Milloinkas viimeksi täällä on tapettu kenraali tai isokenkävirkamies, kotimainen tai ulkomainen? Se ettei näin ole tapahtunut, ei tietenkään tarkoita etteikä näin voisi tapahtua joskus. Kyse onkin prioriteeteistä, resursseista ja tasapuolisuudesta. Muutellaanko lakeja suojatakseen erityisesti muutamaa virkamiestä? Kuinka paljon (lisää) yhteiskunnan resursseja käytetään heidän suojaamisekseen? Soittakaapa poliisille jossain akuutissa, muttei välittömästi henkeä ja terveyttä uhkaavassa asiassa ja katsokaa kellosta, milloin partio kurvaa paikalle. Sekkaria ei kannata tätä varten kaivaa esiin, onnistuu ihan mummon seinäkellollakin. YJT alkaa olla aika heikoissa kantimissa monessa osaa maata jo nytkin - itseasiassa monin paikoin suuresti yksityisen sektorin varassa ettei koko rakennelma sorru - onko silloin oikea liike tuoda nappikorvamiehet kansliapäällikön kintereille seisoskelemaan. Annetaanko tällä oikea signaali ja, huomioon tämäkin on otettava, näyttääkö se hyvältä.
Naapurin Reiskaa ei voi palkata itseään vartioimaan, siinä syyllistytään rikokseen. Henkilösuojaustehtävä edellyttää vartioimisliikkeen kanssa tehtyä toimeksiantosopimusta, jonka perusteella suojausta tehdään. Toki jos Reiskalla luvat löytyy, niin mikäs sitten. Vartioimisliikkeeltä voi siis palkata henkilösuojausta ja nämä tytöt ja pojat saavat kantaa ampuma-asetta. Tämä tulee monelle yhä yllätyksenä. Siihen ei vaadita kuin vartioimisliikkeen vastaavan hoitajan päätös ja pyssyä kannetaan. Edellyttää tietenkin aseluvat. Eli jo nyt jos pakottava tarve tulee ja inhat poliisit ei suostu tärkeitä viskaaleja vahtimaan, niin PE:stä soitto vaikka Securitakselle ja vielä samana päivänä on vaikka ryhmän verran tuimailmeisiä vieterikorvia Glocki kainalossa timanttimuodostelmaa tekemässä kun Kauppatorilta muikkuja haetaan.
Naapurin Reiskaa ei voi palkata itseään vartioimaan, siinä syyllistytään rikokseen. Henkilösuojaustehtävä edellyttää vartioimisliikkeen kanssa tehtyä toimeksiantosopimusta, jonka perusteella suojausta tehdään.
Ja näiden käyttöönotossa voi kestää aikansa.Valmiuslait on säädetty sitä varten.
Hotellikäytävän tyhjetäminen on ihan normi toimintaa henkilösuojauksessa.
Aika yleinen luulo.
Kirjoitat ettei YJT ole kovin hyvissä kantimissa, mutta et haluasi jakaa sen taakkaa eri viranomaisten kesken, miksei taakkaa voisi jakaa?
Tieto se on, eikä mikään luulo.
Yksityisistä turvallisuuspalveluista anne-
tussa laissa yksityisillä turvallisuuspalveluilla
tarkoitetaan paitsi vartioimisliiketoimintaa
myös turvasuojaustoimintaa. Vartioimisliike-
toiminnalla tarkoitetaan laissa ansiotarkoi-
tuksessa suoritettavaa, toimeksiantosopimuk-
seen perustuvaa vartioimistehtävien suorit-
tamista. Vartioimistehtävällä puolestaan tar-
koitetaan omaisuuden vartioimista, henkilön
koskemattomuuden suojaamista sekä varti-
oimiskohteeseen tai toimeksiantajaan kohdis-
tuneiden rikosten paljastamista samoin kuin
näiden tehtävien valvomista.
Toiminnan perustuminen toimeksiantoso-
pimukseen sulkee lain soveltamisalan piiristä
niin sanotun omavartioinnin, jossa tosiasial-
lista vartioimistehtävää suorittava henkilö on
suoraan palvelussuhteessa vartioimiskohteen
omistajaan tai haltijaan. Omavartiointia suo-
rittavien henkilöiden määrästä ei ole tarkkoja
tietoja. Kuitenkin tällaisia henkilöitä toimii
jonkin verran muun muassa teollisuusyritys-
ten palveluksessa. Vastaavasti valtion ja kun-
tien palveluksessa on runsaasti sellaisia teh-
täviä suorittavia henkilöitä, jotka vartioimis-
liikkeen suorittamina olisivat laissa säännel-
tyä luvanvaraista vartioimisliiketoimintaa.
https://www.intermin.fi/download/39...set_turvallisuuspalvelut.pdf?08e7d188d917d288
Valmiuslait on säädetty sitä varten.
Paljon luuloa, vähän tietoa. Kannattaisi muistaa että neljän tähden kenraali on tärkeä kyseisen maan asevoimille ja mahdollisille uhkaajille, mutta harvemmin muulle yleisölle ja toimijoille. Ei edes USA:n asevoimilla ole osoitettu varoja kokonaisten hotellikerrosten varaamiseen johtonsa suojaamiseen, eikä läheskään kaikilla hotelleilla ole halua rajoittaa ihmisten liikkumista jonkun kenraalin turvallisuuden takia. Marginaalinen asiakaskunta jonka takia ei haluta ärsyttää suurempaa yleisöä. Ja aika moneen kertaan tässä on todisteltu (myös kokemukseen nojaten), että sitä aseistettuja JA TOIMIVALTUUDET OMAAVAA henkilöstöä ei poliisilta nyt irtoa kuin todella poikkeuksellissa tapauksissa.Hotellukäytävän tyhjennys ennaltaehkäisevästi tehdään yhteistyössä hotellin oman turvahenkilöstön kanssa. VIP:it eivät lähtökohtaisesti liiku tavisten joukossa. Kuten yllä on mainittu, esitettyihin tarkoituksiin saa tilattua aseistettua henkilökuntaa ihan eiittävin valtuuksin.
Suomessa toimitaan maan lakien ja tapojen mukaan. Jos ulkomaalaiset kenraalit ovat sitä mieltä, että Suomi on erityisen vaarallinen paikka ja täällä ei osata arvioida uhkatasoa oikein eikä varautua siihen, niin sitten pitää joko ottaa riski tai jäädä turvallisiin oloihin maamme rajojen ulkopuolelle.
Milloinkas viimeksi täällä on tapettu kenraali tai isokenkävirkamies, kotimainen tai ulkomainen? Se ettei näin ole tapahtunut, ei tietenkään tarkoita etteikä näin voisi tapahtua joskus. Kyse onkin prioriteeteistä, resursseista ja tasapuolisuudesta. Muutellaanko lakeja suojatakseen erityisesti muutamaa virkamiestä? Kuinka paljon (lisää) yhteiskunnan resursseja käytetään heidän suojaamisekseen? Soittakaapa poliisille jossain akuutissa, muttei välittömästi henkeä ja terveyttä uhkaavassa asiassa ja katsokaa kellosta, milloin partio kurvaa paikalle. Sekkaria ei kannata tätä varten kaivaa esiin, onnistuu ihan mummon seinäkellollakin. YJT alkaa olla aika heikoissa kantimissa monessa osaa maata jo nytkin - itseasiassa monin paikoin suuresti yksityisen sektorin varassa ettei koko rakennelma sorru - onko silloin oikea liike tuoda nappikorvamiehet kansliapäällikön kintereille seisoskelemaan. Annetaanko tällä oikea signaali ja, huomioon tämäkin on otettava, näyttääkö se hyvältä.
Naapurin Reiskaa ei voi palkata itseään vartioimaan, siinä syyllistytään rikokseen. Henkilösuojaustehtävä edellyttää vartioimisliikkeen kanssa tehtyä toimeksiantosopimusta, jonka perusteella suojausta tehdään. Toki jos Reiskalla luvat löytyy, niin mikäs sitten. Vartioimisliikkeeltä voi siis palkata henkilösuojausta ja nämä tytöt ja pojat saavat kantaa ampuma-asetta. Tämä tulee monelle yhä yllätyksenä. Siihen ei vaadita kuin vartioimisliikkeen vastaavan hoitajan päätös ja pyssyä kannetaan. Edellyttää tietenkin aseluvat. Eli jo nyt jos pakottava tarve tulee ja inhat poliisit ei suostu tärkeitä viskaaleja vahtimaan, niin PE:stä soitto vaikka Securitakselle ja vielä samana päivänä on vaikka ryhmän verran tuimailmeisiä vieterikorvia Glocki kainalossa timanttimuodostelmaa tekemässä kun Kauppatorilta muikkuja haetaan.
Teoriassa. Nykyisen hallituksen reagointi viimeiseen kriisiin on nähty ja sen ovat nähneet myös venäläiset.Hallitus tekee eduakunnalle esityksen lakien voimaansaattamisesta. Jos molemmat on koolla niin kyse on minuuteista.
Itse asiassa hallitus voi saattaa voimaan poikkeustilan väliaikaisesti ja kutsua eduskunnan koolle sitten.