Reppu / Rinkka sotilaskäyttöön

Mielestäni L on oikein hyvä maakkihommiin. Kestävä, tilava ja NIR kunnossa. Ja saa M05 kuosissa jos siitä tykkää. Mulla on myös XL mutta se on mielestäni jo puhdas rinkka raskaamman taakan kantamiseen. PV:n hommiin ottaisin vain rinkan missä on todistetusti NIR suojaus. Monissa on siitä maininta mutta ei näytetä tuloksia testeistä
 
Rinkassa se NIR suojaus ei ole ihan NIIN tärkeä, kuin muissa varusteissa. Kunhan sen rinkan naamio/sadesuojuksen NIR on kohdallaan. Siis sillä oletuksella, että siinä rinkassa on siis koko ajan päällä se sade/naamiosuojus. Mikä olisi joka tapauksessa ihan suotavaa.

Ja kannattaa muistaa, että jakotavarassa *köh*M85*köh* ei NIR suojausta ole ajateltu ollenkaan. ;)
 
Rinkassa se NIR suojaus ei ole ihan NIIN tärkeä, kuin muissa varusteissa. Kunhan sen rinkan naamio/sadesuojuksen NIR on kohdallaan. Siis sillä oletuksella, että siinä rinkassa on siis koko ajan päällä se sade/naamiosuojus. Mikä olisi joka tapauksessa ihan suotavaa.

Ja kannattaa muistaa, että jakotavarassa *köh*M85*köh* ei NIR suojausta ole ajateltu ollenkaan. ;)
Hommasin Savotta L:n juuri M85 tilalle. Ei sitä pysty edes harjoituksissa kantamaan pidempää aikaa ja jos siihen pitäisi vielä kiinnittää vara-putkia ja kessejä, niin loppuisi leikki lyhyeen
 
Hommasin Savotta L:n juuri M85 tilalle. Ei sitä pysty edes harjoituksissa kantamaan pidempää aikaa ja jos siihen pitäisi vielä kiinnittää vara-putkia ja kessejä, niin loppuisi leikki lyhyeen
Minulla kanssa veronmaksajien M85 pitkällä kuitilla ja totesin kerran harjoituksessa sillä touhuttuani että minulla löytyy pääomat parempaan. Ostin Jääkäri L:n johon löytyy muutama tasku joilla ajatus saada sadevaatteet, keitin jne helppoon saatavuuteen ilman että tarvitsee avata varsinaista pakkausta. Minulla oli ennestään Savotan Jääkäri M joka harjoituskäyttöön talvella turhan pieni ja myös Savotan putkirinkka mutta vaikka siinä tilavuus piisasi niin se on kaikenlaisissa ajoneuvoissa touhutessa niin kömpelö että jää jatkossa puhtaasti vaelluskäyttöön.
 
Kiitos, täytyy Jääkäri L käydä vielä mallailemassa selkään. Ajoneuvoissa tosiaan varmasti putkirunkoista kätevämpi. Kasivitoselle tosiaan haussa tuo korvaaja.
 
Helikon-tex on ihan kelpo valmistaja, verrattuna mil-tec esimerkiksi muttei "kärkeä" ole kuten Savotta, eagle industries tai crye
 
Kokemuksia Helikon-Texin repuista?
Helikonin tuotteet on järjestään suurin osa ihan käyttökelpoisia ja hinta-laatusuhteeltaan minun mielestäni parhaita merkkejä. Savotan kantovehkeitä löytyy itseltänikin useampia, mutta eniten käyttöä näkee Helikonin Raccoon Mk2. Päivittäisessä käytössä, mukana ulkotyössä pakkasessa. Kestävä ja mukava kantaa.
 
Minulla Helikon-Tex Bergen. Sopivan kokoinen muutaman päivän reissulle. Kolme ulkoista taskua jonne menee kaikki pientarvikkeet mitä reissulla tarvii; parranajooon, kännykän lataukseen ja virtapankki, taskulamppuja jne. Repun sisään mahtuu vaatteet mitä tarvii. Repun pohjassa ja kannen päällä kiinnikkeet remmeille lisätavaralle jos on tarvetta. Saatavana useissa väreissä.

bergen-reppu-helikon-tex.jpg
 
Maakkihommiin ja tiedusteluun hakusessa isompaa reppua/rinkkaa. Ketju luettu läpi ja hyviä ajatuksia löytynyt. Savotan Hatka löytyy jo partiorepuksi ja olen tyytyväinen. Sen kaveriksi kuitenkin isompi kantolaite, jolla pärjäisi viikonloput ja pidemmänkin harjoituksen. Budjetti ~500e koska tuplakäyttöä löytyy myös retkeilyn ja metsästyksen puolella hyvin.
Eberlestock F1 Mainframe. Itsellä MF, kaksi pitkää kylkitaskua ja 65L kanoottisäkki päätaskuna. Mietin pitkään kanoottisäkin ja Spike Duffelin välillä, päädyin kuitenkin vesistönylityksissä parempaan kanoottisäkkiin. Voin kumminkin Spide Duffelin sijaan sämpylöidä ennestään löytyvän Hagorin iippokassin päätaskuksi, jos keikasta riippuen se on parempi.

Ääretön modulaarisuus, kasaa sellainen kokonaisuus, kuin tarvitset.
 
Mikä on käsitys Eberlestock -kantovälineistä ? Itellä on iso,wanha 80 litrainen (J6 ?) ja pieni, X1A1:

Mieleen jääny että nuo ei mene helposti rikki ja X1A1 on jopa hyvä kun ase mukana, sen saa nätisti ulos pussista. Isosta ei tule niin jouhevasti. Mutta nuo ovat viikonloppureissuja varten. Isona kantolaitteena on Savotta.
 
Helikon-tex on ihan kelpo valmistaja, verrattuna mil-tec esimerkiksi muttei "kärkeä" ole kuten Savotta, eagle industries tai crye
Onko kukaan täällä mennyt tiirailemaan näitä Helikon-Texin tai muiden varustevalmistajien tuotoksia valonvahvistimen läpi? Paistavatko kuinka pahasti? Mil-Tecin tuotteet kun taas tietääkseni paistaa kuin soihtu.
Edit: korjattu kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt mietitään kesä/alkusyksyä niin kuinka pitkän ajan kamat olette jääkäri L:ään saaneet mahdutettua? Jääkäri M mulla on mutta siihenhän ei edes lisätaskuilla kovin paljoa mahdu. Ajattelin säästää tämän metsästysreppuna ja hommata patikointiin vähän isomman eli tämän jääkäri L:n.
 
Jos nyt mietitään kesä/alkusyksyä niin kuinka pitkän ajan kamat olette jääkäri L:ään saaneet mahdutettua? Jääkäri M mulla on mutta siihenhän ei edes lisätaskuilla kovin paljoa mahdu. Ajattelin säästää tämän metsästysreppuna ja hommata patikointiin vähän isomman eli tämän jääkäri L:n.
Minulla M ja L, sanoisin että noin 1,5x vetoinen toi isompi käytännössä. Hommasin ton L:n vasta ja ihan sama ajatus on että M jaa jäädä metsälle/päiväreissuille jne. Selkeesti isompi ja vaeltamista ajatellen lumettoman kauden viikon kamat ainakin itse saisin lisätaskujen kanssa siihen kyytiin järkevästi ilman suurta gramman viilausta.
 
Onko Jääkäri M ihan hullu valinta pikkupoikien(9/12v) repuiksi? S on niin rimpulan oloinen kantolaitteiltaan, ettei se ole optio.
Tuossa M:ssä olisi reppua loppuiäksi..
 
  • Rakasta
Reactions: EK
Onko Jääkäri M ihan hullu valinta pikkupoikien(9/12v) repuiksi? S on niin rimpulan oloinen kantolaitteiltaan, ettei se ole optio.
Tuossa M:ssä olisi reppua loppuiäksi..
Riippuu käytöstä. Itselläni on Jääkäri M, jota pojat (10-13 vuotiaat) ovat lainanneet viikonloppureissuilleen. Hyvin on saanut säädettyä, eivätkä ole hukkuneet reppuun. M on riittävän kapea, että menee lapsellakin.
 
Onko Jääkäri M ihan hullu valinta pikkupoikien(9/12v) repuiksi? S on niin rimpulan oloinen kantolaitteiltaan, ettei se ole optio.
Tuossa M:ssä olisi reppua loppuiäksi..
Jos on oikeasti käyttöä, niin ei ole. Päinvastoin. Jos kestää vuodesta toiseen, niin raha ei mene hukkaan. Itse ostin 10-vuotiaalle tytölle Jalaksen WinterKingit, jotka jäävät varmasti pieneksi, mutta kestävät kovaa käyttöä.
 
Jos on oikeasti käyttöä, niin ei ole. Päinvastoin. Jos kestää vuodesta toiseen, niin raha ei mene hukkaan. Itse ostin 10-vuotiaalle tytölle Jalaksen WinterKingit, jotka jäävät varmasti pieneksi, mutta kestävät kovaa käyttöä.
Hain jo pari Jääkäri M:ää. Loppuiäksi tuossa reppua pojille, jos eivät tahallaan särje.
 
Back
Top