Puolustusvoimat tiukkana Tauskille ja Jethrolle: Pakenijat haetaan ulkomailta vaikka vasten tahtoaan
Maanpuolustusvelvollisuus ei ole vapaaehtoista, muistuttaa Puolustusvoimat myyntimies Jethro Rostedia ja laulaja Tauski Peltosta.
Maanpuolustusvelvollisuus ei ole vapaaehtoinen, vaan kyllä se on lain nojalla velvoittava. Jokainen meistä osallistuu siihen, muistuttaa Puolustusvoimien viestintäjohtaja
Mika Kalliomaa.
Laulaja
Tauski Peltonenja myyntimies
Jethro Rostedt ovat julkisuudessa sanoneet, etteivät ole innostuneita osallistumaan Suomen puolustamiseen, mikäli tilanne sellaista vaatisi.
Rostedt, 39, kuuluu sodanajan reserviin. Ylimatruusi Rostedt on koulutukseltaan lääkintämies, eikä hänelle oltu määritelty reserviläiskirjeessä tehtävää.
Hän sanoi IS:lle olevansa tästä päätöksestä jopa iloinen.
– Se tuntui tosi mahtavalta, koska en minä olisi minnekään sotimaan muutenkaan lähdössä. Minä olen rauhan mies, Rostedt sanoo.
Sotilaspoliisi Tauski: ”Ajoissa lomailemaan”
Laulaja
Tauski Peltonen puolestaan koulutettiin armeijassa sotilaspoliisiksi ja koiranohjaajaksi. Yli 50-vuotiaana hän kuuluu varareserviin.
– Minulla on asunto Gambiassa ja toinen Alanyassa, että en minä tänne kyllä sotimaan jää. Kyllä lähden kotiin täältä ja osaan varmasti ajoissa lähteä sinne lomailemaan, Peltonen
kommentoi IS:lle sunnuntaina.
Puolustusvoimat: Liikkumista voidaan rajoittaa
Kalliomaan mukaan joissain valmiustiloissa reserviläisten liikkumista on mahdollista rajoittaa lain nojalla.
– Jos tilanne kiristyy, yhteiskunnallinen viestintä kertoo kaikille, milloin ei ole mahdollista liikkua vapaasti. Meidän tehtävämme on tarvittaessa tavoittaa reserviläiset palvelukseen. Nykyaikana löytyy keinoja siihen, millä henkilö voidaan tavoittaa.
Kalliomaan mukaan ulkomailla oleskelevat reserviläiset pyritään tavoittamaan kriisiaikana ensin ”normaalimenettelyillä”.
– Ja jos se ei auta, niin tavoittelua jatketaan viranomaiskeinoin ja pyritään saamaan isänmaan palvelukseen.
Kalliomaa muistuttaa, että poliisi tavoittaa halutessaan ulkomailla oleskelevat henkilöt jo tälläkin hetkellä.
– Kyllä ihmiset kiinni saadaan, viesti välitettyä heille ja saattamaan viranomaisyhteistyöllä kotimaahan tarvittaessa vasten tahtoaan.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1431931321137.html
Asiaa tuntevana voin paljastaa sen verran, että näitä karkureita noudetaan siten, että lyödään pimeällä Buenos Airesin kujalla pistoolinperällä tajuttomaksi ja sidotaan paketiksi, joka lähetetään diplomaattipostina PE/Henkilöstöosastolle, josta nämä jatkosijoitetaan eteenpäin palvelemaan isänmaata. Oli muuten erityisen mielenkiintoinen koulutus, jota järjestettiin joitakin vuosia sitten ainakin Helsingin MPK piirissä. Kannattaa ilmoittautua jos näitä vielä pidetään, sillä kouluttajina oli mm. Mossadin ja CIA:n tyyppejä.