Puolustusvoimien ajoneuvo ja juna törmänneet Raaseporissa – useiden pelätään kuolleen

No joo mut VR varmaan voisi hoitaa homman pikkasella omalla työllä ja ilman alvia...

Ei voi, koska VR ei omista metriäkään rataa eikä ole omistanut ainakaan 20 vuoteen. Ne ovat valtion omaisuutta, jotka hallinnoi Liikennevirasto.


Ne sähköt saadaan sieltä päätieltä, jos ei ihan skutsissa olla. Pääradoilta sitten ihan muuntajan kautta. Opasteet toimii tuolla maalla GSM-taajuuksilla, joilla data junan sijainnista liikkuu ihan riittävästi 2G-nopeuksilla. Risteykseen vain tolppa ja masto johon päähän antenni, noin ne sähköverkon muuntaja-asematkin toimii... vaikka siellä joku A4 kokoinen paneeli usein onkin...

Ajolangasta ei ulosottoa voi tehdä:

https://yle.fi/uutiset/3-9902293

Suurin osa vartioimattomisa tasoristeyksistä on sitäpaitsi sähköistämättömillä rataosuuksilla. Sähköistetyiltä, vilkkaasti liikennöidyiltä radoilta ne alkavat olla poistettu.
Tasoristeyksen varoituslaitteisto toimii kiskosilmukan avulla, eikä mitään pelleilyä GSM:n kanssa tarvita. Yhden tukiaseman sammuminen tarkoittaisi niiden kanssa koko rataosuuden varoituslaitteistojen pimenemistä. Kiskosilmukat ja akselilaskurit on osoittautuneet luotettaviksi ja tällaisessa hajautetussa järjestelmässä mahdollinen vikakin pimentää vain yhden varoituslaitteiston. GSM on myös moiseen toimintaan onnettoman epätarkka.
 
Seppo matkusti Raaseporin turmajunassa, kun kuului kova pamaus – ”Keskellä raidetta oli vaatemytty
Armeijan maastokuorma-autoon törmänneessä kiskobussissa ollut Seppo Lintuluoto kertoo huutaneensa heti kolarin jälkeen, ovatko kaikki kunnossa ja tarvitseeko joku apua.
Hankoon matkalla ollut Seppo Lintuluoto kertoo, että Raaseporin turmajunassa oli torstaiaamuna noin 10 matkustajaa, kun se lähti noin 15 minuuttia myöhässä. Hän lähti matkaan poikkeuksellisesti kiskobussilla, koska autossa oli alla kesärenkaat ja maassa useita senttejä märkää lunta.

Matkan keskeytti kova pamaus. Lintuluoto sanoo, että tavallisesti juna tuuttaa, jos lähellä näkyy hirviä, mutta tällä kertaa ennen rysäystä kuului kova vihellys. Se oli varoituspillin ääni, jota kuljettaja on kertonut poliisille soittaneensa havaittuaan auton risteyksessä. Kuljettaja kertoi luulleensa auton pysähtyvän, koska se ajoi hiljaa.
  • Katso jutun alussa olevalta videolta, kuinka onnettomuus tapahtui.
Lintuluoto kertoo aavistaneensa heti, että nyt kävi pahasti.

– Kasvot Hankoon päin olleet lensivät penkeiltään mukkelis makkelis. Istuin itse selkä menosuuntaan päin, eikä minulle käynyt kuinkaan. Huusin heti, ovatko kaikki kunnossa ja tarvitseeko joku apua. Oli hiljaista, hän kuvailee.

– Paukku oli kova. Totta kai se oli shokki.

Lintuluodon mukaan muut valittelivat lähinnä otsaan tai polviin osuneita pienempiä kolhuja, mutta eräs iäkkäämpi herra jäi makaamaan maahan saatuaan ilmeisesti sairauskohtauksen. Kuljettaja kuulutti pian, että kiskobussi oli törmännyt armeijan ajoneuvoon.

– Hyppäsin junasta, kun arvelin, että ambulanssin tulossa kestää tovi. Noin 100 metrin päässä keskellä raidetta oli vaatemytty, luultavasti ensimmäinen kuollut. Vieressä oli rengas ja aseita ja muuta rekvisiittaa oli lentänyt maahan. Huusin armeijan porukkaa apuun. He olivat noin sadan metrin päässä, hän kertoo.

– Näytti pahalta. En tiedä, oliko hän jäänyt yliajetuksi. Edempänä, noin sadan metrin päässä näkyi maassa ainakin kolme, neljä henkilöä sekä paljon armeijan väkeä.

”Jokaista tummaa kohtaa kävin katsomassa”
Aamu oli hämärä ja räntää vihmoi taivaalta. Lintuluoto kertoo tutkineensa lähimaastoa, mutta ei löytänyt lisää uhreja.

Hän kertoo, että kiskobussin matkustajat pääsivät jatkamaan matkaansa noin tunnin kuluttua taksikyydillä. Hän kertoo saaneensa torstain aikana kriisiapua useammalta taholta.

– Se oli järkyttävä kokemus. Jokaista tummaa kohtaa kävin katsomassa, oliko siinä ihminen vai puupala. Porukka on pitänyt hienosti huolta, hän kiitteli.

Turmassa kuoli neljä ihmistä, joista kolme oli varusmiehiä ja yksi kiskobussissa sairauskohtauksen saanut henkilö. 11 loukkaantuneesta neljä loukkaantui vakavasti. Yksi vakavasti loukkaantuneista on onnettomuudessa olleen maastokuorma-auton kuljettaja.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005424936.html?ref=rss
 
Kuva tasoristeyksestä:
200300078.jpg


Luin toisesta keskustelusta kommentin, jossa pohdittiin, voisiko noita keltapunaisia tolppia luulla puomeiksi. Voin helposti kuvitella, miten huonossa säässä kuljettaja vaistomaisesti noteeraa "nostetut puomit" ja jatkaa ylitse sen enempää ajattelematta. Noh, tämäkin selviää aikanaan. Todella surullinen tapaus :(
 
Kuva tasoristeyksestä:
200300078.jpg


Luin toisesta keskustelusta kommentin, jossa pohdittiin, voisiko noita keltapunaisia tolppia luulla puomeiksi. Voin helposti kuvitella, miten huonossa säässä kuljettaja vaistomaisesti noteeraa "nostetut puomit" ja jatkaa ylitse sen enempää ajattelematta. Noh, tämäkin selviää aikanaan. Todella surullinen tapaus :(

Yhdessä ohjelmassa myös pohdittiin, että takaoikealle junan tulosuuntaan katsoessa siellä näkyisi läheisen maantieliikenteen valoja. Junan valot saattoivat sekaantua näihin.

Yksi ajatus noihin junan valohin olisi veturin nokalle suoraan eteen suunnatut siniset hälytysvalot. Kyllähän se jonkilaisen hälytysvalon paikka on jos olet junan kulkureitillä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tämä on hieman off topic:

Minusta on hienoa, että erivärisetkin suomalaiset suorittavat varusmiespalveluksen. Oikeasti.

Silti pitää ihmetellä taas näitä kuvavalintoja. Komppania ottamassa onnettomuuspaikka haltuun ja kuin sattumalta kameran eteen on osunut se porukan ihan todennäköisyyslaskennan perusteella oletettavasti päivettyneimmästä päästä oleva varusmies.

a90c7150565441ccb8949d26dc932d3c.jpg.webp
 
Puolustusvoimien maastoajoneuvo jälleen kolarissa Raaseporissa

KOTIMAA 27.10.2017 11:33 http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...oneuvo-jalleen-kolarissa-raaseporissa/774393/
STT

Puolustusvoimien maastoajoneuvo ja henkilöauto ovat kolaroineet Raaseporissa aamupäivällä. Ajokit törmäsivät Dragsvikintien ja Raaseporintien risteyksessä ennen kello 11:tä.

Henkilöauton kuljettaja loukkaantui lievästi, kertoi päivystävä palomestari STT:lle. Maastoajoneuvossa ei syntynyt henkilövahinkoja.

Poliisi tutkii kolarin syytä.

Eilen Raaseporissa kuoli neljä ihmistä ja loukkaantui useita Puolustusvoimien ajoneuvon ja junan törmättyä tasoristeyksessä.
 
Ans kattoo milloin joku keksii vaatia koko Dragsvikin varuskunnan pikaista sulkemista ala-arvoisen turvallisuuskulttuurin takia. Odotan persujen ottavan asian framille jo lähipäivinä. On suoranainen ihme jos ei eilisellä vahingolla vielä ratsasteta kohti auringonlaskua.
 
"Sotilas" on ehkä hieman rajun kuuloinen sana tässä maassa, kun ajatus sodasta on kuitenkin useimmille kaukainen ja ymmärrys PV:sta parhaimmillaankin pintapuolinen. "Sotilas" tuo ainakin itselleni mieleen PV:n palkollisen väen tai vaihtoehtoisesti rauhanturvaajan. "Suomalaissotilas kuoli Afganistanissa" on tyypillinen otsikko. Sen sijaan uutisoitaessa esimerkiksi asepalveluksen suorittavien määrästä kirjoitetaan aina "varusmiehistä", "varusmiehet homeisessa kasarmissa" ja "kolme varusmiestä loukkaantui". Kenties asia liittyy kansalliseen alemmuuskompleksiin: "Me nyt vaan ollaan varusmiehiä ja ressuja." Suomessa ainoastaan valtion palkkaa nauttiva voi olla sotilas.

On kuitenkin pakko kysyä, haluavatko kaikki edes tulla kutsutuiksi "sotilaiksi"? Yhdysvalloissa saattaisi monella USMC:n miehellä mennä palkokasvi sieraimeen termistä "soldier". Ilmavoimien henkilöstöstäkin puhuttaessa käytössä on yleensä "airman". Laivastolla taas on "sailor". Miksi Suomessakaan pitäisi olla käytössä vain yksi termi, "sotilas"? Hieman puolustushaarakunniaa! :cool:

"Varusmies" ei kyllä ole edes ainoa ongelmallinen ilmaus sukupuuttoon kuolevien listalla. Pursimies, lentosotamies, tykkimies, sotamies - miten näistä päästään eroon? Pursihenkilö, lentosotahenkilö, tykkihenkilö ja sotahenkilö? :D

Jos olisi uutisoitu että autonkuljettaja ja kokki sekä pioneeri loukkaantuivat tasoristeysturmassa niin eihän tuosta tiedä oliko kyseessä Pv vaim muuan poliittinen nuorisojärjestö? Jenkeissä on helpompaa koska eri puolustushaarat eivät seurustele keskenään :)
 
Luultavasti tämän jälkeen lavoille asennetaan vähän järeämmät palkit ulkoreunoillekin, ei pelkästään pressun kannattamia. Eipä ne silti junalta suojaa mutta voidaan sanoa jotain tehdyksi.
 
Luultavasti tämän jälkeen lavoille asennetaan vähän järeämmät palkit ulkoreunoillekin, ei pelkästään pressun kannattamia. Eipä ne silti junalta suojaa mutta voidaan sanoa jotain tehdyksi.

En usko, että tuollaiseen lumeturvallisuustoimenpiteeseen ryhdytään. J.Niinistö sanoi eilen klo 20:30 tv-uutisissa, että vaikka olisi ollut panssarivaunu, niin huonosti olisi käynyt.
 
En usko, että tuollaiseen lumeturvallisuustoimenpiteeseen ryhdytään. J.Niinistö sanoi eilen klo 20:30 tv-uutisissa, että vaikka olisi ollut panssarivaunu, niin huonosti olisi käynyt.
No semmoinen 50 tonnia olisi tuntunut jo junassakin.
 
Parempi ratkaisu olisi että yksi mies jalkautuu ja ohjaa liikennettä rautatieristeyksissä. Eli tähystää ja antaa lupaa ajoneuvoille ylittää (yksi kerrallaan) rata jos junaa ei näy.

tyypillinen menettely missä tahansa siviilitapahtumassa jo ainakin vuodesta -91. Mutta älä vaan mene neuvomaan näitä....nousevat nenäkarvat ojossa seinille, kun vähän joku narahtaa.
 
On muuten hyvin,hyvin vittumainen tollanen ylityspaikka. Viimeksi maanantaina ajoin erään rataosuuden yli samantyylisestä paikasta, jossa toisen suunnan näkyvyyden peittää kokonaan ka:n ohjaamon seinä. Koittaa siinä kiemurtaa mahollisimman paljon, jotta näkis tuleeko mitään vaiko ei, mutta silti jää sokea kulma. En ihmettele yhtään miten tämmönen on voinu sattua.
 
Juniin ei ihan normi Helloja ruuvata. Kannattaa googlata ekaks IRIS-sertifikaatti ja sisäistää sen vaatimukset toimittajille. Ne junan sivunäytöt esim on rosteria jotka on maalattu 5:llä eri kerroksella maalia/lakkaa.

Ei mutta Cipie halogeeni valoja on kyllä ruuvattu.

Kannattaa huomioida että kalusto on 6o-, 70-, 80-, 90-, 2010-luvun tuotteita ja valot sen mukaiset (DV12,SR1,DR16,SR2,SR3).
Valot täyttävät sen aikaiset vaatimukset.
Mutta se ei auta yhtään näkyvyyteen/näkemiseen.
 
Back
Top