Reserviläiskirje

Reserviläiskirje


  • Äänestäjiä yhteensä
    270
Rättivaraston juoksumies vai taistelukaluston korjaaja? :D

Testaat salaisia sniper-aseita luolastoissa. Jalkaväen raidetykkejä ja sen semmosta. Nyt kun paljastin tämän niin sinun on tapettava minut (onnistuu esim. karttaruutupommilla).
 
Rättivaraston juoksumies vai taistelukaluston korjaaja? :D
Ykköslinjan taistelija.
En aio spekuloida enempää. Ja enhän voisikaan, nuoremmat ovat korvanneet minut. Minä lasken nykyisin voikukkia niityllä, sinikelloista tehty seppele päässäni.
 
Ykköslinjan taistelija.
En aio spekuloida enempää. Ja enhän voisikaan, nuoremmat ovat korvanneet minut. Minä lasken nykyisin voikukkia niityllä, sinikelloista tehty seppele päässäni.

Toisitko sen seppeleen sit haudalle?
No joo, mut ressutoimintaa sen verran takana, ettei ylpeys anna periksi kiillotella herrojen varsipieksuja Kouvolassa..
 
Toisitko sen seppeleen sit haudalle?
No joo, mut ressutoimintaa sen verran takana, ettei ylpeys anna periksi kiillotella herrojen varsipieksuja Kouvolassa..

Jos sillä hommallas on mitään tekemistä taistelukentän logistiikan kanssa niin ei siinä paljoa saappahia jouda kiillottelemahan...siis ainakaan jos ryssä rynnistää oikeasti.
 
Erityisesti näyttelijöistä muodostaa alitajuntaisesti roolihahmojen perusteella jonkinlaisia mielipiteitä, oli miten hyvänsä, niin yleisesti tähän mennessä ylivoimaisesti positiivisin/yllättävin julkitulo reserviläiskirjeen tiimoilta!
Ei ole joo-joo miesten koulu kahlata läpi + vaikutuksen tekevä jatko reservissä!

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1431828385254.html

"Näyttelijä Sami Uotila tunnetaan kenties parhaiten Salattujen Elämien Aki Nikkisenä. Armeijassa hän sai koulutuksen laskuvarjojääkäriksi ja on sotilasarvoltaan ylikersantti.

Samanlaisiin hommiin minut sijoitettiin myös kirjeessä. Sijoituspaikasta en ymmärrä mitään, kun se oli joku koodi. Olisin odottanut, että siellä olisi ollut joku Joensuun rautatieasema, että jos pitää lähteä jonnekin, niin tietää minne, Uotila naurahtaa.

24 vuotta sitten armeijan käynyt Uotila sai reserviläiskirjeen ennen toukokuun puoltaväliä. Hän kertoo suhtautuneensa kirjeeseen hyvin neutraalisti.

– Olisi mennyt niin tai näin, en olisi ollut moksiskaan. Olin itse asiassa vähän hämmästynyt, että aijaa, että minäkin sain tällaisen. En näköjään ollut liian vanha. Mutta kun kirje tuli, en vetänyt lippua sankoon, vaipunut synkkyyteen tai mennyt pianon alle piiloon.

Armeijan jälkeen hän kävi tiuhaan kertaamassa, mutta teatterikorkeakouluun päästyään hän joutui kieltäytymään kertauskutsusta.

– Se oli minusta ihan hyvä valinta silloin. Olin opiskelemassa ja keskityin siihen."
 
Viimeksi muokattu:
Puolustusvoimat tiukkana Tauskille ja Jethrolle: Pakenijat haetaan ulkomailta vaikka vasten tahtoaan

Maanpuolustusvelvollisuus ei ole vapaaehtoista, muistuttaa Puolustusvoimat myyntimies Jethro Rostedia ja laulaja Tauski Peltosta.

Maanpuolustusvelvollisuus ei ole vapaaehtoinen, vaan kyllä se on lain nojalla velvoittava. Jokainen meistä osallistuu siihen, muistuttaa Puolustusvoimien viestintäjohtaja Mika Kalliomaa.

Laulaja Tauski Peltonenja myyntimies Jethro Rostedt ovat julkisuudessa sanoneet, etteivät ole innostuneita osallistumaan Suomen puolustamiseen, mikäli tilanne sellaista vaatisi.

Rostedt, 39, kuuluu sodanajan reserviin. Ylimatruusi Rostedt on koulutukseltaan lääkintämies, eikä hänelle oltu määritelty reserviläiskirjeessä tehtävää.

Hän sanoi IS:lle olevansa tästä päätöksestä jopa iloinen.

– Se tuntui tosi mahtavalta, koska en minä olisi minnekään sotimaan muutenkaan lähdössä. Minä olen rauhan mies, Rostedt sanoo.

Sotilaspoliisi Tauski: ”Ajoissa lomailemaan”
Laulaja Tauski Peltonen puolestaan koulutettiin armeijassa sotilaspoliisiksi ja koiranohjaajaksi. Yli 50-vuotiaana hän kuuluu varareserviin.

– Minulla on asunto Gambiassa ja toinen Alanyassa, että en minä tänne kyllä sotimaan jää. Kyllä lähden kotiin täältä ja osaan varmasti ajoissa lähteä sinne lomailemaan, Peltonen kommentoi IS:lle sunnuntaina.
Puolustusvoimat: Liikkumista voidaan rajoittaa
Kalliomaan mukaan joissain valmiustiloissa reserviläisten liikkumista on mahdollista rajoittaa lain nojalla.

– Jos tilanne kiristyy, yhteiskunnallinen viestintä kertoo kaikille, milloin ei ole mahdollista liikkua vapaasti. Meidän tehtävämme on tarvittaessa tavoittaa reserviläiset palvelukseen. Nykyaikana löytyy keinoja siihen, millä henkilö voidaan tavoittaa.

Kalliomaan mukaan ulkomailla oleskelevat reserviläiset pyritään tavoittamaan kriisiaikana ensin ”normaalimenettelyillä”.

– Ja jos se ei auta, niin tavoittelua jatketaan viranomaiskeinoin ja pyritään saamaan isänmaan palvelukseen.

Kalliomaa muistuttaa, että poliisi tavoittaa halutessaan ulkomailla oleskelevat henkilöt jo tälläkin hetkellä.

– Kyllä ihmiset kiinni saadaan, viesti välitettyä heille ja saattamaan viranomaisyhteistyöllä kotimaahan tarvittaessa vasten tahtoaan.

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1431931321137.html

**************

Asiaa tuntevana voin paljastaa sen verran, että näitä karkureita noudetaan siten, että lyödään pimeällä Buenos Airesin kujalla pistoolinperällä tajuttomaksi ja sidotaan paketiksi, joka lähetetään diplomaattipostina PE/Henkilöstöosastolle, josta nämä jatkosijoitetaan eteenpäin palvelemaan isänmaata. Oli muuten erityisen mielenkiintoinen koulutus, jota järjestettiin joitakin vuosia sitten ainakin Helsingin MPK piirissä. Kannattaa ilmoittautua jos näitä vielä pidetään, sillä kouluttajina oli mm. Mossadin ja CIA:n tyyppejä.
 
Ei jokaista pohdita, vaan tuotetusta sodan ajan (SA) joukosta sijoitetaan parhaat ja osa sijoitetaan esim. komppanian lisävaraan, eli siltä varalta ettei jotkut ilmaannu tai ovat jalkapuolia tms. Nämä sijoitukset menevät ohjelmallisesti. Tämän hetken reservin koon perusteella suurin osa taistelujoukoista on max 10v sitten tuotettuja joukkoja. Siten tietysti esim paikallisjoukot ovat asia erikseen.

Kyllähän se niin varmaankin suurelta osin menee, että sijoitetaan uusia kokonaisia yksiköitä vanhempien tilalle, jos sieltä puuttuu syystä tai toisesta henkilöitä, niin kaavitaan sitten sieltä sijoittamattomista ne puuttuvat. Erityisesti kertauksien yhteydessä noita kokoonpanoja varmaan tarkistellaan (jos/kun osa jättää tulematta/ilmoittaa terveydentilan tms. muuttuneen) tai silloin jos vastaavaa dataa saatetaan PV tietoon muuta kautta.

Käytössäni olevien tietojeni perusteella esim. entinen vahvasti aktiiviseen tst-toimintaan osallistuva SA-joukkueeni joka kuului aikansa ykkösnyrkin valmiuspataljoonaan korvattiin tuoreemmalla olisiko ollut jo 3v. kohdalla, meitä edellisen joukkueen taistelijoita sijoitettiin tähän tuoreempaan puutteiden takia 3kpl, joista yksi ilmoitti/lähti "varareserviin" moneen kertaan leikatun polven takia. Vain tämän täydentämisen takia oma sijoituskin ilmeisesti säilyi edes sinne vajaan 30v. asti. Tietyissä joukoissa kierto on todella nopeaa! Siitä en kyllä osaa sanoa pilkottiinko oma kotiutusaikainen SA-joukkue tuossa yhteydessä/jo noin aikaisessa vaiheessa irtomiehiksi reserviin vai annettiinko sille sijoitus esim. toisessa vastaavassa ns. 2-lähdön prikaatissa ja meidän kolmen tilalle otettiin taistelijat jostain vielä vanhemmasta / jo poistetusta joukkueesta .

PS. Mikä on foormilaisille vastaan tullut vanhin miehistön sijoitus reserviläiskirjeen tiimoilta tähän mennessä?
Omassa kaveripiirissä vanhin on 40v. spol-mies.
Kertauksissa valmiuspataljoonan EK:sta löytyi noin saman ikäinen lähetti ja kyseisen komppanian vääpeliksi oli sijoitettu vasta eläkkeelle päässyt (evp)sotilasmestari -> homma oli hanskassa, eikä huollon organisoinnissa ikä paina mitään :)
 
PS. Mikä on foormilaisille vastaan tullut vanhin miehistön sijoitus reserviläiskirjeen tiimoilta tähän mennessä?
Omassa kaveripiirissä vanhin on 40v. spol-mies.
Kertauksissa valmiuspataljoonan EK:sta löytyi noin saman ikäinen lähetti ja kyseisen komppanian vääpeliksi oli sijoitettu vasta eläkkeelle päässyt (evp)sotilasmestari -> homma oli hanskassa, eikä huollon organisoinnissa ikä paina mitään :)
40-vee korohoromies. Ihmetteli itsekin, vaikka valmis olikin.
 
Puolustusvoimat tiukkana Tauskille ja Jethrolle: Pakenijat haetaan ulkomailta vaikka vasten tahtoaan

Maanpuolustusvelvollisuus ei ole vapaaehtoista, muistuttaa Puolustusvoimat myyntimies Jethro Rostedia ja laulaja Tauski Peltosta.

Maanpuolustusvelvollisuus ei ole vapaaehtoinen, vaan kyllä se on lain nojalla velvoittava. Jokainen meistä osallistuu siihen, muistuttaa Puolustusvoimien viestintäjohtaja Mika Kalliomaa.

Laulaja Tauski Peltonenja myyntimies Jethro Rostedt ovat julkisuudessa sanoneet, etteivät ole innostuneita osallistumaan Suomen puolustamiseen, mikäli tilanne sellaista vaatisi.

Rostedt, 39, kuuluu sodanajan reserviin. Ylimatruusi Rostedt on koulutukseltaan lääkintämies, eikä hänelle oltu määritelty reserviläiskirjeessä tehtävää.

Hän sanoi IS:lle olevansa tästä päätöksestä jopa iloinen.

– Se tuntui tosi mahtavalta, koska en minä olisi minnekään sotimaan muutenkaan lähdössä. Minä olen rauhan mies, Rostedt sanoo.

Sotilaspoliisi Tauski: ”Ajoissa lomailemaan”
Laulaja Tauski Peltonen puolestaan koulutettiin armeijassa sotilaspoliisiksi ja koiranohjaajaksi. Yli 50-vuotiaana hän kuuluu varareserviin.

– Minulla on asunto Gambiassa ja toinen Alanyassa, että en minä tänne kyllä sotimaan jää. Kyllä lähden kotiin täältä ja osaan varmasti ajoissa lähteä sinne lomailemaan, Peltonen kommentoi IS:lle sunnuntaina.
Puolustusvoimat: Liikkumista voidaan rajoittaa
Kalliomaan mukaan joissain valmiustiloissa reserviläisten liikkumista on mahdollista rajoittaa lain nojalla.

– Jos tilanne kiristyy, yhteiskunnallinen viestintä kertoo kaikille, milloin ei ole mahdollista liikkua vapaasti. Meidän tehtävämme on tarvittaessa tavoittaa reserviläiset palvelukseen. Nykyaikana löytyy keinoja siihen, millä henkilö voidaan tavoittaa.

Kalliomaan mukaan ulkomailla oleskelevat reserviläiset pyritään tavoittamaan kriisiaikana ensin ”normaalimenettelyillä”.

– Ja jos se ei auta, niin tavoittelua jatketaan viranomaiskeinoin ja pyritään saamaan isänmaan palvelukseen.

Kalliomaa muistuttaa, että poliisi tavoittaa halutessaan ulkomailla oleskelevat henkilöt jo tälläkin hetkellä.

– Kyllä ihmiset kiinni saadaan, viesti välitettyä heille ja saattamaan viranomaisyhteistyöllä kotimaahan tarvittaessa vasten tahtoaan.

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1431931321137.html

**************

Asiaa tuntevana voin paljastaa sen verran, että näitä karkureita noudetaan siten, että lyödään pimeällä Buenos Airesin kujalla pistoolinperällä tajuttomaksi ja sidotaan paketiksi, joka lähetetään diplomaattipostina PE/Henkilöstöosastolle, josta nämä jatkosijoitetaan eteenpäin palvelemaan isänmaata. Oli muuten erityisen mielenkiintoinen koulutus, jota järjestettiin joitakin vuosia sitten ainakin Helsingin MPK piirissä. Kannattaa ilmoittautua jos näitä vielä pidetään, sillä kouluttajina oli mm. Mossadin ja CIA:n tyyppejä.

Tauskia meillä ei ole varaa menettää. Sillä on vankka lähitaistelukokemus päätellen emäntien ulkonäöstä aina Tauskin ryyppyputkien jäljiltä. :D
 
Eipä meikäläistä tarvitse tulla ulkomailta hakemaan. Ihan itse tulen ja omalla kustannuksella. Ikä kohta kyllä kaataa sijoituksen.
 
"Kuulut sodan ajan reserviin, jonka käytöstä päätetään erikseen."

No siinähän on kaikki auki sukanjakajasta marsalkkaan, jos laarin pohjia kaavitaan. Suokoon Luoja, ettei tule Suomeen sellaista onnettomuutta, että tarvitsee, mutta jos käsky käy, olen sotilasvalani vannonut. Mitenkä se meni? "Lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon, että lataan ja ammun, kunnes kentälle sammun." Tai sinnepäin.

Jos sukanjakajaksi pääsee/joutuu, niin:
Älä karot toivorikkauttas! Kyl maailmas rätei ja lumpui piissa! :)
 
Luulen että r***ä antautuu taistelutta kun näkee, että TAUSKI ja JETHRO ajaa TIMO TA:n asemiin Salpalinjalle!
 
PS. Mikä on foormilaisille vastaan tullut vanhin miehistön sijoitus reserviläiskirjeen tiimoilta tähän mennessä?
Omassa kaveripiirissä vanhin on 40v. spol-mies.
Kertauksissa valmiuspataljoonan EK:sta löytyi noin saman ikäinen lähetti ja kyseisen komppanian vääpeliksi oli sijoitettu vasta eläkkeelle päässyt (evp)sotilasmestari -> homma oli hanskassa, eikä huollon organisoinnissa ikä paina mitään :)

Yksi 42v tykkimies tiedossa.Ei ole ollut ikinä kertaamassa.Joskus oli veh kutsu tullut muttei mennyt sinnekkään.Lisäksi yksi 38v tarkka-ampuja tutuissa.Ei myöskään ole ikinä kerrannut.

Mitäköhän nuo kirjaimet tarkoittavat komppanian perässä? Esim. Torjuntakomppania-L-?
 
"Kuulut sodan ajan reserviin, jonka käytöstä päätetään erikseen."

No siinähän on kaikki auki sukanjakajasta marsalkkaan, jos laarin pohjia kaavitaan. Suokoon Luoja, ettei tule Suomeen sellaista onnettomuutta, että tarvitsee, mutta jos käsky käy, olen sotilasvalani vannonut. Mitenkä se meni? "Lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon, että lataan ja ammun, kunnes kentälle sammun." Tai sinnepäin.
Sellainen kommentti valaan liittyen, että olet vannonut sotilasvalasi valatilaisuudessa, joka oli osa palvelua, joten siis asevelvolliselle pakollinen. Pakolla tehdyillä valoilla ei tietenkään ole mitään painoarvoa yhtikäs missään.

Suomen laki toki sinut pakottaa sotimaan, jos valtio katsoo sinua tarvitsevansa.
 
Sellainen kommentti valaan liittyen, että olet vannonut sotilasvalasi valatilaisuudessa, joka oli osa palvelua, joten siis asevelvolliselle pakollinen. Pakolla tehdyillä valoilla ei tietenkään ole mitään painoarvoa yhtikäs missään.

Suomen laki toki sinut pakottaa sotimaan, jos valtio katsoo sinua tarvitsevansa.

En ole mikään juristi ja hyvä niin, mutta jos kerran asevelvollisuus ei ole pakollinen, mitä se ei ole, niin ei kai silloin asevelvollisuuteen kuuluvaa valatilaisuuttakaan voi pitää pakollisena.
 
Back
Top