Tieliikennelain mukaan nimenomaan näin. Mutta kun ollaan puolustusvoimissa, niin voidaan lain lisäks määrätä vielä lisäksi erinäisiä käskyjä, joilla parannetaaan marssin turvallisuutta. Ja näin myös pv:n oman ohjeistuksen mukaan tulisi toimia. Lisäks henkilökuljetuksissa pitäis jokaisessa autossa olla määrättynä ajoneuvon johtaja, jonka tehtävänä on valvoa ajosuorituksen turvallisuutta. Vaikka toi onkin tieliikennelain puitteissa melko yksoikosesti kuljettajan vastuulla, niin itse jakaisin taakkaa myös repsikalle ja aina marssin johtajalle asti, mikäli tasoristeystä ei oo erikseen käyty läpi ennen marsin alkua.
Edit: En tässä oikeestaan halua syyttää yhtään ketään, vaan mietin että kuinka korkeelta tasolta lähtien ja millä toimilla puolustusvoimien pitäis tarkistaa toimintamalleja, ettei tämänkaltanen onnettomuus pääse toistuun
Juuri näin... jotainhan tästä ikävästä tapahtumasta pitää oppia..
Tuollaista "ajoneuvon/kulkueen johtajaa" voisi hyvinkin ajatella, Vaikkapa seuraavalta pohjalta.
Nimittäin tuli mieleen vaikkapa sellainen pikku asia että tällaisen kyseisessä tilanteessa matkanneen kolonnan (mukanahan oli useampia autoja) johdossa olisi ehkä hyvä olla kärkiauton mukana kokenut kantahenkilökuntaa edustava "autokulkueen johtaja". Ikään kuin johtamassa autokulkuetta. Antamassa ohjeita, käskyjä sekä tekemässä mahdollisia päätöksiä kulkueen osalle tarpeellisista varotoimista. Olipa kyseessä sitten tämän kyseisen tapauksen kaltainen radan ylitys tai joku muu (yllättäen) matkan varrella vastaan tuleva tilanne.
Toki tällaisen "moottoriajoneuvokulkueen johtotehtävän" voisi toteuttaa vaikka osana koulutusta. Joissain kuljetustehtävissä/-tapauksissa "kulkueen johtaja" voisi jopa suunnitella:
- etukäteen kulkueen reitin
- mahdolliset reitin varrella olevat, huomioitavat erikoistapaukset, varautumiset niihin (vaikka lossivuoro tms.)
- tai jopa erikoistilanteissa tarpeellisen, vaihtoehtoiseen reittiin varautuminen
- kulkueen aikataulu(tus) jne.
- ajoneuvojen järjestys (joskus vaikkapa johtoauto erikseen).
- mahdolliset pysähdykset, suunnitellut ja suunnittelemattomat, kolaritilanteet, ajoneuvon rikkoutumiset jne.
- mahdollisesti erikoistapauksissa/tilanteissa tarvittavat henkilövaraukset jne.
Toki saattaahan olla että tällaiset seikat on jo armeijan (henkilö)kuljetusten osalta huomioitu...Eihän siellä ainakaan varusmiehen(sotamiehen) edes kuulu ajatella..muuta kuin käskystä.