Puolustusvoimien hankinnat: huhut, ilmoitukset, kilpailutukset, tilaukset, toimitukset

Minulla on paha mieli näistä valtion hankinnoista. Ajoitus on mielestäni väärä. Jos katsotaan 10 tai 30 vuoden päästä tarvetta esim. ilmatorjunta- ja panssarintorjuntaohjusten, niin hankinta-aika taitaa olla huono. Eli kaaviossa vaaka-akselilla aika ja pystyakselilla kalustovaje (tarve miinus olemassa oleva). Ja tarve nimenomaan siltä kantilta, että mikä on ryssän tahtotila hyökätä suomeen ja mikä sen kyky hyökätä suomeen. Eli tahtotilan ja kyvyn summa määrittää tarpeen. Ja tarvetta verrataan siihen mitä meillä jo on ja minkäläinen ero tarpeella ja olemassa olevalla tavaralla on.

Tällaisella kaaviolla tarkasteltuna kalustovaje on mielestäni ollut vuosien 2008 ja kesäkuun 2022 välillä koko tarkasteluajan suurempi, kuin nyt joulukuussa 2022. Ryssä ottaa kalustollisesti, miehistöllisesti ja poliittisesti nyt Ukrainassa niin pahasti turpaan, että niiden tahtotila ja kyky hyökätä suomeen ovat nyt romahtaneet. Uskon, että vielä vuosi sitten ryssien johdossa ajateltiin, valloitettavien maiden jonossa on myös suomi jossain sijoilla 3-5.

Suomen asetäydennykset olisi pitänyt tehdä jo monta vuotta sitten. Nyt kun niitä ei täysimääräisenä tehty tarvetta paremmin vastaavaksi, niin niitä ei mielestäni kannattaisi nyt edes tehdä. Niille ei ole nyt tarvetta ja hinnat ovat suuren kysynnän vuoksi tapissa. Ja toisaalta nyt kun kaksi suurta armeijaa taistelee keskenään laajamittaisessa sodassa, niin aseiden ja niiden käyttö kehittyy valtavasti. Voi olla, että viiden vuoden päästä nyt suomeen hankitut täydennykset ovat taktisesti osin huti.

En osaa itse laskea eri aseiden tarvetta ja kun en tiedä olemassa olevia määriäkään ja niiden vanhenemista, niin en pysty määrittämään kalustovajettakaan. Siksi nuo edelliset ovat aika pitkälle arvausta ja mutua. Silti tai ehkä juuri siksi kun en tiedä, niin pidän virheenä hankkia nyt sellaisia kallistuneita aseita jotka vanhenevat nopeasti varastoissa. Järkevämpää saattaisi olla ostaa osa tavarasta vasta 5 vuoden päästä.

Tiedän, että puolustusvoimilla on ammattilaisia miettimässä näitä hankintoja. Silti pelkkä ammattitaito ei riitä, koska rahoitus tulee poliitikoilta, jotka eivät ole ammattitaitoisia. Jos olisivat, niin näihin nyt hätäpäissään tehtyihin varastotäydennyksiin olisi ryhdytty jo esim. 2019. Minä ja me (aktiivireserviläiset ja kantahenkilöt) tiesimme kyllä jo silloin, että ryssä on uhka. Nyt kun poliitikoilta on tullut rahoituspäätöksiä ja painetta täydentää varastoja, niin ammattilaisten on vaikea ehdottaa hankintojen lykkäystä, koska siinä kuitenkin kävisi niin, että viiden vuoden päästä ei tällaisia määrärahoja hankintoihin myönnetä, kun sota ei käy euroopassa kuumana.

Yllä oleva kritiikkini ei koske isoja ilmavoimien lentokone hankintoja eikä isoja merivoimien alushankintoja niiltä osin, kun niillä hankitaan vanhentuvan tai loppuun käytetyn tilalle uutta.
 
Minulla on paha mieli näistä valtion hankinnoista. Ajoitus on mielestäni väärä. Jos katsotaan 10 tai 30 vuoden päästä tarvetta esim. ilmatorjunta- ja panssarintorjuntaohjusten, niin hankinta-aika taitaa olla huono. Eli kaaviossa vaaka-akselilla aika ja pystyakselilla kalustovaje (tarve miinus olemassa oleva). Ja tarve nimenomaan siltä kantilta, että mikä on ryssän tahtotila hyökätä suomeen ja mikä sen kyky hyökätä suomeen. Eli tahtotilan ja kyvyn summa määrittää tarpeen. Ja tarvetta verrataan siihen mitä meillä jo on ja minkäläinen ero tarpeella ja olemassa olevalla tavaralla on.

Tällaisella kaaviolla tarkasteltuna kalustovaje on mielestäni ollut vuosien 2008 ja kesäkuun 2022 välillä koko tarkasteluajan suurempi, kuin nyt joulukuussa 2022. Ryssä ottaa kalustollisesti, miehistöllisesti ja poliittisesti nyt Ukrainassa niin pahasti turpaan, että niiden tahtotila ja kyky hyökätä suomeen ovat nyt romahtaneet. Uskon, että vielä vuosi sitten ryssien johdossa ajateltiin, valloitettavien maiden jonossa on myös suomi jossain sijoilla 3-5.

Suomen asetäydennykset olisi pitänyt tehdä jo monta vuotta sitten. Nyt kun niitä ei täysimääräisenä tehty tarvetta paremmin vastaavaksi, niin niitä ei mielestäni kannattaisi nyt edes tehdä. Niille ei ole nyt tarvetta ja hinnat ovat suuren kysynnän vuoksi tapissa. Ja toisaalta nyt kun kaksi suurta armeijaa taistelee keskenään laajamittaisessa sodassa, niin aseiden ja niiden käyttö kehittyy valtavasti. Voi olla, että viiden vuoden päästä nyt suomeen hankitut täydennykset ovat taktisesti osin huti.

En osaa itse laskea eri aseiden tarvetta ja kun en tiedä olemassa olevia määriäkään ja niiden vanhenemista, niin en pysty määrittämään kalustovajettakaan. Siksi nuo edelliset ovat aika pitkälle arvausta ja mutua. Silti tai ehkä juuri siksi kun en tiedä, niin pidän virheenä hankkia nyt sellaisia kallistuneita aseita jotka vanhenevat nopeasti varastoissa. Järkevämpää saattaisi olla ostaa osa tavarasta vasta 5 vuoden päästä.

Tiedän, että puolustusvoimilla on ammattilaisia miettimässä näitä hankintoja. Silti pelkkä ammattitaito ei riitä, koska rahoitus tulee poliitikoilta, jotka eivät ole ammattitaitoisia. Jos olisivat, niin näihin nyt hätäpäissään tehtyihin varastotäydennyksiin olisi ryhdytty jo esim. 2019. Minä ja me (aktiivireserviläiset ja kantahenkilöt) tiesimme kyllä jo silloin, että ryssä on uhka. Nyt kun poliitikoilta on tullut rahoituspäätöksiä ja painetta täydentää varastoja, niin ammattilaisten on vaikea ehdottaa hankintojen lykkäystä, koska siinä kuitenkin kävisi niin, että viiden vuoden päästä ei tällaisia määrärahoja hankintoihin myönnetä, kun sota ei käy euroopassa kuumana.

Yllä oleva kritiikkini ei koske isoja ilmavoimien lentokone hankintoja eikä isoja merivoimien alushankintoja niiltä osin, kun niillä hankitaan vanhentuvan tai loppuun käytetyn tilalle uutta.

Voisiko olla niin että nyt sekä korvataan poistuvaa kalustoa uudella että täydennetään varannot vastaavaan sitä tarvetta jonka PV on heti alkuun määritellyt mutta jonka hankkimiseen ei aikanaan ollut määrärahoja.

Ukrainan havainnot tukevat sitten vielä prosessissa olevia tulevia toimintamalleja ja hankintoja. Tyyppiesimerkkinä dronet.

Eikä hankinnan perusteluna voi olla todennäköisyyslaskenta vaan pahimpaan mahdolliseen skenaarioon varautuminen. Jos sota on mahdollinen on ylläpidettävä tietty perustaso. Tässä meillä on osin epäonnistuttu mutta tilanne on paranemassa.
 
USA lupaa Suomelle lisää rautaa, ai että.....tähän voi todeta vain että "iloa ja valoa", punikit kihisee raivosta.

Yhdysvaltain ulkoministeriö on hyväksynyt Stinger-ohjusten ja niihin liittyvien laitteiden mahdollisen myynnin Suomeen.

Kaupan arvo on arviolta 380 miljoonaa dollaria (noin 361 miljoonaa euroa), kertoi Pentagon torstaina uutistoimisto Reutersin mukaan.
Stinger-ohjusten päätoimittajat ovat Pentagonin mukaan Raytheon Missiles and Defense sekä Lockheed Martin.
Hyvä juttu, tuota onko tää vaan ohjuksia tai ohjuslaukauksia?
 
Mitäs kaikkea on osteltu viime aikoina? Ainakin

- K9 optio 135M€
- GMRLS ampumatarvikkeet 535M$
- Sidewinder + JSOW 323M$
- Stingerit 380M$
- Kranaatteja, radioita yms. pientä mukavaa, ehkä 100M€
- Muuta?

Eli, jos dollari ja euro ovat nykyään suunnilleen samanarvoisia, niin rahaa palanut suunnilleen 1,5 mrd. Mitä me vielä tarvitaan/halutaan, jos lisävaltuudet ovat yhteensä 2,2 mrd?
Todella hyvä että saadan lisää K9 Moukareitä
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko olla niin että nyt sekä korvataan poistuvaa kalustoa uudella että täydennetään varannot vastaavaan sitä tarvetta jonka PV on heti alkuun määritellyt mutta jonka hankkimiseen ei aikanaan ollut määrärahoja.

Ukrainan havainnot tukevat sitten vielä prosessissa olevia tulevia toimintamalleja ja hankintoja. Tyyppiesimerkkinä dronet.

Eikä hankinnan perusteluna voi olla todennäköisyyslaskenta vaan pahimpaan mahdolliseen skenaarioon varautuminen. Jos sota on mahdollinen on ylläpidettävä tietty perustaso. Tässä meillä on osin epäonnistuttu mutta tilanne on paranemassa.
Me ei voida koskaan varustautua kunnolla kaikkein pahimpaan mahdolliseen uhkaan. Jos todennäköisyyttä ei huomioida hankinnoissa, niin miksi venäjän naapurimaat ja muutkin ovat nyt ostamassa materiaalia? (tosin tyhmyyttään myöhässä)
 
Me ei voida koskaan varustautua kunnolla kaikkein pahimpaan mahdolliseen uhkaan. Jos todennäköisyyttä ei huomioida hankinnoissa, niin miksi venäjän naapurimaat ja muutkin ovat nyt ostamassa materiaalia? (tosin tyhmyyttään myöhässä)

Aika moni on sittenkin pitänyt sotaa mahdottomana. Lisäksi jäsenyys Natossa on pitänyt Baltian ja pääosan entisistä VL:n maista hyvässä uskossa siitä ettei panoksia tarvitsekaan laittaa. 2014 muutti tilannetta hiukan mutta tämä vuosi avasi silmät kunnolla. Ihmiselle on ominaista usko parempaan huomiseen. Se vie meitä eteenpäin mutta lyö aina välillä kynsille.

Suomessa panoksia pitää tietysti suhteuttaa tavoitetilaan joka on asetettu resurssit huomioiden. Meillähän on todistusaineiston valossa uskottu ulkomaiseen apuun ja siihen että jonkinlaisella aloituspakkauksella pärjätään X päivää. Mihinkään hienovaraiseen läpsyttelyyn meillä ei kuitenkaan ole valmistauduttu vaan ihan täyteen rähinään.

Nyt tehdyt lisähankinnathan eivät ole tuoneet kokonaisuuteen juuri mitään uutta vaan on uusittu poistuvia kaluja ja jatkettu vanhoja hankkeita. Monesti olemassa olleiden optioiden kautta. Pst-aseistuksen uusiminen kokonaisuutena on ollut ainakin neljänä hankkeena jo jonkin aikaa käynnissä ja nyt uutena hommattava Spike SR on todennäköisesti meillä jo testattu osana em. hankkeita. On myös selvä asia ettei esimerkiksi MLRS-hanke ollut vajaan kahden täytön jälkeen vielä tavoitetilassa joten nyt ollaan paikkaamassa lovea.

Totta kai Ukrainassa on nähty miten kriittinen lovi varantoihin oli jäänyt ja se on ollut osatekijänä vaikuttamassa ryhdistäytymisreen niin kuin pitääkin. Samoin on nähty se miten tärkeässä asemassa vaikkapa pst-aseistus kevyillä joukoilla on mikä on voinut aiheuttaa ohjelmoitujen hankintojen aikaistamisen ja laajentamisen.

Kokonaisuudessa on sekin tärkeä näkökohta että Venäjän hyökkäys ei ole rationaalisesti ajatellen järkevä. Siellä on kuitenkin kahvoissa sekopäinen ja täysin arvaamaton diktaattori joka voisi jossain vaiheessa 20-lukua saada raavittua kasaan voimat jolla lähteä yrittämään jotakin myös Suomen suunnalla. Siksikin juuri nyt on varauduttava ottelemaan Venäjän nykyisen armeijan kanssa.
 
Nyt kun poliitikoilta on tullut rahoituspäätöksiä ja painetta täydentää varastoja, niin ammattilaisten on vaikea ehdottaa hankintojen lykkäystä, koska siinä kuitenkin kävisi niin, että viiden vuoden päästä ei tällaisia määrärahoja hankintoihin myönnetä, kun sota ei käy euroopassa kuumana.
Tämä on mielenkiintoinen kommentti. Minä kyllä oletan, että PV:n hankintaosastolla on puutelista (pitkä kuin nälkävuosi) valmiina ja siellä on tarkkaan laskettu, mihin rahat käytettäisiin, jos niitä saataisiin - ei noita hankintoja kuitenkaan päivien harkinta-ajoilla tehdä. Ja nyt kun rahahanat aukesivat, on ollut helppo laittaa tilauksia vetämään.

Samaa mieltä, että tällä hetkellä hinnat eivät varmastikaan ole halvat (ja aiemmin olisi ollut vielä parempi), mutta luotan kuitenkin PV:n hankintaosastoon - tuskin siellä "pakon edessä" ja poliitikkojen painostamana budjettia nyt tuhlataan järjettömyyksiin.

Jälkikäteen katsottunahan moni suomen tekemä hankinta on ollut "vastavirtaan" globaalissa ajattelussa - esimerkkejä löytyy eritoten käytetyn kaluston hankinnoista, missä on tehty edullisia kauppoja, kun muut ovat luopuneet kalustosta (esim. Leopardit, Moukarit, MLRSt). Etenkin raketinheittimien osalta ollaan nyt Ukrainen HIMARS-kokemusten perusteella oltu suorastaan visionäärejä - 2006 hankittiin kalustoa, 2011 modernisointiin ammunnanhallintajärjestelmä (GMLRS-raketit mahdollistuivat), 2016 hankittiin GMLRS-raketteja ja 2021 niiden Extended Range -versioita. Ja varmasti tyytyväisenä seurataan Ukrainan kokemuksia ja "HIMARS-time"-videoita :)
 
Tämä on mielenkiintoinen kommentti. Minä kyllä oletan, että PV:n hankintaosastolla on puutelista (pitkä kuin nälkävuosi) valmiina ja siellä on tarkkaan laskettu, mihin rahat käytettäisiin, jos niitä saataisiin - ei noita hankintoja kuitenkaan päivien harkinta-ajoilla tehdä. Ja nyt kun rahahanat aukesivat, on ollut helppo laittaa tilauksia vetämään.

Samaa mieltä, että tällä hetkellä hinnat eivät varmastikaan ole halvat (ja aiemmin olisi ollut vielä parempi), mutta luotan kuitenkin PV:n hankintaosastoon - tuskin siellä "pakon edessä" ja poliitikkojen painostamana budjettia nyt tuhlataan järjettömyyksiin.

Jälkikäteen katsottunahan moni suomen tekemä hankinta on ollut "vastavirtaan" globaalissa ajattelussa - esimerkkejä löytyy eritoten käytetyn kaluston hankinnoista, missä on tehty edullisia kauppoja, kun muut ovat luopuneet kalustosta (esim. Leopardit, Moukarit, MLRSt). Etenkin raketinheittimien osalta ollaan nyt Ukrainen HIMARS-kokemusten perusteella oltu suorastaan visionäärejä - 2006 hankittiin kalustoa, 2011 modernisointiin ammunnanhallintajärjestelmä (GMLRS-raketit mahdollistuivat), 2016 hankittiin GMLRS-raketteja ja 2021 niiden Extended Range -versioita. Ja varmasti tyytyväisenä seurataan Ukrainan kokemuksia ja "HIMARS-time"-videoita :)

Kaukovaikutuskyvyn osalta oltiin todellakin hereillä vaikka määrät taas kerran jäivätkin vaatimattomiksi. Vielä tarvitaan MLRS-tykistöohjukset ja Ilmavoimille JASSM-ER:t
 
Minulla on paha mieli näistä valtion hankinnoista. Ajoitus on mielestäni väärä. Jos katsotaan 10 tai 30 vuoden päästä tarvetta esim. ilmatorjunta- ja panssarintorjuntaohjusten, niin hankinta-aika taitaa olla huono. Eli kaaviossa vaaka-akselilla aika ja pystyakselilla kalustovaje (tarve miinus olemassa oleva). Ja tarve nimenomaan siltä kantilta, että mikä on ryssän tahtotila hyökätä suomeen ja mikä sen kyky hyökätä suomeen. Eli tahtotilan ja kyvyn summa määrittää tarpeen. Ja tarvetta verrataan siihen mitä meillä jo on ja minkäläinen ero tarpeella ja olemassa olevalla tavaralla on.

Tällaisella kaaviolla tarkasteltuna kalustovaje on mielestäni ollut vuosien 2008 ja kesäkuun 2022 välillä koko tarkasteluajan suurempi, kuin nyt joulukuussa 2022. Ryssä ottaa kalustollisesti, miehistöllisesti ja poliittisesti nyt Ukrainassa niin pahasti turpaan, että niiden tahtotila ja kyky hyökätä suomeen ovat nyt romahtaneet. Uskon, että vielä vuosi sitten ryssien johdossa ajateltiin, valloitettavien maiden jonossa on myös suomi jossain sijoilla 3-5.

Suomen asetäydennykset olisi pitänyt tehdä jo monta vuotta sitten. Nyt kun niitä ei täysimääräisenä tehty tarvetta paremmin vastaavaksi, niin niitä ei mielestäni kannattaisi nyt edes tehdä. Niille ei ole nyt tarvetta ja hinnat ovat suuren kysynnän vuoksi tapissa. Ja toisaalta nyt kun kaksi suurta armeijaa taistelee keskenään laajamittaisessa sodassa, niin aseiden ja niiden käyttö kehittyy valtavasti. Voi olla, että viiden vuoden päästä nyt suomeen hankitut täydennykset ovat taktisesti osin huti.

En osaa itse laskea eri aseiden tarvetta ja kun en tiedä olemassa olevia määriäkään ja niiden vanhenemista, niin en pysty määrittämään kalustovajettakaan. Siksi nuo edelliset ovat aika pitkälle arvausta ja mutua. Silti tai ehkä juuri siksi kun en tiedä, niin pidän virheenä hankkia nyt sellaisia kallistuneita aseita jotka vanhenevat nopeasti varastoissa. Järkevämpää saattaisi olla ostaa osa tavarasta vasta 5 vuoden päästä.

Tiedän, että puolustusvoimilla on ammattilaisia miettimässä näitä hankintoja. Silti pelkkä ammattitaito ei riitä, koska rahoitus tulee poliitikoilta, jotka eivät ole ammattitaitoisia. Jos olisivat, niin näihin nyt hätäpäissään tehtyihin varastotäydennyksiin olisi ryhdytty jo esim. 2019. Minä ja me (aktiivireserviläiset ja kantahenkilöt) tiesimme kyllä jo silloin, että ryssä on uhka. Nyt kun poliitikoilta on tullut rahoituspäätöksiä ja painetta täydentää varastoja, niin ammattilaisten on vaikea ehdottaa hankintojen lykkäystä, koska siinä kuitenkin kävisi niin, että viiden vuoden päästä ei tällaisia määrärahoja hankintoihin myönnetä, kun sota ei käy euroopassa kuumana.

Yllä oleva kritiikkini ei koske isoja ilmavoimien lentokone hankintoja eikä isoja merivoimien alushankintoja niiltä osin, kun niillä hankitaan vanhentuvan tai loppuun käytetyn tilalle uutta.
On olemassa mahdollisuus, että Venäjä siirtyy totaalisen sodan konseptiin ja mobilisoi koko yhteiskjntansa ja taloutensa sodankäynnin tarpeisiin. On myös olemassa mahdollisuus, että emme pääse NATO:n täysjäseniksi vuosiin. On myös mahdollista, että Yhdysvallat sotkeentuvat sotaan Lähi-Idässä tai Aasiassa, tai valitsevat isolationistipresidentin. Kun ottaa huomioon nämä mahdollisuudet, ei ole täysin poissuljettu mahdollisuus, että Venäjällä olisi omasta mielestään kyky ja halu käyttää sotilaallista voimaa Suomea vastaan lähivuosina.

Toisaalta saatamme olla NATO:n jäseniä parin kuukauden sisällä. Ukrainan sota voi eskaloitua NATO:n ja Venäjän väliseksi sodaksi, jossa me olisimme mukana. Meidän on varustauduttava myös tämän varalta. Enkä mielelläni lähtisi ryssää vastaan höökimään ilman suojaliiviä teräskypärässä, Venttiseiska radiona ja Musti panssarintorjuntana. Tulitukena vain iskusytytteistä tyhmää kranaattia, kun kaikkea muuta on niin vähän. Ilmatorjuntaa aivan riittämättömästi lennokkiuhkaan nähden. Suomen varustelussa on massiivisia puutteita, jotka on pakko täyttää, sillä sodan uhka ei ole kadonnut mihinkään.
 
On olemassa mahdollisuus, että Venäjä siirtyy totaalisen sodan konseptiin ja mobilisoi koko yhteiskjntansa ja taloutensa sodankäynnin tarpeisiin. On myös olemassa mahdollisuus, että emme pääse NATO:n täysjäseniksi vuosiin. On myös mahdollista, että Yhdysvallat sotkeentuvat sotaan Lähi-Idässä tai Aasiassa, tai valitsevat isolationistipresidentin. Kun ottaa huomioon nämä mahdollisuudet, ei ole täysin poissuljettu mahdollisuus, että Venäjällä olisi omasta mielestään kyky ja halu käyttää sotilaallista voimaa Suomea vastaan lähivuosina.

Toisaalta saatamme olla NATO:n jäseniä parin kuukauden sisällä. Ukrainan sota voi eskaloitua NATO:n ja Venäjän väliseksi sodaksi, jossa me olisimme mukana. Meidän on varustauduttava myös tämän varalta. Enkä mielelläni lähtisi ryssää vastaan höökimään ilman suojaliiviä teräskypärässä, Venttiseiska radiona ja Musti panssarintorjuntana. Tulitukena vain iskusytytteistä tyhmää kranaattia, kun kaikkea muuta on niin vähän. Ilmatorjuntaa aivan riittämättömästi lennokkiuhkaan nähden. Suomen varustelussa on massiivisia puutteita, jotka on pakko täyttää, sillä sodan uhka ei ole kadonnut mihinkään.
No eipä tuohon nyt varsinaisesti ole vastaväitteitä. Mutta olisi ollut silti järkevämpää paikata ne puutteet välillä 2014-2021. Toivotaan, että PV on hereillä ja ei osta pakolla ylihintaista huonon hyötysuhteen kamaa.

Suomen vastavirtaan oleva sodan uhkaan varautuminen on ollut muuten varmaan paljon keskimääräistä eurooppalaista älykkäämpää, paitsi Natoon liittymisen lykkääminen. Se taas on ollut kiinni poliitikoista, ei sotilaista.
 
No eipä tuohon nyt varsinaisesti ole vastaväitteitä. Mutta olisi ollut silti järkevämpää paikata ne puutteet välillä 2014-2021. Toivotaan, että PV on hereillä ja ei osta pakolla ylihintaista huonon hyötysuhteen kamaa.

Suomen vastavirtaan oleva sodan uhkaan varautuminen on ollut muuten varmaan paljon keskimääräistä eurooppalaista älykkäämpää, paitsi Natoon liittymisen lykkääminen. Se taas on ollut kiinni poliitikoista, ei sotilaista.
Osittainhan puutteitten paikkaus osui tuolle ajalle, jolloin monia tarpeita täytettiinkin. Muistaakseni Leopard 2A6, NASAMS, Stinger, suuri osa NLAW kalustosta, vastatykistötutkat, raskaan raketinheittimen ammusten ensimmäiset hankinnat ja enemmistö panssarihaupitseista hankittiin tuona aikana. Ilman noita hankintoja oltaisiin huomattavasti huonommassa asemassa. Heikko talous ja poliittisen tahdon puute vaan rajoittivat rahoitusta pahasti.

Toiveesi ylihintaisen kaman välttelystä ei näytä toteutuneen. Ainakin liitopommit, Sidewinderit ja Stingerit ovat jenkkien myyntivaltuutusten perusteella hyvin ylihintaisia. Toivottavasti niieen hinnat saadaan tingittyä alas, sillä kyseessähän on vain suurin mahdollinen hinta, mikä vielä allekirjoittamattomille kaupoille voi tulla.
 
Minulla on paha mieli näistä valtion hankinnoista. Ajoitus on mielestäni väärä. Jos katsotaan 10 tai 30 vuoden päästä tarvetta esim. ilmatorjunta- ja panssarintorjuntaohjusten, niin hankinta-aika taitaa olla huono. Eli kaaviossa vaaka-akselilla aika ja pystyakselilla kalustovaje (tarve miinus olemassa oleva). Ja tarve nimenomaan siltä kantilta, että mikä on ryssän tahtotila hyökätä suomeen ja mikä sen kyky hyökätä suomeen. Eli tahtotilan ja kyvyn summa määrittää tarpeen. Ja tarvetta verrataan siihen mitä meillä jo on ja minkäläinen ero tarpeella ja olemassa olevalla tavaralla on.

Tällaisella kaaviolla tarkasteltuna kalustovaje on mielestäni ollut vuosien 2008 ja kesäkuun 2022 välillä koko tarkasteluajan suurempi, kuin nyt joulukuussa 2022. Ryssä ottaa kalustollisesti, miehistöllisesti ja poliittisesti nyt Ukrainassa niin pahasti turpaan, että niiden tahtotila ja kyky hyökätä suomeen ovat nyt romahtaneet. Uskon, että vielä vuosi sitten ryssien johdossa ajateltiin, valloitettavien maiden jonossa on myös suomi jossain sijoilla 3-5.

Suomen asetäydennykset olisi pitänyt tehdä jo monta vuotta sitten. Nyt kun niitä ei täysimääräisenä tehty tarvetta paremmin vastaavaksi, niin niitä ei mielestäni kannattaisi nyt edes tehdä. Niille ei ole nyt tarvetta ja hinnat ovat suuren kysynnän vuoksi tapissa. Ja toisaalta nyt kun kaksi suurta armeijaa taistelee keskenään laajamittaisessa sodassa, niin aseiden ja niiden käyttö kehittyy valtavasti. Voi olla, että viiden vuoden päästä nyt suomeen hankitut täydennykset ovat taktisesti osin huti.

En osaa itse laskea eri aseiden tarvetta ja kun en tiedä olemassa olevia määriäkään ja niiden vanhenemista, niin en pysty määrittämään kalustovajettakaan. Siksi nuo edelliset ovat aika pitkälle arvausta ja mutua. Silti tai ehkä juuri siksi kun en tiedä, niin pidän virheenä hankkia nyt sellaisia kallistuneita aseita jotka vanhenevat nopeasti varastoissa. Järkevämpää saattaisi olla ostaa osa tavarasta vasta 5 vuoden päästä.

Tiedän, että puolustusvoimilla on ammattilaisia miettimässä näitä hankintoja. Silti pelkkä ammattitaito ei riitä, koska rahoitus tulee poliitikoilta, jotka eivät ole ammattitaitoisia. Jos olisivat, niin näihin nyt hätäpäissään tehtyihin varastotäydennyksiin olisi ryhdytty jo esim. 2019. Minä ja me (aktiivireserviläiset ja kantahenkilöt) tiesimme kyllä jo silloin, että ryssä on uhka. Nyt kun poliitikoilta on tullut rahoituspäätöksiä ja painetta täydentää varastoja, niin ammattilaisten on vaikea ehdottaa hankintojen lykkäystä, koska siinä kuitenkin kävisi niin, että viiden vuoden päästä ei tällaisia määrärahoja hankintoihin myönnetä, kun sota ei käy euroopassa kuumana.

Yllä oleva kritiikkini ei koske isoja ilmavoimien lentokone hankintoja eikä isoja merivoimien alushankintoja niiltä osin, kun niillä hankitaan vanhentuvan tai loppuun käytetyn tilalle uutta.
Vaikka tavoitan ajatuksen, niin silti tässä on jotain hyvin suomalaista. "Meille ostetaan liikaa PST:tä!" :LOL:

Totta on, että aiemminkin hankintamäärien olisi pitänyt olla suurempia, mutta ehkäpä se kuitenkin on parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Etenkin, kun edeltävinä vuosina noita ei ole kovassa tilanteessa tarvinnut käyttää...
 
Vaikka tavoitan ajatuksen, niin silti tässä on jotain hyvin suomalaista. "Meille ostetaan liikaa PST:tä!" :LOL:

Totta on, että aiemminkin hankintamäärien olisi pitänyt olla suurempia, mutta ehkäpä se kuitenkin on parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Etenkin, kun edeltävinä vuosina noita ei ole kovassa tilanteessa tarvinnut käyttää...

Me kaikki myös toivomme ihan kaikkien hankintojen olevan lopulta turhia. Silloinkin hankitut kalut ovat tosin voineet pelkällä olemassa olollaan jo täyttää ruutunsa.
 
Me kaikki myös toivomme ihan kaikkien hankintojen olevan lopulta turhia. Silloinkin hankitut kalut ovat tosin voineet pelkällä olemassa olollaan jo täyttää ruutunsa.
Näissä hankinnoissa pitäisi enemmän porrastaa hankintaeriä vanhenevien tuotteiden kanssa ettei tule taas massavanhenemista ja hävittämistä Pokassa...
 
Näissä hankinnoissa pitäisi enemmän porrastaa hankintaeriä vanhenevien tuotteiden kanssa ettei tule taas massavanhenemista ja hävittämistä Pokassa...
Minkä vanhenevien? GMLRS on uusi väline. Stinger tulee noin 15 vuotta sitten poistettujen Igla-ohjusten tilalle. Pst-ohjuksilla oletettavasti juurikin korvataan poistuvia välineitä. Ilmavoimien liitopommit jäivät aiemmin hankkimatta. Viesti- ja pimeätoimintavälineiden varannoissa sekä henkilökohtaisessa varustuksessa on ammottavia aukkoja jne. Ei nyt olla tekemässä mitään varastojen ylitäyttöä.
 
Minkä vanhenevien? GMLRS on uusi väline. Stinger tulee noin 15 vuotta sitten poistettujen Igla-ohjusten tilalle. Pst-ohjuksilla oletettavasti juurikin korvataan poistuvia välineitä. Ilmavoimien liitopommit jäivät aiemmin hankkimatta. Viesti- ja pimeätoimintavälineiden varannoissa sekä henkilökohtaisessa varustuksessa on ammottavia aukkoja jne. Ei nyt olla tekemässä mitään varastojen ylitäyttöä.
Kaikilla näillä on parasta ennen -päiväys, porrastus hankinnoissa siksi ettei kaikki hankinnat vanhene samaan aikaan tulevaisuudessa...
 
Kaikilla näillä on parasta ennen -päiväys, porrastus hankinnoissa siksi ettei kaikki hankinnat vanhene samaan aikaan tulevaisuudessa...
Tavaraa tulee useamman vuoden aikana ja niillä on erilaiset elinkaaret. PV:lla on paljon muutakin amitsuunia kuin nämä ja joka vuosi happanee tavaraa joka tapauksessa. Eli ei minkäänlaista kertakatastrofia tulossa tuossa suhteessa.
 
Back
Top