Mitä Leo 2 A 6 hankintaan tulee niin olen melko varma että 100 kpl on se määrä mikä jatkossakin löytyy meidän mekanisoiduille joukoille jaettavaksi. Todennäköisesti 2 A 4:t jaetaan tyyliin: ~5 kpl ampumaradalle+kenttätesteihin, 10-20 kpl puretaan vara-osiksi (alusta) ja 10-15 jätetään ajoharjoitteluun+koulutuskäyttöön, loput sulattoon.
Sulattoon en jaksa uskoa, kukaan ei ole Leopardejaan vielä romuttanut, niille löytyy kyllä ottajia jos ei itselle nurkkiin mahdu... Tasanvarmasti ainakin pioneerien T-55M vaunut korvataan ylimääräisillä A4 Leopardeilla, jyriäkin niihin jo on!
Se joka on käynyt Millogilla, voi sanoa helposti miksi tavaraa ei voida hankkia enempää. Huoltotilat on riittämättömät ja ahtaat nykyiselle kalustomäärällekkin. Vaikka uusi panssarivarikko valmistuisikin joskus, en usko että tavaraa hankitaan enempää, raha ja logistiikkakustannukset ovat liian tiukalla. Samalla on vähemmän ilma-suojattavaa kalustoa naapureilta.
No ennen Leopard hankintaan pelattiin kumminkin 220 tst-vaunun arsenaalilla = varastoinnista homma tuskin jää kiinni, koulutuksesta ja huollosta kyllä, mutta jos ensin mainittu minimoidaan, niin eipä se huoltokaan siitä rasitu -> ajan nyt siis takaa max. kahta lisä komp. A4 mallilla = n.30 vaunua -> pitäisi onnistua vanhoilla reserveillä / muun toiminnan ohessa.
Hyvää asiassa on se että ei tarvitse haaskata rahaa ja aikaa yli 20 v. vanhan vaunun moodaamiseen digitaali-aikaan. Modernisointi on jo nyt myöhässä niin paljon että se olisi typerää. Vaunut olisi pitänyt modernisoida heti kun ne hankittiin 10 v. sitten eikä nyt haaveilla moisesta. Onneksi tämä kauppa toteutuu sillä nyt saadaan pilahinnalla ajanmukainen ja uskottava vastine Iivanalle. Rheinmetallin edustaja sanoi taannoin panssariseminaarissa että Leo 2 A 4:n uusiminen pitää aloittaa tornin sähköistämisestä (pois hydraulinen järjestelmä) jos halutaan jotain pidemmälle menevää ja se varmasti olisi tullut maksamaan paljon enemmän kuin nyt tehtävä hankinta.
A4 on täysin soiva peli varsinkin itävaunuja vastaan, A-tarvike läpäisee ja maalit etsitään lämpökameran näytön kautta. Kysymys on ymmärtääkseni lähinnä siitä millaisessa kunnossa vaunut teknisesti ovat (erityisesti tornin osalta), täyttä arsenaalia vanhoja on turha yrittää pitää remmissä, mutta parhaista yksilöistä saisi aika helposti/halvalla todella paikallaan olevan suorituskyky lisän esim. moot.tst-osastojen vahvistukseksi.
Itse itseäni lainaten:
"Saksalaisten päivitys A4 -> A5 maksoi vain(?) vajaa 1,3milj.Saksan markkaan, eli jotain 650 000Eur/kpl, tämä siis 1995 ja tämän tilauksen perään modattiin Hollantilaisten vaunut."
Mutta tämä hinta toki siis jo aikapäiviä sitten...
Tietääko joku paremmin että onko tuo hankittava malli Leo 2 A6 vai 2 A6M? Julkisuudessa on puhuttu 2 A6:sta mutta niin lehtimiehet puhuvat paljon muutakin.
Alankomaat päivittivät vaununsa taannoin 2 A5:stä, nykyiseen hankkimalla pidemmän L55-putken mutta tehtiinkö vaunuun tuo miina-suojaus (pohjalevy+a-tarvikesäilytys uusiksi) tai muuta??
Ymmärtääkseni perus A6 päivitykseen (Hollannin päivitys = käytännössä sama kuin Saksan) kuuluu miinasuojan parantaminen, tuo A6M malli vie homman sitten vieläkin pidemmälle ja on ymmärtääkseni kehitetty silmälläpitäen Afganistaneita yms. kv-kuuhasteluja jossa suurin riski on nimenomaan ajaa räjähteesen.
Mainosvideon ja nettitietojen mukaan 2 A6:ssa olisi siis 2 A4:n verrattuna:
- uusittu panssarointi rungossa (etu+sivut)
Tämä ei kyllä pidä mielestäni paikkaansa, runkoon ei koskettu jotain pieniä sivulevyjen vaihtamisia mukaan lukematta. Ruotsalaiset (ja ehkä muutkin) jotka rakensivat omat versionsa tehtaalta asti uusina, parantelivat myös runkon panssarointia keulasta.
Epävarmat:
- APU ?
- Ilmastointi ?
- GPS/Inertia paikannus?
- johtamisjärjestelmä?
Nämä kaikki pitäisi löytyä, tuo johtamisjärjestelmä on kysymysmerkki ja se on muutenkin yleensä aika kansallisesti räätälöity -> hyödytäänkö siitä mitään jos pelkät perusradiotkin muka tarvii vaihtaa meillä yhteensopiviin... Eiköhän nämä aikanaan selviä...