Reppu / Rinkka sotilaskäyttöön

Tuossa aiemmin sivulla 20 puhuttiin siitä mitä varustekehä 3 repussa olisi ja mille aikajänteelle. Jossain tehtävissä varmaan riittää 10 litran pikkureppu ja joissakin tarvitaan isompaa. Mä olen päätynyt siihen, että haluan repun olevan laajempi kuin pieni päiväreppu ja sen mukaan olen tehnyt ratkaisuja. Mulla se tavoite on selvitä parikolme päivää tämän varassa.

Tuossa taannoin tein inventaariota ja koepakkasin repun lähtövalmiiksi. Sitten palautin ampumatarvikkeeet takaisin asekaappiin ja jätin repun (ja rinkan) melkein valmiiksi pakattuina vaatehuoneseen.

Mulla on S koon Jääkärirepun ulkopuolella lisäkapasiteettia tuomassa kaksi noin 5 litran yleistaskua sivuilla sekä kenttälapiotasku edessä ja noiden välissä tasku kolmelle lisälippaalle.

Alla olevan listan kamat eivät täyttäneet kapasiteettia kokonaan ja päälokeroon mahtuisi vielä muutakin kuten vaikka telamiina tai esim. lisää ruokaa ja patruunoita ja läpän alle menisi helposti ainakin pari kessiä.

Päälokerossa
1. Kuivapussiin pakattuna poolo, 4 paria sukkia, pipo, varahanskat, pitkät kalsarit (näiden ollessa päällä välihousut) ja bokserit.
2. BW taitettava makuualusta (rinkassa on sitten vielä parempi tukikohtakäyttöön)
3. Suojanaamari ABEKP3 suodattimen kanssa pakattuna suojapussiinsa.
4. Kenttäpakki, jonka sisällä Primuksen kaasukeitin, nuotiokoukku, muki ja pakkipusseja.
5. Kaasupullo kaasukeitintä varten.
6. Kumitettu sadeviitta
7. 6 pussia "lisää vain vesi retkiruokaa".
8. Tuliannos 7.62x39 patruunoita rasioissaan.

Läpän sisäpuolella olevassa pientarviketaskussa varaparistoja, gorillateippiä, rautalankaa, narua, tulentekovälineet, varavirtalähde ja puhelimen laturi ja autolaturi.

Ensimmäisessä repunsivulla olevassa yleistaskussa on tyhjä Savotta 202 reppu, puolen litran termospullo, litran kenttäpullo ja aseenpuhdistusvälineet sekä tähtäimensiiirtoavaimet. Toisessa yleistaskussa on sadepuvun takki sekä housut ja taskun alla reppua vasten hukari.

Kenttälapio ja kolme lisälipasta ovat omissa taskuissaan, niinkuin alussa kirjoitinkin. Sissitakki taas kuivapussissa repun pohjaan kiinnitettynä.
 
Olen samaa mieltä että tuollainen noin 20 litran reppu on hivenen pieni päivärepuksi. Omalla kohdalla huomannut että jos haluat reppuun pakkastakin tai sitten esim. nallepaidan + sadetakin, niin litrat menevät nopeasti. Ainakin siis jos noita ei kompressoi viimeisen päälle.

Ollut 20 litrainen käytössä nyt harjoituksissa, ja yleensä taukotakki tai sadetakki on lopulta päätynyt matkustamaan repun kyljessä remmien alla. Seuraavaksi olisi tarkoitus ottaa 30-litrainen testiin.
 
Mikä tuon 202 repun tarkoitus on? Itsellä myös Jääkäri S vastaavassa käytössä. Siitä saa tarvittaessa melkein 30 litraisen ja menee myös pieneen tilaan. Tyhjänä kulkee Jääkäri L:n kyljessä rullattuna.
 
Mikä tuon 202 repun tarkoitus on? Itsellä myös Jääkäri S vastaavassa käytössä. Siitä saa tarvittaessa melkein 30 litraisen ja menee myös pieneen tilaan. Tyhjänä kulkee Jääkäri L:n kyljessä rullattuna.
Sillä voi kantaa kaikenlaisia epäergonomisia asioita, kuten miinoja, koska Sioenin PCssä ei ole ilmeisen suunnitteluvirheen takia M85 taisteluvyön tapaan koukkuja tellujen kantamiseen...

Eli se on vähän niinkuin kädet vapaaksi jättävä kestokassi kaikenlaiseen konekiväärin kannujen, viuhkapanosten yms. kantamiseen ilman, että tarvii koko reppua varakalsareineen kantaa samaan paikkaan, jonne asennetaan vaikka niitä viuhkapanoksia.
 
Sillä voi kantaa kaikenlaisia epäergonomisia asioita, kuten miinoja, koska Sioenin PCssä ei ole ilmeisen suunnitteluvirheen takia M85 taisteluvyön tapaan koukkuja tellujen kantamiseen...

Eli se on vähän niinkuin kädet vapaaksi jättävä kestokassi kaikenlaiseen konekiväärin kannujen, viuhkapanosten yms. kantamiseen ilman, että tarvii koko reppua varakalsareineen kantaa samaan paikkaan, jonne asennetaan vaikka niitä viuhkapanoksia.
Aivan. Toimii varmaan hyvin kassina ainakin kestävyyden puolesta. Savotan uutuus Hatka vaikuttaa myös hyvältä ja kevyeltä. Kangas on vain 500D niin kestävyys ei ole ihan samaa luokkaa.
 
Aivan. Toimii varmaan hyvin kassina ainakin kestävyyden puolesta. Savotan uutuus Hatka vaikuttaa myös hyvältä ja kevyeltä. Kangas on vain 500D niin kestävyys ei ole ihan samaa luokkaa.
Hatkahan on sama tuote kuin Lekan roll-top-reppu. Hankin sellaisen juuri pomminkestäväksi lisäpussiksi isompaan reppuun ja päivärepuksi vesirakolle ja pikkutavaralle.
 
Olen samaa mieltä että tuollainen noin 20 litran reppu on hivenen pieni päivärepuksi. Omalla kohdalla huomannut että jos haluat reppuun pakkastakin tai sitten esim. nallepaidan + sadetakin, niin litrat menevät nopeasti. Ainakin siis jos noita ei kompressoi viimeisen päälle.

Ollut 20 litrainen käytössä nyt harjoituksissa, ja yleensä taukotakki tai sadetakki on lopulta päätynyt matkustamaan repun kyljessä remmien alla. Seuraavaksi olisi tarkoitus ottaa 30-litrainen testiin.
Tehtävähän tässä määrittää paljon, sillä se mikä sopii yhdelle ei välttämättä silti riitä toiselle. Minun mielestäni voisi keskustelun selvyyden ja sitä myöten ilmaisten vinkkien ja näkemysten tarjoamisen perusteella kukin vähän tuoda esille mitä tuolla kehällä on ja mainita ainakin suuntaa antavasti, että mihin tehtävään.

Tämä mun setti on aluepuolustusjoukkojen paikallisjoukkojen jalkaväkihommiin, jossa rynnäkköpanssarivaunujen sijaan operoidaan lähinnä siviiliajoneuvoin.

Jos muistelen JOTU-aikaista hommaa ja sijoitusta (panssarikrenatööri), niin nykyinen ratkaisu olisi siihen huono. Reppu olisi liian iso mahtuakseen hyvin neuvostovalmisteisen vaunun sikaosastolle ainakin jos tuollainen olisi jokaisella ja suunniteltu omavaraisuuden aikajänne on tarpeettoman pitkä. PSJ hommiin ottaisin pienemmän päivärepun ja karsisin hieman kamppeita. Tuossa riittäisi aivan hyvin vaikka M85 varustepussi ja sinne mahtuisi kaikki tarpeellinen. Tossutiedustelijana taas ratkaisu olisi rinkka ja tarpeen mukaisesti siitä siirrettäisiin tavaraa 202 reppuun.

Tehtävien kirjo on laaja ja yksi ratkaisu, olipa se kuinka hyvä juuri siihen yhteen tehtävään ei toimi kaikilla.
 
Itse pohdiskelen ostaisinko S vai M koon Savotan jääkärin ja toiseksi millä kuosilla olette niitä hankkineet? Vihreätä itse mietin, mutta saisi sitä M05 kuviollakin näemmä. Käyttö olisi enimmäkseen MPK koulutuksissa ja tulevaisuudessa eehkä Paikallispataljoonassa. Jotenkin tuo S tuntuu aika pieneltä vaikka sinne sivutaskut laittaisikin.

Vai pitäisikö se ottaa vielä isompi jääkäri päärepuksi ja siitä sitten aina kasata S koon päiväreppu tehtåviä varten? Toisaalta MPK koulutuksissa ollaan kyllä metsässä ollessa aina pakattu kaikki kamat kassiin. Ei sitä koko aikaa tietty ole kannettu, mutta kaikki on pitänyt olla pakattuna makuupusseja myöten.
 
Ainakaan vanhat maakk kamat ei M jääkäriin mahdu. Mulla on L tavaroille ja S päiväreppuna. Menee tyhjänä rullattuna L:n läpän alle tai kylkeen. Löytyy myös XL mutta se on jo puhdas rinkka. M toimii hyvin parin päivän metsäreissulla, kun ei tarvitse pakata toppavaatteita.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Tietääkö täällä joku, että saako nykyään Berghausin Centurio 45 -reppua mistään Suomessa? Tai edes ulkomailta.
 
Ainakaan vanhat maakk kamat ei M jääkäriin mahdu. Mulla on L tavaroille ja S päiväreppuna. Menee tyhjänä rullattuna L:n läpän alle tai kylkeen. Löytyy myös XL mutta se on jo puhdas rinkka. M toimii hyvin parin päivän metsäreissulla, kun ei tarvitse pakata toppavaatteita.
M menee siten, että pakkaa toppakamat erilliseen varustepussiin, sisälle sullottuna loppuu kyllä tila kesken
 
Reppuihin liittyen pari lempparivideota hieman huumorilla höystettynä:
- 3 päivän taistelureppu

- urban survival- reppu & varustus:
 
Maakkihommiin ja tiedusteluun hakusessa isompaa reppua/rinkkaa. Ketju luettu läpi ja hyviä ajatuksia löytynyt. Savotan Hatka löytyy jo partiorepuksi ja olen tyytyväinen. Sen kaveriksi kuitenkin isompi kantolaite, jolla pärjäisi viikonloput ja pidemmänkin harjoituksen. Budjetti ~500e koska tuplakäyttöä löytyy myös retkeilyn ja metsästyksen puolella hyvin.

Jääkäri L kokeiltu ja muuten ok, mutta pitkä selkä mietityttää, löytyykö kokemuksia selän säädön kestävyydestä jos lantiovyö ääriasennossa? Tilavuus tuossa Hatkan ja sivutaskujen kanssa ehkä riittäisi? Jääkäri XL ja RP80 olisivat kuormakantamisen puolesta parempia mutta taas suht isoja autoissa. Berghausit toki myös vaihtoehtoja, niitä en ole vielä päässyt koittamaan.

Eberlen warhammer ja MR crewcab olisivat mielenkiintoisia vaihtoehtoja jos laittaisi majoituskamppeet vain kuivasäkkiin. Onko näistä kokemuksia? Eberlen Halftrack löytyy metsästysversiona ja ollut ihan ok, mutta se on toki tähän käyttöön liian pieni. MR hinnat taas on mitä on. Toki MR myös metsästysrinkoissa hyviä vaihtoehtoja edullisemmin, näissä taas sitten nir ja muut mil ominaisuudet ehkä heikommalla tasolla. Tosin rinkan suojuksella selviää näiden kanssa jo pitkälle, kai. Ajatuksia näistä mielellään lukisi, jos joltakulta kokemusta löytyy. Ja toki hyviä ehdotuksia voi heittää muistakin vaihtoehdoista.
 
Maakkihommiin ja tiedusteluun hakusessa isompaa reppua/rinkkaa. Ketju luettu läpi ja hyviä ajatuksia löytynyt. Savotan Hatka löytyy jo partiorepuksi ja olen tyytyväinen. Sen kaveriksi kuitenkin isompi kantolaite, jolla pärjäisi viikonloput ja pidemmänkin harjoituksen. Budjetti ~500e koska tuplakäyttöä löytyy myös retkeilyn ja metsästyksen puolella hyvin.

Jääkäri L kokeiltu ja muuten ok, mutta pitkä selkä mietityttää, löytyykö kokemuksia selän säädön kestävyydestä jos lantiovyö ääriasennossa? Tilavuus tuossa Hatkan ja sivutaskujen kanssa ehkä riittäisi? Jääkäri XL ja RP80 olisivat kuormakantamisen puolesta parempia mutta taas suht isoja autoissa. Berghausit toki myös vaihtoehtoja, niitä en ole vielä päässyt koittamaan.

Eberlen warhammer ja MR crewcab olisivat mielenkiintoisia vaihtoehtoja jos laittaisi majoituskamppeet vain kuivasäkkiin. Onko näistä kokemuksia? Eberlen Halftrack löytyy metsästysversiona ja ollut ihan ok, mutta se on toki tähän käyttöön liian pieni. MR hinnat taas on mitä on. Toki MR myös metsästysrinkoissa hyviä vaihtoehtoja edullisemmin, näissä taas sitten nir ja muut mil ominaisuudet ehkä heikommalla tasolla. Tosin rinkan suojuksella selviää näiden kanssa jo pitkälle, kai. Ajatuksia näistä mielellään lukisi, jos joltakulta kokemusta löytyy. Ja toki hyviä ehdotuksia voi heittää muistakin vaihtoehdoista.
Eberlen battleship pack. Kestää ja hyvä kantaa isoja kuormia 35kg+. On siinä keikkunut 48kg settikin mutta alkaa pidemmän päälle painamaan.
 
Back
Top