Tuossa on järkeä, mutta ehkä tuossa mennään hieman liian monimutkaiseen, jos yksittäisiä maaleja aletaan syöttää systeemiin. Ei ne siellä kuitenkaan erotu yksittäiset viholliset. Tuo ehdotus aseiden tulesta on ihan hyvä, se auttaa johtajaa arvioimaan, että mikä vaikutus tulella on kohteessa (ehkä kuitenkin vasta käytännön kokemuksesta) ja mikä vielä tärkeämpää, jos joku vihollisosasto on jäämässä kokonaan huomaamattomaksi. Mutta itse tuo systeemi, niin näkisin, että siellä tarvitsee kartalla näkyä vain klöntti, joka kuvaa vihollisen summittaisia asemia. Vihollisen määriä ei sinällään tarvitse esittää, joskin siihen voisi olla jotakin ikoneita, mutta edelleenkin aika summittaisesti, niin kukaan ei ala sokeasti luottamaan siihen.
Tarkoitushan tuolla on vain se, että tankkien miehistöt tietävät mihin suuntaan katsoa, kun tulevat aukiolle ja siten saavat vihollisen tähtäimeen mahdollisimman nopeasti ja samalla tietävät mihin suuntaan tähystää vihollistulen varalta. Sen jälkeen vaan ammutaan kunnes vihollista ei enää ole.
Tämä siis tankkien tapauksessa. Ylemmän tason komentajalla saattaisi sitten olla tarkempi systeemi, mutta samalla myös suurempi näyttö.
Eli systeemi voisi olla se, että sormella näytetään kosketusnäytöltä se karttapiste missä vihollisia on ja lääpitään sillä sormella sitä pistettä isommaksi sitä mukaan mitä isommalla alueella vihollisia oletetaan olevan. Siihen sitten voidaan jotenkin merkata mitä tyyppiä vihollinen on, jotta voidaan valkata vaarallisimmat ensin. Ja sitten tämä ilmoitus lähetetään eteenpäin, ylempänä voi olla sitten joku joka päättää, että miten laajalle se tieto jaetaan.
Tykistöllä taas on sitten sellainen systeemi, jolla voidaan kertoa, että minne ammutaan ja milloin ei ammuta lisää. Ja varmaan johtopuolella on sitten joku systeemi käytettävissä olevista resursseista. Tämä toki voisi toimia ihan korkkitaululla, jossa on kaikki alueella olevat patterit ja sitten niiden vieressä vaikka värilliset merkit siitä, että mikä on yksikön tila, eli valmis ampumaan, tarttee ammuksia, liikkeellä, vihollisen tulen alla tms. Tietokoneella tietenkin näkyisi myös se, että miten kauas kukin patteri yltää ja mikä on kenenkin ampumasektori. Siitä sitten kartalta valitaan piste ja saadaan tieto pattereista jotka kykenevät siihen ampumaan ja miten nopeaan. Sitten napsautetaan sopivaa patteria ja patterille menee tulikomento. Tai periaatteessa homma voisi toimia sitenkin, että komentaja antaa koordinaatit ja kaikki valmiit patterit saavat siitä tiedon, nopein sitten ampuu siihen, tämä sopisi niihin tilanteisiin, jossa kaikilla pattereilla on tehtävä alla, niin patterin johto saa tiedon seuraavasta tehtävästä nopeammin. Nyky kalustolla ei ehkä saa ihan täyttä hyötyä tuosta, mutta ehkäpä tulevaisuudessa...