Puolustusvoimien ajoneuvo ja juna törmänneet Raaseporissa – useiden pelätään kuolleen

Luulis että noihin juniinkin voisi laittaa tehokkaat LED-päivävalo yms valopaneelit, että varmasti näkyy. Noi halogeenit, vaikka aikoinaan tehokkaita ovat ollet, on kyllä auttamattomasti vanhentuneita.


Lucas merkkiset umpiot, halogeeneista ei tietoakaan (hehkulankapoltin).
Valoteho kun 6V kuplavolkkarissa.

Uudemmissa vetureissa jo halogeenit (SR2, ja jotkut korjatut yksilöt). EDO,SR3 jo ledvalot
Voisi laitta, ei autonvaloja kummemmat. Ei maksakaan kun normi 24V valonheittimet käyvät ihan hyvin.

Kaikki valot (6kpl) 700€ + työ
led-kaukovalo_purelux_9_4.jpg


Mutta ei ketään kiinnosta.


PS; Edo vaunu

fd8d4924599fd65b008cc8aefcf7810f.jpg
 
Sotilas on sotilas, mutta mikä ihme on "varussotilas" o_O? @Huhta mainitsi varushenkilön, joka olisi edes hiukan parempi termi, mutta eikö voisi käyttää vaikka perus "sotilas" sanaa, jos ei haluta -mies päätettä mainita. Kun sanat on jo olemassa, niin miksi täytyy luoda jotain outoja uusia väännöksiä.
Sotilas on hyvä termi kuvaamaan sotilasta. Jos sotilasta ei ole varustettu niin on hän melko huono myös sotilaana.
 
Lucas merkkiset umpiot, halogeeneista ei tietoakaan (hehkulankapoltin).
Valoteho kun 6V kuplavolkkarissa.
Tasoristeykseen edes valovaroitin lähestyvästä junasta ei voi olla kovin kallis. Jos risteys välkkyy punaisena niin ei siitä kukaan yli mene ilman puomejakaan.
 
Neljän vuoden sisään vartioimattomissa tasoristeyksissä on mennyt 27. Tuo takaviisto on todettu ennenkin hankalaksi. Yhdessä tutkinnassa todettiin, että kuljettaja ei nähnyt kunnolla, koska hänellä oli hyvin tummennetut takaikkunat. Tietenkään raiteille ei pidä mennä, jos ei näe kunnolla. Pitää olla varmuus.

Jos mennään ihan pois tämänpäiväisestä onnettomuudesta tähän yleiseen tasoristeysasiaan. Sen virheen moni tekee. Niissä paikoissa, joissa on säännöllinen liikenne, monet paikkakuntalaiset ajavat risteykseen jopa kelloa katsoen ikään kuin muuna aikana ei voisi tulla junaa tai vaikka joku ylimääräinen tavarajuna. Jotkut katsovat vain siihen suuntaan mistä vakijuna tulee - ikään kuin raidetta ei voisi liikennöidä toiseen suuntaan jne.

Tuossa ovat paikat:

13-3-9902487.png

Vonka tuossa puhui jo kuolemien määristä tasoristeysonnettomuuksissa. Tässä hieman taulukkoa jossa arvioitu liikenneonnettomuuksien yhteiskunnallisia arvotuseristä. Arvotuserillä ei tarkoiteta kuolemasta tai henkilövahingosta koituvaa reaalikustannusta, vaan sillä pyritään arvioimaan mikä on hyväksyttävä kustannus kunkin henkilövahingon vähentämiseksi. Kuulostaa ehkä kylmältä, mutta näillä laskemillä saadaan usein kuitenkin käännettyä päättävien tahojen päitä parantamaan liikenneturvallisuutta, koska näkevät onnettomuudet taloudellisena tappiona.
upload_2017-10-26_22-10-16.png

Jos nyt sovelletaan tätä taulukkoa tämänpäiväiseen onnettomuuteen, niin kustannukset nousisivat 10 miljoonan luokkaan. Tuolla summalla olisi rakennettu jo 10 radan alitusta (karkea arvio alituksen hinnalle n. 0,5-1milj €) ja varmaan saatu jo kaikki Raaseporin tasoristeykset muutettua eritasoristeyksiksi tai joka tapauksessa valo-ohjatuiksi.

Ongelma on siinä, että tässä maassa ei laiteta sitä rahaa infraan mikä siihen kuuluisi. Asiat ovat junnaanneet paikallaan 90-luvulta lähtien. Tieliikenne tuottaa valtiolle veroina jotakuinkin 6 kertaisesti (jos muistan oikein) sen mitä infrastruktuuriin investoidaan. Joka vuosi.
 
Tasoristeykseen edes valovaroitin lähestyvästä junasta ei voi olla kovin kallis. Jos risteys välkkyy punaisena niin ei siitä kukaan yli mene ilman puomejakaan.
Tavallisissa valoliittymissä punaisen valon syttyessä joka viides auto ajaa vielä punaisista lävitse. En tiedä mikä tilanne on tasoristeysten osalta, mutta olen aika varma, että niistäkin pyritään läpi vaikka oman hengen uhalla.
 
Tasoristeykseen edes valovaroitin lähestyvästä junasta ei voi olla kovin kallis. Jos risteys välkkyy punaisena niin ei siitä kukaan yli mene ilman puomejakaan.

Maksaa asennuksineen useita kymppitonneja. Kaikkiin tasoristeyksiin ei varoitinlaitteita tule samasta syystä, kuin kaikkiin tieverkon risteyksiin ei tule liikennevaloja. Ei sellaiseen ole ikinä rahaa ja vaikka olisikin, se raha tuottaisi merkittävämpiä turvallisyyshyötyjä muualla.

https://yle.fi/uutiset/3-7432937

Ehkä enemmänkin turhia tasoristeyksia voisi poistaa tykkänään. Jos liikennettä kerran ei jollain metsäautotiellä ole kuin nimeksi, voisi hyvinkin olla edullisempää katkaista tien radan ylittävä osuus ja vetää tieyhteys muuta kautta. Toinen vaihtoehto voisi olla muuttaa tielinjausta siten, että se kohtaa rautatien suorassa kulmassa keskellä suoraa rataosuutta.

Tasoristeysonnettomuuksilta muuten eivät varoituslaitteet tai edes puomit tykkänään suojele. Onnettomuuksia tapahtuu niilläkin varustetuissa tasoristeyksissä harva se vuosi. Ainoa satavarma keino on poistaa tasoristeykset tykkänään. Se sitten maksaa jo reippaasti rahaa, ja tätä työtähän tehdäänkin pikkuhiljaa. Hintaa tulee reilusti enemmän, kuin vaikka autotien alikululle, sillä ratapenkereeltä vaaditaan vähän eri luokan tuentaa. Sillan on pysyttävä paikoillaan, vaikka päällä 3000 tonnin juna mäjättää täyden lukkojarrutuksen. Ylikäytävät taas vaativat paljon tilaa ja työtä, sillä ylitettävä korkeus on muistaakseni 5,25 metriä. Alikulku autotien ali maksaa muistaakseni reilun puoli miljoonaa ja rautatien ali miljoonasta puoleentoista.
 
Sotilas on sotilas, mutta mikä ihme on "varussotilas" o_O? @Huhta mainitsi varushenkilön, joka olisi edes hiukan parempi termi, mutta eikö voisi käyttää vaikka perus "sotilas" sanaa, jos ei haluta -mies päätettä mainita. Kun sanat on jo olemassa, niin miksi täytyy luoda jotain outoja uusia väännöksiä.
Toi on tota Aamulehden "sukupuolineutraaliutta". Lehden puhelinmyyjä yritti kaupata mulle pari viikkoa sitten tilausta. Vastasin hänelle puhumalla "vuorokaudenaikanetraalilla" nimellä julkaisusta ja valittelin, että se sitten tosin kattaa sen toisenkin sama konsernin julkaisun. Ja sitten huomautin, että Aamu on muuten naisen nimi, joten sekin tulisi vaihtaa julkaisun nimestä pois. Tähän puhelinmyyjä totesi, etten siis ehkä ole kiinnostunut tilaamaan.
 
Lucas merkkiset umpiot, halogeeneista ei tietoakaan (hehkulankapoltin).
Valoteho kun 6V kuplavolkkarissa.

Uudemmissa vetureissa jo halogeenit (SR2, ja jotkut korjatut yksilöt). EDO,SR3 jo ledvalot
Voisi laitta, ei autonvaloja kummemmat. Ei maksakaan kun normi 24V valonheittimet käyvät ihan hyvin.

Kaikki valot (6kpl) 700€ + työ
led-kaukovalo_purelux_9_4.jpg


Mutta ei ketään kiinnosta.


PS; Edo vaunu

fd8d4924599fd65b008cc8aefcf7810f.jpg
Ot:nä
Juniin ei ihan normi Helloja ruuvata. Kannattaa googlata ekaks IRIS-sertifikaatti ja sisäistää sen vaatimukset toimittajille. Ne junan sivunäytöt esim on rosteria jotka on maalattu 5:llä eri kerroksella maalia/lakkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tuulilasissa tai TM:ssä oli muuan vuosi sitten laskelma, että 700 henkeä menetetään ennen kuin tasoristeykset on korjattu sen hetkisellä tahdilla.
Sitten puuhastellaan automaattisen nopeusvalvonnan parissa vaikka ylinopeudet ei ole kovin merkittävä syy liikennekuolemiin, kun rattijuopot ja itsemurhat jätetään pois.
Ja löytyyhän sitä rahaa jos kohde on kiva, miljardi ole mitään kun halutaan miellyttää vaikka Merkkeliä
 
Ot:nä
Juniin ei ihan normi Helloja ruuvata. Kannattaa googlata ekaks IRIS-sertifikaatti ja sisäistää sen vaatimukset toimittajille. Ne junan sivunäytöt esim on rosteria jotka on maalattu 5:llä eri kerroksella maalia/lakkaa.
(ot) Niitä sivunäyttöjäkin on tehty meidän firmassa. Siis toisen firman tuote, mutta itse valmistus. (ot päättyy)
 
Sitä varten pitäisi kehittää joku todella halpa varoituslaitetyyppi.

Se on se sähköjen veto siihen risteykseen jo pirun kallista. Ovathan ne aurinkopaneeliratkaisuja tutkineet, mutta turvalaitteen pitää toimia aina eikä yleensä.

https://www.liikennevirasto.fi/-/uu...n-toijala-valkeakoski-rataosalla#.WfJJ-miCz-g

Uudet huomiolaitteet maksavat kymmenesosan siitä, mitä perinteiset puolipuomilaitokset maksavat. Varaavalla aurinkoenergialla toimivana niitä voidaan sijoittaa myös paikkoihin, joissa sähköliittymän saanti olisi kallista ja hankalaa. Järjestelmä on hinnaltaan edullinen myös siksi, että ratainfraan ei tarvitse tehdä huomiolaitteen takia muutoksia.

Edit: Tuossa vielä kuva pömpelistä:

jz2Wrko.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Se on se sähköjen veto siihen risteykseen jo pirun kallista. Ovathan ne aurinkopaneeliratkaisuja tutkineet, mutta turvalaitteen pitää toimia aina eikä yleensä.

Ne sähköt saadaan sieltä päätieltä, jos ei ihan skutsissa olla. Pääradoilta sitten ihan muuntajan kautta. Opasteet toimii tuolla maalla GSM-taajuuksilla, joilla data junan sijainnista liikkuu ihan riittävästi 2G-nopeuksilla. Risteykseen vain tolppa ja masto johon päähän antenni, noin ne sähköverkon muuntaja-asematkin toimii... vaikka siellä joku A4 kokoinen paneeli usein onkin...
 
Ne sähköt saadaan sieltä päätieltä, jos ei ihan skutsissa olla. Pääradoilta sitten ihan muuntajan kautta. Opasteet toimii tuolla maalla GSM-taajuuksilla, joilla data junan sijainnista liikkuu ihan riittävästi 2G-nopeuksilla. Risteykseen vain tolppa ja masto johon päähän antenni, noin ne sähköverkon muuntaja-asematkin toimii... vaikka siellä joku A4 kokoinen paneeli usein onkin...
Ootkos koskaan kysynyt sähkövedon kytkentähintaa vaikka kesämökille? "Ihan vaan pari tolppaa tarvii väliin." Alkaa nopeasti aurinkokennot ja akut kiinnostamaan. Vaan toimiikos ne umpimetsässä?
Edit. Lisätty tekstiä.
 
Ootkos koskaan kysynyt sähkövedon kythentähintaa vaikka kesämökille? "Ihan vaan pari tolppaa tarvii väliin."

No en nyt viimeiseen 20-vuoteen... vuonna 1998 liittymä ja kolme tolppaa oli 21000mk... toisaalta se liittymä pelkästään oli 15000mk...

No joo mut VR varmaan voisi hoitaa homman pikkasella omalla työllä ja ilman alvia...
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
No en nyt viimeiseen 20-vuoteen... vuonna 1998 liittymä ja kolme tolppaa oli 21000mk... toisaalta se liittymä pelkästään oli 15000mk...

No joo mut VR varmaan voisi hoitaa homman pikkasella omalla työllä ja ilman alvia...

Juu, paitti ettei niilläkään ole tarjolla 230 V siellä metsän keskellä. :-(
 
Tuommoinen tuli kanssa mieleen. Kun nykyjään kännyissä on kamerat, niin tuossa pitäisi ensimmäisten paikalletulijoiden kuvata paikkaa heti. Selviäisi sitten tutkijoille luotettavasti olosuhteet; sumu, lumipyry, hämäryys. Eihän se toki ensiapua saa häiritä, mutta voisi pelastaa jatkossa.
 
Sotilas on sotilas, mutta mikä ihme on "varussotilas" o_O? @Huhta mainitsi varushenkilön, joka olisi edes hiukan parempi termi, mutta eikö voisi käyttää vaikka perus "sotilas" sanaa, jos ei haluta -mies päätettä mainita. Kun sanat on jo olemassa, niin miksi täytyy luoda jotain outoja uusia väännöksiä.

"Sotilas" on ehkä hieman rajun kuuloinen sana tässä maassa, kun ajatus sodasta on kuitenkin useimmille kaukainen ja ymmärrys PV:sta parhaimmillaankin pintapuolinen. "Sotilas" tuo ainakin itselleni mieleen PV:n palkollisen väen tai vaihtoehtoisesti rauhanturvaajan. "Suomalaissotilas kuoli Afganistanissa" on tyypillinen otsikko. Sen sijaan uutisoitaessa esimerkiksi asepalveluksen suorittavien määrästä kirjoitetaan aina "varusmiehistä", "varusmiehet homeisessa kasarmissa" ja "kolme varusmiestä loukkaantui". Kenties asia liittyy kansalliseen alemmuuskompleksiin: "Me nyt vaan ollaan varusmiehiä ja ressuja." Suomessa ainoastaan valtion palkkaa nauttiva voi olla sotilas.

On kuitenkin pakko kysyä, haluavatko kaikki edes tulla kutsutuiksi "sotilaiksi"? Yhdysvalloissa saattaisi monella USMC:n miehellä mennä palkokasvi sieraimeen termistä "soldier". Ilmavoimien henkilöstöstäkin puhuttaessa käytössä on yleensä "airman". Laivastolla taas on "sailor". Miksi Suomessakaan pitäisi olla käytössä vain yksi termi, "sotilas"? Hieman puolustushaarakunniaa! :cool:

"Varusmies" ei kyllä ole edes ainoa ongelmallinen ilmaus sukupuuttoon kuolevien listalla. Pursimies, lentosotamies, tykkimies, sotamies - miten näistä päästään eroon? Pursihenkilö, lentosotahenkilö, tykkihenkilö ja sotahenkilö? :D
 
Back
Top