Puolustusvoimien ja maavoimien kehitysnäkymät

Nyt tuli lisävalaistusta asiaan: tällaisia ammattilaisia PV haluaa ikärajan nostamisella pitää riveissään yli 60-vuotiaiksi.

"Muutos koskisi ehkä joitakin kymmeniä tai joitakin satoja henkilöitä. Esimerkiksi tiedotusalan tai viestinnän ammattilaisia, psykologeja, lääkäreitä, ehkä pappeja, tiedusteluanalyytikkoja, kuten varttuneempia tällaisiin tehtäviin sijoitettuja tiedemiehiä, joilla on halua ja kykyä. Tehtävät eivät yleensä edellytä sellaista fyysistä suorituskykyä, mitä muuten edellytämme reserviltä", sanoo puolustusministeriön yksikönpäällikkö.


50v miehistön varareservi säilyy ennallaan. Eipä sitten mitään.😴
 
Eipä tartte kopitella, siviililogistiikkahan siellä sotilaiden taustalla pyörii jo nyt. Ja varautuu jatkamaan kriisiaikana.

Mutta kumpi mahtaa olla isossa kriisissä järkevämpää, maksaa siviiliyrityksille ns. markkinahintaa palveluista vai määrätä kyseiset organisaatiot lkp:ssä ruotuun pv kirjoille henkilökuntineen ja kalustoineen jolloin mennään vain päivärahoilla ja jollain korvauksella kaluston käytöstä jälkikäteen jos tarvetta.

Tässähän siis keskusteltiin PV tarpeesta kasvattaa SA-vahvuutta uutisen mukaan "vahvistuksien vastaanottamiseksi", tuota kautta sitä vahvuutta tulisi SA-vahvuuden piiriin lisää ilman että omat ns. taistelevat kokoonpanot lisääntyvät:unsure:
 
Paha mennä sanomaan miten homma menee. Itse nojaan noihin julkisiin lähteisiin ja niissä mainostetaan uusia sijoituksia jotka eivät ole ns. rintamalla.
Tietysti aina sodankäynnissä on laitettu jossain vaiheessa rintamalle kaikki sopankeittäjistä alkaen jos tekijöistä on ollut pulaa.

Mielummin näkisi harjoitusmäärien sekä nuorempien ressujen optimi hyödyntämisen.

Jo vain, määrä ei liene kuitenkaan kokonaisuuden kannalta kovin kummoinen, täällä päin kahteen paikallispataljoonaan sanotaan sijoitetun 300 ja 350 vapaaehtoista, loput reservistä. Wikipedia puhuu n.5000hlö koko valtakunnan tasolla, oleellisesti pienempi osuus noista lienee sitten esim. alle 40v:unsure: Vaikka optimointi olisi aina paikallaan, niin eihän tuolla merkitystä ole kokonaisuuden kannalta. Jos ko. pataljoonat jäävät lkp jälkeenkin ns. syvän selustan tehtäviin, niin tuskin innokkaimpia puuhun sidotaan jos polte on rintamalle:solthum:
 
Jo vain, määrä ei liene kuitenkaan kokonaisuuden kannalta kovin kummoinen, täällä päin kahteen paikallispataljoonaan sanotaan sijoitetun 300 ja 350 vapaaehtoista, loput reservistä. Wikipedia puhuu n.5000hlö koko valtakunnan tasolla, oleellisesti pienempi osuus noista lienee sitten esim. alle 40v:unsure: Vaikka optimointi olisi aina paikallaan, niin eihän tuolla merkitystä ole kokonaisuuden kannalta. Jos ko. pataljoonat jäävät lkp jälkeenkin ns. syvän selustan tehtäviin, niin tuskin innokkaimpia puuhun sidotaan jos polte on rintamalle:solthum:
Niin tarkoitatko tuolla 5000hlö määrällä maakkeja jotka ovat osa paikallispataljoonaa? Paikallispataljoonien määrä ja kokonais vahvuus on kyllä enemmän.
Siis vielä silloin kun oli alueelliset joukot.
Nykyisestä ei kyl mitään tietoa kun alueelliset ovat liittyneet paik.joukkoihin.

Artikkeli vuodelta 2016 missä mainittiin paikallisjoukkojen vahvuudeksi 20prosenttia maavoimien SA vahvuudesta. Tällöin SA vahvuus oli kylläkin suurempi maavoimien 230k.

 
Niin tarkoitatko tuolla 5000hlö määrällä maakkeja jotka ovat osa paikallispataljoonaa? Paikallispataljoonien määrä ja kokonais vahvuus on kyllä enemmän.
Siis vielä silloin kun oli alueelliset joukot.
Nykyisestä ei kyl mitään tietoa kun alueelliset ovat liittyneet paik.joukkoihin.

Artikkeli vuodelta 2016 missä mainittiin paikallisjoukkojen vahvuudeksi 20prosenttia maavoimien SA vahvuudesta. Tällöin SA vahvuus oli kylläkin suurempi maavoimien 230k.

Noin 5000hlö vapaaehtoisia, eli niitä jotka on enemmän kerranneet/harjoitelleet. Loput sijoitetaan normaaliin tapaan reservistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän siis keskusteltiin PV tarpeesta kasvattaa SA-vahvuutta uutisen mukaan "vahvistuksien vastaanottamiseksi", tuota kautta sitä vahvuutta tulisi SA-vahvuuden piiriin lisää ilman että omat ns. taistelevat kokoonpanot lisääntyvät

RSOM - valmiudet ovat juuri sitä vastaanottamista. Noihin hommiin riittää vahva logistiikan osaaminen ja kielitaito, jota on varmasti henkilöillä ihan sinne 65 ikään saakka. Taistelukunto on vähemmän tärkeää.


.
 
RSOM - valmiudet ovat juuri sitä vastaanottamista. Noihin hommiin riittää vahva logistiikan osaaminen ja kielitaito, jota on varmasti henkilöillä ihan sinne 65 ikään saakka. Taistelukunto on vähemmän tärkeää.


.

Juu, mutta taustalla on oltava jotain vielä isompaa käsiparien tarvetta koska SA-vahvuutta ei kasvateta ellei tarpeet ole tuhatluokissa, oikeastaan 5-numeroisissa määrissä.
 
Nyt tuli lisävalaistusta asiaan: tällaisia ammattilaisia PV haluaa ikärajan nostamisella pitää riveissään yli 60-vuotiaiksi.

"Muutos koskisi ehkä joitakin kymmeniä tai joitakin satoja henkilöitä. Esimerkiksi tiedotusalan tai viestinnän ammattilaisia, psykologeja, lääkäreitä, ehkä pappeja, tiedusteluanalyytikkoja, kuten varttuneempia tällaisiin tehtäviin sijoitettuja tiedemiehiä, joilla on halua ja kykyä. Tehtävät eivät yleensä edellytä sellaista fyysistä suorituskykyä, mitä muuten edellytämme reserviltä", sanoo puolustusministeriön yksikönpäällikkö.
Kysymys on kuitenkin että koskeeko lakiin tuleva ikärajan nosto kaikkia? Vois arvella että jo nyt reservissä oleva vanhempi porukka ei pääosin tule saamaan mitään sijoitusta tositilanteessa.
 
Kysymys on kuitenkin että koskeeko lakiin tuleva ikärajan nosto kaikkia? Vois arvella että jo nyt reservissä oleva vanhempi porukka ei pääosin tule saamaan mitään sijoitusta tositilanteessa.

Siis tottakai koskee kaikkia upseereita ja aliupseereita (miehistön raja jää edelleen 50v.), eihän lakia niin voi säätää että se koskeaa vain jotain valikoituja henkilöitä ko. ryhmästä :LOL:

Ja eihän se laki sitä tarkoita että kaikkia tarvisi sijoittaa, vaan kuten jutuissa mainitaan vain joitain pv kaipaamia takalinjan erikoisosaajia on sen jälkeen mahdollista sijoittaa. Ja ne sijoitetaan ihan rauhan aikana, sodan aikana voidaan kaapia väkeä kyllä nostoväestä, eli varareservistä, mutta se vaatii omat päätöksensä eduskunnassa.
 
Mutta kumpi mahtaa olla isossa kriisissä järkevämpää, maksaa siviiliyrityksille ns. markkinahintaa palveluista vai määrätä kyseiset organisaatiot lkp:ssä ruotuun pv kirjoille henkilökuntineen ja kalustoineen jolloin mennään vain päivärahoilla ja jollain korvauksella kaluston käytöstä jälkikäteen jos tarvetta.

Tässähän siis keskusteltiin PV tarpeesta kasvattaa SA-vahvuutta uutisen mukaan "vahvistuksien vastaanottamiseksi", tuota kautta sitä vahvuutta tulisi SA-vahvuuden piiriin lisää ilman että omat ns. taistelevat kokoonpanot lisääntyvät:unsure:
Järkevää on että työn tekee se jolla on siihen edellytykset. Puolustusvoimilla ei tuollaista kapasiteettia ole vaikka senkin toimijat tietysti ovat ketjussa tarvittaessa mukana. Eikä koko pumpun siirtäminen sa-vahvuuteen todellakaan olisi fiksua, koska silloin siviiliyhteiskunnan huoltaminen jäisi myös puolustusvoimien hoidettavaksi. Perusrakenne on ei-sotamateriaalin osalta kuitenkin se mikä on toiminnassa jo rauhan aikana.

Keskustelua on tosiaan availtu mahdollisesta tarpeesta kasvattaa sa-vahvuutta. Jonkinlaisen tukiorganisaation voisi kuvitella tulevan tarpeeseen.
 
Eiköhän ainakin osa siviilikentistäkin kuulu pv SA-hajautettuihin tukikohtiin.

En ole mikään ilmasodan tietäjä, mutta tehtävät joissa aika ja paikka valitaan itse(esim. pommitukset) voitaneen hoitaa ilman ongelmaa vähän kauempaakin ja nopeaa omaa toimintaa vaativat reagoinnit (esim. torjunnat) lähempää. Paluu matkallahan ei pitäisi ole mitään ongelmaa tankata Suomen tukikohtaverkossa jos menovesi ajetaan tehtävällä loppuun.

Jos ajatellaan vaikka Lappia joka otettaneen jatkosodan tyyliin enemmän liittolaisten vastuulle, ainakin etelään nähden. Niin siellä ei tuota sopivaa maantieverkostoakaan taida olla hajautetulle toiminnalle, joten vahva oletus että toimitaan liittolaisten toimesta pitkälti Ruotsin/Norjan puolelta :unsure:Harjoituksissahan on nyt lennetty Norjanmereltä lentotukialuksiltakin Suomen puolelle.
Voisi olettaa että esimerkiksi jotkut A-10:t haluttaisiin vähän lähemmäksi rintamaa samoin kuin helikopterit.
Takalinjassa ne logistiikan yms tehtävät ovat myös sen tyyppisiä, että ne voidaan pitkälti ostaa siviileiltä. Sotilaita siellä ei ollenkaan välttämättä tarvita, vaan riittää että homma hoituu.
Onhan tuota harjoiteltukin mutta jostain keittiöstä tilattu ruoka pitää viedäkin oikeaan paikkaan ja esimerkiksi polttoainesäiliöautot tarvitsevat saattajat.
Paljonko yksi Typhoon kuluttaa päivässä kuumassa sodassa?
 
Voisi olettaa että esimerkiksi jotkut A-10:t haluttaisiin vähän lähemmäksi rintamaa samoin kuin helikopterit.

Onhan tuota harjoiteltukin mutta jostain keittiöstä tilattu ruoka pitää viedäkin oikeaan paikkaan ja esimerkiksi polttoainesäiliöautot tarvitsevat saattajat.
Paljonko yksi Typhoon kuluttaa päivässä kuumassa sodassa?
Loppupää hoituu PV:n omin toimin, mutta siviilipuoli tuo tavaraa maahan, säilyttää sen asianmukaisesti ja hoitaa edelleen kuljetukset sinne keittiölle tms. lähivarastoon saakka. Noin niin kuin karkeasti. Selkeä rajapinta on tehokas ratkaisu, kun kaksinkertaiset järjestelyt saadaan pidettyä mahdollisimman vähäisinä.
 
Siis tottakai koskee kaikkia upseereita ja aliupseereita (miehistön raja jää edelleen 50v.), eihän lakia niin voi säätää että se koskeaa vain jotain valikoituja henkilöitä ko. ryhmästä :LOL:

Ja eihän se laki sitä tarkoita että kaikkia tarvisi sijoittaa, vaan kuten jutuissa mainitaan vain joitain pv kaipaamia takalinjan erikoisosaajia on sen jälkeen mahdollista sijoittaa. Ja ne sijoitetaan ihan rauhan aikana, sodan aikana voidaan kaapia väkeä kyllä nostoväestä, eli varareservistä, mutta se vaatii omat päätöksensä eduskunnassa.
Siis jotta muutama sata saadaan sijoitettua, tuhansia joka ikäluokasta jatkaa reservissä.

Sodan aikana on paljon kaavittavaa sijoittamattomasta reservistä ennenkuin tarvitsee varareserviä pyytää.
 
Onko heittää linkkiä aiheeseen
En tiedä kuinka tuore luku, mutta toisaalta maakuntajoukoihinkin on saatettu joutua sijoittamaan normi reserviläisiä sekaan jos koko komp. ei saada kasaan vapaaehtoisista. Lukema lienee kuitenkin riittävän tarkassa suuruusluokassa jos sitä halutaan verrata koko SA vahvuuteen

"Maakuntajoukkoja on perustettu 29 kappaletta. Kokonaisuudessaan yksiköissä on n. 5 000 reserviläistä."
 
Siis jotta muutama sata saadaan sijoitettua, tuhansia joka ikäluokasta jatkaa reservissä.

Sodan aikana on paljon kaavittavaa sijoittamattomasta reservistä ennenkuin tarvitsee varareserviä pyytää.

Näinhän se pitää mennä jotta yhdenvertaisuus periaate lainsäädännössä toteutuu.

Kyllä, pitää mennä aika heikosti jotta siihen joudutaan turvautumaan.
 
Voisi olettaa että esimerkiksi jotkut A-10:t haluttaisiin vähän lähemmäksi rintamaa samoin kuin helikopterit.

Edelleen voisin kuvitella että about kaikki kentät ovat joka tapauksessa jonkunlaisten suojajoukkojen vartioimia sotatilanteessa.
Nuo kenttien suojaukset kuuluu ymmärtääkseni ilmavoimien alaisuuteen, jos SA vahvuus kasvaa siellä, niin sitten voidaan olettaa että tämä "vahvistuksien vastaanottaminen" on vaikuttanut myös tukikohtien suojaamisen tarpeeseen kohtuu oleellisesti :unsure:
Onhan tuota harjoiteltukin mutta jostain keittiöstä tilattu ruoka pitää viedäkin oikeaan paikkaan ja esimerkiksi polttoainesäiliöautot tarvitsevat saattajat.
Paljonko yksi Typhoon kuluttaa päivässä kuumassa sodassa?

Miksi tankkiautot tarvisi saattajat syvällä selustassa/sisämaassa?
Mitä suuremmilla delekaatioilla liikutaan, sitä todennäköisemmin paljastetaan seuraavat kuumat tukikohdat satelliitti tiedustelulle. Yksittäisiä tankkiautoja/peräkärryjä (romujakin sellaisia) voi ajella&siirrellä vaikka tyhjinä kylmiin tukikohtiin/niiden sisällä, yhdessä lämpöä/liikettä tuottavien suojajoukkojen kanssa menee vihollisella hyvin vaikeaksi ennustaa mihin niitä risteilyohjuksia tms. kannattaa valmistautua käyttämään.
 
Back
Top