Reservi kunniaan - ja kunto kasvuun

Sissille erityisesti repunkanto ja ahkionvetokykyä. Pitkiä suoritteita.

Duodaduoda, käsittääkseni perussuorittaminen on pitkää ja tasaista mitokondrioiden energiantuotantoa, mutta päivän pelastaa kyky pinkoa niin että hippulat vinkuu hapenottokyvyn ylärajalla joitain kilometrejä. Olenko IT-miehenä ymmärtänyt jotain väärin kaverien kaljasepustuksista?
 
Duodaduoda, käsittääkseni perussuorittaminen on pitkää ja tasaista mitokondrioiden energiantuotantoa, mutta päivän pelastaa kyky pinkoa niin että hippulat vinkuu hapenottokyvyn ylärajalla joitain kilometrejä. Olenko IT-miehenä ymmärtänyt jotain väärin kaverien kaljasepustuksista?
En minäkään alan asiantunija ole, mutta käsittääkseni raskaan taakan/repun kannolla, pitkillä jotoksilla luodaan pomminvarmasti jonkinlaista kestävyyttä, sitkeyttä ja lihasvoimaa jalkoihin ja vartaloon.
Sama asia raskaalla ahkiolla suksilla kiskoen.
Aivan muistini mukaan, tulee sissin hommissa tuon ihanuuden mukana myös toisinaan niitä anaerobisia rykäyksiä silloin tällöin ja tarpeen mukaan.
Alokasaikana RVL:ssa n. 3kk:n aikana, alkoi ylipainoinen kaveri kaventua ja hoikka vankistua ihan silmissä:)
 
En pitäisi yhtään huonona, että marsmars.fi tarjoaisi suosituksia omalle sijoitukselle sopiviksi harjoitteiksi:
  • sissille juoksua ja hiihtoa
  • kaupunkijäksterille voimaa ja räjähtävää nopeutta
  • sotilaspoliisille voimakestävyyttä ja kamppailulajeja
  • panssarijääkärille jääkiekkoa tai vastaavaa syklistä spurttia
  • viestimiehelle metsässä kävelyä ja amatööriradiotoimintaa
  • esikuntataistelijalle kahvikupin nostelua ja häpänottokyvyn harjoitteita

Intissä meni kuupperissa 3300m alussa, 3100m lopussa (väliin 1 rasitusmurtuma), mutta uskon että omaan entiseen SA-hommaan olisin ollut juuri tällä hetkellä parempi kuin silloin. Entisestä kunnosta on vielä enemmän kuin rippeitä jäljellä, vaikken tällä hetkellä uskoisi ilman harjoittelua edes kolmeen tonniin. Mutta olen nostellut jo 6+ vuotta jatkuvasti kasvavia punnuksia (lapset ja ostoskassit) ja olen aivan saletti, että maastoliikkuvuuteni raskaassa varustuksessa olisi jotain parempaa kuin inttiaikana. Kun painoi vähän päälle 60 kg ja kantaa piti puolet omasta painostaan niin jotenkin ei oikein keho ollut siihen orientoitunut. Nyt on elopainoa 75 eikä kaikki lisäys olettaakseni edes läskiä, olen varma että heittimen osat ym. kulkisi nyt maastossa ihan eri tahtiin, vaikka puhdas vinttikoiran suorituskyky onkin rämettynyt hieman.

No, sopiva hetki olikin poistaa minut SA-vahvuudesta, kun olisin ollut juuri eheytymässä täydelliseksi kevyt KRH -taistelijaksi :D
 
aloittajan otsikko oli ja minä lainaan "reservi kunniaan".
kertausharjoituksis varuskunta alueella reservin majuri ja vaki kapteeni kävelee toisiaan vastaan, kumpi tervehtii????.
en pilaile tällä. alkuperäinen otsikko oli reservi kunniaan.
pv:n harjoituksissa sotilas arvot on lain määrämässä voimassa. vaki luutnantin tehtävä voi olla kouluttaa vaikka ketä reserviläistä, mutta hän on ylempi arvoisen reserviläisen kouluttaja ei esimies.

tiedän että tämä on vanha ja kulunut juttu. mutta kertausharjoituksis reservin arvot on sen mitä laissa määrätään.
itse sanoisin kapteenille, siis jos olisin majuri, että kapteeni olen majuri ja olen arvoni ansainnut.
 
Intissä meni kuupperissa 3300m alussa, 3100m lopussa (väliin 1 rasitusmurtuma), mutta uskon että omaan entiseen SA-hommaan olisin ollut juuri tällä hetkellä parempi kuin silloin. Entisestä kunnosta on vielä enemmän kuin rippeitä jäljellä, vaikken tällä hetkellä uskoisi ilman harjoittelua edes kolmeen tonniin. Mutta olen nostellut jo 6+ vuotta jatkuvasti kasvavia punnuksia (lapset ja ostoskassit) ja olen aivan saletti, että maastoliikkuvuuteni raskaassa varustuksessa olisi jotain parempaa kuin inttiaikana. Kun painoi vähän päälle 60 kg ja kantaa piti puolet omasta painostaan niin jotenkin ei oikein keho ollut siihen orientoitunut. Nyt on elopainoa 75 eikä kaikki lisäys olettaakseni edes läskiä, olen varma että heittimen osat ym. kulkisi nyt maastossa ihan eri tahtiin, vaikka puhdas vinttikoiran suorituskyky onkin rämettynyt hieman.
Joo, eihän fyysistä suorituskykyä voi mitata millään yhdellä mittarilla ja eri tehtävissä on erilaiset vaatimukset.

Itse kun olen vähän innostunut kaikenlaisista fyysisistä aktiviteeteistä viime vuosina, niin veikkaan että omalla kohdalla jo fyysisen suorituskyvyn paraneminen tekisi minusta paremman soturin, vaikka en todellakaan mitään sotimishommia ole reservissä harjoitellut. Fakta kuitenkin on, että parissa päivässä ei fyysistä suorituskykyä hirveästi paranneta, mutta uskon että omalla kohdalla parissa päivässä voidaan kerrata paljon niitä sotimisen kannalta olennaisia juttuja, vaikka säännönmukainen harjoittelu olisi tietenkin parempi. Tosin olin minä muistaakseni palveluksessa yksikköni keskivertoa hieman paremmassa kunnossa, joka kertoo paljon..

Lisäksiressu voi kuntoaan kohottaa oma toimisesti. Ei maksa mitään ja ei tarvitse MPK:n ammattitaitoisia kouluttajia tms...

Olenkin miettinyt että taistelijoiden hyvä fyysinen suorituskyky olisi sellainen asia, josta tälläinen köyhä ja Puolustusvoimiin vähän panostava valtio voisi hyötyä... Tuli mieleen Englannin valioliigan Leicesteristä, joka on tällä kaudella pärjännyt erinomaisesti. Kyseisen joukkueen bujdetti on pieni, ja ko. liigassahan rahaseurat pärjää tavallisesti, eikä Leicesterin kaiken järjen mukaan pitänyt pärjätä niin hyvin kuin tällä hetkellä pärjää (sarjataulukossa ensimmäisenä). Leicesterin "salaisuus" on että he panostivat sellaisiin "pieniin" asioihin joista voi hyötyä vaikkei rahaa olisikaan. Tai näin minä olen käsittänyt, kohta joku futisniilo tulee toteamaan että ei se noin mennyt. :D (Olisikin ihan mielenkiintoinen aihe että mitkä voisi Puolustusvoimiemme kohdalla olla tälläisiä "Leicester"-elementtejä ja kuinka voisimme hyödyntää ja lisätä niitä).

Mutta siinäpä onkin urakkaa miten saadaan kansalaiset liikkumaan...
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun reserviläisaktiviteetit taitaa olla pienessä nosteessa, niin Puolustusvoimat voisi lähettää reserviläisille kirjeen jossa olisi ohjeita kunnon kohotukseen. Tulisi painottaa sitä että fyysisestä kunnosta huolta pitäminen on todellinen "maanpuolustusteko" ja kaikkea sen sellaista. Tärkeintä on että aloittaa lähtötasosta riippumatta jne.

Siinä voisi olla vaikka erilaisia kuntotestejä ja ohjelmia sen mukaan mikä on kuntotaso. Käsittääkseni innokkaiden reserviläisten joukosta löytyy myös heikomman kunnon omaavia.

Nooh kunhan ideoin. Kaikkea on kiva suunnitella.
 
Nyt kun reserviläisaktiviteetit taitaa olla pienessä nosteessa, niin Puolustusvoimat voisi lähettää reserviläisille kirjeen jossa olisi ohjeita kunnon kohotukseen. Tulisi painottaa sitä että fyysisestä kunnosta huolta pitäminen on todellinen "maanpuolustusteko" ja kaikkea sen sellaista. Tärkeintä on että aloittaa lähtötasosta riippumatta jne.

Siinä voisi olla vaikka erilaisia kuntotestejä ja ohjelmia sen mukaan mikä on kuntotaso. Käsittääkseni innokkaiden reserviläisten joukosta löytyy myös heikomman kunnon omaavia.

Nooh kunhan ideoin. Kaikkea on kiva suunnitella.

Juurikin tämä. Kyllä sellanen motivoisi, etenkin jos ei muuta liikuntaharrastusta ole. kuntohan on hyvinkin ratkaiseva tekijä monessakin asiassa! :)
 
Kyllä, koska niitä löytyy varusmiehistäkin.
Joo, olen samaa mieltä, mutta eihän varusmieheksi valikoidu mitenkään ainoastaan innokkaat maanpuolustajat o_O

kuntohan on hyvinkin ratkaiseva tekijä monessakin asiassa! :)
Joo, toki on järkevää perustella hyvän kunnon tarvetta monilla eri asioilla. Arjessa jaksaminen, terveys, kenties ulkonäkö (voiko julkisesti käyttää tälläistä "pinnallista" perustelua), urheiluharrastukset ja maanpuolustus.
 
(voiko julkisesti käyttää tälläistä "pinnallista" perustelua)

Minun mielestä voi. Onhan maailmassa hitosti muitakin asioita, ulkoisesti 'rumia' ihmisiä jotka ovat muuten ihan painonsa arvoisia kultaa, mutta jos teeskentelee ettei ulkonäkö vaikuta mitenkään mihinkään niin on aika kujalla.
 
Minun mielestä voi. Onhan maailmassa hitosti muitakin asioita, ulkoisesti 'rumia' ihmisiä jotka ovat muuten ihan painonsa arvoisia kultaa, mutta jos teeskentelee ettei ulkonäkö vaikuta mitenkään mihinkään niin on aika kujalla.
Mietin lähinnä jos joku virallinen instanssi perustelisi kuntoilua noin. Mutta olen samaa mieltä, enkä minä ainakaan pidä huonona että kuntoilun myötä ulkonäköni kohenee siltä osin kuin sitä enää paremmaksi saa. :)
 
Mietin lähinnä jos joku virallinen instanssi perustelisi kuntoilua noin. Mutta olen samaa mieltä, enkä minä ainakaan pidä huonona että kuntoilun myötä ulkonäköni kohenee siltä osin kuin sitä enää paremmaksi saa. :)

Jep, kyllähän naistenlehdetkin tuota käyttävät, joten kai se on sallittua miehillekin :D

Ja sama homma, luonto p-le on määrittänyt rajat, mutta ainakin niiden rajojen sisällä voi tehdä ite voitavansa :)
 
Jep, kyllähän naistenlehdetkin tuota käyttävät, joten kai se on sallittua miehillekin :D

Ja sama homma, luonto p-le on määrittänyt rajat, mutta ainakin niiden rajojen sisällä voi tehdä ite voitavansa :)
Paremmassa ulkonäössä on tietysti sellainen maanpuolustuksellinen aspekti, että kun ne kansainväliset sotareportterit yms. tulee ottamaan kuvia komeista suomalaissotureista, niin sitten saamme enemmän sympatiaa ulkomailta kun ulkomaalainen naisväki ihastelee sotureitamme... Onko tämä sitä paljon puhuttua infosotaa..

No, tämä on jo vähän mussuttelua.
 
Viimeksi muokattu:
Muistakaa että hyvä fyysinen kunto auttaa myös kestämään univajetta paremmin! Kun siis käydään niitä rankkoja viivytystaisteluja joissa unta tulee vähän, niin fyysinen kunto nousee arvoon arvaamattomaan!

Tässä jotain univajeesta sotilasoperaatioihin liittyen. En tiedä kuinka pätevä herra tämä Don Stevenson on, mutta vaikuttaa ihan järkeenkäyvältä setiltä: Sleep Deprivation and Military Operations.
 
Nyt kun reserviläisaktiviteetit taitaa olla pienessä nosteessa, niin Puolustusvoimat voisi lähettää reserviläisille kirjeen jossa olisi ohjeita kunnon kohotukseen. Tulis painottaa sitä että fyysisestä kunnosta huolta pitäminen on todellinen "maanpuolustusteko" ja kaikkea sen sellaista. Tärkeintä on että aloittaa lähtötasosta riippumatta jne.

Ja tämän lisäksi lista muutamista MPK:n kursseista mitä PV:n mielestä yksilön olisi hyvä suorittaa yksilön sotilastaitojen ylläpitämiseksi silloin tällöin sijoituksesta riippumatta :)
 
Eihän siihen tosiaankaan tarvita kuin tiedustelija-mies ja rinkka.
Kundit harjoittelee isolla pakkauksella samoissa maastoissa missä siviili käy päiväretkellä Fjällreven Kånken selässä. Kyllä reserviläisetkin voisi sen retki-reppunsa vaihtaa isompaan ja pakata vähintään 10kg kamaa ja ruokaa kun lähtevät suunnistamaan vapaa-aikana. Mikäs se on mukavampaa kun vetää hieman rankempaa ulkoilua viikonloppuna. Vain mies, rinkka ja 10 kilometriä retkeilyä.

Vaihtaa ilmeen asteen verran siviilimpään ja tuosta jutusta mallia ja niin kyllähän se kunto siinäkin nousee.
"Kuun valaisemalle metsäaukealle raahustaa nuoria maastopukuisia miehiä ." http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001942798.html


56661854-hiker-wearing-hiking-backpack-and-hardshell-jacket-on-hike-in-forest-man-wearing-hat-gloves-using-hi.jpg



.
 
Kerrompa erään komppanian sisältämistä pahamaineisista ikääntyneistä ressuista hitusen.

Inhoittavalla -80-luvulla koottiin erään hiukan yli 4000 asukkaan pitäjästä sissiK. kh:iin. Päällikkönä rups, joka oli aikanaan hypännyt korkeudessa hiekkakentällä vesisateessa purukasaan 205 ja oli kipakassa vedossa edelleen. VaraP. oli jätkä, joka oli juossut kymppitonnin alta 30 minuutin edellisenä vuonna. Lähettinä törmisteli ukko, joka oli yksi aikansa kähäkimpiä suunnistajia. Vääpelinä kähisi äijä, joka nakkeli maatöiden ohessa jatkuvasti melkoisia juoksulenkkejä pitkin pitäjän selkosia.
Rupuosa komppaniasta koostui porukasta, joille maa- ja metsätyöt olivat arkea. Oli talonpoikia ja heidän poikiaan. Autokuskeja, jotka lemppasivat joka arki tonnikaupalla rahtia pitkin huonoja teitä ja niin kasasivat kuin purkivatkin kuormat käsin. Käsin. Muutama viinaveikko sitten kelpuutettiin vartiokomennuskuntaan.
JJ:t poikkeuksetta pitäjän opettajia ja koulunjohtajia. PERKssa mölkkärehtivät pakolliset rupsit Osuus- ja Säästöpankista ja apteekkarikin toimitti jotain käsiparin virkaa. Pitäjän K-kauppias piti velvollisuutenaan, että komppania sai ostaa suunnilleen missä halusi makkaraa, kahvia ja tupakkaa. Kenties mukaan sujahti myös välioluttakin. Kauppias ajoi sen aikaisella saatanan huonolla Ford Transitilla ketjut takapyörissään pitkin tanhuvia. Tuskin saavutti voittoja, mutta mukana messissä ja halusi vissiin pitää asiakkaistaan huolta myös "poikkeusoloissa".
Keittiöryhmä oli sitten pysäyttävässä, etten sanoisi jäätävässä vedossa. Rj oli sen verran riskissä kunnossa, että hänelle haettiin vasiten päälle sopivat pukineet Kuopion varikolta. Intti katsoi vissiin kunnia-asiakseen sen, että armeija vaatettaa poikansa. Kertomusten mukaan tämä hirmuisen lihava keittiöryhmänjohtaja oli varautunut myös repullisella mausteita eli hän "korjaili" intin pönttömuonien maittavuutta ja hän sai kuolemattoman legendaarisen maineen muonittajana ja kokkina. :cool:
Osaamistahan näissä komppanioissa piisasi. Oli viljalti kirvesmiehiä, koneenkorjaajia, Radio- ja Tv-huollon korjausmiehiä(joilla voitteko siis uskoa riitti tehtävää jatkuvasti aivan ydinosaamisalueellaan) tottakai autonasentajia ja moottorikelkat olivat tuttua kauraa. Hiihtotaito oli vielä geeneissä ja pakkanen ei palelluttanut joukkoa pystyyn.
Ampumataito oli opittu jo hevosenpään kokoisina nulikoina isien, veljien, setien ja enojen valvoessa suorituksia. Käpälistä lensi käkri vittuilematta hirveän pitkälle: kiitos kansakoulun pakollisen pesisopetuksen ja sen, että tuohon aikaan pojat nyt heittelivät ajankulukseen kiviä, käpyjä, keppejä ja milloin mitäkin. Tuolloin ei vielä osattu notkua telkkarin, läppärin tai minkään muunkaan vempeleen parissa tuntikausia kerrallaan.
jne.
Yhteiskunta ja elämänmeno on muuttunut. Mutta älkää nyt finaali vieköön vaan väittäkö, että tuolloiset joukot olisivat olleet nykyistä kehnompia. Koska sitä en usko.
Tämä ketju lienee hyvä paikka jatkaa ajatusta, mikä tästä erinomaisesta tarinasta nousi mieleen.
Baikali, sinulle kun lienee joko ensikäden tai hyvää toisenkäden tietoa tästä porukasta, niin miten vertailisit tätä nykyisiin tehovaatimuksiin yksittäisen taistelijan osalta ja sitten yksikkötasolla?
Olen itsekin kuullut ainakin kaksi kuvausta ylipainoisista keittiömiehistä, jotka ovat olleet kuolemattomia ammattilaisia kenttäkeittiöllään. Kuvauksestasi päätellen kaveri ei olisi ollut kärkipäässä cooperia juostessa. Pääsisikö edes Tukitaistelijan alarajalle? Tuskin. Vuosimallin 2017 sijoittaja pyörtyisi kauhusta, jos tietäisi antaneensa SIJOITUKSEN noin kelvottomalle miehelle :rolleyes:. Viimeistään lääkärintarkastus ennen kertauksia pudottaisi pois. Huonokuntoinen, ei jaksa valvoa, ei pysty täyttämään tehtäväänsä jne.

Ikäjakauma tässä komppaniassa olisi erityisen kiinnostava seikka.

Entä jos huoltopuolelle olisi sijoitettu osaava autokorjaamoyrittäjä samoilla vartalospekseillä? Eli voiko/pitääkö, milloinkaan/aina, näitä nykyisiä kuntovaatimuksia ohittaa, jos taistelijan ammattitaito ohittaa mahan ympärysmitan? Voidaanhan ajatella, että huonokuntoinen keittiöekspertti ei kestänyt valvomista, pyörtyi, ja komppania jäi ilman ruokaa. Jolloin olisi parempi sijoittaa nuori, hyväkuntoinen, mutta hädin tuskin perunoita keittämään kykenevä.

Yksikkötaso? No, kun tiedämme, minkälaisen, sanoisinko jopa rupumaineen, MAAK-yksiköt ovat tietyillä tahoilla saaneet, ja niihin on sentään cooper-testit, niin mikäköhän tämä sissikomppania sitten olisi nykymittareilla? Hädin tuskin kunniavartiointiin kykenevä? Vai oliko niin, että ankarat rajaseudun olosuhteet olivat koulineet 50- ja 60-luvuilla syntyneistä känsäkouraisista työmiehistä kokonaisuudessaan joukon, joka pesisi nyky-maakkilaiset ilman kuntoharjoittelua:rolleyes:?
Suorituskykyvaatimus? Sissikoo, tuo Hajautetun taistelutavan uranuurtaja, sotatyö, johon nykyään pääsee vain todelliset kovakuntoiset taistelijat, mutta tuohon aikaan, niin, yhden pitäjän miehet riittivät?

:) Hieman nyt kärjistin (huom. kaikki!) :), mutta näet varmaan sen uoman, jonka suuntaan yritän keskusteluvirtaa ohjata. Kuulisin mielelläni RajaReserviläisSissiKoon pärjäämisestä tehtävässään, em. nostoihin peilattuna.

Edit: ennen kuin joku maakkilainen loukkaantuu ja lähtee viemään lankaa täysin väärään suuntaan, niin viittaan termillä rupu parin kapiaisen mielipiteisiin ao. lafkoista.
Maakki kuitenkin kertaa useita kertoja vuodessa, joka ukko omaa tietyn mitatun kuntotason, motivaatio on vapaaehtoisuuden vuoksi huipussaan jne.
Kuinka moni RajaRessukka olisi täyttänyt nuo vaatimukset? Ja sissikoon tehtävän vaikeusaste, no, riittävä...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top