Puolustusvoimat ostamassa lisää Leopard-panssarivaunuja

OldSkool

Kapteeni
Hienoja uutisa, sanonpa minäkin ! Ihan tuntuu siltä että tässä olemme tehneet "Ruotsalaisen ringin" jossa taputamme toisiamme selkään ja kehumme ... sillä monesta ikävästä signaalista HUOLIMATTA PV on hankkimassa oikeaa tavaraa.
Jos foorumin panssarimiehillä on linkki tuonne kalustopuolelle, jossa vaikka listataan A4 ja A6 erot, niin linkkiä tänne, kiitos!
 

Hande

Kenraali
Lainaus tuosta yhdestä jutusta:



Mainitsiko joku, että noita Spike laukaisimia olisi tulossa 40? Onko tuossa ehkä jokin yhteys?
Spiket ovat kaiketi tulossa alueellisten tst-osastojen pst-ohjusjoukkueille, joten tuskin tuossa mitään yhteyttä on. Silkka sattuma.
 

aj77

Respected Leader
Tässä kopioitua tekstiä eroista :
Suurin ero Leopard 2-vaunun eri mallien välillä on vaunun tornissa ja sen varustuksessa: malliin a4 asti Leopardissa on laatikkomainen, suoraseinäinen torni jossa pääaseena Rheinmetallin 120mm rihlaamaton panssarivaunukanuuna L/44. Mallista a5 eteenpäin torniin on lisätty ylimääräinen kalteva ns. nuolenpääpanssarointi, sekä mallissa a6 uusi, L/55 kanuuna. Nämä lisäykset ovat tuoneet taistelumassaan noin 5 tonnia lisäpainoa, mitä on kompensoitu uudenmallisilla kevyemmillä teloilla sekä EuroPowerPack- moottoripaketilla joka tuottaa saman 1500 hevosvoiman nimellistehon, mutta painaa aiempaa moottoripakettia lähes tonnin vähemmän.
Näitten ns. kovien muuttujien lisäksi myös vaunun elektroniikassa on eroja mallien välillä: a6-mallissa tornin suuntaus tapahtuu hydrauliikan sijaan elektroniikalla, mikä vähentää tulipaloriskiä, ja vaununjohtajalla on lämpökamera periskoopissaan, mikä parantaa huomattavasti pimeätoimintakykyä. samaten ajamista helpottamaan a5-mallista lähtien ajajalla on peruutuskamera.
Tärkein ero taisteluvaunuista puhuttaessa on tietysti tulivoimassa, ja tässä Leopard 2 on hyvin toimivan järjestelmän esimerkki: pääase on aiemmissa versioissa ollut Rheinmetallin rihlaamaton 120mm L/44 jossa L tarkoittaa putken pituutta kaliiberin kerrannaisina. (L44=44*120mm, ~5,28m) Kuitenkin mallissa a6 pääaseenmalli on uudistettu L/55-kanuunaksi, jolloin voidaan käyttää uusia, tehokkaampia ampumatarvikkeita. samalla kuitenkin aseen kaliiberin pysyessä samana L/55-kanuunalla voidaan tarvittaessa ampua samoja ammuksia kuin aiemmalla versiolla, joten yhteensopivuusongelmaa ei tule (Wikipedia: Leopard 2 MBT; ”George Forty: Illustrated


Edit: Tämä uusi Europower moottori on tehty yhteistyössä aikoinaan Wärtsilän kanssa, joten ylläpito onnistuu hyvin täysin kotimaisin voimin.
 

SJ

Supreme Leader
Nuo "uudet, tehokkaammat ammukset" ovat muuten meillä jo käytössä. Nyt niistä saadaan täysi teho irti.
 

Museo

Eversti
Koskakohan joku keksii valittaa että uuden tykin putki on liian pitkä Suomen erityisolosuhteisiin...
 
Tässä kopioitua tekstiä eroista :
Suurin ero Leopard 2-vaunun eri mallien välillä on vaunun tornissa ja sen varustuksessa: malliin a4 asti Leopardissa on laatikkomainen, suoraseinäinen torni jossa pääaseena Rheinmetallin 120mm rihlaamaton panssarivaunukanuuna L/44. Mallista a5 eteenpäin torniin on lisätty ylimääräinen kalteva ns. nuolenpääpanssarointi, sekä mallissa a6 uusi, L/55 kanuuna. Nämä lisäykset ovat tuoneet taistelumassaan noin 5 tonnia lisäpainoa, mitä on kompensoitu uudenmallisilla kevyemmillä teloilla sekä EuroPowerPack- moottoripaketilla joka tuottaa saman 1500 hevosvoiman nimellistehon, mutta painaa aiempaa moottoripakettia lähes tonnin vähemmän.
Näitten ns. kovien muuttujien lisäksi myös vaunun elektroniikassa on eroja mallien välillä: a6-mallissa tornin suuntaus tapahtuu hydrauliikan sijaan elektroniikalla, mikä vähentää tulipaloriskiä, ja vaununjohtajalla on lämpökamera periskoopissaan, mikä parantaa huomattavasti pimeätoimintakykyä. samaten ajamista helpottamaan a5-mallista lähtien ajajalla on peruutuskamera.
Tärkein ero taisteluvaunuista puhuttaessa on tietysti tulivoimassa, ja tässä Leopard 2 on hyvin toimivan järjestelmän esimerkki: pääase on aiemmissa versioissa ollut Rheinmetallin rihlaamaton 120mm L/44 jossa L tarkoittaa putken pituutta kaliiberin kerrannaisina. (L44=44*120mm, ~5,28m) Kuitenkin mallissa a6 pääaseenmalli on uudistettu L/55-kanuunaksi, jolloin voidaan käyttää uusia, tehokkaampia ampumatarvikkeita. samalla kuitenkin aseen kaliiberin pysyessä samana L/55-kanuunalla voidaan tarvittaessa ampua samoja ammuksia kuin aiemmalla versiolla, joten yhteensopivuusongelmaa ei tule (Wikipedia: Leopard 2 MBT; ”George Forty: Illustrated


Edit: Tämä uusi Europower moottori on tehty yhteistyössä aikoinaan Wärtsilän kanssa, joten ylläpito onnistuu hyvin täysin kotimaisin voimin.
No tässä varmistui (jos tuo pitää paikkansa) että voimapaketit on tosiaan uusittu, eiköhän vaunut ole rakennettu puoliksi uudestaan A5 modauksen yhteydessä.

Muita ulkomuistista päähän tulevia parannuksia on: sisätilojen sirplaloitumis-suojaus, miinasuojaus, apukone (vaunu voi möllöttää hiljaa/kylmänä paikoillaan lämpökamerat päällä ilman pelkoa akkujen tyhjentymisestä), inertia/gps-paikannus.
 

Laamanator

Eversti
Kuitenkin mallissa a6 pääaseenmalli on uudistettu L/55-kanuunaksi, jolloin voidaan käyttää uusia, tehokkaampia ampumatarvikkeita. samalla kuitenkin aseen kaliiberin pysyessä samana L/55-kanuunalla voidaan tarvittaessa ampua samoja ammuksia kuin aiemmalla versiolla, joten yhteensopivuusongelmaa ei tule (Wikipedia: Leopard 2 MBT; ”George Forty: Illustrated
Myös Leo2 A4:n vanhemmalla L/44 kanuunalla voidaan ampua pienin muutoksin uutta a-tarviketta (DM53KE). Muutokset sisältävät lähinnä ammunnanhallintajärjestelmän laskimen vaihtamisen analogisesta digitaaliseen sekä pientä kalibrointia L/44-yhteensopivuuden saavuttamiseksi uuden laukauksen ja tämän pidemmälle L/55 putkelle suunnitellun ajoaineen ballististen ominaisuuksien kanssa.
 

SJ

Supreme Leader
Myös Leo2 A4:n vanhemmalla L/44 kanuunalla voidaan ampua pienin muutoksin uutta a-tarviketta (DM53KE). Muutokset sisältävät lähinnä ammunnanhallintajärjestelmän laskimen vaihtamisen analogisesta digitaaliseen sekä pientä kalibrointia L/44-yhteensopivuuden saavuttamiseksi uuden laukauksen ja tämän pidemmälle L/55 putkelle suunnitellun ajoaineen ballististen ominaisuuksien kanssa.
Kuten sanottua, niitä on jo hankittu.
 

aj77

Respected Leader
Peruutuskamera kuskille on hyvä,jos sillä näkisi laajemmin taakse kokoajan.Lisäsilmiä ympäristöön ei ole koskaan liikaa.. Ettei ole niin,että kytkeytyy päälle kun laittaa pakille. Se vasta jotain olisikin.l
 

PJ85

Eversti
Bongasin tosin jo kk takaperin uusimmasta ps-lehdestä:
Parolan Pataljoona (huoltoa kouluttava yksikkö) on puolestaan kehittänyt merkittävästi huollon joukkojen koulutusta ja taktiikkaa vastaamaan entistä paremmin mekanisoitujen joukkojen tarpeita sekä aloittanut tähän liittyen vaunukoulutuksen, valmistautuen uusien käyttöön tulevien vaunujen käyttöönottoon.

Tämä viittaisi vähän siihen että uusia hinaus/korjausvaunuja on jo tulossa... en keksi mihin muuhunkaan uuteen vaunuun tällä viitattaisiin?
Hyvä havainto. Parolassahan on ennen hinurit koulutettu pioneereissa, mutta ilmiselvästi jotain muutoksia tuohon tullut. Sekin viittaa että ainakin joku tavoitetila on olemassa Leo-evakpsv:n suhteen, kun ps-lehdessä mainittiin viime vuonna että ps-kadeteille koulutettin luvat evakpsv BPz 3:n (eli Büffel) ajajaksi.
 

hessukessu

Kenraali
Peruutuskamera kuskille on hyvä,jos sillä näkisi laajemmin taakse kokoajan.Lisäsilmiä ympäristöön ei ole koskaan liikaa.. Ettei ole niin,että kytkeytyy päälle kun laittaa pakille. Se vasta jotain olisikin.l
Eikö muka nykyisissä vaunuissa (Leot, CV:t, BMP:t jne.) ole peruutuskameraa?!? Eihän tollainen maksa kuin ehkä satasen tai pari asentaa ihan OTS-kamanakaan. Ihmeellistä, jos noita ei ole laitettu. Kyllä kuskilla pitäisi olla jonkinlainen näkyvyys jokaiseen suuntaan vaunusta, vaikka tietysti pääpaino pitää olla siinä että näkee eteensä hyvin.
 

Laamanator

Eversti
Kuten sanottua, niitä on jo hankittu.
Tämä ei ole mikään uutinen.

Kaikesta huolimatta olen malttamattomana odotellut sitä kansalaiskeskustelun kulminoivaa ajankohtaa kun kissa nostetaan pöydälle ja joku alkaa itkemään vanhojen, taannoin hylättyjen T72m1 vaunujen perään.

Olihan siinäkin vaunussa toki runsaat hyvät puolensa ja sen tarvitsemia tykötarpeita ja varaosia riitti, mutta silti... Olen toisinaan suonut itseni herkutella ajatuksella siitä, että molempia vaunuja (Leo2 A4 ja T72) oltaisiin käytetty muutamia vuosia rinnakkain ja täten suoritettu niille perinpohjainen ja karvaan panssariteräksenmakuinen vertailu.
 

Tappi

Alikersantti
Hyvä havainto. Parolassahan on ennen hinurit koulutettu pioneereissa, mutta ilmiselvästi jotain muutoksia tuohon tullut. Sekin viittaa että ainakin joku tavoitetila on olemassa Leo-evakpsv:n suhteen, kun ps-lehdessä mainittiin viime vuonna että ps-kadeteille koulutettin luvat evakpsv BPz 3:n (eli Büffel) ajajaksi.
Uskoisin kyseessä kuitenkin olevan Ruotsista hankitun ällin korjausversion eli MTP-LB:n (ruotsalaisittain BGBV 4012) käyttöönoton.

http://www.soldf.com/pbv4012.html

http://www.primeportal.net/recovery/thord_wedman/bgbv_4012/

Edit. Linkki korjattu.
 
Viimeksi muokattu:

PJ85

Eversti
Eikö muka nykyisissä vaunuissa (Leot, CV:t, BMP:t jne.) ole peruutuskameraa?!? Eihän tollainen maksa kuin ehkä satasen tai pari asentaa ihan OTS-kamanakaan. Ihmeellistä, jos noita ei ole laitettu. Kyllä kuskilla pitäisi olla jonkinlainen näkyvyys jokaiseen suuntaan vaunusta, vaikka tietysti pääpaino pitää olla siinä että näkee eteensä hyvin.
Ei ole peruutuskameraa mainitsemissasi vaunuissa. Ainoat perutuuskamerat taitavat löytyä silta ja raivaus-leoista, ja käsittääkseni myös AMV:stä. Edes CV-vaunuihin ei sitä hankittu (valmis asennuspaikka löytyy), mutta huhut kertoo että tällä vuosikymmenellä ko. vaunuihin suoritetaan pieni päivitys johon kuuluu ainakin peruutuskameran käyttöönotto. Uusimmissa CV9035-vaunuissa (Hollanti, Tanska) on peruutuskameran lisäksi sivuille näyttävät kamerat. Näiden kameroiden kuvaa voi tarkastella myös takatilasta löytyvästä näytöstä. Suomen vaunuista ei tuollaista löydy.
 

scip10

Kenraali
Hollanti maksoi CV90:tään vajaa 4miljEur/kpl, kenties puoleen hintaan tuosta Leopardeja vastaavasti voisi lähteä, tuskin ainakaan sen alle. Meidän BMP-2 modauksen protojen hinta oli halvimmalla versiolla muistaakseni 300 000Eur/kpl jolla ei paljon varmaan paljon peruskunnostusta kummempaa vielä saada ja kalliimmalla vissiin yli 3miljEur/kpl... Sarjahinnat tietysti varmaan vähän halvempia. Riippuu paljon siitä millaista summaa BMP modaukseen on varattu että onko Hollannin vaunuihin mitään mahdollisuuksia! Vähän kaukana saatetaan olla... Olisiko tässä pelimiehen liike odotella vuoden verran ja katsoa löytyykö silloin paremmin rahaa -> Hollannilla on noita kuitenkin 184kpl ja ensimmäinen myytävä erä voidaan antaa mennä muuallekkin...

Tuossa yksi juttu Hollannin poistoista:
http://www.army-technology.com/news/newsnetherlands-sell-cv90-vehicles

Hollannin CV90 on tilattu vasta 2004 ja ensimmäiset otettu vastaan vuoden 2008 jouluk -2010 eli siellä on osa täysin käyttämättömiäkin... Ihan päätöntä menoa kyllä tuolla päin rahan käytön suhteen!

Näiden syyskuulta peräisin olevien uutisten mukaan myynnissä ei olisi kuin 44kpl erä...
http://dmilt.com/index.php?option=com_content&view=article&id=8057:netherlands-mod-to-market-surplus-boxers-cv90-ifv&catid=1:europe&Itemid=57
Eikö jotain säästettäisi käyttökuluissa, jos siirryttäisiin vain yhteen (CV) rynnäkköps -tyyppiin? Vai onko tuo kokonaisuuden kannalta ihan merkityksetön juttu?
 
Nuo "uudet, tehokkaammat ammukset" ovat muuten meillä jo käytössä. Nyt niistä saadaan täysi teho irti.
Kuten sanottua, niitä on jo hankittu.
Kyseessä on DM-53 ja sen viimeisin kehitysversio A1, pidemmällä putkella saadaan noin 5% suurempi lähtönopeus, ja läpäisyä varmaan about saman verran enemmän ja se tietysti säilyy pidemmälle matkalle kuin lyhyellä putkella, itse läpäisyjä en lähde arvailemaan, niistä on niin monenlaisia laskelmia/arvauksia netti pullollaan...
Hollannista tulee varmaan myös mukaan näitä uusimpia A-tarvikkeita, DM-63:sia siellä pitäisi olla myös, mutta siinä parannukset liittyvät ymmärtääkseni käyttöön ääriolosuhteissa/putken kulumiseen.
 

PJ85

Eversti
Tuli mieleen, että Suomella on aivan naurettavan vähän panssaroitua sairaankuljetuskalustoa. Etelän valmiusprikaateilla taitaa olla käytössään luokkaa 2 sairaankuljetuspasia/prikaati, ja tosiaan pataljoona tasolla niitä ei ole ollenkaan. Tosin esim. Karjalan Prikaatin PSJK:ssa käytetään huoltojoukkueessa ihan normaalia pasia evakuointeihin, mutta eikai se nyt ihan samaa asiaa kuitenkaan aja. Useimmilla mailla kuitenkin kunnon käyttöön suunniteltua kalustoa löytyy ihan komppaniatasolta.

Johdatuksena tähän, että olisikohan Ruotsilla MT-LBu pohjaista sairaankuljetusversiota tarjolla?
http://www.primeportal.net/apc/thord_wedman/sjvpbv_4024/
 

Tappi

Alikersantti
Ruotsistahan hankittiin kaikki jäljellä olleet ällit (wikipedian mukaan 147). Missään ei ole ollut mainintaa siitä montako kappaletta mitäkin versiota tuli, mutta kuvissa on pyörinyt normaalia kapeatelaista, korjausvaunua ja korotettua U-versiota punaiset ristit kyljissä ja ilman (viesti-/esikuntaversioita?).
 
Viimeksi muokattu:
Ruottalaisten itsetuntoa koetellaan jälleen, kun kääpiönaapuri-suomalaisilla on aavistuksen paremmat tankit. Varmaan uutisoivat 2A7+ päivityspaketista hieman etukäteen, jahka Suomen 2A6 toimitukset alkavat.
 
Top