Reservinupseerikoulutus uudistuu - "Rukki" loppuu

Olisiko kiinnostanut itseäsi?

  • Ehdottomasti!

    Ääniä: 6 25.0%
  • Mahdollisesti

    Ääniä: 0 0.0%
  • Ei helvetissä!

    Ääniä: 6 25.0%
  • En ihan ymmärrä

    Ääniä: 0 0.0%
  • Muutosvastarinnan vuoksi EI! RUK suojeltava! Hamina 4ever!

    Ääniä: 12 50.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    24
  • Äänestys suljettu .
Jos Suomessa tarvittaisiin akateemisia upseereita reserviin, niin PV tekisi asian eteen varmaan tarvittavat muutokset.

AMK ei ole akateeminen opinahjo. En usko että akateemisuus on ratkaisu 20-luvun haasteisiin. Pidemmälle PV:n toimesta koulutettu RES.ups voi ollakin ratkaisu. Ja sitähän tässä haetaan. Ja varmaan PV ensi vuosikymmenellä nämä muutokset tekeekin.

RUK antaa vain perusteet, se ei tee kenestäkään upseeria muuta kuin paperilla.

Joten romukoppaan joutaa nykymuodossaan. Tarkoitus on tehdä entistä kyvykkäämpiä SA-joukkueen johtajia. Ja siinä sivussa helpottaa RA kouluttajavajetta.

Onko jostain luettavissa, mitkä on PV:n tarpeet res upseerille 20v kuluttua?

Yllä on lueteltu toimintaympäristön muutoksia. Voin jalostaa niitä skenaarioiksi ja mahdollisiksi tarpeiksi aikajanalle 2020-2040. Ja sieltä ehdotella miten reservin upseereita tarvitaan. Mutta tässä lyhyesti: vaaditaan niin paljon enemmän, ettei nykymalli sitä kykene tuottamaan. Tai hyväksymme joukkojen suorituskyvyn laskun jatkamalla nykyisellään.
 
AMK ei ole akateeminen opinahjo. En usko että akateemisuus on ratkaisu 20-luvun haasteisiin. Pidemmälle PV:n toimesta koulutettu RES.ups voi ollakin ratkaisu. Ja sitähän tässä haetaan. Ja varmaan PV ensi vuosikymmenellä nämä muutokset tekeekin.



Joten romukoppaan joutaa nykymuodossaan. Tarkoitus on tehdä entistä kyvykkäämpiä SA-joukkueen johtajia. Ja siinä sivussa helpottaa RA kouluttajavajetta.



Yllä on lueteltu toimintaympäristön muutoksia. Voin jalostaa niitä skenaarioiksi ja mahdollisiksi tarpeiksi aikajanalle 2020-2040. Ja sieltä ehdotella miten reservin upseereita tarvitaan. Mutta tässä lyhyesti: vaaditaan niin paljon enemmän, ettei nykymalli sitä kykene tuottamaan. Tai hyväksymme joukkojen suorituskyvyn laskun jatkamalla nykyisellään.

Kuten on sanottu RUK:n KURSSI ei tee SA-joukkueen johtajia. Se antaa valmiudet siihen, että pätevöityy SA-rooliinsa joukko-osastokaudella kokelaana.

Ihme ettei mene millään perille vaikka sen kuka sanoisi. Mutta ihan turhaa koittaa PV:a vakuuttaa moisia jankkaamalla.
 
Yhtenä ajatuksena tietysti olisi pidentää varusmiesjohtajien palvelusaikaa muutamalla kuukaudella. Mutta miten se vaikuttaisi halukkuuteen ja löytyisikö siihen poliittista tahtoa.

Ongelmana tässä on, että se rikkoisi jonkin verran joukkotuotannon järjestelmää.
 
Kuten on sanottu RUK:n KURSSI ei tee SA-joukkueen johtajia. Se antaa valmiudet siihen, että pätevöityy SA-rooliinsa joukko-osastokaudella kokelaana.

Ja tätä näkemystä myötäilen myös minä. Lukisitko alusta? Enemmän koulutusta, motivoituneempi Upseerioppilasjoukko, PV valitsee intin käyneistä res. aliupseereista. Eikö tuota parempaa porukkaa, koska lähtötilanne on paljon parempi, koulutus on paljon parempi. Ja ihan samalla tavalla se koksu on siellä J-kauden pätevöitymässä.

Ihme ettei mene millään perille vaikka sen kuka sanoisi. Mutta ihan turhaa koittaa PV:a vakuuttaa moisia jankkaamalla.

"Ei kannata koittaa, ei seiso kuitenkaan" - Sardaukar 2017 :salut::p.

Muuttuihan taistelutapakin, jonkin verran isompi asia. Enkä ole muuten havainnut yhtään puolesta argumenttia siitä, miten nykysysteemi vastaa yllä esitettyihin maailman muutoksiin.
 
Yhtenä ajatuksena tietysti olisi pidentää varusmiesjohtajien palvelusaikaa muutamalla kuukaudella. Mutta miten se vaikuttaisi halukkuuteen ja löytyisikö siihen poliittista tahtoa.

Esitykseni ei pidennä vm-palvelusaikaa. Se uusi Ruk on vapaaehtoista, jonkin sitoumuksen kuitenkin oppilas tekee. PV kun ottaa asiassa roolinsa, niin poliittista tahtoa ei tarvinne hakea. Mp-henkinen opetusministeri riittää.

Ongelmana tässä on, että se rikkoisi jonkin verran joukkotuotannon järjestelmää.

Ei riko. Se koksu tulisi J-kauden ja SA-joukkueenjohtajaksi, 3-5 vuotta oman vm-palvelusaikansa jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt oikein ymmärrä, miksi 2-3v. päästä.

Kyllä porukka sijoitetaan (tai jos on oikein mokaillut, ei sijoiteta) välittömästi kotiutumisen jälkeen. Eli ehdotuksesi rikkoo joukkotuotannon ajatuksen täysin.

Käytännössä on vain muutama mahdollisuus parantaa koulutustasoa. Varusmiesajan pidentäminen, kertausharjoitusten roima lisääminen tai vapaaehtoisen maanpuolustuksen täysremontti PV:n ohjauksessa.
 
En nyt oikein ymmärrä, miksi 2-3v. päästä.

Kyllä porukka sijoitetaan (tai jos on oikein mokaillut, ei sijoiteta) välittömästi kotiutumisen jälkeen. Eli ehdotuksesi rikkoo joukkotuotannon ajatuksen täysin.

Käytännössä on vain muutama mahdollisuus parantaa koulutustasoa. Varusmiesajan pidentäminen, kertausharjoitusten roima lisääminen tai vapaaehtoisen maanpuolustuksen täysremontti PV:n ohjauksessa.

Kaikki kolme esittämääsi vaihtoehtoa tulisi tapahtua.
Millä saadaan ne nuoret ja tärkeimpiin tehtäviin sijoitetut kiinnostumaan MPK:n tarjoamasta koulutuksesta? Koska palvelusaikaa tuskin pidennetään, voisiko joukkotuotettuja yksiköitä kutsua MPK:lta tilatuille kursseille heti vm-palveluksen jälkeen, jolloin nuoret taistelijat saattaisivat haluta tavata toisiaan vielä TJ-risteilyn jälkeenkin? Tuollaisille kursseille voisi kutsua valmentavaan vaiheeseen yksikön res upseerit ja osan aliupseereista, jolloin heidän koulutustaan voitaisiin syventää ja he voisivat itse toimia joko toimivina johtajina tai kouluttaa omaa joukkoaan. Yksikköön sijoitetut johtajat pitäisi saada sitoutumaan itsensä kehittämiseen ja sitä kautta tuottamaan osaamista koko yksikölle. Vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen mahdollisuudet pitäisi markkinoida joukoille jo vm-palveluksen aikana.
KH-perusteisena tuollaiseen ei varmasti ole rahaa kuin muutamien tärkeimpien yksiköiden osalta.
 
Aloitusviestissä on tosi "heavy" versio uudesta Rukista:

Miten käytännössä?

Toisen asteen jälkeen inttiin, oli saapumiserä 1 tai 2, palvelusaika 347 ja Alikina kotiin. Intin jälkeen, tapauksesta riippuen, on kesä tai talvi, juhannusta tai joulua odotellaan. Eli lukukaudet alkamassa oppilaitoksissa lomien jälkeen. Nuorella reserviläisellä on paikka oppilaitoksessa, johon hän on hakenut RU-opintoihin. Ne suoritetaan 4 vuoden kuluessa, RU-painotus on aina yhdellä lukukaudella per kalenterivuosi. Eli esim. ensimmäinen puolisko RU-painotteinen, jälkimmäinen normiopiskelua oppilaitoksessa pääaineen mukaan, RU-opinnot ovat ns. Laaja sivuaine. Curriculum voisi olla seuraavanlainen, esimerkkihenkilö aloittaa opiskelunsa kesän jälkeen:

1. syksy: normiopiskelua (kampuksella)

1. kevät: "Kouluttaja-AU" opinnot (kampuksella, joukko-osastossa, MPK-kursseja)

2. syksy: normiopiskelua (kampuksella)

2. kevät: Kouluttaja-aliupseerina 5,5 kk:n saapumiserälle 1/xx (joukko-osastossa, iltaisin päntätään)

3. syksy: normiopiskelua (kampuksella)

3. kevät: "JJ-opinnot" (kampuksella, joukko-osastossa, MPK-kursseja)

4. syksy: kouluttajana ja Joukkueenjohtajana 5,5 kk saapumiserälle 2/xx+1 tai JJ 12 kk saapumiserälle 1/xx+1 (joukko-osastossa, iltaisin päntätään)

5. lukuvuosi ja opinnot kasaan (jos jäljellä), pääaineen kandin paperit kainalossa maailmaan, Reservin Vänrikkinä. Samalla on suoritettu sotatieteen kandin tutkinnosta 2 vuotta, oikeus jatkaa MPKK:ssa kandin linjaa vuosikurssilta 3. Tai sitten siviilipuolella maisterintutkintoon.

Pakko ei ole mennä yllä kuvatusti, esim. kouluttaja-AU opintojen jälkeen voi jatkaa joukkoyksikköön suoraan kouluttaja-AU:n hommiin. Näitä paikkoja vaikka 1500 kpl korkeakouluihin, olisi aliupseerivaje paikattu hyvin. Samalla SA-joukkoihin saadaan hyvin koulutettua ryhmänjohtajaa ja joukkueenjohtajaa. Ryhmänjohtajaa siksi, että ensi alkuun ei ole syytä poistaa henkilöä joukkotuotetun yksikön SA-vahvuudesta. Vasta JJ-pestin jälkeen siirto. Kustannustehokas ratkaisu, parempia kykyjä tuottava.

Noi boldatut ovat vastaus siihen, ettei Jotua rikota. Jos joku noheva on nopea, niin ehkä hän poistuu vuoden liian aikaisin 1-sijoituksestan ryhmänjohtajana. Varalisästä löytyy paikkaus siihen vuodeksi, joka jatkunee seuraavassa sijoituksessa, jos porukka pidetään kasassa.

En nyt oikein ymmärrä, miksi 2-3v. päästä.

Kyllä porukka sijoitetaan (tai jos on oikein mokaillut, ei sijoiteta) välittömästi kotiutumisen jälkeen. Eli ehdotuksesi rikkoo joukkotuotannon ajatuksen täysin.

Käytännössä on vain muutama mahdollisuus parantaa koulutustasoa. Varusmiesajan pidentäminen, kertausharjoitusten roima lisääminen tai vapaaehtoisen maanpuolustuksen täysremontti PV:n ohjauksessa.

Toistoa, kuten yllä, ei rikota jotua, se on ehto uudistukselle.

Mainitsemasi mahdollisuudet ovat tämän hetken työkaluja. Ehkä ensi vuosikymmenellä on muitakin työkaluja. Tutkimus luettavaksi, ovatko harvat naiset massojen edellä: http://ruotuvaki.fi/-/naiset-hakeutuvat-johtajakoulutukseen-vaihtelevista-syista
 
En oikein usko, että oppilaitokset tai PV lähtisivät mihinkään kalliiseen "ROTC"-koulutukseen.

Yksinkertainen kysymys...kuka sen maksaa ja miten se vaikuttaisi oppilaitoksista valmistumisaikoihin?

En näe, että tuohon mentäisiin millään tavalla.
 
En oikein usko, että oppilaitokset tai PV lähtisivät mihinkään kalliiseen "ROTC"-koulutukseen.

Kallista ei tehdä, mp-varat pysynevät maltillisina, hävittäjät ja laivat siihen päälle.

Opiskelija kustantaa sen minkä normaalistikin. Aloituspaikkoja tämä ei lisää. Opiskelija pysyisi OPM:n budjetissa. Ruk varat vapautuvat tähän. Vapaaehtoisen mp-toiminnan varoja käytettäisiin. Ei tehdä uutta kallista häppäsvärkkiä, vaan kasataan se olemassa olevista.

Yksinkertainen kysymys...kuka sen maksaa ja miten se vaikuttaisi oppilaitoksista valmistumisaikoihin?

Yksinkertainen vastaus maksajaan. OPM ja Kela pääasiassa, PV osin.

Yksinkertainen vastaus valmistumisaikaan. 0-1 vuotta. Jos valitaan avausviestin raskas malli, jossa sotaa opiskellaan laajan sivuaineen verran ja varuskunnassa ollaan työharjoittelussa pariin otteeseen, niin valmistutaan siviilikandiksi neljässä vuodessa ja lisäksi on sotakandin opintoja 2 vuotta takana, oikeus jatkaa kadiksessa 3. vuosikurssilla tai siviilitutkintoa maisteriopinnoilla. Tai työelämään 24-25 vuotiaana. Jos se menisi jollain kevyellä versiolla, eli sotaa opiskellaan yksi syksy suppean sivuaineen verran ja sitten koksuksi J-kaudeksi, pidennys olisi 0. Ja uskon, että tällä porukalla tavoitteellinen toiminta näkyy opintojen suoritusvauhdissa.
 
Paljon on huudeltu erilaisten systeemien perään, mutta yhdenyhtä todistusaineistoa en ole vielä tässä keskustelussa nähnyt siitä, että muut systeemit olisivat omaamme parempia.

Huom: en ole lähtökohtaisesti puolesta tai vastaan, mun intresseissä on paras mahdollinen resurssit huomioonottaen.
Kokeneempi ja koulutetumpi on yleensä aina parempi. Nykysysteemissä VM-palveluksessa ja reservissä olisi mielestäni hyvä olla edelleen keskitettyä lisäkoulutusta JJ:tä "vaativampiin" (korkeampiin) tehtäviin valituille kokelaille / res.ups., muutenkin kuin harjaantumisena Joukon KH:n yhteydessä.

Kyllä nykysysteemilläkin jotenkuten pärjätään, mutta valitettava tosiasia on, että mitä ylemmäs sotilasorganisaatiossa mennään, sen kriittisempää yksilöiden osaaminen ja ominaisuudet ovat.

Huvittaa huomattavasti, että tosi moni on keskustelussa sillä ennakko-olettamuksella, että näkemättä ja kokematta paska. Jos on palvellut vm-palveluksensa enne JoTu-mallia tai sen alkuaikoina ei mielestäni kyllä niiltä pohjilta tiedä nykysysteemistä yhtään mitään ja se paistaa paikoitellen argumentaatiosta. Tietää yhtä paljon asiasta, kuin niissä ROTC / vast. systeemeissä palvelematon / niitä näkemätön ja kokematon. Mutta taaskaan tämä ei ole argumentti meidän systeemin puolesta muita vastaan, vaan pelkkä huomio.
 
yhdenyhtä todistusaineistoa en ole vielä tässä keskustelussa nähnyt siitä, että muut systeemit olisivat omaamme parempia.

Tulevaisuudesta en pysty tuomaan todistusaineistoa :).

ROTC tai Kanadan ROTP-analogiaa vältän käyttämästä, siellä ei ole asevelvollisuutta pohjalla, resups-oppilas aloittaa morttikauden ohjelmalla, joka kestää vuoden. P-kausi toisen vuoden. Kolmantena mennään taktiikkaan ja ryhmänä toimimiseen. Neljäntenä meidän Rukin juttuja.

Meille sopii meidän systeemi. Sen on syytä olla helvetin hyvä.
 
Kuten on sanottu RUK:n KURSSI ei tee SA-joukkueen johtajia. Se antaa valmiudet siihen, että pätevöityy SA-rooliinsa joukko-osastokaudella kokelaana.

Ihme ettei mene millään perille vaikka sen kuka sanoisi. Mutta ihan turhaa koittaa PV:a vakuuttaa moisia jankkaamalla.

Näinhän se on. Rukista tullaan ulos aliupseerina, kokelaana. Ylennys upseeriksi tulee jos on tullakseen palveluksen lopussa.

Huonoin osaaminen PV:llä on reserviläisten osaamisen seuraamisessa. Ainoastaan itse ilmoittamalla tulevat uudet osaamiset PV:n tietoon kuten uudet sairaudet ja vammatkin.

edit. asevelvollinen -> reserviläinen
 
Oli nyt pakko kommentoida viimeinkin tähän ketjuun.
Äkönkäkyän tietotoimisto 22.2.2022

RUK-koulutus uusiksi - koska maailma muuttui


PV:llä on 600 aliupseerin virkaa täyttämättä, toteaa upseeriliitto. Johtamiskoulutus ei enää kiinnosta samalla tavalla, koska 5,5 kk on aika houkutteleva vaihtoehto nuoren elämässä. Voisiko ReservinUpseeriKoulutus olla ratkaisu, ja olisiko muutenkin syytä muuttaa vanhaa kuviota?

"Rukki Haminassa" loppuu. Varusmiespalveluksen aikainen johtamiskoulutus loppuu AUKin Alikersanttiin (päteville Kessun natsat) eli ryhmänjohtajan pestiin. Mistä sitten joukkueenjohtajat? Reservinupseerinkoulutuksesta, apinoitu malli US:n ROTC (Reserve Officers' Training Corps). Valitaan ympäri Suomen korkeakouluja (yliopisto, AMK), joihin tuupataan nykyisen RUKin ja MPKK:n osista sekoitus opintokokonaisuutena. Lukukausi on 5,75 kk, eli lyhin vm-palvelus + orientaatio ja palaute. Kalenterivuoteen mahtuu näin 2 lukukautta, eli 2 saapumiserää.

Miten käytännössä?

Toisen asteen jälkeen inttiin, oli saapumiserä 1 tai 2, palvelusaika 347 ja Alikina kotiin. Intin jälkeen, tapauksesta riippuen, on kesä tai talvi, juhannusta tai joulua odotellaan. Eli lukukaudet alkamassa oppilaitoksissa lomien jälkeen. Nuorella reserviläisellä on paikka oppilaitoksessa, johon hän on hakenut RU-opintoihin. Ne suoritetaan 4 vuoden kuluessa, RU-painotus on aina yhdellä lukukaudella per kalenterivuosi. Eli esim. ensimmäinen puolisko RU-painotteinen, jälkimmäinen normiopiskelua oppilaitoksessa pääaineen mukaan, RU-opinnot ovat ns. Laaja sivuaine. Curriculum voisi olla seuraavanlainen, esimerkkihenkilö aloittaa opiskelunsa kesän jälkeen:

1. syksy: normiopiskelua (kampuksella)

1. kevät: "Kouluttaja-AU" opinnot (kampuksella, joukko-osastossa, MPK-kursseja)

2. syksy: normiopiskelua (kampuksella)

2. kevät: Kouluttaja-aliupseerina 5,5 kk:n saapumiserälle 1/xx (joukko-osastossa, iltaisin päntätään)

3. syksy: normiopiskelua (kampuksella)

3. kevät: "JJ-opinnot" (kampuksella, joukko-osastossa, MPK-kursseja)

4. syksy: kouluttajana ja Joukkueenjohtajana 5,5 kk saapumiserälle 2/xx+1 tai JJ 12 kk saapumiserälle 1/xx+1 (joukko-osastossa, iltaisin päntätään)

5. lukuvuosi ja opinnot kasaan (jos jäljellä), pääaineen kandin paperit kainalossa maailmaan, Reservin Vänrikkinä. Samalla on suoritettu sotatieteen kandin tutkinnosta 2 vuotta, oikeus jatkaa MPKK:ssa kandin linjaa vuosikurssilta 3. Tai sitten siviilipuolella maisterintutkintoon.

Pakko ei ole mennä yllä kuvatusti, esim. kouluttaja-AU opintojen jälkeen voi jatkaa joukkoyksikköön suoraan kouluttaja-AU:n hommiin. Näitä paikkoja vaikka 1500 kpl korkeakouluihin, olisi aliupseerivaje paikattu hyvin. Samalla SA-joukkoihin saadaan hyvin koulutettua ryhmänjohtajaa ja joukkueenjohtajaa. Ryhmänjohtajaa siksi, että ensi alkuun ei ole syytä poistaa henkilöä joukkotuotetun yksikön SA-vahvuudesta. Vasta JJ-pestin jälkeen siirto. Kustannustehokas ratkaisu, parempia kykyjä tuottava.

Happotesti: lähtisitkö itse?

Korkeakoulutus (AMK, YO) on melkein jokaisella (>75%) takataskussa 20-luvulla.

Kaikesta tästä huolimatta ja johtuen, meillä on tällä hetkellä RUK Haminassa nykymuodossaan. Mutta veikkaan ettei ensi vuosikymmenellä. Vm-koulutusta sosiaalidemokratisoidaan edellä mainittujen asioiden johdosta lopettamalla lahtarikurssi, eli jatkossa Vm-koulutus tuottaa vain miehistöä ja aliupseereita. Reservinupseereita tarvitaan, mutta se ei PV:n muuttuneesta tarpeesta johtuen synny enää Haminan RUKin voimalla. Vaan vapaaehtoisen maanpuolustuksen voimalla.

PV määrittää ja tilaa, korkeakoulut (YO, AMK, MAASK, MPKK) tuottavat.

En väitä, että VAIN korkeakouluista löytyy sopivia res.upseereita. Korkeakoulututkinnon suorittaa joka tapauksessa nyt 41 % ikäluokasta. 20-luvulla varmaan 50 %, vaikka lukion suosio onkin laskenut ja ammatillisen noussut. RUKiin menee nyt noin 7 % ikäluokasta, uskon että se mahtuu hyvin tuohon 41 % korkeakoulututkinnon suorittamiseen. Juu poikkeukset löytyy, mutta tuossa iässä ei vielä voi sanoa, kuka on hyvä johtaja ilman koulutusta. Ja ne hakeutuvat joita kiinnostaa. Jos on ominaisuuksiltaan johtaja-ainesta eikä kiinnosta, niin sitten ei hakeudu RUKiin missään muodossa. Tavoite on varmaan että kaikki res.ups. ovat hyviä johtajia koulutuksensa ja kokemuksensa jälkeen. Toinen seikka, en ole sitä mieltä, että korkeakoulutus tai reservin upseerius olisi mitenkään elitististä tämän päivän tai 20-luvun suomessa. Joo OLI 20-luvulla (1920).

Mihin nämä luvut perustuvat? Opetusministeriön Visio2030-projektissa tavoitteeksi on kaavailtu, että 2030 50% ikäluokasta suorittaisi korkeakoulututkinnon.
https://yle.fi/uutiset/3-9837707

Kallista ei tehdä, mp-varat pysynevät maltillisina, hävittäjät ja laivat siihen päälle.

Opiskelija kustantaa sen minkä normaalistikin. Aloituspaikkoja tämä ei lisää. Opiskelija pysyisi OPM:n budjetissa. Ruk varat vapautuvat tähän. Vapaaehtoisen mp-toiminnan varoja käytettäisiin. Ei tehdä uutta kallista häppäsvärkkiä, vaan kasataan se olemassa olevista.



Yksinkertainen vastaus maksajaan. OPM ja Kela pääasiassa, PV osin.

Yksinkertainen vastaus valmistumisaikaan. 0-1 vuotta. Jos valitaan avausviestin raskas malli, jossa sotaa opiskellaan laajan sivuaineen verran ja varuskunnassa ollaan työharjoittelussa pariin otteeseen, niin valmistutaan siviilikandiksi neljässä vuodessa ja lisäksi on sotakandin opintoja 2 vuotta takana, oikeus jatkaa kadiksessa 3. vuosikurssilla tai siviilitutkintoa maisteriopinnoilla. Tai työelämään 24-25 vuotiaana. Jos se menisi jollain kevyellä versiolla, eli sotaa opiskellaan yksi syksy suppean sivuaineen verran ja sitten koksuksi J-kaudeksi, pidennys olisi 0. Ja uskon, että tällä porukalla tavoitteellinen toiminta näkyy opintojen suoritusvauhdissa.

Tälle on vaikea löytää oikeutusta kun nykyään vähemmistö (n. 17%) saa alemman korkeakoulututkinnon alle 3.5 vuodessa suoritettua, vaikka ohjeellinen aika on se 3 vuotta. Alle 25% sai ylemmän korkeakoulututkinnon 5.5 vuodessa. Molemmat siis yliopistotutkintoja. Nykyisin kun halutaan pidentää työuria, voi olla vaikea löytää kannatusta eduskunnasta järjestelyille.

Lisäksi hieman kyseenalaista väittää, että vaikutus valmistumisaikaan olisi 0-1 vuotta, kun aloitusviestin perusteella kandiopinnot olisi tarkoitus saada viidentenä vuonna pakettiin. Tuossa mallissa on myös se vikana, että jos suorittaa 30op lukukaudessa (tavoitetahti), niin ennen viidennen vuoden alkamista olisi opintoja suoritettu 90 op. Poislukien tietty sotilaskoulutuksesta saatavat opintopisteet. Tämä 90op muodostaa esimerkiksi tekniikan alalla perusopinnot ja alle puolet pääaineopinnoista. Tällöin mallisi mukaisesti olisi mahdollista valmistua tavoitetahdissa 4.5 vuodessa kandidaatiksi, jolloin nykyiseen malliin verrattuna eroa olisi 1.5 vuotta.

Lisäksi vielä kustannuksiin, nykyisessä mallissa reserviupseereita koulutetaan kahdesti vuodessa yhdessä paikassa. Mikäli koulutus hajautettaisiin korkeakouluihin täytyisi korkeakoulujen rahoitusta lisätä, sillä yliopistoihin tulisi perustaa uusia laitoksia sekä palkata henkilökunta. (Yliopistot ovat ensisijaisesti tutkimuslaitoksia) Lisäksi henkilöstön määrä olisi merkittävästi suurempi kuin nykyään. Kustannuksia tulisi myös sitä kautta, että ehdottamassasi mallissa koulutuksessa olisi useassa eri vaiheessa olevia henkilöitä. Tällöin järjestettävän opetuksen määrä kasvaa, jolloinka kustannukset kasvavat samalla.

http://studyguides.aalto.fi/sci/201...didaatin-tutkinnon-tavoitteet-ja-rakenne.html
https://wiki.helsinki.fi/pages/view...4/iso_pyora_fysikaaliset_tieteet_17022017.pdf
http://tilastokeskus.fi/til/opku/2015/opku_2015_2017-03-17_tie_001_fi.html
 
Mihin nämä luvut perustuvat?

Julkisia lähteitä tältä vuosikymmeneltä, OECD , tilastokeskus... Pahimmassa amk-kiimassa tutkinto piti olla vähintään 80%... 75% kansasta, ei ikäluokasta.

vähemmistö (n. 17%) saa alemman korkeakoulututkinnon alle 3.5 vuodessa suoritettua,

Saatanan humanistit:cool:. Kuten kirjoitin, RES.ups voi olla soveliaampi tavoitteelliseen toimintaan.

Lisäksi hieman kyseenalaista väittää, että vaikutus valmistumisaikaan olisi 0-1 vuotta, kun aloitusviestin perusteella kandiopinnot olisi tarkoitus saada viidentenä vuonna pakettiin. Tuossa mallissa on myös se vikana, että jos suorittaa 30op lukukaudessa (tavoitetahti), niin ennen viidennen vuoden alkamista olisi opintoja suoritettu 90 op. Poislukien tietty sotilaskoulutuksesta saatavat opintopisteet. Tämä 90op muodostaa esimerkiksi tekniikan alalla perusopinnot ja alle puolet pääaineopinnoista. Tällöin mallisi mukaisesti olisi mahdollista valmistua tavoitetahdissa 4.5 vuodessa kandidaatiksi, jolloin nykyiseen malliin verrattuna eroa olisi 1.5 vuotta.

Tähän aikaa vuorokaudesta en pysty tätä käsittämään enkä kumoamaankaan. Illat päntätään kassulla ja tentitään kursseja, se taisi lukeakin siellä.

yliopistoihin tulisi perustaa uusia laitoksia sekä palkata henkilökunta

Tähän en ymmärrä pakkoa. ResUpsOppilas Nönnönnöö lukee markkinointia markkinoinnin laitoksella. Ja lukisi joka tapauksessa vaikkei suorittaisi samalla resups-opintoja.

Tällöin järjestettävän opetuksen määrä kasvaa,

En ymmärrä miten. Se että minä (ja aika moni muu) kävin kirjanpidon perusteet vuosikurssilla 3. , eikä 1 kuten on Opsussa, ei aiheuttanut ylimääräisen kurssin järjestämistä.
 
Mikäli koulutus hajautettaisiin korkeakouluihin täytyisi korkeakoulujen rahoitusta lisätä, sillä yliopistoihin tulisi perustaa uusia laitoksia sekä palkata henkilökunta. (Yliopistot ovat ensisijaisesti tutkimuslaitoksia) Lisäksi henkilöstön määrä olisi merkittävästi suurempi kuin nykyään. Kustannuksia tulisi myös sitä kautta, että ehdottamassasi mallissa koulutuksessa olisi useassa eri vaiheessa olevia henkilöitä. Tällöin järjestettävän opetuksen määrä kasvaa, jolloinka kustannukset kasvavat samalla.

Oletetaan että upseerinopinnot ovat ~30 opintopisteen kokoinen opintokokonaisuus. Tämä tarkoittaisi neljää ~7 opintopisteen kurssia kutsutaan näitä kursseja UPS 1-4. Yliopistossa olisi minimissään PV:n henkilökuntaa oleva kapteeni Kökkö ja hänen apulaisensa Kersantti Kivi. Pariskunta Kökkö & Kivi opettaa kursseja seuraavasti:
Parillisen vuoden syksy: UPS-1
Parillisen vuoden Kevät: UPS-2
Parittoman vuoden syksy: UPS-3
Parittoman vuoden kevät: UPS-4

Yliopistoja on kahdeksalla paikkakunnalla ja ammattikorkeakouluja n 20 sellaisella jossa ei ole YO:a. ROTC koulutusta olisi tuskin tarvetta järjestää joka niemessä notkossa ja saarelmassa joten rajataan koulujen määrä 25:n. Helsingissä ja Espoossa olevat ohjelmat voisivat tukeutua MPKK:n opetukseen ( "Eliitti") joten henkiläkunnan määrä jäisi koko helahoidolla reilusti alle sataan.

Tämän vastapainoksi voitaisiin laittaa RUK:lle lappu luukulle ml kiinteistöt. Olisi mielenkiintoista nähdä tuon kustannuslaskelmat.
 
Julkisia lähteitä tältä vuosikymmeneltä, OECD , tilastokeskus... Pahimmassa amk-kiimassa tutkinto piti olla vähintään 80%... 75% kansasta, ei ikäluokasta.
Tällä foorumilla näkee useinkin tätä, että kerrotaan jonkin asian olevan julkisista lähteistä, muttei kuitenkaan anneta niitä tai edes tietoa mistä näitä lähteitä voisi kaivaa. Nyt sai sentään tiedon, että kaiva OECD:ltä tai tilastokeskukselta.

Saatanan humanistit:cool:. Kuten kirjoitin, RES.ups voi olla soveliaampi tavoitteelliseen toimintaan.
Siinä läjä humanisteja ja kivoja graafeja heidän valmistumisesta...
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/va...nisteriolla-on-vahan-harhainen-kuva-24275601/

Tähän aikaa vuorokaudesta en pysty tätä käsittämään enkä kumoamaankaan. Illat päntätään kassulla ja tentitään kursseja, se taisi lukeakin siellä.
Riippuen opintoalasta kaikkea ei voi suorittaa tenttimällä, vaan vaaditaan myös muita suorituksia. Joillain kursseilla on myös pakollista opetusta, johon ei tällöin ole mahdollista osallistua. Tietty jotkut ihmiset arvostavat vapaa-aikaansakin.

Tähän en ymmärrä pakkoa. ResUpsOppilas Nönnönnöö lukee markkinointia markkinoinnin laitoksella. Ja lukisi joka tapauksessa vaikkei suorittaisi samalla resups-opintoja.
Yliopistojen tehtävä yliopistolain mukaan on tuottaa tutkimusta ja järjestää tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta. Yliopistojen ei ole järkevää järjestää koulutusta, joka ei hyödytä niitä itseään. Tietysti tämä saadaan kierrettyä sillä, että luvataan lisärahoitusta niille, jotka järjestävät tämän ROTC-sivuaineen.
Lisäksi vaikka suoraan opetushenkilökuntaan ei tarvitsisi palkata, niin hallinnon työmäärä kasvaa mikäli uusi sivuaine tai vastaava perustetaan.

En ymmärrä miten. Se että minä (ja aika moni muu) kävin kirjanpidon perusteet vuosikurssilla 3. , eikä 1 kuten on Opsussa, ei aiheuttanut ylimääräisen kurssin järjestämistä.
Tuossa Creidikin mallissa tuo sivuaine vaikuttaisi olevan putki, jossa edellinen kurssi on esitietovaatimuksena seuraavalle. (Korjatkaa jos olen väärässä) Tällöin sivuaineen aloittaminen olisi mahdollista vain parillisina vuosina. Tämän takia olisi mielestäni järkevämpää järjestää kurssit joka vuosi, jolloin malli ei pidentäisi parillisina vuosina aloittavien opintoja.
Myöskin opetushenkilökuntaa saisi käytettyä tehokaammin.

Oletetaan että upseerinopinnot ovat ~30 opintopisteen kokoinen opintokokonaisuus. Tämä tarkoittaisi neljää ~7 opintopisteen kurssia kutsutaan näitä kursseja UPS 1-4. Yliopistossa olisi minimissään PV:n henkilökuntaa oleva kapteeni Kökkö ja hänen apulaisensa Kersantti Kivi. Pariskunta Kökkö & Kivi opettaa kursseja seuraavasti:
Parillisen vuoden syksy: UPS-1
Parillisen vuoden Kevät: UPS-2
Parittoman vuoden syksy: UPS-3
Parittoman vuoden kevät: UPS-4

Yliopistoja on kahdeksalla paikkakunnalla ja ammattikorkeakouluja n 20 sellaisella jossa ei ole YO:a. ROTC koulutusta olisi tuskin tarvetta järjestää joka niemessä notkossa ja saarelmassa joten rajataan koulujen määrä 25:n. Helsingissä ja Espoossa olevat ohjelmat voisivat tukeutua MPKK:n opetukseen ( "Eliitti") joten henkiläkunnan määrä jäisi koko helahoidolla reilusti alle sataan.

Tämän vastapainoksi voitaisiin laittaa RUK:lle lappu luukulle ml kiinteistöt. Olisi mielenkiintoista nähdä tuon kustannuslaskelmat.
Tämä malli on itsessään järkevä vastatessaan yliopiston "tavallisia" sivuaineita. Ja itseasiassa vastaa laajuudeltaan suhteellisen hyvin nykyistä RUKkia. (1op = 27 tuntia työtä -> 30op = 810 tuntia työtä = noin 101 kahdeksan tunnin päivää)

Mitenkö tässä mallissa olisi tarkoitus järjestää käytännön harjaantuminen? Esimerkiksi syyslukukaudella tuo 7 opintopistettä tarkoittaa työskentelyä vajaa 14h/vk mihin kuuluu mahdolliset harjoitustehtävät sekä itsenäinen opiskelu. Tuossa ajassa ehtii käytännössä opiskella saman kuin RUK:ssa ja periaatteessa hieman enemmän jos vaatimustasoa nostetaan. Kuitenkaan tehtävään harjaantumiseen ei jäisi aikaa, joten tapahtuisiko se sitten vapaaehtoispohjalta taikka KH:ssa?

Kehitysehdotus: Jos RUK halutaan lakkauttaa ja siirtyä ROTC-malliin, niin ehdottaisin sitä että MPKK järjestäisi tämän Creidikin upseerin opintokokonaisuuden. Tämä opintokokonaisuus järjestettäisiin kahdesti vuodessa: syksyllä ja keväällä. Opinnot suoritettaisiin MPKK:lla yhden syksyn tai kevään aikana ja MPKK tarjoaisi asumisen samanlailla kuin kadeteille, jolloin kauempaa tulevilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet opiskella.
Tällöin opintokokonaisuus olisi niinkuin mikä tahansa muukin JOO-sivuaine (joustava opinto-oikeus) ja yhden lukukauden kestävänä ei häiritsi juurikaan muita opintoja. Ongelmana tietysti harjaantuminen, mutta se nyt on käytännössä mahdotonta sisällyttää 30 op:n tarjoamaan aikaan. (Kummasti tämä idea muistuttaa nykyistä mallia, mutta korkeakoulumaailmaan siirrettynä)

Kysymyksenä miten koulutushaarakohtainen koulutus toteuttaisiin tässä ehdotuksessasi?

Siinä olet oikeassa, että RUK:n lakkauttaminen omana yksikkönään tuottaisi todennäköisesti säästöjä.
 
Ongelmana tietysti harjaantuminen, mutta se nyt on käytännössä mahdotonta sisällyttää 30 op:n tarjoamaan aikaan. (Kummasti tämä idea muistuttaa nykyistä mallia, mutta korkeakoulumaailmaan siirrettynä)

Kysymyksenä miten koulutushaarakohtainen koulutus toteuttaisiin tässä ehdotuksessasi?

Wikipedian mukaan nyky-RUK:n kurssit vastaavat lukiotasoa, jos ne siirretään korkeakouluun voidaan kurssien tasoa nostaa koska lähtökohtaisesti porukan kouuutustaso on korkeampi. Mikäli kurssit järjestetään hajautetusti voidaan koulukohtaisesti järjestää koulutushaarakoulutusta.

Ja tuossa esittämässäni mallissa opetushenkilökunta on tyhjäkäynnillä 7 OP / lukukausi on kovin vähän opettajalle, jos kyseessä on opetukseen varattu henkilökunta niin he kykenisivät iloisesti opettamaan kaikki 4 kurssia yhdessä vuodessa.
1 ja 3 syyslukukaudella
2 ja 4 kevätlukukaudella
i
Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että jos kyseessä on aktiivipalveluksessa oleva kantahenkilökunnan jäsen niin PV:n palvelus vaati omansa.

Oletetaan että ROTC kurssin lisäksi suoritetaan varusmiespalvelus ts esim naisilla kurssille pääseminen merkitsee automaattista vapaaehtoiseen palvelukseen hakeutumista. Tällöin varusmiespalvelus suoritetaan ennen kurssia, kurssin aikana (välivuosi) tai kurssin jälkeen. Kurssin suorittaneet voisivat palvella varusmiesjohtajina ja harjaantua siten, ne jotka suorittavat kurssin varusmiespalveluksen jälkeen harjaantuisivat KH:ssa ja VEH:ssä.
 
Kiitos @Apilas hyvistä huomioita.

Nyt sai sentään tiedon, että kaiva OECD:ltä tai tilastokeskukselta.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005175552.html tuossa lukiosta.

Siinä läjä humanisteja ja kivoja graafeja heidän valmistumisesta...

Sori humanistit.

Riippuen opintoalasta kaikkea ei voi suorittaa tenttimällä, vaan vaaditaan myös muita suorituksia. Joillain kursseilla on myös pakollista opetusta, johon ei tällöin ole mahdollista osallistua.

Harjoituksia voi tehdä itse, labroja labrassa, ruumiinavauksia sairaalassa... Toivottavasti 20- luvulla ei ole pakollista opetusta. Vaan oppimista.

Yliopistojen tehtävä yliopistolain mukaan on tuottaa tutkimusta ja järjestää tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta. Yliopistojen ei ole järkevää järjestää koulutusta, joka ei hyödytä niitä itseään.

No kandilinjat pois ja äkkiä. Yliopistojen tehtävä on hyödyttää yhteiskuntaa, ei itseään.

hallinnon työmäärä kasvaa mikäli uusi sivuaine tai vastaava perustetaan.

Hallinnossa vikaa. Mpkk sen kait hallinnoisi?

ehdottaisin sitä että MPKK järjestäisi tämän Creidikin upseerin opintokokonaisuuden.

Kannatettava ehdotus.

Kysymyksenä miten koulutushaarakohtainen koulutus toteuttaisiin tässä ehdotuksessasi?

Aselajikoulussa? Näytöillä komppaniassa?
 
Back
Top