8.12.2013 klo 16:30
Katainen: Osallistuminen kriisinhallintaoperaatioihin valmistellaan huolella
Pääministeri Jyrki Katainen ihmettelee arvostelua, jonka mukaan Suomi ei saa hyötyä osallistumisesta kriisinhallintaoperaatioihin. Katainen kummastelee, mitä hyödyllä tässä yhteydessä tarkoitetaan.
Pääministeri Jyrki Katainen Yle Radio Suomen pääministerin haastattelutunnilla Kesärannassa sunnuntaina 8. joulukuuta. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva
Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) torjuu arvostelun, jonka mukaan kriisinhallintaoperaatioihin osallistumisesta saatavia hyötyjä ei ole mietitty riittävästi etukäteen. Arvostelua on esittänyt muun muassa valtiontalouden tarkastusvirasto.
– Joka ikinen kriisinhallintaoperaatio kyllä käydään hyvin huolella läpi. En tiedä, mitä tarkastusvirasto sillä hyödyllä hakee, mutta otetaan nyt esimerkiksi vaikka Afganistanin operaatio, niin koettiin että meidän pitää olla mukana Afganistanissa turvaamassa esimerkiksi tyttöjen koulunkäynnin mahdollisuus. Minun mielestäni se on hyödyllistä, sanoi Katainen Yle Radio Suomen pääministerin haastattelutunnilla.
Katainen kertoi, että Suomi on mukana muiden maiden kanssa kriisinhallintaoperaatioissa, koska Suomella on humaani vastuu kanssaihmisistä.
Kriisinhallintaa on arvostellut myös eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö (ps.), joka on epäillyt, että puolustusministeriön kriisinhallintamääräraha on vain "karkkiraha", joka pitää käyttää sen kummemmin miettimättä.
Katainen torppasi Niinistön näkemyksen ja katsoo sen kertovan asiantuntemattomuudesta.
– Olen itse osallistunut näihin kriisinhallinnan operaatioiden päätöksiin nyt kahden hallituksen aikana utvasta (ulko- ja turvallisuuspoliittisesta ministerivaliokunnasta) käsin, ja tuo arvio on kyllä aika kaukana asiantuntevasta, sanoi Katainen.
– Meillä käydään hyvin hyvin huolella läpi joka ikinen kriisinhallintaoperaatio, mihin meillä on varaa, mitä me haluamme tehdä, missä meistä on hyötyä, mistä suomalaiset esimerkiksi kriisinhallintajoukot tai upseerit voivat oppia eli ei meillä yksinkertaisesti rahat riitä mihinkään, että lähdetään ulkomaille noin vain huviksemme, Katainen perusteli.
Valtiontalouden tarkastusvirasto arvostelee Aamulehden sunnuntaisen uutisen mukaan puolustusvoimia myös taloushallinnon puutteista. Katainen sanoi, että on hyvä, että arvostelun kohteena olleet asiat selvitetään perinpohjin.