Puolustusvoimat ostamassa lisää Leopard-panssarivaunuja

Tästä uskallan olla eri mieltä.
Mustajärvi on siitä ihmeellinen vasemmistolainen, että hänellä on jalat tiukasti maassa ollen erittäin asemyönteinen kansanedustaja. Erotettiin vasemmistopuolueesta kun ei suostunut äänestämään ryhmäkurin mukaisesti Kreikka-tukiaisten puolesta. Äänesti mm viimeisintä aselakiesitystäkin vastaan.

Savukoskelaisen maailma on vähän erinäköinen, kuin etelän kaupungeissa kasvaneilla?
 
Ei, kuten yllä mainittiin, tarkoitus on katkoa/kääntää nuolet. Miten se toimii käytännössä on toinen asia. Asiasta lienee jotain positiivisia testituloksia koska niin monet ovat ne ottaneet käyttöön.
 
Tästä uskallan olla eri mieltä.
Mustajärvi on siitä ihmeellinen vasemmistolainen, että hänellä on jalat tiukasti maassa ollen erittäin asemyönteinen kansanedustaja. Erotettiin vasemmistopuolueesta kun ei suostunut äänestämään ryhmäkurin mukaisesti Kreikka-tukiaisten puolesta. Äänesti mm viimeisintä aselakiesitystäkin vastaan.

No voihan hän tietysti olla, henk.koht. en vain jaksa uskoa. Tämä uskon puute siis perustuu herran tekoihin.
Kreikka-kysymys taas ei liity millään tavalla maanpuolustuskseen, tai asemyönteisyyteen.
 
Niin on onttoja rauhan aikana, onkohan noihin joku sota-ajan täyte sitten olemassa, voi periaatteessa olla vaikka pinkattua rengaskumia tms.

Minulla on sellainen kutina että rakenteessa on tyhjää juuri sen takia että se nuoli saadaan kääntymään (ei estetä sitä kääntymästä kun liike on saatu ensimmäisestä kosketuksesta aikaan) huonoon kulmaan ennen osumaa varsinaiseen runkopanssariin. Noita levyjä voi tietty olla monenlaisesta materiaalista tms. mutta en jaksa uskoa että tuota tyhjää tilaa sullottaisiin täyteen jotain epämääräistä materiaalia. Kyllä sakut on tutkineet/testanneet tuon asian, vähän turhan yksinkertaiseltahan se vaikuttaa, mutta en usko että tämän päivän "juttu" on se että kasvatetaan läpäistäviä materiaalivahvuuksia vain mahdollisimman suuriksi.
 
Niin on onttoja rauhan aikana, onkohan noihin joku sota-ajan täyte sitten olemassa, voi periaatteessa olla vaikka pinkattua rengaskumia tms.

Kai sinne sellainenkin voi olla, mutta periaatteessa tuon toiminta perustuu siihen, että sillä nuolella on pyrkimys kääntyä osumasta suorakulman suuntaan, eikä siis läpäistä ihan suoraan. Tästä aiheutuu se, että nuolen kylki hankautuu panssarissa olevan reiän kylkiin ja hieman laajentaa sitä. Kun noita levyjä on useita ja ne kaikki eri kulmissa, niin nuoli tekee ikään kuin useita mutkia mennessään läpi ja kyljet raahautuvat reunoihin joka kerta, niin se vähentää alikali ammuksen läpäisyä huomattavasti. Ja saattaa se nuoli katketakin tuossa käsittelyssä, mutta uskoisin, että nykyaikaiset ammukset on suunniteltu kestämään tuollaiset yritykset.
 
Kai sinne sellainenkin voi olla, mutta periaatteessa tuon toiminta perustuu siihen, että sillä nuolella on pyrkimys kääntyä osumasta suorakulman suuntaan, eikä siis läpäistä ihan suoraan. Tästä aiheutuu se, että nuolen kylki hankautuu panssarissa olevan reiän kylkiin ja hieman laajentaa sitä. Kun noita levyjä on useita ja ne kaikki eri kulmissa, niin nuoli tekee ikään kuin useita mutkia mennessään läpi ja kyljet raahautuvat reunoihin joka kerta, niin se vähentää alikali ammuksen läpäisyä huomattavasti. Ja saattaa se nuoli katketakin tuossa käsittelyssä, mutta uskoisin, että nykyaikaiset ammukset on suunniteltu kestämään tuollaiset yritykset.

Joo, en tunne asiaa tosiaan lainkaan. Mietin vain, että aika tilauksesta tuo holvi oikein odottaa täytettä, tuli mieleen tiivis rengaskuminippu, sellainen, jossa pinta on leikattu kaistaleeksi ja niputettu vahvalla materiaalilla kasaan. Se on nimittäin pirullisen vahva vastus painoonsakin nähden.
 
Joo, en tunne asiaa tosiaan lainkaan. Mietin vain, että aika tilauksesta tuo holvi oikein odottaa täytettä, tuli mieleen tiivis rengaskuminippu, sellainen, jossa pinta on leikattu kaistaleeksi ja niputettu vahvalla materiaalilla kasaan. Se on nimittäin pirullisen vahva vastus painoonsakin nähden.

Rengaskumi epäilemättä olisi aika kova vastus tietyille projektiileille, mutta en tiedä tehoaisiko se alikalia vastaan, menee sellaisien suuruusluokkien maailmaan, että esim. on mahdollista, että teräksen ominaisuuksista vain tiheys ja siis massa ovat merkityksellisiä ja materiaalit käyttäytyvät keskenään kuin nesteet. Mutta tuo kumi voisi tosiaan vaikuttaa tuon panssarin toimintaan, mutta ei välttämättä ole tarpeellinen. Saattaa myös olla mahdollista, että tuon ontelon on nimenomaan oltava tyhjä, koska noiden levyjen on tarkoitus liikua osumasta. Jos joku on ammuskellut pentuna jousella pahvilaatikkoon, niin voitte mahdollisesti kuvitella mitä tapahtuu, kun tuollainen pitkähkö nuoli osuu levyyn terävässä kulmassa. Tai koetat kiskoa sitä siitä irti, kun nuoli on kiinni useammassa kyljessä ja vaikkapa kansi pääsee liikkumaan auki ja kiinni.
 
Mitä Leo 2 A 6 hankintaan tulee niin olen melko varma että 100 kpl on se määrä mikä jatkossakin löytyy meidän mekanisoiduille joukoille jaettavaksi. Todennäköisesti 2 A 4:t jaetaan tyyliin: ~5 kpl ampumaradalle+kenttätesteihin, 10-20 kpl puretaan vara-osiksi (alusta) ja 10-15 jätetään ajoharjoitteluun+koulutuskäyttöön, loput sulattoon.

Se joka on käynyt Millogilla, voi sanoa helposti miksi tavaraa ei voida hankkia enempää. Huoltotilat on riittämättömät ja ahtaat nykyiselle kalustomäärällekkin. Vaikka uusi panssarivarikko valmistuisikin joskus, en usko että tavaraa hankitaan enempää, raha ja logistiikkakustannukset ovat liian tiukalla. Samalla on vähemmän ilma-suojattavaa kalustoa naapureilta.

Hyvää asiassa on se että ei tarvitse haaskata rahaa ja aikaa yli 20 v. vanhan vaunun moodaamiseen digitaali-aikaan. Modernisointi on jo nyt myöhässä niin paljon että se olisi typerää. Vaunut olisi pitänyt modernisoida heti kun ne hankittiin 10 v. sitten eikä nyt haaveilla moisesta. Onneksi tämä kauppa toteutuu sillä nyt saadaan pilahinnalla ajanmukainen ja uskottava vastine Iivanalle. Rheinmetallin edustaja sanoi taannoin panssariseminaarissa että Leo 2 A 4:n uusiminen pitää aloittaa tornin sähköistämisestä (pois hydraulinen järjestelmä) jos halutaan jotain pidemmälle menevää ja se varmasti olisi tullut maksamaan paljon enemmän kuin nyt tehtävä hankinta.
Suomessa selvitystyöhön kulutettu aika indikoi mielestäni suoraan verrainnollisesti rahoitusvaikeuksiin. Monet projektit tuppaavat venymään vuosikausiksi vaikka selvitystyö aloitettaisiin aikaisin (esim. EKITO-hanke, MLRS-ATACMS hanke 2006-2015 ym.).

Tietääko joku paremmin että onko tuo hankittava malli Leo 2 A6 vai 2 A6M? Julkisuudessa on puhuttu 2 A6:sta mutta niin lehtimiehet puhuvat paljon muutakin.
Alankomaat päivittivät vaununsa taannoin 2 A5:stä, nykyiseen hankkimalla pidemmän L55-putken mutta tehtiinkö vaunuun tuo miina-suojaus (pohjalevy+a-tarvikesäilytys uusiksi) tai muuta?

Mainosvideon ja nettitietojen mukaan 2 A6:ssa olisi siis 2 A4:n verrattuna:

- uusittu panssarointi rungossa (etu+sivut)
- uusi torni sis. 3-sukupolven komp.panssarointi (modulaarinen), tornin luukut + kansi lisäpanssaroituja (top-attack suoja)
- tj-järjestelmä uusittu
- tornin käyttö sähköllä +uusi vakain
- uusi tykki L 55 + rekyylijärjestelmä uusittu
- uusi komentajan lämpötähystin
- peruutuskamera
- Spall Liner
- jousitus+ telaketjut uusittua mallia

Epävarmat:

- APU ?
- Ilmastointi ?
- GPS/Inertia paikannus?
- johtamisjärjestelmä?

2 A6M- päivitys?
- parannettu miinasuoja pohjassa+a-tarvike järjestelyt.

Onko tietoo?
 
Mitä Leo 2 A 6 hankintaan tulee niin olen melko varma että 100 kpl on se määrä mikä jatkossakin löytyy meidän mekanisoiduille joukoille jaettavaksi. Todennäköisesti 2 A 4:t jaetaan tyyliin: ~5 kpl ampumaradalle+kenttätesteihin, 10-20 kpl puretaan vara-osiksi (alusta) ja 10-15 jätetään ajoharjoitteluun+koulutuskäyttöön, loput sulattoon.

Sulattoon en jaksa uskoa, kukaan ei ole Leopardejaan vielä romuttanut, niille löytyy kyllä ottajia jos ei itselle nurkkiin mahdu... Tasanvarmasti ainakin pioneerien T-55M vaunut korvataan ylimääräisillä A4 Leopardeilla, jyriäkin niihin jo on!

Se joka on käynyt Millogilla, voi sanoa helposti miksi tavaraa ei voida hankkia enempää. Huoltotilat on riittämättömät ja ahtaat nykyiselle kalustomäärällekkin. Vaikka uusi panssarivarikko valmistuisikin joskus, en usko että tavaraa hankitaan enempää, raha ja logistiikkakustannukset ovat liian tiukalla. Samalla on vähemmän ilma-suojattavaa kalustoa naapureilta.

No ennen Leopard hankintaan pelattiin kumminkin 220 tst-vaunun arsenaalilla = varastoinnista homma tuskin jää kiinni, koulutuksesta ja huollosta kyllä, mutta jos ensin mainittu minimoidaan, niin eipä se huoltokaan siitä rasitu -> ajan nyt siis takaa max. kahta lisä komp. A4 mallilla = n.30 vaunua -> pitäisi onnistua vanhoilla reserveillä / muun toiminnan ohessa.

Hyvää asiassa on se että ei tarvitse haaskata rahaa ja aikaa yli 20 v. vanhan vaunun moodaamiseen digitaali-aikaan. Modernisointi on jo nyt myöhässä niin paljon että se olisi typerää. Vaunut olisi pitänyt modernisoida heti kun ne hankittiin 10 v. sitten eikä nyt haaveilla moisesta. Onneksi tämä kauppa toteutuu sillä nyt saadaan pilahinnalla ajanmukainen ja uskottava vastine Iivanalle. Rheinmetallin edustaja sanoi taannoin panssariseminaarissa että Leo 2 A 4:n uusiminen pitää aloittaa tornin sähköistämisestä (pois hydraulinen järjestelmä) jos halutaan jotain pidemmälle menevää ja se varmasti olisi tullut maksamaan paljon enemmän kuin nyt tehtävä hankinta.

A4 on täysin soiva peli varsinkin itävaunuja vastaan, A-tarvike läpäisee ja maalit etsitään lämpökameran näytön kautta. Kysymys on ymmärtääkseni lähinnä siitä millaisessa kunnossa vaunut teknisesti ovat (erityisesti tornin osalta), täyttä arsenaalia vanhoja on turha yrittää pitää remmissä, mutta parhaista yksilöistä saisi aika helposti/halvalla todella paikallaan olevan suorituskyky lisän esim. moot.tst-osastojen vahvistukseksi.

Itse itseäni lainaten: "Saksalaisten päivitys A4 -> A5 maksoi vain(?) vajaa 1,3milj.Saksan markkaan, eli jotain 650 000Eur/kpl, tämä siis 1995 ja tämän tilauksen perään modattiin Hollantilaisten vaunut."
Mutta tämä hinta toki siis jo aikapäiviä sitten...

Tietääko joku paremmin että onko tuo hankittava malli Leo 2 A6 vai 2 A6M? Julkisuudessa on puhuttu 2 A6:sta mutta niin lehtimiehet puhuvat paljon muutakin.
Alankomaat päivittivät vaununsa taannoin 2 A5:stä, nykyiseen hankkimalla pidemmän L55-putken mutta tehtiinkö vaunuun tuo miina-suojaus (pohjalevy+a-tarvikesäilytys uusiksi) tai muuta??

Ymmärtääkseni perus A6 päivitykseen (Hollannin päivitys = käytännössä sama kuin Saksan) kuuluu miinasuojan parantaminen, tuo A6M malli vie homman sitten vieläkin pidemmälle ja on ymmärtääkseni kehitetty silmälläpitäen Afganistaneita yms. kv-kuuhasteluja jossa suurin riski on nimenomaan ajaa räjähteesen.

Mainosvideon ja nettitietojen mukaan 2 A6:ssa olisi siis 2 A4:n verrattuna:
- uusittu panssarointi rungossa (etu+sivut)

Tämä ei kyllä pidä mielestäni paikkaansa, runkoon ei koskettu jotain pieniä sivulevyjen vaihtamisia mukaan lukematta. Ruotsalaiset (ja ehkä muutkin) jotka rakensivat omat versionsa tehtaalta asti uusina, parantelivat myös runkon panssarointia keulasta.

Epävarmat:
- APU ?
- Ilmastointi ?
- GPS/Inertia paikannus?
- johtamisjärjestelmä?

Nämä kaikki pitäisi löytyä, tuo johtamisjärjestelmä on kysymysmerkki ja se on muutenkin yleensä aika kansallisesti räätälöity -> hyödytäänkö siitä mitään jos pelkät perusradiotkin muka tarvii vaihtaa meillä yhteensopiviin... Eiköhän nämä aikanaan selviä...
 
Juu, tuo lienee selvää että taisteluosastojen T-55-jyrävaunut (2 kpl/tstos) korvataan Leo 2a4+jyrä-vaunuilla, joita löytyykin jo 1 kpl/tstos.
 
Jos varastotilat tulevat ongelmaksi, niin jakaisivat noita hajasijoitukseen reserviläisille. Voi sitä riemua ja iloa, kun paikallisella Suojeluskunt...siis reserviläisyhdistyksellä olisi ihan oma Leopard 2A4 panssarivaunu. Kyllä sitä poijjaat huollettaisiin ja pidettäisiin viimeisen päälle kunnossa. Harmaassa vaiheessa sitten vaan auton lavallinen ammuksia siihen ja eikun baanalle. Jos ei muuta, niin paikallisjoukkojen iloksi tai täydennysvaunuksi päävaunujen kohdattua loppunsa.
 
Pistetäämpä tähän väliin muiden vastaavien tankkikauppojen hintoja ihmeteltäväksi :

-2007 Kanada osti Hollannista 100 Leopardia (20kpl A6 + 80kpl A4) 650Milj.Can.taalaa / 574milj.Us taalaan (mielestäni 426Milj.Eur sen ajan kurssilla)... Tämä ei ikävä kyllä kerro juuri mitään itse vaunujen hinnoista, sillä summa sisältää kaiken mitä Kanada on budjetoinnut siirtymiseen Leopard-2 kalustoon, niiden modaamiseen, Saksan leasing soppariin jne, jne... Toinen 650 Milj.Can taalaan tulee kuulema 20v. yllä/kunnossapito sopimuksesta...
"Canada purchased 20 slightly used Leopard 2A6 main battle tanks and 80 Leopard 2 A4 main battle tanks in December 2007 to replace its aging fleet of Leopard 1 tanks, built in the 1970s.
Combined with upgrade and repair and overhaul contracts, as well as spare parts and integrated logistic support contracts, the bill will come to $1.3 billion, which was double the Conservative government's estimate."


-2008 Portugali osti Hollannista 37 Leopard-2A6, kauppa sisälsi yhden ajokoulutusvaunun sekä varaosia+A-tarvikkeita. Perus koulutuksen, kk, manuaalit ja extrana Portugalialaisten radioiden integroimisen vaunuihin kok.hintaan 77Milj.Eur = päästään samaa n. 2milj.Eur/kpl hintaan kuin mitä meille on nyt tyrkyllä.

Australia: 66kpl M-1A1/M88 tanks and support equipment (trucks, transporters and trainers) for A$500 (US$416 million.)
Eli noin 305Milj.Eur = karkeasti jotain 4,5Milj.Eur/kpl.
 
  • Päivitys/kunnostus soppareiden hintoja A4 mallille
Chile 2007
Jos tuon tulkitsee niin että 50Milj.Eur modaukselle, niin hinnaksi tulee siis vain alle 380 000Eur/vaunu!
Kuulostaa turhan halvalta noilla wikipediasta poimituilla päivityksillä...? Todennäköisemmin hinta on koko summa, eli vajaa 700 000Eur/kpl joka sekin kuulostaa vähintään kohtuulliselta jos noihin pidempi kanuunakin on vaihdettu=torni sähköistetty...

"The Chileans are receiving the slab-sided 2A4 model, and as is customary in these situations, a German firm (in this case, KMW) works to refurbish the bargain basement tanks for their new owners. The Chilean refurbishment contract is worth EUR 50 million ($74.3 million) for the 140 MBTs, and the order also includes 2 training & simulation vehicles, training from German units, and logistical support. The Santiago Times values the total contract at $125 million"
"Germany will deliver 140 refurbished tanks over a period of 6 years, with Chile expecting to receive 10-12 tanks every 3 months beginning at the end of 2007. Fully 132 of these tanks will also be modernized, and will form 3 groups within Chile’s northern armored brigade. The remaining 8 tanks will be used as replacements, and/or for simulation and training."


"The Leopard 2A4CHL is the upgraded Chilean version of the Leopard 2A4 ordered by Chile in 2007. Upgrades include new electronics, sighting and information systems meant to elevate the Leopard 2A4's networking capability to be equal to that of the Leopard 2A6, a new suspension system and the upgrading of the tanks main gun to the L55 smoothbore cannon used on the Leopard 2A6. Other upgrades are remote weapon stations over the gunner and commander hatches fitted with the MG3 and HK GMG. The Leopard 2A4CHL also has improved roof and side turret armour and can be uplinked with Chile's battlefield control network"

Canada 2010
42 A4 mallin peruskorjaus/modaus -> kyseessä 42 Canadaan palvelukseen jäävää harjoitusvaunua. Epäselvää on modattiinko näitä vaunuja Afganistanissa palvelevien 2A4M CAN tasolle (ehkä osa ja osa osittain)... Hintaa siis n. 400 - 450 000Eur/kpl

"Rheinmetall has won the $26 million contract.
The repair and overhaul contract for the 42 Leopard 2 tanks now sitting in Montreal. The tanks will form the backbone of the training units here in Canada."
"Rheinmetall Canada in Saint-Jean-Sur-Richelieu, Quebecannounces
external.png
a EUR 17 million (C$ 22.7 million) contract to modernize and overhaul 42 Canadian Leopard 2A4 main battle tanks. By the start of 2012, the ex-Dutch tanks will be refitted to meet Canadian Army technologies and standards."


"The Leopard 2A4M CAN is the upgraded Canadian version of the Leopard 2A4 acquired from the Royal Netherlands Army surplus. The Leopard 2A4M CAN is specially designed for thewar in Afghanistan, based on experience gained by Leopard 2 operators. The first 20 were delivered in October 2010 and with only 5 being deployed to Afghanistan at end of 2010, and operated until July 2011 when combat operations stopped.[33] Though originally planned to be up-gunned to the L55 for consistency with the 2A6M CAN, the longer barreled guns (optimized for tank-vs-tank warfare) were found to be less than ideal in Afghanistan, therefore it was decided to retain the L44. In addition, only small areas of slat armour were added, in contrast with the fully caged 2A6M CANs. The protection of the Leopard 2A4M CAN has been further augmented with the addition of applique armour resembling that found on the most recent Leopard 2A7+ variant, but modified to fit the turret configuration of the 2A4."

Singapore 2006
66 modattua A4 ja 30 varaosiksi, hinta?

Indonesia 2013?
103 Leopard-2 A4 modattuna + 42 Marder 1A3 hintaan 215Milj.Eur. Eli karkeasti jos perusvaunut ovat 500 000Eur kappale, niin Leopardien modauksille jää hinnaksi vajaa 1,4Milj.Eur/kpl
 
OT mutta menköön...

Käytettyjen vaunujen kaupoissa vältyttäneen seuraavalta koska rahaa ei liiku samaan malliin kuin upouusien kanssa:
http://americankabuki.blogspot.fi/2013/12/leaked-confession-cesspool-of-greek.html#more
http://www.washingtonpost.com/world...069b7e-749c-11e3-bc6b-712d770c3715_story.html
Saksalaiset myivät kreikkalaisille miljardien arvosta panssarivaunuja, telatykkejä, Asradeja ja sukellusveneitä joihin ei ollut varaa ja rahaa liikkui miljoonakaupalla pöydän alla...
 
Ne lisälevyt tornissa ovat jo vanha keksintö, Wikipedian mukaan jo Ekasta Isosta Sodasta. Varsinkin saksalaiset hyödynsivät niitä paljon Toisessa Isossa Sodassa. Tuossa linkkiä englanninkielisille sivuille: http://en.wikipedia.org/wiki/Spaced_armour.
Niille jotka eivät jaksa linkkiä klikata, pieni lainaus kyseiseltä sivustolta jossa nimenomaan myös Leo2 mainitaan:

"Whereas the material of normal armour is always a compromise between hardness and ductility, spaced armour can also comprise plates with different material properties to increase its effectiveness against kinetic energy penetrators. An example for this construction is the armour of the Leopard 2 tank, which provides a slanted first armour stage (disturber), a specially hardened second stage (disrupter) and a softer third stage with high ductility (absorber). The disturber is to ideally deflect or at least manipulate the direction of incoming kinetic energy penetrators, which are then shattered and fragmented when hitting the disrupter. The absorber stage finally erodes and contains spalls and fragments."
 
OT mutta menköön...

Käytettyjen vaunujen kaupoissa vältyttäneen seuraavalta koska rahaa ei liiku samaan malliin kuin upouusien kanssa:
http://americankabuki.blogspot.fi/2013/12/leaked-confession-cesspool-of-greek.html#more
http://www.washingtonpost.com/world...069b7e-749c-11e3-bc6b-712d770c3715_story.html
Saksalaiset myivät kreikkalaisille miljardien arvosta panssarivaunuja, telatykkejä, Asradeja ja sukellusveneitä joihin ei ollut varaa ja rahaa liikkui miljoonakaupalla pöydän alla...

Noissa samoissa kaupoissa sinne meni tosin satamäärin myös käytettyjä Leopardeja, A4:sia ja Leo 1:kin.
 
Taitaa meilläkin MG3 vaihtua FN MAGiin... Eihän sitä muihin alustoihin kait ole levitetty vielä käyttöön? Oliko NH90:ssä jossain vaiheessa...

Norjalaisten kokemuksia A4:sta:
"These Leopards are ex-Dutch ones bought in 2001. The original plan was to install the MG3 on these tanks, but it was soon found out that the coax MG wouldn’t fit (the gun mantlet of the Dutch Leo 2 is customized for the FN MAG). As a result the FN MAG was kept because replacing the mantlets would require too much effort.

Since we acquired a good number of MAGs from the Dutchies we have also been starting to equip our Iveco LMVs with them. It fits better in the new Protector Light RWS than the MG3."


Lisäksi ps-lehdessä oli juttua että viimeisen täyden LEO komp. koulutuksessa apuaseiden kunto alkoi olla jo heikko/hajonta turhan isoa.
 
Ymmärtääkseni perus A6 päivitykseen (Hollannin päivitys = käytännössä sama kuin Saksan) kuuluu miinasuojan parantaminen, tuo A6M malli vie homman sitten vieläkin pidemmälle ja on ymmärtääkseni kehitetty silmälläpitäen Afganistaneita yms. kv-kuuhasteluja jossa suurin riski on nimenomaan ajaa räjähteesen.

Tutkin asiaa tarkemmin, miinasuojauksen parantaminen on ollut vain optio A6 mallin vientiversioihin, perus päivitykseen (Saksa/Hollanti) se ei ole kuulunut (ellei jälkikäteen ole asennettu osaan vaunuista -> Saksa?) -> Hollannin vaunuissa sitä ei ainakaan ole koska se nostaa painoa 3ton ja Hollannin A6NL painavat tst-valmiina normaalin A6 verran eli vajaa 60ton.


Tämä ei kyllä pidä mielestäni paikkaansa, runkoon ei koskettu jotain pieniä sivulevyjen vaihtamisia mukaan lukematta. Ruotsalaiset (ja ehkä muutkin) jotka rakensivat omat versionsa tehtaalta asti uusina, parantelivat myös runkon panssarointia keulasta.

Runkoon ei ole koskettu ja Hollannin vaunuista on jätetty pois jopa nuo ensimmäisten sivulevyjen vahvistaminen ja loppujen muuttaminen teräksisiksi. Näkyy kuvistakin jos vertaa Saksalaisia ja Hollantilaisia A6:sia.

Mainosvideon ja nettitietojen mukaan 2 A6:ssa olisi siis 2 A4:n verrattuna:

- uusi torni sis. 3-sukupolven komp.panssarointi (modulaarinen), tornin luukut + kansi lisäpanssaroituja (top-attack suoja)
Tornin kanteen ei ole koskettu perus A6:ssa

- Spall Liner
Perus A6 mallissa koskee vain tornin sisäpuolta

Epävarmat:
- APU ?
- Ilmastointi ?
- GPS/Inertia paikannus?
- johtamisjärjestelmä?



Nämä kaikki pitäisi löytyä, tuo johtamisjärjestelmä on kysymysmerkki ja se on muutenkin yleensä aika kansallisesti räätälöity -> hyödytäänkö siitä mitään jos pelkät perusradiotkin muka tarvii vaihtaa meillä yhteensopiviin... Eiköhän nämä aikanaan selviä...

GPS/Inertia paikannus ja APU kone pitäisi löytyä, ilmastointi on lämpimien maiden optio samoin kuin johtamisjärjestelmä ns. kansallinen optio.
 
Viimeksi muokattu:
2A6:n tornin etuosan panssarointi koostuu kahdesta osasta. On se päällepäin näkyvä lisäpanssarointi, jonka antama suoja on linkin mukaan 160-180 mm vs. KE (nuolet) ja noin 500 mm vs. CE (ontelot).

Sitten on se varsinainen kerrospanssarointi, joka on jo 2A4:ssäkin (ylin kuva). Kerrospanssarointi on 2A5:ssä ja 2A6:ssa tuoreempaa sukupolvea. 2A4: "The Leo 2A4 features second generation Chobham armor" ja 2A5: "The tank uses 3rd Generation Chobham armor which is at least AD-99 and Aramid ‘Dyneema’."

On varmaan mahdollista, että joissain 2A4-modernisoinneissa kerrospanssaroinnin vaihto on jätetty tekemättä.

http://www.scribd.com/doc/6032093/Armor-Basics

Nimimerkki "militarysta" arvailee panssarointia. Hän veikkaa lisäpanssaroinnin olevan NERAa ja kuvista näkyy arvaus, että 2A5:ssä tornin etuosan kerrospanssarointi ulottuisi koko tornin leveydelle.

modelleo2aery.jpg



leo2a5warstwy.png


http://defenceforumindia.com/forum/land-forces/208-main-battle-tanks-armour-technology-178.html
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top