Jopuni
Kenraali
Suomi EU jäsenenä ketjustä lainattua.
Voisiko parantaa ruotsin rajalla tavaraterminaalin toimivuutta niin että konttien vaihto junasta toiseen ja rekkka-autoihin on jouhevaa.
Lisäksi voisi hankkia vaihtuvalevesteleillä varustettuja erikoisvaunuja (kuten nestemäinen aineiden kuljetukseen tarkoitettuja säiliövaunuja) joita varten pitkähalli jossa voi tarvittaessa sulatella teliä ja vaihtaa raideleveyttä.
Ja myös vaihtoakselivaunujen akselien vaihtohallia.
Tuota rataa Stromssaan oon alkanut kannattamaan jos Stromssan satama pystyisi huolehtimaan rahdista.Norjan valtio ja EU voisivat osallistua rahoitukseen.
(Kuvasta voi unohtaa nuo ryssälään menevät radat)
Kun oon tuota karttaa miettinyt, niin Sodankylään kyllä kaipaisi rataa. Koska kyse olisi uudesta radasta niin Kolarista Sodankylän kautta Rovaniemelle kuulostaa hyvältä, se voisi sitten olla sen verran reilummaksi suunniteltu (betoniset neliraideratapalkit) että tarvittaessa voisi muuttaa neliraideradaksi ainakin Kolari Sodankylän välillä.
Tämä siksi jos Ruotsi rakentaa radan Kiirunasta Kolariin,
Miksei neliraideradaksi ihan Rovaniemelle asti Jos vaikka joskus tulisi Haaparannasta Rovanielelle radan perusparannus jolloin voisi senkin muuttaa neliraideradaksi.
Sodankylän kun näyttäs keskeiseltä paikalta isolle huoltokeskukselle pohjoisen joukoille.
Ja kyllä kai neliraideradalla voi ruotsalaisilla dieselvetureilla vaunuja vetää, vaikka ne olisi sähköistettyjä Suomen standardin mukaan
Ehkä Haaparannasta Rovaniemelle ei kannata rakentaa neliraiderataa.En oikein näe mitään halpaa ratkaisussa, jossa ennen ensimmäisenkään uuden ratametrin rakentamista täytyy vetää hankala nelikiskotus vähintään Rovaniemelle asti ja mahdollisesti uusia mm. palkkisiltoja, joilla ei kuormaulottuma vättämättä riitä limissä kulkevan junan turvalliseen kulkuun vaikka ne kapeampia ovatkin.
Voisiko parantaa ruotsin rajalla tavaraterminaalin toimivuutta niin että konttien vaihto junasta toiseen ja rekkka-autoihin on jouhevaa.
Lisäksi voisi hankkia vaihtuvalevesteleillä varustettuja erikoisvaunuja (kuten nestemäinen aineiden kuljetukseen tarkoitettuja säiliövaunuja) joita varten pitkähalli jossa voi tarvittaessa sulatella teliä ja vaihtaa raideleveyttä.
Ja myös vaihtoakselivaunujen akselien vaihtohallia.
Tällaisessa hankkeessa voi olla järkeä vain, jos se kulkee ilman siirtokuormaustarvetta Jäämerelle asti ja yhdistää muun Suomen rataverkon sinne. Hanke ei oikein voi olla taloudellisesti kannattava ellei se palvele koko Suomen teollisuutta.
Tuota rataa Stromssaan oon alkanut kannattamaan jos Stromssan satama pystyisi huolehtimaan rahdista.Norjan valtio ja EU voisivat osallistua rahoitukseen.
(Kuvasta voi unohtaa nuo ryssälään menevät radat)
Kun oon tuota karttaa miettinyt, niin Sodankylään kyllä kaipaisi rataa. Koska kyse olisi uudesta radasta niin Kolarista Sodankylän kautta Rovaniemelle kuulostaa hyvältä, se voisi sitten olla sen verran reilummaksi suunniteltu (betoniset neliraideratapalkit) että tarvittaessa voisi muuttaa neliraideradaksi ainakin Kolari Sodankylän välillä.
Tämä siksi jos Ruotsi rakentaa radan Kiirunasta Kolariin,
Miksei neliraideradaksi ihan Rovaniemelle asti Jos vaikka joskus tulisi Haaparannasta Rovanielelle radan perusparannus jolloin voisi senkin muuttaa neliraideradaksi.
Sodankylän kun näyttäs keskeiseltä paikalta isolle huoltokeskukselle pohjoisen joukoille.
Ja kyllä kai neliraideradalla voi ruotsalaisilla dieselvetureilla vaunuja vetää, vaikka ne olisi sähköistettyjä Suomen standardin mukaan