Puolustusvoimien ja maavoimien kehitysnäkymät

En ole myöskään nähnyt enkä kirjoittanut että Sa vahvuutta olisi suunnitelma nostaa.
Reserviläisten määrän nousua tällä haettaisiin juurikin kuten kirjoitit.

Ja miksi tämä mahdollistaisi SA vahvuuden nostamisen olisi se että saataisiin lisää tekijöitä vanhemmista ressuista vapauttamaan nuorempia siviiliammatti /koulutuksen kautta sijoituksen saaneita.

Sinänsä huvittavaa että teoriassa PV llä ei voisi olla 50-vuotias miehistön trukkikuski yms konekuski vaikka hän tekisi siviilissä ( ehkä myös Vapissa ?)
samaa hommaa noin 70 vuotiaaksi asti.

Eli kun SA sijoitus vaihtuu reserviksi ilman omatoimista aktiivisuutta noin 30-35vuotiaana.
Ikähaarukka 35-50 (taikka jotain sinne päin ) voisi kyllä olla vielä ihan pyssyhommissa tarpeen mukaan ja vapautetaan ne konekuskin hommat sitten vanhemmilla ressuilla.

Uutisoinneissa mikään ei viittaa ns. määriin/massaan vaan aina puhutaan jostain erikoisosaamisesta tms:
"Reservin yläikärajan nostolla pyritään turvaamaan ensisijaisesti tiettyjen avainreserviläisten käytettävyys maapuolustuksen tehtäviin."
+
"vakinaisesta palveluksesta eronneiden sotilaiden palveleminen Puolustusvoimien normaali- ja poikkeusolojen tehtävissä sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 65 vuotta."


Joten ihan ensimmäisenä ei tule mieleen että tämän taustalla olisi etulinjan rotaation varmistaminen, meiltä löytyy sitä massaa sinne tuplaten ilman ikärajan nostoakin, SA-vahvuus on siis edelleenkin lähes puolitettu viimeisen 30v. aikana eikä väkiluku todellakaan ole tänä aika laskenut, vaan noussut + käsipareja vaativat ns. yhteiskunnan pyörimisen vaatimat työt vähenevät vuosikymmenestä toiseen kun jalostus aste nousee + automaatio/konekanta edelleen kehittyy.
 
Tämä on mielenkiintoinen ketju, minkä ikäinen on läsnäolijoiden mielestä vanha? Ja sitten onko kuuskymppinen reservin miehistön jäsen ja aliupseeri ja reserviupseeri kartalla omista hommistaan tai joku heistä. Oletetaan että kaikki mainitut olisivat reservissä
 
Minkä ikäinen on vanha? Kuka on siviilissä ja kuka aktiiviressu? Kenellä on mikäkin sijoitus ...jne...
Kovasti on erilaisia kysymyksiä pöydällä.

Mun näkemykseni mukaan tässä nyt kaikin tavoin venytetään ikää ja osaamisen ehtoja sen takia, että "viralliselta" kannalta PV:n valikoima oikeista osaajista voi laajentua. Säätöjä ja venytyksiä ja helpotteita tehdään joka suunnassa, jotta PV:llä on vapaa baana valita mitä tarvitsevat.
Menee ihan oikein.

Meidän omaa ajatteluamme kahlitsee nyt vain fakkiintuneisuus entisiin sääntöihin joilla mpnetissä katsotaan vuosia eteenpäin, samalla kun PV ehkä alkaa toimia muutetuilla pelivälineillä jo tänä vuonna.
.
 
Nämä olivat kiinnostavimmat:
- Turvallisuusympäristön muutokseen ja erityisesti vahvennusten vastaanottoon liittyen arvioimme tarvetta kasvattaa Puolustusvoimien sodan ajan vahvuutta.

Lisää logistiikkajoukkoja, lisää kohteensuojausta liittyen vahvennusten vastaanottoon?

Ehkäpä homma on tosiaan suunniteltu siten että vahvennukset ovat aika puhtaasti taistelevia joukkoja ja jos/kun niiden huolto/ylläpito lankeaa meidän kontolle, niin perinteisestihän ns. takaporras on monin kertainen varsinaisiin iskeviin osiin nähden :unsure:

Eli tarkemmin mietittynä itse tulkitsisin tämän vahvuuden noston koskevan pitkälti ulkomaisten joukkojen ns. takaporrasta, missä se raja nyt sitten mahtaakaan sen takaportaan kohdalla näissä tapauksissa mennä:unsure: Paljon huoltoa/logistiikkaa raskaasti aseistetut/moottoroidut joukot joka tapauksessa tarvitsevat. Useat huoltorykmentit ovat jo sellaisia kokonaisuuksia että tuntuvat SA-vahvuudessa.

Mitä tulee vahvistusten vastaanoton suojaamiseen, niin joo, varmasti joku satama/lentokenttä vaatii suojauksen, mutta vaatinee se sen suojauksen ihan yhtälailla sotatilanteessa joka tapauksessa. Ei kuulosta ihan SA-vahvuuden nostoa vaativalta asialta:unsure: Ja toisaalta onko esim. kalustojen siirrot satamassa ja sieltä eteenpäin varsinaisesti SA-vahvuuden alaisia toimintoja, siviiliyrityksiltä niitä kaiketi nytkin pitkälti ostetaan, muuttuuko ko. yritykset sitten sotatilanteessa SA-vahvuuden alaiseksi:unsure: Kenties tässä mennään jo huoltorykmenttien tontille.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on mielenkiintoinen ketju, minkä ikäinen on läsnäolijoiden mielestä vanha? Ja sitten onko kuuskymppinen reservin miehistön jäsen ja aliupseeri ja reserviupseeri kartalla omista hommistaan tai joku heistä. Oletetaan että kaikki mainitut olisivat reservissä

Ei ikä liene kovin relevantti tekijä tässä, vaan osaaminen. Kuten tuossa pähkäilin, taistelevien joukkojen takaporras vaatii paljon käsipareja ja tehtävät ovat sellaisia joissa siviili osaaminen voi ratkaista paljon enemmän kuin mitä asepalvelus tai kertaukset ikinä pystyvät antamaan.

Yksinkertaistetusti takaportaassa on pilvin pimein tehtäviä joissa ratkaisee siviili osaaminen, eikä fyysisellä kunnolla ole välttämättä mitään merkitystä kunhan on edes työkuntoinen siviilissä. 6-numeroinen määrä ukkoja kun laitetaan maastoon + ulkomaan vahvistukset päälle, niin siinä riittää asioiden valmistelua/organisointia ja valtavan tavaravirran saattamista oikeisiin pakkoihin oikeaan aikaan. 🤯
 
Viimeksi muokattu:
Ehkäpä homma on tosiaan suunniteltu siten että vahvennukset ovat aika puhtaasti taistelevia joukkoja ja jos/kun niiden huolto/ylläpito lankeaa meidän kontolle, niin perinteisestihän ns. takaporras on monin kertainen varsinaisiin iskeviin osiin nähden :unsure:

Eli tarkemmin mietittynä tse tulkitsisin tämän vahvuuden noston koskevan pitkälti ulkomaisten joukkojen ns. takaporrasta, missä se raja nyt sitten mahtaakaan sen takaportaan kohdalla näissä tapauksissa mennä:unsure: Paljon huoltoa/logistiikkaa raskaasti aseistetut/moottoroidut joukot joka tapauksessa tarvitsevat. Useat huolto rykmentit ovat jo sellaisia kokonaisuuksia että tuntuvat SA-vahvuudessa.

Mitä tulee vahvistusten vastaanoton suojaamiseen, niin joo, varmasti joku satama/lentokenttä vaatii suojauksen, mutta vaatinee se sen suojauksen ihan yhtälailla sotatilanteessa joka tapauksessa. Ei kuulosta ihan SA-vahvuuden nostoa vaatimalta asialta:unsure: Ja toisaalta onko esim. kalustojen siirrot satamassa ja sieltä eteenpäin varsinaisesti SA-vahvuuden alaisia toimintoja, siviiliyrityksiltä niitä kaiketi nytkin pitkälti ostetaan, muuttuuko ko. yritykset sitten sotatilanteessa SA-vahvuuden alaiseksi:unsure: Kenties tässä mennään jo huoltorykmenttien tontille.
Se on vähän eri asia suojata vapaata lentokenttää kuin kenttää jolla on joku Typhoon osasto kaikkine tukijoukkoineen.
Noiden huoltokin pitää järjestää.
Samoin joku Partiot patteristo tai kenttäsairaala tarvitsee suojauksen ja soppaa.
 
Tämä on mielenkiintoinen ketju, minkä ikäinen on läsnäolijoiden mielestä vanha? Ja sitten onko kuuskymppinen reservin miehistön jäsen ja aliupseeri ja reserviupseeri kartalla omista hommistaan tai joku heistä. Oletetaan että kaikki mainitut olisivat reservissä
Yksi on vanha nelikymppisenä ja toinen 80-vuotiaana. Jos 65-vuotias keskimäärin kelpaa työelämään, niin kyllä hän kelpaa puolustuksen tukitoimintoihinkin.
 
Se on vähän eri asia suojata vapaata lentokenttää kuin kenttää jolla on joku Typhoon osasto kaikkine tukijoukkoineen.
Noiden huoltokin pitää järjestää.
Samoin joku Partiot patteristo tai kenttäsairaala tarvitsee suojauksen ja soppaa.

Kyllä vain, tosin olen aina olettanut, että kun omien ilmavoimienkin toiminta perustuu hajautukseen, niin periaatteessa liki kaikki kentät pitää olla suojattu joka tapauksessa. Vain kriittinen huoltohenkilöstä/materiaali vaihtaa paikkaa sen mukaan mihin tukeudutaan, ei koko satoja käsipareja sisältävä suojaus. Voisin kuvitella että jos/kun ulkomaiset ovat tottuneet tukeutumaan kiinteisiin tukikohtiin, niin ne jätettäisiin pääosiltaan suosiolla Ruotsin puolelle parempaan suojaan, toki tehtävillä voidaan tarvittaessa tukeutua Suomen hajautettuihin kenttiin.

Arvailujen varassa toki eletään, mutta huollosta tulee ylivoimaisesti suurin lisäkäsiparien tarve, suojauksesta ehkä sitten sen jälkeen jotain joka voisi olla mitattavissa SA-vahvuuden luvuissa...
 
Uutisoinneissa mikään ei viittaa ns. määriin/massaan vaan aina puhutaan jostain erikoisosaamisesta tms:
"Reservin yläikärajan nostolla pyritään turvaamaan ensisijaisesti tiettyjen avainreserviläisten käytettävyys maapuolustuksen tehtäviin."
+
"vakinaisesta palveluksesta eronneiden sotilaiden palveleminen Puolustusvoimien normaali- ja poikkeusolojen tehtävissä sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 65 vuotta."


Joten ihan ensimmäisenä ei tule mieleen että tämän taustalla olisi etulinjan rotaation varmistaminen, meiltä löytyy sitä massaa sinne tuplaten ilman ikärajan nostoakin, SA-vahvuus on siis edelleenkin lähes puolitettu viimeisen 30v. aikana eikä väkiluku todellakaan ole tänä aika laskenut, vaan noussut + käsipareja vaativat ns. yhteiskunnan pyörimisen vaatimat työt vähenevät vuosikymmenestä toiseen kun jalostus aste nousee + automaatio/konekanta edelleen kehittyy.
Kerran vielä.

Kirjoitin aikaisemmin samasta aiheesta "juurikin kuten kirjoitit. " Koskien juuri noita avainhenkilöitä.
Jos reservin ikäraja nousee niin luonnollisesti avainhenkilöiden määrä nousee. En vaan kopioinut tekstiäsi.

En ole väittänyt että PV hakisi rotaatio joukkoja reservin iän nostolla.

Minä itse olen todennut tuon mahdollisuuden ja tuonut esille.

Laajan reservin tarjoaa juurikin ressujen määrän nähden suht pienet SA joukot.
Jos vahvuutta nostettaisiin ressujen määrä luonnollisesti pienenisi jota reservin ikärajan nosto kompensoisi.

Reservi ei kuitenkaan ole valmis sodan ajan joukko.Lähtökohtaisesti puuttuu aseistus,varustus ,koulutus ja jne.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä vain, tosin olen aina olettanut, että kun omien ilmavoimienkin toiminta perustuu hajautukseen, niin periaatteessa liki kaikki kentät pitää olla suojattu joka tapauksessa. Vain kriittinen huoltohenkilöstä/materiaali vaihtaa paikkaa sen mukaan mihin tukeudutaan, ei koko satoja käsipareja sisältävä suojaus. Voisin kuvitella että jos/kun ulkomaiset ovat tottuneet tukeutumaan kiinteisiin tukikohtiin, niin ne jätettäisiin pääosiltaan suosiolla Ruotsin puolelle parempaan suojaan, toki tehtävillä voidaan tarvittaessa tukeutua Suomen hajautettuihin kenttiin.

Arvailujen varassa toki eletään, mutta huollosta tulee ylivoimaisesti suurin lisäkäsiparien tarve, suojauksesta ehkä sitten sen jälkeen jotain joka voisi olla mitattavissa SA-vahvuuden luvuissa...
Suomessa on kohtalaisesti siviilikenttiä joissa on enimmät tarpeet valmiina ja sitten on vielä Halli vapaana.
Koneiden pitämisessä Ruotsin puolella tulee ongelmaksi hitaampi reagointinopeus ja vähemmän polttoainetta tehtävälle ilman tankkausta.
 
Joten ihan ensimmäisenä ei tule mieleen että tämän taustalla olisi etulinjan rotaation varmistaminen, meiltä löytyy sitä massaa sinne tuplaten ilman ikärajan nostoakin, SA-vahvuus on siis edelleenkin lähes puolitettu viimeisen 30v. aikana eikä väkiluku todellakaan ole tänä aika laskenut, vaan noussut + käsipareja vaativat ns. yhteiskunnan pyörimisen vaatimat työt vähenevät vuosikymmenestä toiseen kun jalostus aste nousee + automaatio/konekanta edelleen kehittyy.
Tosin väkiluvun kasvu on jo pitkään ollut siellä ikääntyneessä päässä, jo noin parinkymmenen vuoden ajan ovat eläköityvät ikäluokat olleet suurempia kuin työikään tulevat, ja absoluuttinen väestönkasvu pitkälti maahanmuuton varassa jo sekin n. 15 vuotta (eikä maahanmuuttajista moni ole reserviläinen). Toki nykyisten vahvuuksien näkökulmasta nuortakin väkeä riittää niitä rivimiesten tehtäviä täyttämään, etenkin jos asiaa tarkastellaan vain PV:n sotilaallisten tarpeiden kannalta, tai ainakin suurstrateginen taso huomiotta jättäen.

Valtion ja kansakunnan, kansantalouden ja PV:n tarpeet eivät välttämättä aina kohtaa, eivät Suomessa eikä muualla (mm. Ukrainan sotaväenottojen alaikärajahan on tällaisesta reaalipoliittisesta tarpeesta johtuva, mutta sotilaallisesta näkökulmasta haitallinen asia).
 
Tämä on mielenkiintoinen ketju, minkä ikäinen on läsnäolijoiden mielestä vanha? Ja sitten onko kuuskymppinen reservin miehistön jäsen ja aliupseeri ja reserviupseeri kartalla omista hommistaan tai joku heistä. Oletetaan että kaikki mainitut olisivat reservissä
Vanhuus on tehtäväkohtaista.
Itse olen ajatellut asian tuolla varareservin iällä johon miehistön 50v on aivan olematon.
Varsinkin jos ajatellaan että eläkeikä on 65v taikka siitä eteenpäin joten pidetään vaikka siinä ennemmin yläikäraja.
Mpk lla coopperin yläikäraja on 45. Pidetään tämä vaikka sitten jonkinlaisena suuntaa antavana yläikärajana koskien pyssyhommia.
Pisin tarkkari osuma on 58-vuotiaan tekemä mutta ei takerruta siihen.😄


Tällä hetkellä uudelleen sijoitettujen vapaaehtoisten ressujen tehtävät ovat olleet julkisesti tuolla ns. vanhojen paikjoukkojen puolella. Suojausta,perustamista ja sitä tukevia ns siviili hommia. Jossain vaiheessa toivottiin lisääkin tekijöitä sinne päin.
Epäselväksi jäi miksi ei suoraan aleta sinne tuottamaan jollakin tavalla tekijöitä jos on pulaa.

Ikähaarukka vapaaehtoisilla paikjoukoissa on tehtäväkohtaisesti alkaen 30+.
Tämä on mielestäni tekijöiden hukkaa koska hommat voisi tehdä +45 tekijät ja nämä 30-45 voisi varata taistelutoiminnan rotaatioon.yms.

Tämä myös tuo esille ristiriitaa koskien ajatusta että reservistä paikataan SA joukkoja koska vapaaehtoisia koulutetaan suht vähäisillä koulutusresursseilla muihin kuin rintaman taistelevien joukkoihin tehtäviin vaikka kulutus ja viikate heiluu siellä taistelevissa joukoissa🤔.

Jälleen riippuen tehtävästä niin 30 vuotias ei välttämättä osaa vielä edes kunnolla ns.siviili puolen tehtäväänsä minkä 60-vuotias tekee rutiinilla johtuen lähes kaksinkertaisesta
työkokemuksesta.
 
Vanhuus on tehtäväkohtaista.
Itse olen ajatellut asian tuolla varareservin iällä johon miehistön 50v on aivan olematon.
Varsinkin jos ajatellaan että eläkeikä on 65v taikka siitä eteenpäin joten pidetään vaikka siinä ennemmin yläikäraja.
Mpk lla coopperin yläikäraja on 45. Pidetään tämä vaikka sitten jonkinlaisena suuntaa antavana yläikärajana koskien pyssyhommia.
Pisin tarkkari osuma on 58-vuotiaan tekemä mutta ei takerruta siihen.😄


Tällä hetkellä uudelleen sijoitettujen vapaaehtoisten ressujen tehtävät ovat olleet julkisesti tuolla ns. vanhojen paikjoukkojen puolella. Suojausta,perustamista ja sitä tukevia ns siviili hommia. Jossain vaiheessa toivottiin lisääkin tekijöitä sinne päin.
Epäselväksi jäi miksi ei suoraan aleta sinne tuottamaan jollakin tavalla tekijöitä jos on pulaa.

Ikähaarukka vapaaehtoisilla paikjoukoissa on tehtäväkohtaisesti alkaen 30+.
Tämä on mielestäni tekijöiden hukkaa koska hommat voisi tehdä +45 tekijät ja nämä 30-45 voisi varata taistelutoiminnan rotaatioon.yms.

Tämä myös tuo esille ristiriitaa koskien ajatusta että reservistä paikataan SA joukkoja koska vapaaehtoisia koulutetaan suht vähäisillä koulutusresursseilla muihin kuin rintaman taistelevien joukkoihin tehtäviin vaikka kulutus ja viikate heiluu siellä taistelevissa joukoissa🤔.

Jälleen riippuen tehtävästä niin 30 vuotias ei välttämättä osaa vielä edes kunnolla ns.siviili puolen tehtäväänsä minkä 60-vuotias tekee rutiinilla johtuen lähes kaksinkertaisesta
työkokemuksesta.
Just näin
 
Suomessa on kohtalaisesti siviilikenttiä joissa on enimmät tarpeet valmiina ja sitten on vielä Halli vapaana.
Koneiden pitämisessä Ruotsin puolella tulee ongelmaksi hitaampi reagointinopeus ja vähemmän polttoainetta tehtävälle ilman tankkausta.

Eiköhän ainakin osa siviilikentistäkin kuulu pv SA-hajautettuihin tukikohtiin.

En ole mikään ilmasodan tietäjä, mutta tehtävät joissa aika ja paikka valitaan itse(esim. pommitukset) voitaneen hoitaa ilman ongelmaa vähän kauempaakin ja nopeaa omaa toimintaa vaativat reagoinnit (esim. torjunnat) lähempää. Paluu matkallahan ei pitäisi ole mitään ongelmaa tankata Suomen tukikohtaverkossa jos menovesi ajetaan tehtävällä loppuun.

Jos ajatellaan vaikka Lappia joka otettaneen jatkosodan tyyliin enemmän liittolaisten vastuulle, ainakin etelään nähden. Niin siellä ei tuota sopivaa maantieverkostoakaan taida olla hajautetulle toiminnalle, joten vahva oletus että toimitaan liittolaisten toimesta pitkälti Ruotsin/Norjan puolelta :unsure:Harjoituksissahan on nyt lennetty Norjanmereltä lentotukialuksiltakin Suomen puolelle.
 
Tällä hetkellä uudelleen sijoitettujen vapaaehtoisten ressujen tehtävät ovat olleet julkisesti tuolla ns. vanhojen paikjoukkojen puolella. Suojausta,perustamista ja sitä tukevia ns siviili hommia. Jossain vaiheessa toivottiin lisääkin tekijöitä sinne päin.
Epäselväksi jäi miksi ei suoraan aleta sinne tuottamaan jollakin tavalla tekijöitä jos on pulaa.

Eiköhän tuossa ole avainsana se vapaaehtoisuus, eli on toivottu vapaaehtoisia jotka treenaa hommaa ns. ilmaiseksi ja ovat siinä ihan alussa nopean lähdön valmiudessa siihen tehtävään. En jaksa uskoa että ainkaan nuoremmasta päästä jäävät noihin tehtäviin kunhan lkp on saatu kunnolla käyntiin ja sieltä massaa riviin noihinkin tehtäviin.
Ikähaarukka vapaaehtoisilla paikjoukoissa on tehtäväkohtaisesti alkaen 30+.
Tämä on mielestäni tekijöiden hukkaa koska hommat voisi tehdä +45 tekijät ja nämä 30-45 voisi varata taistelutoiminnan rotaatioon.yms.

Edelleenkin veikkaan että osaavamman aktiivi reservin tehtäväkenttää laitetaan erilaiseen muotoon sitä mukaa kun reservistä saadaan väkeä riittävästi ruotuun.

Tämä myös tuo esille ristiriitaa koskien ajatusta että reservistä paikataan SA joukkoja koska vapaaehtoisia koulutetaan suht vähäisillä koulutusresursseilla muihin kuin rintaman taistelevien joukkoihin tehtäviin vaikka kulutus ja viikate heiluu siellä taistelevissa joukoissa🤔.

Uskon että mainittu eläköitynyt kantahenkilökunta näyttelee kohtuu isoa roolia myös joukkojen kouluttamiseen liittyen kun suurin osa aktiivi kantahenkilökunnasta on sijoitettuna SA-yhtymiin.
 
Eiköhän tuossa ole avainsana se vapaaehtoisuus, eli on toivottu vapaaehtoisia jotka treenaa hommaa ns. ilmaiseksi ja ovat siinä ihan alussa nopean lähdön valmiudessa siihen tehtävään. En jaksa uskoa että ainkaan nuoremmasta päästä jäävät noihin tehtäviin kunhan lkp on saatu kunnolla käyntiin ja sieltä massaa riviin noihinkin tehtäviin.


Edelleenkin veikkaan että osaavamman aktiivi reservin tehtäväkenttää laitetaan erilaiseen muotoon sitä mukaa kun reservistä saadaan väkeä riittävästi ruotuun.



Uskon että mainittu eläköitynyt kantahenkilökunta näyttelee kohtuu isoa roolia myös joukkojen kouluttamiseen liittyen kun suurin osa aktiivi kantahenkilökunnasta on sijoitettuna SA-yhtymiin.
Paha mennä sanomaan miten homma menee. Itse nojaan noihin julkisiin lähteisiin ja niissä mainostetaan uusia sijoituksia jotka eivät ole ns. rintamalla.
Tietysti aina sodankäynnissä on laitettu jossain vaiheessa rintamalle kaikki sopankeittäjistä alkaen jos tekijöistä on ollut pulaa.

Mielummin näkisi harjoitusmäärien sekä nuorempien ressujen optimi hyödyntämisen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli lisävalaistusta asiaan: tällaisia ammattilaisia PV haluaa ikärajan nostamisella pitää riveissään yli 60-vuotiaiksi.

"Muutos koskisi ehkä joitakin kymmeniä tai joitakin satoja henkilöitä. Esimerkiksi tiedotusalan tai viestinnän ammattilaisia, psykologeja, lääkäreitä, ehkä pappeja, tiedusteluanalyytikkoja, kuten varttuneempia tällaisiin tehtäviin sijoitettuja tiedemiehiä, joilla on halua ja kykyä. Tehtävät eivät yleensä edellytä sellaista fyysistä suorituskykyä, mitä muuten edellytämme reserviltä", sanoo puolustusministeriön yksikönpäällikkö.


 
Ei ikä liene kovin relevantti tekijä tässä, vaan osaaminen. Kuten tuossa pähkäilin, taistelevien joukkojen takaporras vaatii paljon käsipareja ja tehtävät ovat sellaisia joissa siviili osaaminen voi ratkaista paljon enemmän kuin mitä asepalvelus tai kertaukset ikinä pystyvät antamaan.

Yksinkertaistetusti takaportaassa on pilvin pimein tehtäviä joissa ratkaisee siviili osaaminen, eikä fyysisellä kunnolla ole välttämättä mitään merkitystä kunhan on edes työkuntoinen siviilissä. 6-numeroinen määrä ukkoja kun laitetaan maastoon + ulkomaan vahvistukset päälle, niin siinä riittää asioiden valmistelua/organisointia ja valtavan tavaravirran saattamista oikeisiin pakkoihin oikeaan aikaan. 🤯
Takalinjassa ne logistiikan yms tehtävät ovat myös sen tyyppisiä, että ne voidaan pitkälti ostaa siviileiltä. Sotilaita siellä ei ollenkaan välttämättä tarvita, vaan riittää että homma hoituu.

Reservin yläikärajan nostaminen ei ole sijoitusten kannalta yleisesti ottaen merkittävä asia, mutta antaa PV:lle pelimerkkejä täsmätarpeisiin.
 
Tosin väkiluvun kasvu on jo pitkään ollut siellä ikääntyneessä päässä, jo noin parinkymmenen vuoden ajan ovat eläköityvät ikäluokat olleet suurempia kuin työikään tulevat, ja absoluuttinen väestönkasvu pitkälti maahanmuuton varassa jo sekin n. 15 vuotta (eikä maahanmuuttajista moni ole reserviläinen). Toki nykyisten vahvuuksien näkökulmasta nuortakin väkeä riittää niitä rivimiesten tehtäviä täyttämään, etenkin jos asiaa tarkastellaan vain PV:n sotilaallisten tarpeiden kannalta, tai ainakin suurstrateginen taso huomiotta jättäen.

Valtion ja kansakunnan, kansantalouden ja PV:n tarpeet eivät välttämättä aina kohtaa, eivät Suomessa eikä muualla (mm. Ukrainan sotaväenottojen alaikärajahan on tällaisesta reaalipoliittisesta tarpeesta johtuva, mutta sotilaallisesta näkökulmasta haitallinen asia).
Pienenevistä ikäluokista puhutaan paljon, mutta palvelusikäisten kohdalla lasku ei merkittävässä mitassa ole vielä alkanut. vuoden 2010 tienoilla syntyi vielä paljon lapsia. Reserviin siirtyvien ikäluokkien koko alkaa merkittävästi supistua vasta 2030-luvulla. Kymmenessä vuodessa putoaakin sitten vauhdilla.


1_syntyneet.png


Lähde: https://stat.fi/media/uploads/tup/maahanmuutto/1_syntyneet.png
 
Takalinjassa ne logistiikan yms tehtävät ovat myös sen tyyppisiä, että ne voidaan pitkälti ostaa siviileiltä. Sotilaita siellä ei ollenkaan välttämättä tarvita, vaan riittää että homma hoituu.

Reservin yläikärajan nostaminen ei ole sijoitusten kannalta yleisesti ottaen merkittävä asia, mutta antaa PV:lle pelimerkkejä täsmätarpeisiin.
Okei. Logistiikkalaitos varmaan ottaa kopin tuosta, saadaan sekin puoli kondikseen.
 
Back
Top