Puolustusvaliokunnan Niinistö ihmettelee armeijan törsäystä

Tiedotettiinko myös että vangitseminen (vapauden riisto ja kidnappaus) ja toisen omaisuuden tuhoaminen ilman oikeudenkäyntiä ei ole soveliasta? Kun joku pidätetään niin tuhotaanko todistusaineisto ja mahdollinen rikosväline vai otetaanko se kenties takavarikkoon oikeudenkäyntiä varten?
 
Ihanko aikuisten oikeasti olette sitä mieltä, että jos nuo kriisinhallintaan käytetyt rahat olisi saatu säästettyä, että ne olisi käytetty kotimaan puolustuksen todelliseen kehittämiseen?

Tuskin kukaan moiseen uskoo, mutta vertailulaskelmat antavat hyvää perspektiiviä niihin lausuntoihin, joiden mukaan kertausharjoituksiin ei vain ole löydettävissä rahaa, koska missään ei ole enää euroakaan löysää.

Perusongelma on tietysti myös se, ettemme ymmärrä sitä hyötyä, jonka KAKKI (Korvaamattoman Arvokas Kansainvälinen Kokemus) tuottaa kotimaan puolustukselle.
 
Korvaamattoman arvokas etätyö on parempi kuin lähityö. Yhdessä teemme yhdessä toimimme ja pelivälineet ovat samat..joo.fi Pahaa tee yhtyä tähän näkemykseen, mutta politiikka pakottaa.
 
Tiedotettiinko myös että vangitseminen (vapauden riisto ja kidnappaus) ja toisen omaisuuden tuhoaminen ilman oikeudenkäyntiä ei ole soveliasta? Kun joku pidätetään niin tuhotaanko todistusaineisto ja mahdollinen rikosväline vai otetaanko se kenties takavarikkoon oikeudenkäyntiä varten?
Ei tuolla toimita ainoastaan Suomen lain mukaan vaan YK:n valtuuttamalla mandaatilla. Ilmeisesti aineistoa olisi ollut muutenkin ihan tarpeeksi kasassa porukan tuomitsemista varten vaikka paatti upotettiin mutta Singaporelaisia ei kiinnosta eikä niitä oikein tännekään kannata ottaa veronmaksajien hyysättäväksi.
Ei ole täydellinen maailma tämä.
 
Ihanko aikuisten oikeasti olette sitä mieltä, että jos nuo kriisinhallintaan käytetyt rahat olisi saatu säästettyä, että ne olisi käytetty kotimaan puolustuksen todelliseen kehittämiseen?
Tuskin kukaan moiseen uskoo, mutta vertailulaskelmat antavat hyvää perspektiiviä niihin lausuntoihin, joiden mukaan kertausharjoituksiin ei vain ole löydettävissä rahaa, koska missään ei ole enää euroakaan löysää.

Vertailulaskelmat ovat täysin epärelevantteja, ellei KV-toiminnasta voida siirtää rahaa kotimaan puolustusmenoihin - esim. kertausharjoituksien järjestämiseen. Näennäisperspektiivi palvelee ainoastaan kv-toimintaan kriittisesti suhtautuvien kauhistelua. Mitään rakentavaa se ei synnytä.

Perusongelma on tietysti myös se, ettemme ymmärrä sitä hyötyä, jonka KAKKI (Korvaamattoman Arvokas Kansainvälinen Kokemus) tuottaa kotimaan puolustukselle.
Taisi sudenpentusarkasmisi jäädä lukihäriön jalkoihin. Tätä keskustelua lukiessa tulee jälleen kerran mieleen, että edustuksellisessa demokratiassa on hyvätkin puolensa. On paljon helpompi saada 200 ymmärtämään monimutkaisen asian eri ulottuvuuksia ja tekemään päätöstä enemmän faktojen kuin mutun perusteella kaikkien äänestysikäisten sijaan.
 
Vertailulaskelmat ovat täysin epärelevantteja, ellei KV-toiminnasta voida siirtää rahaa kotimaan puolustusmenoihin - esim. kertausharjoituksien järjestämiseen. Näennäisperspektiivi palvelee ainoastaan kv-toimintaan kriittisesti suhtautuvien kauhistelua. Mitään rakentavaa se ei synnytä.


Taisi sudenpentusarkasmisi jäädä lukihäriön jalkoihin. Tätä keskustelua lukiessa tulee jälleen kerran mieleen, että edustuksellisessa demokratiassa on hyvätkin puolensa. On paljon helpompi saada 200 ymmärtämään monimutkaisen asian eri ulottuvuuksia ja tekemään päätöstä enemmän faktojen kuin mutun perusteella kaikkien äänestysikäisten sijaan.

Tai sitten pieni porukka on helpompi höynäyttää tekemään hölmöjä ratkaisuja? Jokainen voi tykönään arvioida kummasta tässä tapauksessa on kysymys.

Ymmärrän, että kustannusvertailut ovat kovin kiusallisia ja siten epätoivottavia. Vastoin väittämääsi ne nimenomaan synnyttävät konkreettisen käsityksen siitä, miten valtavan summan kv-toiminta vuosittain hörppää. Keskustelussa on lisäksi kokonaan ohitettu se huomattava haitta, jonka kv-toiminta esim. materiaalisella puolella aiheuttaa Pv:n valmiudelle ja varusmiesten kouluttamiselle.
 
Tai sitten pieni porukka on helpompi höynäyttää tekemään hölmöjä ratkaisuja? Jokainen voi tykönään arvioida kummasta tässä tapauksessa on kysymys.

Ymmärrän, että kustannusvertailut ovat kovin kiusallisia ja siten epätoivottavia. Vastoin väittämääsi ne nimenomaan synnyttävät konkreettisen käsityksen siitä, miten valtavan summan kv-toiminta vuosittain hörppää. Keskustelussa on lisäksi kokonaan ohitettu se huomattava haitta, jonka kv-toiminta esim. materiaalisella puolella aiheuttaa Pv:n valmiudelle ja varusmiesten kouluttamiselle.

Jos pienempi porukka on niin kovin helppo höynäyttää tekemään höynäyttäjän mielen mukaisia ratkaisuja, niin eikö sitten kannattaisi alkaa kiireesti keräämään omaa lobbaus/painostus/salavaikuttamisryhmää? Tämänkin foorumin kautta löytäisi helposti joukon samanmielisiä ryhmän ytimeksi, josta sitten laajentaa tavoitteena vetää pikapikaa kaikki KV-operaatioissa palvelevat suomalaiset takaisin.
 
Jos pienempi porukka on niin kovin helppo höynäyttää tekemään höynäyttäjän mielen mukaisia ratkaisuja, niin eikö sitten kannattaisi alkaa kiireesti keräämään omaa lobbaus/painostus/salavaikuttamisryhmää? Tämänkin foorumin kautta löytäisi helposti joukon samanmielisiä ryhmän ytimeksi, josta sitten laajentaa tavoitteena vetää pikapikaa kaikki KV-operaatioissa palvelevat suomalaiset takaisin.

Ja mistä päättelet, etten ole asiassa liikkeellä politiikan puolella? Ehkä olen arvioinut, että vahvojen perinteisten ryhmittymien sisällä vaikuttaminen tuo parhaan lopputuleman?

Hyvään alkuun päästäisiin järjestelmän tervehdyttämisellä. Toiminta pitäisi eriyttää maanpuolustuksesta ulkoministeriöön. Kun Pv olisikin palveluntuottaja ja laskuttaisi kaikki todelliset kulunsa kehitysyhteistyöpotista, niin vaikuttavuusarviointikin alkaisi varmasti kiinnostaa nykymallia enemmän. Kriha-hommia varten olisi myös olemassa erillinen UM:n rahoittama kalusto.

Käsittääkseni Hollannissa on rakennettu ainakin perusteiltaan fiksu yhteisen rahakirstun malli, jota kannattaisi kokonaisuuden hahmottamisen nimissä meilläkin sopivasti apinoida.
 
Ja mistä päättelet, etten ole asiassa liikkeellä politiikan puolella? Ehkä olen arvioinut, että vahvojen perinteisten ryhmittymien sisällä vaikuttaminen tuo parhaan lopputuleman?

Hyvään alkuun päästäisiin järjestelmän tervehdyttämisellä. Toiminta pitäisi eriyttää maanpuolustuksesta ulkoministeriöön. Kun Pv olisikin palveluntuottaja ja laskuttaisi kaikki todelliset kulunsa kehitysyhteistyöpotista, niin vaikuttavuusarviointikin alkaisi varmasti kiinnostaa nykymallia enemmän. Kriha-hommia varten olisi myös olemassa erillinen UM:n rahoittama kalusto.

Käsittääkseni Hollannissa on rakennettu ainakin perusteiltaan fiksu yhteisen rahakirstun malli, jota kannattaisi kokonaisuuden hahmottamisen nimissä meilläkin sopivasti apinoida.

Äkkiseltään kuulostaa että tuo olisi muuten monella tavalla järkevää. Saataisiin ulkomaanhommien tuomaa hyötyä, ilman että niiden kulut rasittavat puolustusbudjettia ja turvottavat puolustusbudjettia keinotekoisesti suuremmaksi kuin se todellisuudessa on, mikä tuo vain lisää vettä maanpuolustukseen eri syistä kielteisesti suhtautuvien myllyyn.
 
8.12.2013 klo 16:30
Katainen: Osallistuminen kriisinhallintaoperaatioihin valmistellaan huolella
Pääministeri Jyrki Katainen ihmettelee arvostelua, jonka mukaan Suomi ei saa hyötyä osallistumisesta kriisinhallintaoperaatioihin. Katainen kummastelee, mitä hyödyllä tässä yhteydessä tarkoitetaan.

Pääministeri Jyrki Katainen Yle Radio Suomen pääministerin haastattelutunnilla Kesärannassa sunnuntaina 8. joulukuuta. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva
Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) torjuu arvostelun, jonka mukaan kriisinhallintaoperaatioihin osallistumisesta saatavia hyötyjä ei ole mietitty riittävästi etukäteen. Arvostelua on esittänyt muun muassa valtiontalouden tarkastusvirasto.

– Joka ikinen kriisinhallintaoperaatio kyllä käydään hyvin huolella läpi. En tiedä, mitä tarkastusvirasto sillä hyödyllä hakee, mutta otetaan nyt esimerkiksi vaikka Afganistanin operaatio, niin koettiin että meidän pitää olla mukana Afganistanissa turvaamassa esimerkiksi tyttöjen koulunkäynnin mahdollisuus. Minun mielestäni se on hyödyllistä, sanoi Katainen Yle Radio Suomen pääministerin haastattelutunnilla.

Katainen kertoi, että Suomi on mukana muiden maiden kanssa kriisinhallintaoperaatioissa, koska Suomella on humaani vastuu kanssaihmisistä.

Kriisinhallintaa on arvostellut myös eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö (ps.), joka on epäillyt, että puolustusministeriön kriisinhallintamääräraha on vain "karkkiraha", joka pitää käyttää sen kummemmin miettimättä.

Katainen torppasi Niinistön näkemyksen ja katsoo sen kertovan asiantuntemattomuudesta.

– Olen itse osallistunut näihin kriisinhallinnan operaatioiden päätöksiin nyt kahden hallituksen aikana utvasta (ulko- ja turvallisuuspoliittisesta ministerivaliokunnasta) käsin, ja tuo arvio on kyllä aika kaukana asiantuntevasta, sanoi Katainen.

– Meillä käydään hyvin hyvin huolella läpi joka ikinen kriisinhallintaoperaatio, mihin meillä on varaa, mitä me haluamme tehdä, missä meistä on hyötyä, mistä suomalaiset esimerkiksi kriisinhallintajoukot tai upseerit voivat oppia eli ei meillä yksinkertaisesti rahat riitä mihinkään, että lähdetään ulkomaille noin vain huviksemme, Katainen perusteli.

Valtiontalouden tarkastusvirasto arvostelee Aamulehden sunnuntaisen uutisen mukaan puolustusvoimia myös taloushallinnon puutteista. Katainen sanoi, että on hyvä, että arvostelun kohteena olleet asiat selvitetään perinpohjin.
 
Jyrki saattaa olla hienokseltaan jäävi arvioimaan itse tekemiensä päätösten laatua? Hyvä jos on ollut edes pyrkimys järkeviin ratkaisuihin.
 
Äkkiseltään kuulostaa että tuo olisi muuten monella tavalla järkevää. Saataisiin ulkomaanhommien tuomaa hyötyä, ilman että niiden kulut rasittavat puolustusbudjettia ja turvottavat puolustusbudjettia keinotekoisesti suuremmaksi kuin se todellisuudessa on, mikä tuo vain lisää vettä maanpuolustukseen eri syistä kielteisesti suhtautuvien myllyyn.

Sitten on vielä se raha, joka ei näy missään. Krihahommiin pakko-otetaan merkittävätkin määrät Pv:n parasta kalustoa, joka saattaa operaatiossa kulua jopa loppuun. Samaan aikaan varusmiehillä ei ole käytössä koulutuskalustoa, kun vaikkapa pimeätoiminta- tai viestivälineet ovatkin maailmalla, eivätkä siinä käytössä, mihin ne on virallisesti hankittu.

Kokonaan puolustusvoimista eriytetty rakenne olisi iso askel oikeaan suuntaan. Samalla jouduttaisiin kunkin operaation sisällä ihan uudella tavalla puntaroimaan siivili- ja sotilaspuolen suhteutusta, jolloin toteutus voisi hieman poiketa nykymallista.
 
Sitten on vielä se raha, joka ei näy missään. Krihahommiin pakko-otetaan merkittävätkin määrät Pv:n parasta kalustoa, joka saattaa operaatiossa kulua jopa loppuun. Samaan aikaan varusmiehillä ei ole käytössä koulutuskalustoa, kun vaikkapa pimeätoiminta- tai viestivälineet ovatkin maailmalla, eivätkä siinä käytössä, mihin ne on virallisesti hankittu.

Kokonaan puolustusvoimista eriytetty rakenne olisi iso askel oikeaan suuntaan. Samalla jouduttaisiin kunkin operaation sisällä ihan uudella tavalla puntaroimaan siivili- ja sotilaspuolen suhteutusta, jolloin toteutus voisi hieman poiketa nykymallista.


Näinhän se ammoin olikin, mutta pv/puolustusministeriö halusi itse päästä pätemään ja vastaamaan kv-hörhöilystä ulkoministeriön sijaan.

Lopunperin kaikki raha revitään meidän veronmaksajien selkänahasta, joten miltä momentilta ja minne on pilkun nus...
 
Näinhän se ammoin olikin, mutta pv/puolustusministeriö halusi itse päästä pätemään ja vastaamaan kv-hörhöilystä ulkoministeriön sijaan.

Lopunperin kaikki raha revitään meidän veronmaksajien selkänahasta, joten miltä momentilta ja minne on pilkun nus...

Ei välttämättä, jos todellisten kustannusten esiin tuominen auttaa järkeistämään toimintaa. Tällä hetkellä lienee tilanne, jossa kukaan ei edes tiedä millainen siivu varsinaisesta puolustusbudjetista meneekin kv-hommiin. Pitäisi päästä siihen, että tuo lukema on nolla euroa.

Tai kuollaanhan me lopulta kaikki, joten mitä tässä turhia rypistelemään :)
 
Kukako sitten olisi oikea henkilö näiden päätösten arviointiin?

Eiköhän hyvä lähtökohta ja tärkein edellytys ole se, että asioita arvioi joku järjestelmän ulkopuolinen riittävällä asiantuntemuksella varustettu henkilö tai ryhmä. Käytännössä tarvittaisiin varmaankin selvitysmies käymään läpi koko päätöksentekoketju alkaen siitä, onko olemassa edes strategiaa, jonka pohjalta toimitaan, vai onko edetty fiilispohjalta. Pitäisi myös arvioida operaatiokohtainen tavoitteenasettelu ja toteutuman seurannan käytännöt jne. Ihan peruskauraa siis.

Kokonaisuudessa on toisaalta paljon yhteneväisyyksiä suuronnettomuuden kanssa, joten jos haluat nimen, niin heitetään kehiin Kari Lehtola :D
 
10.12.2013 klo 16:12
Pääesikunta puolusti alkoholi- ja matkakuluja
Puolustusvoimien järjestämässä tiedotustilaisuudessa toimittajat tenttasivat kasvavista edustuskuluista. Pääesikunnan päällikkö vetosi matkalippujen ja alkoholin hinnannousuihin.

Pääesikunnan päällikkö, vara-amiraali Juha Rannikko otti tiistaina kantaa puolustusvoimien kasvaneisiin virkamatkakustannuksiin. Aamulehti uutisoi sunnuntaina, että edustuskuluihin käytettiin viime vuonna 1,5 miljoonaa euroa eli satojatuhansia enemmän kuin vielä vuonna 2010. Vuosien 2004–2012 aikana puolestaan alkoholiin meni puolustusbudjetista kaikkiaan 2,3 miljoonaa euroa.

– Olisi voinut ottaa huomioon matkalippujen hintojen nousun, Rannikko tähdentää.

– Tällä perusteella voisin väittää, että matkakulumme ovat suhteessa pienentyneet. Sama koskee alkoholikuluja.

Pääesikunnan päällikkö vetoaa puolustusvoimien menokirjauksiin ja siihen, että alkoholiveron korotus oli viime vuoden alussa 10–15 prosenttia. Tähän katsoen puolustusvoimissa on vähennetty alkoholiostoksia.

Rannikko huomauttaa, että puolustusvoimissa on yli 50 hallintoyksikköä. Niiden määrä on vähenemässä puolustusvoimien uudistuksessa.
 
Puolustusbudjettiin ei tehdä indeksikorotuksia. Hienoa, että Pv:n viinabudjettiin ne kuitenkin tehdään. Kossun määrästä ei auta tinkiä, kun kerran tehdään asiat ihan uudella tavalla ja keskitytään toiminnan kovaan ytimeen...
 
Puolustusbudjettiin ei tehdä indeksikorotuksia. Hienoa, että Pv:n viinabudjettiin ne kuitenkin tehdään. Kossun määrästä ei auta tinkiä, kun kerran tehdään asiat ihan uudella tavalla ja keskitytään toiminnan kovaan ytimeen...

Palkat nousee myös vuosittain.
 
Puolustusbudjettiin ei tehdä indeksikorotuksia. Hienoa, että Pv:n viinabudjettiin ne kuitenkin tehdään. Kossun määrästä ei auta tinkiä, kun kerran tehdään asiat ihan uudella tavalla ja keskitytään toiminnan kovaan ytimeen...
Mikä on PV:n viinabudjetti? Helvetti jos joku täyttää 50 vuotta niin toki talo tarjoo. Eihän tästä voida olla eri mieltä. Kovaa peliä Bostonissa ja näin kuuluu mennä. Pari pulloa ei eri maailmaa kaada.

Tähän kuuluu et suurlähettiläät kutsutaan mukaan. Helvetti. Mikä tässä nyt niin epäselvää?!

Suomeksi sanottuna edustusmenoja.

Eihän tässä sentään alkoa nurin kaadeta. Ihmiset, jotka ovat tehneet antaumuksella maanpuolustuksen hyväksi työtä jo vuosia tätä tulee kunnioittaa, aina vähintäänkin siinä vaiheessa kun täyttävät vuosia. Myös muissakin vastaavissa tilanteissa tulee heitä huomioida sekä kunnioittaa. Parilla viinapullon hinnalla ei tätä maata kaadeta.

Saatan olla myös väärässä, juovuspäissä. Mutta uskon että vastaavia kemuja järjestetään ympäri maailmaa. Herätkäämme todellisuuteen.

Ja kansainvälinen toiminta hörppää mitä hörppää.fi

Toivon nyt kaikilta ymmärtäväisyyttä siihen että ei tartuttaisiin pikkuseikkoihin. Jos haluaa maata parantaa ja kehittää, niin tutustuminen tilastokeskuksen sivuille on vähintäänkin suotavaa. Tehkää johtopäätöksiä.

Joka tapuksessa on hyvä että erinäisiä asioita nostetaan pinnalle. Mutta pikkuseikat on jätettävä toisarvoiseen asemaan.

Ja tähän lopuksi...

Mikä helvetin puolustusvoimien vastainen kampanja on nyt käynnissä.
Siihen on kiinnitettävä erityistä huomiota, koska PV on pyrkinyt määrätietoisesti rakentamaan hyvää ympärilleen ja tätä kautta luomaan jatkuvuutta, ennustettavuutta sekä luottamusta ympäröiväämme maailmaan.

Turvallisuuden tunne ja hyvinvointi on meidän yhteinen etu ympäri Eurooppaa, sitä ei rakenneta mustamaalaamalla turhanpäiväisillä asioilla saati pas**a puhumalla puolustusvoimista. Jokaisen äijän tulee kunnioittaa ja herättää luottamusta päätöksistä joita tehdään ja on tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top