Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitvit... Tikkataulu tikkoineen takapenkillä rikkoo lakia?
Ei ole, et saa pitää.
Ainakin minulla lojuu perus mora auton oven hanskalokerossa kun ei tarvitse kuin ostaa autoon uuden polttimon tai pyyhkijänsulat, niin ne on valettu jo niin tiukkaan muovipakkaukseen jota ei saa ilman työvälineitä auki.
Huvittuneena olen myös seurannut kaupoissa pyöriviä vartioita, lähes jokaisella näyttäisi löytyvän välinevyöstä kaikenmaailman tarvikkeiden lisäksi myös se lähes pakollinen Leathermanin kotelo ja olen miettinyt että mikä mahtaa olla se työhön liittyvä monitoimityökalun käyttötarkoitus joka sallisi lakipykälien mukaisen teräaseen kannon julkisella paikalla.
Ainakin minulla lojuu perus mora auton oven hanskalokerossa kun ei tarvitse kuin ostaa autoon uuden polttimon tai pyyhkijänsulat, niin ne on valettu jo niin tiukkaan muovipakkaukseen jota ei saa ilman työvälineitä auki.
Huvittuneena olen myös seurannut kaupoissa pyöriviä vartioita, lähes jokaisella näyttäisi löytyvän välinevyöstä kaikenmaailman tarvikkeiden lisäksi myös se lähes pakollinen Leathermanin kotelo ja olen miettinyt että mikä mahtaa olla se työhön liittyvä monitoimityökalun käyttötarkoitus joka sallisi lakipykälien mukaisen teräaseen kannon julkisella paikalla.
(Huumorivaroitus)
Äänenvaimentaja(Huumorivaroitus)
Ajattelit sitten ryhtyä Moralisoimaan...
Onkohan toimiva peli lanssikuskeille?
Puukko on työkalu, ei lelu.
Autossa olisi syytä olla onnettomuustilanteita varten hyvässä terässä oleva puukko. Se tavallinen Mora tai Hultaforskin käy mainiosti ja on ehkä kustannustehokkain ratkaisu. Puukon tulee olla autossa suhteellisen helposti saatavilla. Turvavöiden katkaisemseen on erikoistyökalunsa mutta sillä et sitten juuri muuta teekään.
Olen tarvinnut viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana autoillessani puukkoa muutaman kerran onnettomuustilanteissa. Kerran olen katkaissut paikalle tultuani kolariautossa olleen kuljettajan turvavyön (ei onneksi ihmisvahinkoja mutta turvavyö oli jumissa reippaan kylkikolarin jälkeen), muutama poro ja muu eläin on tullut törmäyksen jälkeen pistettyä (toistaiseksi ainoassa omassa porokolarissa -86 vaadin juoksi tuolloin alla olleen juuri ojan pohjalle pysähtyneen Wagoneerin etukulmaan pahki ja katkaisi niskansa - poro on ehkä se arvaamattomin ja vaarallisin eläin liikenteessä).
Ongelma puukossa ja muissakin vapaissa ja pistävän muotoisissa terissä, on mahdollisuus tökätä potilasta vahingossa. Siksi itse suosin tylppäpäistä sahalaitaterää noissa hommissa. Eläinten lopettamisen olen jättänyt niille jotka osaavat sen.