Julkisia lähteitä tältä vuosikymmeneltä, OECD , tilastokeskus... Pahimmassa amk-kiimassa tutkinto piti olla vähintään 80%... 75% kansasta, ei ikäluokasta.
Tällä foorumilla näkee useinkin tätä, että kerrotaan jonkin asian olevan julkisista lähteistä, muttei kuitenkaan anneta niitä tai edes tietoa mistä näitä lähteitä voisi kaivaa. Nyt sai sentään tiedon, että kaiva OECD:ltä tai tilastokeskukselta.
Saatanan humanistit
. Kuten kirjoitin, RES.ups voi olla soveliaampi tavoitteelliseen toimintaan.
Siinä läjä humanisteja ja kivoja graafeja heidän valmistumisesta...
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/va...nisteriolla-on-vahan-harhainen-kuva-24275601/
Tähän aikaa vuorokaudesta en pysty tätä käsittämään enkä kumoamaankaan. Illat päntätään kassulla ja tentitään kursseja, se taisi lukeakin siellä.
Riippuen opintoalasta kaikkea ei voi suorittaa tenttimällä, vaan vaaditaan myös muita suorituksia. Joillain kursseilla on myös pakollista opetusta, johon ei tällöin ole mahdollista osallistua. Tietty jotkut ihmiset arvostavat vapaa-aikaansakin.
Tähän en ymmärrä pakkoa. ResUpsOppilas Nönnönnöö lukee markkinointia markkinoinnin laitoksella. Ja lukisi joka tapauksessa vaikkei suorittaisi samalla resups-opintoja.
Yliopistojen tehtävä yliopistolain mukaan on tuottaa tutkimusta ja järjestää tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta. Yliopistojen ei ole järkevää järjestää koulutusta, joka ei hyödytä niitä itseään. Tietysti tämä saadaan kierrettyä sillä, että luvataan lisärahoitusta niille, jotka järjestävät tämän ROTC-sivuaineen.
Lisäksi vaikka suoraan opetushenkilökuntaan ei tarvitsisi palkata, niin hallinnon työmäärä kasvaa mikäli uusi sivuaine tai vastaava perustetaan.
En ymmärrä miten. Se että minä (ja aika moni muu) kävin kirjanpidon perusteet vuosikurssilla 3. , eikä 1 kuten on Opsussa, ei aiheuttanut ylimääräisen kurssin järjestämistä.
Tuossa Creidikin mallissa tuo sivuaine vaikuttaisi olevan putki, jossa edellinen kurssi on esitietovaatimuksena seuraavalle. (Korjatkaa jos olen väärässä) Tällöin sivuaineen aloittaminen olisi mahdollista vain parillisina vuosina. Tämän takia olisi mielestäni järkevämpää järjestää kurssit joka vuosi, jolloin malli ei pidentäisi parillisina vuosina aloittavien opintoja.
Myöskin opetushenkilökuntaa saisi käytettyä tehokaammin.
Oletetaan että upseerinopinnot ovat ~30 opintopisteen kokoinen opintokokonaisuus. Tämä tarkoittaisi neljää ~7 opintopisteen kurssia kutsutaan näitä kursseja UPS 1-4. Yliopistossa olisi minimissään PV:n henkilökuntaa oleva kapteeni Kökkö ja hänen apulaisensa Kersantti Kivi. Pariskunta Kökkö & Kivi opettaa kursseja seuraavasti:
Parillisen vuoden syksy: UPS-1
Parillisen vuoden Kevät: UPS-2
Parittoman vuoden syksy: UPS-3
Parittoman vuoden kevät: UPS-4
Yliopistoja on kahdeksalla paikkakunnalla ja ammattikorkeakouluja n 20 sellaisella jossa ei ole YO:a. ROTC koulutusta olisi tuskin tarvetta järjestää joka niemessä notkossa ja saarelmassa joten rajataan koulujen määrä 25:n. Helsingissä ja Espoossa olevat ohjelmat voisivat tukeutua MPKK:n opetukseen ( "Eliitti") joten henkiläkunnan määrä jäisi koko helahoidolla reilusti alle sataan.
Tämän vastapainoksi voitaisiin laittaa RUK:lle lappu luukulle ml kiinteistöt. Olisi mielenkiintoista nähdä tuon kustannuslaskelmat.
Tämä malli on itsessään järkevä vastatessaan yliopiston "tavallisia" sivuaineita. Ja itseasiassa vastaa laajuudeltaan suhteellisen hyvin nykyistä RUKkia. (1op = 27 tuntia työtä -> 30op = 810 tuntia työtä = noin 101 kahdeksan tunnin päivää)
Mitenkö tässä mallissa olisi tarkoitus järjestää käytännön harjaantuminen? Esimerkiksi syyslukukaudella tuo 7 opintopistettä tarkoittaa työskentelyä vajaa 14h/vk mihin kuuluu mahdolliset harjoitustehtävät sekä itsenäinen opiskelu. Tuossa ajassa ehtii käytännössä opiskella saman kuin RUK:ssa ja periaatteessa hieman enemmän jos vaatimustasoa nostetaan. Kuitenkaan tehtävään harjaantumiseen ei jäisi aikaa, joten tapahtuisiko se sitten vapaaehtoispohjalta taikka KH:ssa?
Kehitysehdotus: Jos RUK halutaan lakkauttaa ja siirtyä ROTC-malliin, niin ehdottaisin sitä että MPKK järjestäisi tämän Creidikin upseerin opintokokonaisuuden. Tämä opintokokonaisuus järjestettäisiin kahdesti vuodessa: syksyllä ja keväällä. Opinnot suoritettaisiin MPKK:lla yhden syksyn tai kevään aikana ja MPKK tarjoaisi asumisen samanlailla kuin kadeteille, jolloin kauempaa tulevilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet opiskella.
Tällöin opintokokonaisuus olisi niinkuin mikä tahansa muukin JOO-sivuaine (joustava opinto-oikeus) ja yhden lukukauden kestävänä ei häiritsi juurikaan muita opintoja. Ongelmana tietysti harjaantuminen, mutta se nyt on käytännössä mahdotonta sisällyttää 30 op:n tarjoamaan aikaan. (Kummasti tämä idea muistuttaa nykyistä mallia, mutta korkeakoulumaailmaan siirrettynä)
Kysymyksenä miten koulutushaarakohtainen koulutus toteuttaisiin tässä ehdotuksessasi?
Siinä olet oikeassa, että RUK:n lakkauttaminen omana yksikkönään tuottaisi todennäköisesti säästöjä.