Reppu / Rinkka sotilaskäyttöön

Alkuperäisen rungon kanssa en tule toimeen ollenkaan enkä aio sitä käyttää.
Ostin ruotsalaisen LK35 repun ulkoisella metallirangalla. Alicesta en osaa sanoa mitään mutta minulle tuo ruotsalainen ranka on erittäin mukava selässä.
Tilasin Varustelekasta uudet olkaviilekkeet* koska alkuperäiset nyt on hiukan niin ja näin käyttömukavuudessa.

*https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-tst-pehmustetut-olkaviilekkeet/61814

Alkuperäisen reppuosankin vaihdoin hiukan pienempään "uppdragssäck" reppuun.
uppdragssack_1.jpg
 
Onko jollain kokemusta tästä rinkasta?

Itse tykkään kovasti. Istuu hyvin, säätövaraa on, riittävästi modulaarisuutta ja vaikuttaa kestävältä. Sivutaskut irroittamalla/lisäämällä saa ainakin omaan käyttöön muokattua tarpeeksi. Läpästä saa tarvittaessa askarreltua myös pakorepun jos sellaiselle on tarvetta. Montaa vertailukohtaa ei itselläni ole, mutta olen kyllä ollut tyytyväinen.
 
Itse tykkään kovasti. Istuu hyvin, säätövaraa on, riittävästi modulaarisuutta ja vaikuttaa kestävältä. Sivutaskut irroittamalla/lisäämällä saa ainakin omaan käyttöön muokattua tarpeeksi. Läpästä saa tarvittaessa askarreltua myös pakorepun jos sellaiselle on tarvetta. Montaa vertailukohtaa ei itselläni ole, mutta olen kyllä ollut tyytyväinen.
Kiitokset, olen hommaamassa ensimmäistä rinkkaa ja tuota olen kovasti pohtinut. Voisi hinta/laatu suhteeltaan olla hyvä. Toki riippuu varmaan makuupussista mutta miten mahtuu tuonne rinkkaan sisään? Olen tähän mennessä pääsääntöisesti päiväretkeillyt 35 litraisella repulla johon mahtuu hyvin päivän tarvikkeet.
 
Toki riippuu varmaan makuupussista mutta miten mahtuu tuonne rinkkaan sisään?

Helposti mahtuu. Intin makuupussiakin isompi menee helposti sisään vaikka en ole käyttänyt mitään kunnon kompressiopussia. Varustelekan pakkausohjeesta tuli itselle ainakin uusi vinkki, että makuupussi kannattaa survoa reppuun ilman kompressiopussia, ja sillä tavalla jää intin makuupussin kanssa ainakin vielä about puolet rinkan päätaskusta käyttämättä.
 
Löytyi Jääkäri L halvalla(199€) niin päivitin 35L metsästys/vaellusrepun isompaan ja kestävämpään.
https://www.av-ase.fi/era-ja-retkeily/savotta-jaakari-l-rinkka/p/6419134108720/

Laitoin hollannin armeijan large(n.3,5L) molletaskut repun sivuille ja lantiovyöhön, mutta niiden tarpeellisuutta tulee vielä mietittyä.
Teoriassa lantiovyön kiinnityskorkeutta eli selän pituutta voi säätää yhden mollekujan verran, käytännössä se ei oikein toimi.
Mukavan kapea ja lähellä selkää oleva rinkka mitä kokeilin yhden 5km lenkin 12kg painolla.

Jääkäri L 5 (Medium).JPG
 
Onko jollain kokemusta tästä rinkasta?
Ihan heittämällä meni 4 vrk kamat ja ruoat.Loistava kantolaite.Youtubesta löytyy suomalaisten jamppojen,ainakin 2 eri,arvostelua juurikin tästä repusta!
 
Onko jollain kokemusta tästä rinkasta?
Kaikilla "mies ja rinkka" kursseilla joilla olen ollut, noin 90% porukasta vetää Berghaussin tai jonkun muun valmistajan (Lowe Alpine, PLCE jne) alkuperäisestä bergenistä kehittämän version kanssa.
..Nin myös minä.

Varmasti on parempia, mutta niistä minä en tiedä mitään.
Tässä muutamia nopeaita isoja huomioita:

Miinuksia:
- Mollen puute, monesti olis kiva sitoa jotain kiini johonkin, mutta ei oikein ole paikkoja.
- Noi prkl:n "strap keeperi" jotka estää ton rinkan hupun kiristämisen kireälle.
-Oman päivä/taistelu/tms repun integroiminen pakettiin on hankalaa.

Plussia:
+ Hyvä hinta laatu suhde
+ Sivutaskut muuttuvat päivärepuksi / pussiksi.
+ Profiili ilman sivutaskuja

Hyvä rinkka, suosittelen.
 
Kaikilla "mies ja rinkka" kursseilla joilla olen ollut, noin 90% porukasta vetää Berghaussin tai jonkun muun valmistajan (Lowe Alpine, PLCE jne) alkuperäisestä bergenistä kehittämän version kanssa.
..Nin myös minä.

Varmasti on parempia, mutta niistä minä en tiedä mitään.
Tässä muutamia nopeaita isoja huomioita:

Miinuksia:
- Mollen puute, monesti olis kiva sitoa jotain kiini johonkin, mutta ei oikein ole paikkoja.
- Noi prkl:n "strap keeperi" jotka estää ton rinkan hupun kiristämisen kireälle.
-Oman päivä/taistelu/tms repun integroiminen pakettiin on hankalaa.

Plussia:
+ Hyvä hinta laatu suhde
+ Sivutaskut muuttuvat päivärepuksi / pussiksi.
+ Profiili ilman sivutaskuja

Hyvä rinkka, suosittelen.
Eikö sivutaskupäiväreppu ole sitten käypänen?
 
Kaikilla "mies ja rinkka" kursseilla joilla olen ollut, noin 90% porukasta vetää Berghaussin tai jonkun muun valmistajan (Lowe Alpine, PLCE jne) alkuperäisestä bergenistä kehittämän version kanssa.
..Nin myös minä.

Varmasti on parempia, mutta niistä minä en tiedä mitään.
Tässä muutamia nopeaita isoja huomioita:

Miinuksia:
- Mollen puute, monesti olis kiva sitoa jotain kiini johonkin, mutta ei oikein ole paikkoja.
- Noi prkl:n "strap keeperi" jotka estää ton rinkan hupun kiristämisen kireälle.
-Oman päivä/taistelu/tms repun integroiminen pakettiin on hankalaa.

Plussia:
+ Hyvä hinta laatu suhde
+ Sivutaskut muuttuvat päivärepuksi / pussiksi.
+ Profiili ilman sivutaskuja

Hyvä rinkka, suosittelen.
Kyllä saa siihen päämolleen ison taskun (EA) ja vaikka lantiovyöhön pienet savotan taskut/puoli..sitten käytössä housujen reisitaskut, takin taskut ym. pitäisi pärjätä :)
 
Eikö sivutaskupäiväreppu ole sitten käypänen?

Ei omassa käytössä. Joillekkin se voi toimia, mutta meikäläiselle se ongelma tulee siinä, että aika monta asiaa mahtuu yksiosaiseen pieneen 10 litran reppuun, mutta ei kaksiosaiseen 10+10 litran, niin kuin tuo on. Samoin oma tyylini pakata rinkka haittaa sivutaskurepun käyttämistä, koska sitten joutuu aina välppäämään tavaraa taskuista rinkkaan ja takaisin.

Yksi tasku mukana olkalaukkuna toimii myös meikäläisellä paremmin, ja sitä näkee aika usein harrastettavan vs molemmat reppuna myös muiden toimesta. Nämä ovat toki allekirjoittaneen fiiliksiä ja kokemuksia, toisenlaisella käytöllä varmasti ihan toimiva ratkaisu. Annan silti pojot siitä että tuokin on sisäänrakennettu mahdollisuus, vaikka se ei itsellä toimi.

En ota kanta siihen että kuinka fiksu idea EA taskun pitäminen rinkassa on, mutta ongelma on se, että kun ei ole mollea tms muita kiinnityspisteitä kuin keskellä reppua, niin isompien / pidempien asioiden rinkkaan kiinnittäminen aiheuttaa aina päänvaivaa. Toki kirveet yms. saa kivasti sinne sivutaskujen taakse, mutta jos esine on mitoiltaan liian suuri sinne (yleensä leveä), niin asiat muuttuvat mielenkiintoisiksi.

Ja ei, takin tai muiden vaatteiden taskut eivät ihan hirveästi lämmitä, kun kannossa on ryhmä- tai joukkue kohtaista materiaalia joka pitäisi siirtää joukon mukana jonnekin.

Retkeilyssä tai ajoneuvoihin tms tukeuduttaessa ehkä täysin irrelevantteja pointteja.

Käyttötarpeet ja tavat vaihtelevat, ja se mitä minä koen rinkalta tarvitsevani ei ole millään tavalla universaali totuus.

Listasin lähinnä omassa käytössä havaittuja ongelmia ja sellaisia ominaisuuksia jotka koen erityisen plussan arvoisiksi.
Jos auttaa jotakuta päätöksen tekemisessä niin hyvä, jos ei niin sitten ei auta, annoinpahan omat 5 eurosenttiäni tähänkin kolehtiin.

Hyvä rinkka se noista puutteista huolimatta on, ja ihan jokaisen pennin väärti verrattuna suurimpaan osaan jakotavarasta.
Varsinkin jos sellaisen löytää jostain käytettynä.
 
Karrimorilta saa mollepaneeleita noiden vetskarisivutaskujen paikalle, käyvät ainakin karrimoriin ja brittien plceehen, berghausissa vetoketju ilmeisesti toisinpäin, samoin kun hollantilaisten rinkassa, elikkä mollepaneeli tulee ylösalaisin, haittaako se sitten mitään. Itsellä sekä brittireppu sivutaskuilla ja hollantilainen surplusrinkka, hollantilaisesta käänsin vetoketjut toisinpäin, niin brittitaskut käyvät molempiin kapistuksiin. Hollantilaisissa sivutaskuissa taas on molleremmejä taustassa, niitä voi sitten ripustella missä vain kujastoja on
 
Ei omassa käytössä. Joillekkin se voi toimia, mutta meikäläiselle se ongelma tulee siinä, että aika monta asiaa mahtuu yksiosaiseen pieneen 10 litran reppuun, mutta ei kaksiosaiseen 10+10 litran, niin kuin tuo on. Samoin oma tyylini pakata rinkka haittaa sivutaskurepun käyttämistä, koska sitten joutuu aina välppäämään tavaraa taskuista rinkkaan ja takaisin.

Yksi tasku mukana olkalaukkuna toimii myös meikäläisellä paremmin, ja sitä näkee aika usein harrastettavan vs molemmat reppuna myös muiden toimesta. Nämä ovat toki allekirjoittaneen fiiliksiä ja kokemuksia, toisenlaisella käytöllä varmasti ihan toimiva ratkaisu. Annan silti pojot siitä että tuokin on sisäänrakennettu mahdollisuus, vaikka se ei itsellä toimi.

En ota kanta siihen että kuinka fiksu idea EA taskun pitäminen rinkassa on, mutta ongelma on se, että kun ei ole mollea tms muita kiinnityspisteitä kuin keskellä reppua, niin isompien / pidempien asioiden rinkkaan kiinnittäminen aiheuttaa aina päänvaivaa. Toki kirveet yms. saa kivasti sinne sivutaskujen taakse, mutta jos esine on mitoiltaan liian suuri sinne (yleensä leveä), niin asiat muuttuvat mielenkiintoisiksi.

Ja ei, takin tai muiden vaatteiden taskut eivät ihan hirveästi lämmitä, kun kannossa on ryhmä- tai joukkue kohtaista materiaalia joka pitäisi siirtää joukon mukana jonnekin.

Retkeilyssä tai ajoneuvoihin tms tukeuduttaessa ehkä täysin irrelevantteja pointteja.

Käyttötarpeet ja tavat vaihtelevat, ja se mitä minä koen rinkalta tarvitsevani ei ole millään tavalla universaali totuus.

Listasin lähinnä omassa käytössä havaittuja ongelmia ja sellaisia ominaisuuksia jotka koen erityisen plussan arvoisiksi.
Jos auttaa jotakuta päätöksen tekemisessä niin hyvä, jos ei niin sitten ei auta, annoinpahan omat 5 eurosenttiäni tähänkin kolehtiin.

Hyvä rinkka se noista puutteista huolimatta on, ja ihan jokaisen pennin väärti verrattuna suurimpaan osaan jakotavarasta.
Varsinkin jos sellaisen löytää jostain käytettynä.
No, en nyt teistä muista tiedä, mutta omat ressukokemukset ovat lähinnä sellaisia, että ei nyt ihan kauheita siirtymisiä ole ollut, kovia harkkoja tosin. Että senpuoleen melko sama mikä saatanan reppu siellä selässä keikkuu. Jos nyt ei jakotavara tollaseen kelpaa ni saahan sitä laittaa vaikka 600 kantojärjestelmään.
Toinen on autistimainen suhtautuminen tavaroiden järjestelyyn ja saatavuuteen. Mikä perkele se on ku vaelluksella on niin saada tavara 3,5 sekunnissa esille ja hysteerisesti pitää amputaatiosettiä käden ulottuvilla?
No, kukin tyylillään. Tilastoja en tiedä retkeilyonnettomuuksista, miten vakavia ne ovat...
 
Karrimorilta saa mollepaneeleita noiden vetskarisivutaskujen paikalle, käyvät ainakin karrimoriin ja brittien plceehen, berghausissa vetoketju ilmeisesti toisinpäin, samoin kun hollantilaisten rinkassa, elikkä mollepaneeli tulee ylösalaisin, haittaako se sitten mitään. Itsellä sekä brittireppu sivutaskuilla ja hollantilainen surplusrinkka, hollantilaisesta käänsin vetoketjut toisinpäin, niin brittitaskut käyvät molempiin kapistuksiin. Hollantilaisissa sivutaskuissa taas on molleremmejä taustassa, niitä voi sitten ripustella missä vain kujastoja on
Oho, tuota että vetskarit on jossain väärin päin en tiennytkään. Olen tosiaan harkinnut tuollaisen MOLLE / juomarakko sivustaskun hankintaa, joten tuo on hyvä pitää mielessä.

Samoin tuo @Aarne1:n läppäjuttu näyttää ihan mielenkiintoiselta, pitää paneutua asiaan.

Oma käyttötapani on se, että rinkka jää kätköön ja mukaan lähtee pikkureppu, jossa juomarakko & MPL / lämppäri / tms. jaetut hilavitkuttimet, sekä omaa toimintakykyä ylläpitävää materiaalia.

No, en nyt teistä muista tiedä, mutta omat ressukokemukset ovat lähinnä sellaisia, että ei nyt ihan kauheita siirtymisiä ole ollut, kovia harkkoja tosin. Että senpuoleen melko sama mikä saatanan reppu siellä selässä keikkuu. Jos nyt ei jakotavara tollaseen kelpaa ni saahan sitä laittaa vaikka 600 kantojärjestelmään.
Toinen on autistimainen suhtautuminen tavaroiden järjestelyyn ja saatavuuteen. Mikä perkele se on ku vaelluksella on niin saada tavara 3,5 sekunnissa esille ja hysteerisesti pitää amputaatiosettiä käden ulottuvilla?
No, kukin tyylillään. Tilastoja en tiedä retkeilyonnettomuuksista, miten vakavia ne ovat...
Tuolla logiikalla kaikkien omien varusteiden ostaminen on ihan turhaa, koska kyllähän sitä "kruunu poikansa varustaa" ja viikonlopun vetää vaikka varusteissa mallia 62 satoi tai paistoi...
Eihän sitä kannata maksaa mistään minkä saa valtiolta ilmaiseksi, jos edes saa... 600 euroa kantolaitteeseen ei ole juuri mitään, sillähän saa näppärästi juuri LJK-rinkan, mutta eipä juuri muuta. ;)

Kuten sanoin kokemukset nyt riippuvat ihan siitä mitä ressuna tekee tai on intissä tehnyt. Jos tukeutuu ajoneuvoihin tai kurssit ovat tasoa kahvia ja kampaviinereitä, niin ei sillä rinkalla mitään tee. Jos taas menet tiedusteluharjoitukseen, jossa jaetaan "iso reppu" M05 tai M85 ilman taisteluvyötä, ja siirtymiset ovat pidempiä kuin muutama sata metriä, niin kyllä tulee omaa rinkkaa ikävä.

Ja edelleen, ketjun aihe on "Reppu / Rinkka sotilaskäyttöön", eikä suinkaan "rinkka vaellus / retkeily käyttöön". EA taskun pitäminen rinkassa sotilaskäytössä on vain ihan puhtaasti tyhmä idea. Se miten EA taskun tai muiden kamppeiden kantaminen kannattaa hoitaa siviilissä, tai millaisia onnettomuuksia retkeillessä sattuu ovat sellainen asia jotka ovat aika kaukana ketjun alkuperäisestä aiheesta.

Edit: Kiroitusvirhe.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen on autistimainen suhtautuminen tavaroiden järjestelyyn ja saatavuuteen. Mikä perkele se on ku vaelluksella on niin saada tavara 3,5 sekunnissa esille ja hysteerisesti pitää amputaatiosettiä käden ulottuvilla?
Juuri tuotahan armeijassa opetetaan ja vaaditaan = millipinkka, you know. Kuten yllä jo sanottiin, tässä ei keskustella siviilivaeltamisesta.
 
Oho, tuota että vetskarit on jossain väärin päin en tiennytkään. Olen tosiaan harkinnut tuollaisen MOLLE / juomarakko sivustaskun hankintaa, joten tuo on hyvä pitää mielessä.

Samoin tuo @Aarne1:n läppäjuttu näyttää ihan mielenkiintoiselta, pitää paneutua asiaan.

Oma käyttötapani on se, että rinkka jää kätköön ja mukaan lähtee pikkureppu, jossa juomarakko & MPL / lämppäri / tms. jaetut hilavitkuttimet, sekä omaa toimintakykyä ylläpitävää materiaalia.


Tuolla logiikalla kaikkien omien varusteiden ostaminen on ihan turhaa, koska kyllähän sitä "kruunu poikansa varustaa" ja viikonlopun vetää vaikka varusteissa mallia 62 satoi tai paistoi...
Eihän sitä kannata maksaa mistään minkä saa valtiolta ilmaiseksi, jos edes saa... 600 eurolla kantolaitteeseen ei ole juuri mitään, sillähän saa näppärästi juuri LJK-rinkan, mutta eipä juuri muuta. ;)

Kuten sanoin kokemukset nyt riippuvat ihan siitä mitä ressuna tekee tai on intissä tehnyt. Jos tukeutuu ajoneuvoihin tai kurssit ovat tasoa kahvia ja kampaviinereitä, niin ei sillä rinkalla mitään tee. Jos taas menet tiedusteluharjoitukseen, jossa jaetaan "iso reppu" M05 tai M85 ilman taisteluvyötä, ja siirtymiset ovat pidempiä kuin muutama sata metriä, niin kyllä tulee omaa rinkkaa ikävä.

Ja edelleen, ketjun aihe on "Reppu / Rinkka sotilaskäyttöön", eikä suinkaan "rinkka vaellus / retkeily käyttöön". EA taskun pitäminen rinkassa sotilaskäytössä on vain ihan puhtaasti tyhmä idea. Se miten EA taskun tai muiden kamppeiden kantaminen kannattaa hoitaa siviilissä, tai millaisia onnettomuuksia retkeillessä sattuu ovat sellainen asia jotka ovat aika kaukana ketjun alkuperäisestä aiheesta.

No eikai noita kampaviinerikursseja enää liiemmin ole :)
Itse nyt viime keväänä räntäsateessa olin 4 päivää maastossa, eikä tehnyt tiukkaakaan intin kamoilla. Omia en nyt mielellä’ni tuolla rötvää. Hyvällä säkällä vuoden päästä pääsee taas. Eriasia tietty jos tuolla nyt kukaan rötvää joka toinen viikonloppu ja siirtyy sen 50 km/päivä, ressuna siis ;)

En muuten myöskään tiedä ressutopuhujen onnettomuustilastoista tai onnettomuuksien laadusta/määrästä.
Compedin kerran laitoin...
 
Juuri tuotahan armeijassa opetetaan ja vaaditaan = millipinkka, you know. Kuten yllä jo sanottiin, tässä ei keskustella siviilivaeltamisesta.
Itselläni tavaran tavaraa touhuissa ei ole hävinnyt ja aina kaikki on mukana ollut...ilman stressiä ja taloudellista panostusta ;)
 
Hyvää keskustelua täällä, mutta harmillisesti tuntuu poukkoilevan erilaisten tarpeiden välillä turhan tiuhaan. Sekoitan hieman ja vastaan niihin kaikkiin samalla:

@Rajasissi taisi aloittaa tämän ketjun osuvasti totemalla, että ei olemassa yhtä hyvää reppua tai rinkkaa, vaan kantolaite tulisi valita aina reissun ja mahd. tehtävän mukaan. Itse liikun välillä juosten, kävellen ja pyöräillen ja toiminta saattaa olla reserviläistuohuja, kuvaamista, metsästystä, polkujuoksua tai retkeilyä. Ja kyllä, yhdistelen näitä. Saatan juosta kuvauspaikalle, metsästää vaeltaen/hiihtäen jne.

Ylläolevaan viitaten tarpeet voisin luokitella ehkä yleisimmät tekijät, jotka vaikuttavat kantolaitteen valintaan:

Kuljetettavan varustuksen paino? (alla olevat painot summittaisia ja voivat vaihdella mieltymysten ja ruumiinrakenteen mukaan)
< 5 kg: lantiovyö ei välttämätön, tukiranka ei välttämätön, rintaremmi hyödyllinen
5-12 kg: lantiovyö tarpeellinen, selkäosan jäykistys hyödyllinen, rintaremmi tarpeellinen
yli 12 kg: pehmustettu ja jäykistetty lantiovyö tarpeellinen, selkäosan tukiranka ehdoto, rintaremmi ehdoton

Tarviiko huomioida lämpökuormaa? (kuumat olosuhteet, liikkumisen nopeus esim. jos liikutaan myös juosten/pyöräillen, paljon nousuja)
- Selkäosan tuuletuksesta saattaa olla yllättävästi hyötyä (löytyy harmillisesti yleensä vain siviilimallin rinkoista ja repuista)
- Keveät ratkaisut auttavat suorituksessa (->siviilimallit)

Vaatiiko tehtävä tai muut suoritteet matkalla nopeaa varusteiden käyttöä?
Tämä tekijä ratkaisee oleellisesti sen, onko kantolaite yhden ison säilytystilan omaava vai onko siinä kiinni paljon ulkoisia taskuja ja kiinnitysmahdollisuuksia. Ylimääriset taskut tuovat ylimääräistä painoa, mutta helpottavat ja nopeuttavat toimintaa. Tämän vuoksi esim. kameralaukut on lokeroituja valmiiksi ja sisältävät monenlaisia aukaisumahdollisuuksia. Metsästysrepuissa voi puolestaan olla paikka aseelle ja esim. pusseja riistalle. Kummassakin tilanteet voivat tulla nopeasti vastaan, eikä ole aikaa kaivella reppua pidempään, vaan tavarat ja välineet on löydyttävä heti ja varmasti. Vastaavasti sotilasrepuissa on yleensä ratkaistu tämä mollekujastoilla ja taskuilla tai lisätaskuilla, koska tehtävät voivat vaihdella suuresti ja kaikenlaisia varusteita voi joutua käyttämään nopesti ja haastavissa olosuhteissa. Retkeilyyn tehdyissä rinkoissa taas on yllensä varsin vähän näitä taskuja ja nekin on usein spesifioitu tietyille tavaroille kuten: juomapuollolle, taukovaatteelle ja välipaloille ja muuten kaikki kulkee yhdessä tilassa.

@mienkoiv tuossa jo osuvasti hämmsteli, että mikäs kiire tavallisesti retkeillessä on. Eikä pitäisi ollakkaan. Silloin riittääkin, että pääosa varusteista on kompaktisti, kevyesti ja saateelta suojassa repun tai rinkan päätaskussa.

Vaatiiko tehtävät tai suoritteet ryhmäkohtaisen materiaalin kuljetusta?
Tämä tekijä voi vaikuttaa oleellisesti siihen, että vain riittävän modulaariset tai riittävän kapasiteetin ja kantokyvyn omaavat kantolaitteet ovat vaihtoehtoja ja näin rajaa muuten käyttökelpoisia vaihtoehtoja pois. Esimerkki: jos viestimies ei saa partiomatkalle reppuunsa radiota mahtumaan, on reppu hänelle käyttökelvoton, vaikka henkilökohtaiset asita sinne menisivät täydellisesti. Jos vaellukselle lähtijät eivät saa yhteistä telttaa kenenkään reppuun järkevästi kiinni, on kantolaitteet valittu huonosti.


Tämä kirjoitus oli nyt myös oman ajattelun tueksi, jäsentämään hieman omia tarpeita. Ongelmathan yleensä syntyvät siitä, että harvemmalla on halua tai tahtoa hankkia ja omistaa erilaista reppua tai rinkkaa aivan joka lähtöön. Itsekin olen päätynyt kompromisseihin, jotka joskus harmittavat, mutta loppujen lopuksi ovat olleet ainoita budjettiin sopivia järkeviä vaihtoehtoja. Siviilimallin rinkkaani en ota yleensä reserviläistouhuihin, koska ei ole riittävän modulaarinen. Toisaalta silloin olen yrittänyt puristaa tavarat Savotan Jääkärireppuun + lisätaskuihin, joka taas ei kanto-ominaisuuksiltaan ole ehkä ollut oikeasti sille painolle riittävä. Kamera ja objektiivit ovat niin ikään kulkeneet Jääkärirepussa tai jossain pienemmässä repussa, sillä en ole pystynyt oikeuttamaan vielä jonkin kamerarepun hankintaa omalla käytöllä. Käyttämieni reppujen modulaarisuus on kuitenkin mahdollistanut joitain temppuja objektiivien ja kameran vekslaamisen helpottamiseksi. Mikään repuistani ei ole opitimaalinen juoksemiseen, kun muut ominaisuudet ovat ajaneet edelle, mutta toistaiseksi on pärjätty ilman erillistä juoksureppua.

Moduulaaristen keskikokoisten reppujen aivan säännöllinen ongelma on muuten se, että kanto-ominaisuudet mitoitetaan sen mukaan miten paljon reppu painaa sen ollessa pakattu täyteen, kun ne pitäisi tehdä reilusti jämäkämmiksi koska tavaraa kiinnitetään kuitenkin ulkopuolelle - sehän on se koko idea. Esim. Jääkärirepun isoin miinus on sen hävyttömän kapea suoliremmi - lantiovyöksi ei sitä voi kutsua. Selkäjäykistyksen paransin jo itse. Tietysti voisin vaihtaa suurempaan, mutta silloin tavara mahtuisi sisäpuolelle, eikä olisi näin niin hyvin käytettävissä.
 
Viimeksi muokattu:
Oho, tuota että vetskarit on jossain väärin päin en tiennytkään. Olen tosiaan harkinnut tuollaisen MOLLE / juomarakko sivustaskun hankintaa, joten tuo on hyvä pitää mielessä.

Samoin tuo @Aarne1:n läppäjuttu näyttää ihan mielenkiintoiselta, pitää paneutua asiaan.

Oma käyttötapani on se, että rinkka jää kätköön ja mukaan lähtee pikkureppu, jossa juomarakko & MPL / lämppäri / tms. jaetut hilavitkuttimet, sekä omaa toimintakykyä ylläpitävää materiaalia.


Tuolla logiikalla kaikkien omien varusteiden ostaminen on ihan turhaa, koska kyllähän sitä "kruunu poikansa varustaa" ja viikonlopun vetää vaikka varusteissa mallia 62 satoi tai paistoi...
Eihän sitä kannata maksaa mistään minkä saa valtiolta ilmaiseksi, jos edes saa... 600 euroa kantolaitteeseen ei ole juuri mitään, sillähän saa näppärästi juuri LJK-rinkan, mutta eipä juuri muuta. ;)

Kuten sanoin kokemukset nyt riippuvat ihan siitä mitä ressuna tekee tai on intissä tehnyt. Jos tukeutuu ajoneuvoihin tai kurssit ovat tasoa kahvia ja kampaviinereitä, niin ei sillä rinkalla mitään tee. Jos taas menet tiedusteluharjoitukseen, jossa jaetaan "iso reppu" M05 tai M85 ilman taisteluvyötä, ja siirtymiset ovat pidempiä kuin muutama sata metriä, niin kyllä tulee omaa rinkkaa ikävä.

Ja edelleen, ketjun aihe on "Reppu / Rinkka sotilaskäyttöön", eikä suinkaan "rinkka vaellus / retkeily käyttöön". EA taskun pitäminen rinkassa sotilaskäytössä on vain ihan puhtaasti tyhmä idea. Se miten EA taskun tai muiden kamppeiden kantaminen kannattaa hoitaa siviilissä, tai millaisia onnettomuuksia retkeillessä sattuu ovat sellainen asia jotka ovat aika kaukana ketjun alkuperäisestä aiheesta.

Edit: Kiroitusvirhe.
Ea sta, jos on ifak vyö/liivivarustuksessa ja sitten isompi eapaketti repussa, niin eipä kai se haittaa, itse olen pitänyt repun läpässä tavanomaisempia tarvikkeita sellasessa oliivin värisessä pussukassa, helppo saada esille ja joka repussa aina samassa paikassa, mielestäni ihan toimivaa niin reissuillessa kuin ressuillessakin. Hommasin vähän tukevammat leiikkurit vaatesakset kun ei oikein olleet käteenkäyviä https://m.motonet.fi/fi/tuote/7003119/FISKARS-PowerArc-yleisleikkurit
 
Viimeksi muokattu:
No eikai noita kampaviinerikursseja enää liiemmin ole :)
Itse nyt viime keväänä räntäsateessa olin 4 päivää maastossa, eikä tehnyt tiukkaakaan intin kamoilla. Omia en nyt mielellä’ni tuolla rötvää. Hyvällä säkällä vuoden päästä pääsee taas. Eriasia tietty jos tuolla nyt kukaan rötvää joka toinen viikonloppu ja siirtyy sen 50 km/päivä, ressuna siis ;)

En muuten myöskään tiedä ressutopuhujen onnettomuustilastoista tai onnettomuuksien laadusta/määrästä.
Compedin kerran laitoin...
Väännetään nyt vielä kerran rautalangasta: Se että kannattaako ostaa oma rinkka kertauksiin/MPK/Maa:iin riippuu aivan 100% siitä, että mitä tekee ja millaisilla välineillä. Jos kerran siirtymät ovat lyhyitä esimerkiksi vaikka autosta asemaan, niin muutama sata euroa rinkkaan ei välttämättä ole hyvä sijoitus.

4 päivää maastossa räntäsateessa ei kerro yhtään mitään siitä, että olisiko oma rinkka ollut tarpeen. Sen 4 päivää voi viettää vaikka Scanian nupissa webasto päällä, jolloin tarve rinkalle on tasan 0. Tai se voi olla +25km siirtymisiä jalan syvyydessä sen kuitatun LJK-rinkan kanssa, jolloin tarve omalle rinkalle on myös aika lähellä nollaa. Tai se voi olla niitä +25km siirtymisiä M05 "mätisäkki" selässä, jolloin tarve on jo aika paljon suurempi.

Allekirjoittanut katselee hommaa omasta kapeasta mm. (meri)tiedustelun ja muun vastaavan hörhöilyn värittämästä näkökulmastaan.

Jos elämä maistuu makealta jakokamppeissa niin mikäs siinä, mutta koko keskustelu lähti kuitenkin siitä, kun Raveni kysyi kokemuksia k.o rinkasta, ollessaan ostohousut jalassa. Ja kuten sanoin; Crusader on minusta aika lähellä optimaallista ressurinkkaa, muutamin pienin varauksin. Joista omassa käytössä ehdottomasti suurin on erilaisten kiinnityspaikkojen puute.

Kuten Lepukki tuossa avaa, on kantolaite aina kompromissi, ja minusta Crusaderin eri versiot ovat edelleen aika lähellä sitä optimia jossa hinta - modulaarisuus - mukavuus kohtaavat. Sivutaskut luovat sopivasti modulaarisuutta ja monikäyttöisyyttä, rinkka on mukava kantaa varsin painavanakin, lantioremmi on tukeva, eikä hintakaan ole paha, varsinkaan käytettynä.

@Solidsnake Joo, eipä siitä mitään haittaa ole jos on lisää EA-kamaa kiinni rinkassa, ja vaikka IFAK liivissä. Minulle koulutettujen taistelutapojen valossa tilanteet joissa rinkassa kiinni olevat EA kamat olisivat hyödyllisiä ovat aika lähellä nollaa, koska rinkka ei säilytetä majoituksessa tai pidetä mukana taistelutehtävässä. Jolloin päädytään tilanteeseen, jossa EA kamat ovat ihan muualla, kuin missä niitä eniten tarvitaan. Puhumattakaan siitä, kuinka hankala niitä EA-kamoja olisi kaivella rinkasta, jos ottaa osuman kun on rinkka selässä.
 
Back
Top