Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Vastaan vielä kerran inttäen: MIHIN NÄISTÄ viranomaisista oikeasti siis on? Miten virkakone suoriutuu -vaikeasta ja epätyypillisestä- ja kenties uudesta tilanteesta esim. maanpuolustuskysymyksissä? TÄTÄ MINÄ pohdin, kun seuraan päättämättömyyden iloista noidankehää. Ja samalla virkakoneen avainvirkamiehet aloittavat itkunvärneen, kun virkavastuulla pitäisi tehdä jotain....tai mennä lain reunaa ja sisäviivaa pitkin...minkäänlaista hlökoht. riskinpoikasen siittiötäkään ei saisi tehtävissä olla.....

Jep jep.

Jos tämä evakuvointi tapaus on jonkinlainen testi hybridi-iskua, harmaan vaiheen operaatio tai puhtaan sotilaallisen selkkauksen valmistelua varten. Niin hyvin se on joka tapauksessa laadittu.

Tapaus mielestäni on pohjimmiltaan siviili tapaus. Miksi tapauksessa vatuloidaan näinkin pahasti lienee puhtaasti poliittisen tilanteen syytä. Ymmärrän sikäeli Tuomista asiassa. Ei varmaan ole helppoa olla hänen kengissään. Ylhäältä Haavisto painostaa toteuttamaan Tuomista ottamaan vastuu operaatiosta joka takuulla paukahtaa käsiin ennemmin tai myöhemin. Tehtiin miten vain. Eli sinusta tehdään syntipukki ja saat kenkää työstäsi. Eikä tarvitse haaveilla uudestaan työllistymisestä samaan työhön. Tämä vielä siviili asiassa ja rauhan aikana. Voin hyvinkin olla väärässä sotilaallisen kriisin ja vakavan vaaran uhatessa löytyy päättäväisyyttä.

Yksi asia vielä tuli mieleen. Haaviston puheissahan operaatio oli pienen piirin junailema ja suunnittelema. Mitäpä jos herrat tekevät jossakin toisessakin aiheessa samanlaista "pienen piirin" operaatiota jostain muusta asiasta. Aihe voisi olla aluksi poliittinen ja se voidaan laajentaakkin vaikkapa jonkin maan ilkeän tiedustelupalvelun toimesta maanpuolustus tai sotilaalliseksikin.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaan vielä kerran inttäen: MIHIN NÄISTÄ viranomaisista oikeasti siis on? Miten virkakone suoriutuu -vaikeasta ja epätyypillisestä- ja kenties uudesta tilanteesta esim. maanpuolustuskysymyksissä? TÄTÄ MINÄ pohdin, kun seuraan päättämättömyyden iloista noidankehää. Ja samalla virkakoneen avainvirkamiehet aloittavat itkunvärneen, kun virkavastuulla pitäisi tehdä jotain....tai mennä lain reunaa ja sisäviivaa pitkin...minkäänlaista hlökoht. riskinpoikasen siittiötäkään ei saisi tehtävissä olla.....

Jep jep.
Noh... oma käsitykseni on että Suomi Oy. menee sotaan, tai jättää puolustautumatta, seuraavan triumviraatin päätöksellä; TP (veto-oikeus), PV:n komentaja (veto-oikeus) ja puolustusministeri (EI veto-oikeutta, ja kokouksen sihteeri)?

Olenko nyt ihan väärässä tämän osalta?
 
Esimerkkinä heittäisin vaikka asekätkentäjupakan. Joukko miehiä rikkoi lakia - jos ei heti niin sen jälkeen kun NL oli päässyt vaikuttamaan lainsäädäntöön koska moraalinen vastuu oli tärkeämpi kuin juridinen. Tekivät oikein vaikka eivät ehkä laillisesti.

Toisena esimerkkinä se, että moni ei suostunut kertomaan tietojaan punaiselle Valpolle vaikka laki ehkä velvoitti. Tekivät oikein vaikka eivät ehkä laillisesti.

Niimpä. Ja nyt se kiusallinen kysymys: missä ovat tämän päivän -asekätkijät- tms.? Luuletteko, että nämä nykymallin virkamiehet ryhtyvät mihinkään sellaiseen nevö....edes isämmmaan puolllustus silmänaloissa? Jääpi kyllä paljon toivon varaan. Minä en sitä nimittäin enää ole uskonut hau evö pitkään aikaan.

No, tätä pitää seurata ja kahtella tuleeko vastaavia -vaikeuksia- tulevina vuosina.

Oman peffan turvaamisen ja oikeusturvasta huolehtimisen teema on ylittänyt aikoja sitten sen tasan, joka erottaa -Virkamiehet virqamiehistä-.

Tässä lähiajalta on toinen lähes mehukas esimerkki: huumepoliisipäällikkö veivasi vuosikausia ties minkä verran kamaa maahan. Ja yksikään esimies ei tiennyt taivahallista koko asiasta. Kukaan ei joutunut mihinkään vastuuseen alaisensa yritteliäisyydestä, siis oikeasti. Käräjillä istui rivissä korkeita poliisikomissaariuksia ja yleisön piti uskoa, että he puhuivat totta...ja ovat siis taivahallisia törppöjä. Jos valehtelivat niin? Siitä taas voi valita mieleisensä vaihtoehdon, molemmat -yhtä hyviä-.
 
Vastaan vielä kerran inttäen: MIHIN NÄISTÄ viranomaisista oikeasti siis on? Miten virkakone suoriutuu -vaikeasta ja epätyypillisestä- ja kenties uudesta tilanteesta esim. maanpuolustuskysymyksissä? TÄTÄ MINÄ pohdin, kun seuraan päättämättömyyden iloista noidankehää. Ja samalla virkakoneen avainvirkamiehet aloittavat itkunvärneen, kun virkavastuulla pitäisi tehdä jotain....tai mennä lain reunaa ja sisäviivaa pitkin...minkäänlaista hlökoht. riskinpoikasen siittiötäkään ei saisi tehtävissä olla.....

Jep jep.

No tuskin se laillisuuteen pidättäytyminen tässä kontekstissa eli ISIS-pesueiden kotiuttamisessa on ihan suoraan verrattavissa tilanteeseen, jossa Suomen tai etnisesti suomalaiseksi koettujen henkilöiden turvallisuus on vaarassa.

Tulihan sieltä Moskovan suunnastakin jonkin lähetystövirkailijan auton takakontissa joku hätää kärsinyt henkilö Suomeen, vaikka Putinkin pahoitti siitä julkisesti mielensä ja totesi että valtiota parempi työpaikka kys. virkailijalle olisi ollut vaikkapa uskonnollinen organisaatio.
 
Noh... oma käsitykseni on että Suomi Oy. menee sotaan, tai jättää puolustautumatta, seuraavan triumviraatin päätöksellä; TP (veto-oikeus), PV:n komentaja (veto-oikeus) ja puolustusministeri (EI veto-oikeutta, ja kokouksen sihteeri)?

Olenko nyt ihan väärässä tämän osalta?

PV voi sisäisesti tehdä aika pitkälle meneviä temppuja komentajansa johdolla ja TP voi jo kutsua vaikka kuinka laajan YH kasaan välittömästi ilman että minkään eduskunnan/ministerin kautta asiaa tarvii alkaa arpomaan. Ongelma on tietysti hyvinkin todellinen jos tämän keskustelun keskiössä oleva rasva-ankerias istuisi sillä TP paikalla o_O Eduskunta astuu peliin vasta valmiuslain voimaan saattamisessa, ilman sitäkin voidaan mennä siis hyvinkin pitkälle valmiudessa. Sitä en osaa sanoa kuinka livakasti eduskunta voi saattaa valmius- ja puolustuslait voimaan jos TP haraa vastaan, mikäli asiaa katsottaisiin siis ihan toisesta suunnasta:unsure:

Ennen varsinaisen valmiuslain voimaan tuloa
Ensimmäinen vaihe:
Puolustusvoimien valmiutta säädellään puolustusvoimain komentajan käskyillä silloin, kun valmiuden kohottamisella ei ole ulko- ja turvallisuuspoliittisia
eikä laajoja yhteiskunnallisia vaikutuksia.


Toinen vaihe:
Tasavallan presidentti ratkaisee ylipäällikkönä sellaisesta merkittävästä muutoksesta, jolla voi olla ulko- ja turvallisuuspoliittisia tai merkittäviä
yhteiskunnallisia vaikutuksia. Valmiuden säätelyä koskevat suorituskykyvaatimukset ja menettelytavat käsketään pääesikunnan
ylläpitämissä operatiivisissa ohjeissa
.
 
PV voi sisäisesti tehdä aika pitkälle meneviä temppuja komentajansa johdolla ja TP voi jo kutsua vaikka kuinka laajan YH kasaan välittömästi ilman että minkään eduskunnan/ministerin kautta asiaa tarvii alkaa arpomaan. Ongelma on tietysti hyvinkin todellinen jos tämän keskustelun keskiössä oleva rasva-ankerias istuisi sillä TP paikalla o_O Eduskunta astuu peliin vasta valmiuslain voimaan saattamisessa, ilman sitäkin voidaan mennä siis hyvinkin pitkälle valmiudessa. Sitä en osaa sanoa kuinka livakasti eduskunta voi saattaa valmius- ja puolustuslait voimaan jos TP haraa vastaan, mikäli asiaa katsottaisiin siis ihan toisesta suunnasta:unsure:

Ennen varsinaisen valmiuslain voimaan tuloa
Ensimmäinen vaihe:
Puolustusvoimien valmiutta säädellään puolustusvoimain komentajan käskyillä silloin, kun valmiuden kohottamisella ei ole ulko- ja turvallisuuspoliittisia
eikä laajoja yhteiskunnallisia vaikutuksia.


Toinen vaihe:
Tasavallan presidentti ratkaisee ylipäällikkönä sellaisesta merkittävästä muutoksesta, jolla voi olla ulko- ja turvallisuuspoliittisia tai merkittäviä
yhteiskunnallisia vaikutuksia. Valmiuden säätelyä koskevat suorituskykyvaatimukset ja menettelytavat käsketään pääesikunnan
ylläpitämissä operatiivisissa ohjeissa
.

Olen päässyt muutamass projektissa tekemään yhteistyötä monen eri viranomaisen ohella myös Pv:n edustajien kanssa ja siltä pohjalta voi todeta ainakin sen asian että päätöksentekokyky ja -nopeus ovat upseereilla aivan omaa luokkaansa. Nämä ovat tietysti ollet pikkujuttuja mutta uskallan olettaa ettei tämä perusominaisuus häviä mihinkään kovan paikan tullen kunhan prosessit ovat kunnossa. Vaikkapa sisäministerön osuus herättää ihan eri tavalla huolta.
 
Koska tämä on vain huhu, en tee juttua, mutta jaettakoon täällä: Pekka Haaviston vaihtoa kuulemma pohditaan, tilalle Heidi Hautala tai Ville Niinistö. Saapi nähdä.

Ville Niinistö olisi ihan jees vaihtoehto, kun se nyt kuitenkin vihreiden salkuksi on nimetty.

Kaikki kolme Niinistöä ovat osoittautuneet omissa puolueissaan ihan tolkun ihmisiksi. Liekö nimi enne.
 
Niimpä. Ja nyt se kiusallinen kysymys: missä ovat tämän päivän -asekätkijät- tms.? Luuletteko, että nämä nykymallin virkamiehet ryhtyvät mihinkään sellaiseen nevö....edes isämmmaan puolllustus silmänaloissa? Jääpi kyllä paljon toivon varaan. Minä en sitä nimittäin enää ole uskonut hau evö pitkään aikaan.

No, tätä pitää seurata ja kahtella tuleeko vastaavia -vaikeuksia- tulevina vuosina.

Oman peffan turvaamisen ja oikeusturvasta huolehtimisen teema on ylittänyt aikoja sitten sen tasan, joka erottaa -Virkamiehet virqamiehistä-.

Kuinka järkevää on verrata (ja vetää siitä johtopäätöksiä) yksittäisen siviilivirkamiehen somppuakkojen haku innostusta syvässä rauhantilassa ns. omaan piikkiin ja satojen/tuhansien sotilasvirkamiesten mahdollista halukkuutta omiin päätöksiin oman valtion sodanuhan alla:cautious: Toisessa tapauksessa vielä yleinen ilmapiiri vahvasti asian puolesta, toisessa jtn ihan muuta :poop:
 
Jos halpa populismi uppoaa niin Ville on varmasti hyvä vaihtoehto.

Hyvä vaihtoehto omasta taustajoukostaan. Sinä tietysti olet Halla-ahon linjoilla eli valmis dumppaamaan vihreät hallituksesta, mutta kun se ei mene niin. Oppositiosta voi huudella mitä vaan, mutta ei vaan vaikuta mihinkään.

Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä minä Niinistöön enemmän uskon kuin Ohisaloon.
 
Hyvä vaihtoehto omasta taustajoukostaan. Sinä tietysti olet Halla-ahon linjoilla eli valmis dumppaamaan vihreät hallituksesta, mutta kun se ei mene niin. Oppositiosta voi huudella mitä vaan, mutta ei vaan vaikuta mihinkään.

Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä minä Niinistöön enemmän uskon kuin Ohisaloon.
Nyt puhuttiin Ville Niinistöstä eikä Halla-ahosta, jännä että kaikki liittyy persuihin. Olen kyllä samaa mieltä Ohisalosta, tosin tuo ei ole vielä kovin suuri kehu Villeä kohtaan.
 
Jos 4 vuotiasta pidetään 20v todella huonoissa olosuhteissa leirillä, ISIS-äidin koko ajan haukkuessa Suomea ja suomalaisia, ja sitten päästetään vapaaksi, kohdistunee Suomeen sen jälkeen todella merkittävä terrorismin uhka.
Itse taas luulisin, että jos elää jossain ählylandiassa 20 vuotta ja vielä kuulee Suomen ja suomalaisten haukkumista, niin sen jälkeen tuskin enää tuntee a) itseään suomalaiseksi b) halua matkustaa tuohon 20 vuotta haukuttuun kohteeseen.
Jos taas lapsi kotiutetaan 4 vuotiaana
Miksi puhut vain jostain nelivuotiaista? Eiköhän tuohon Supon kantaan vaikuta se, että lapsiksi katsotaan kaikki alle 18-vuotiaat, myös jo mahdollisesti väkivaltaisessa toiminnassa mukana olleet.
 
Niimpä. Ja nyt se kiusallinen kysymys: missä ovat tämän päivän -asekätkijät- tms.? Luuletteko, että nämä nykymallin virkamiehet ryhtyvät mihinkään sellaiseen nevö....edes isämmmaan puolllustus silmänaloissa? Jääpi kyllä paljon toivon varaan. Minä en sitä nimittäin enää ole uskonut hau evö pitkään aikaan.

No, tätä pitää seurata ja kahtella tuleeko vastaavia -vaikeuksia- tulevina vuosina.

Oman peffan turvaamisen ja oikeusturvasta huolehtimisen teema on ylittänyt aikoja sitten sen tasan, joka erottaa -Virkamiehet virqamiehistä-.

Tässä lähiajalta on toinen lähes mehukas esimerkki: huumepoliisipäällikkö veivasi vuosikausia ties minkä verran kamaa maahan. Ja yksikään esimies ei tiennyt taivahallista koko asiasta. Kukaan ei joutunut mihinkään vastuuseen alaisensa yritteliäisyydestä, siis oikeasti. Käräjillä istui rivissä korkeita poliisikomissaariuksia ja yleisön piti uskoa, että he puhuivat totta...ja ovat siis taivahallisia törppöjä. Jos valehtelivat niin? Siitä taas voi valita mieleisensä vaihtoehdon, molemmat -yhtä hyviä-.
Mikä on muuttunut..? Noh ainakin jumalattomat asuntolainat, jotka painavat rohkeimmankn suorittajan kyykkyyn. Eikös sillä Stubbillakn ollut valtion liksoilla brittimammansa iloksi peräti 800 tonnin asuntolaina? Ja teki päätöksen pääomapiirien iloksi hallintoverojärjestelystä? Ihme juttu, ja just noin se tais ikäänkuin mennä.
Jep jep, kyllä me sotaan lähetään, kun käskeä keretään. Eli never.

Nyt olen itse asiassa hiukan huolissani, kun veli @baikal :kin epäilee ei suoritttavaa porrasta, vaan sitä käskyttävää.
 
Niimpä. Ja nyt se kiusallinen kysymys: missä ovat tämän päivän -asekätkijät- tms.? Luuletteko, että nämä nykymallin virkamiehet ryhtyvät mihinkään sellaiseen nevö....edes isämmmaan puolllustus silmänaloissa?
Tietysti voi ajatella, että asekätkijät olivat sotien karkaisemaa väkeä. Jos katselee 1920-30- lukujen poliitikkoja ja virkamiehiäkin, niin eivät ne aina nykyisiä vakuuttavammilta vaikuttaneet. Kovat ajat sitten koulivat väkeä ja kakkaa ehti pudota pois rattailta.
 
Isis-lasten tapauksessa kyseeseen tulee esimerkiksi perustuslain pykälä perusoikeuksien turvaamisesta sekä YK-sopimus lasten oikeuksista. Ne velvoittavat toimittamaan hengenvaarallisissa oloissa olevat lapset turvallisempaan ympäristöön. Viranomainen ei siis riko lakia toimimalla ilman poliittista päätöstä vaan päinvastoin jättämällä toimimatta.

Toimittaja Jussi Orell vetää pitkälle menevää lain tulkintaa ehkä hieman kevyellä osaamisella. Asiaa hoitanut virkamies otti mieluummin itselleen fudut kuin noudatti laittomaksi katsomiaan toimintaohjeita.

Toisaalta voihan sitä itsensä nolata kirjoittamalla 100% tunteellista paikkansa pitämätöntä paskaa laatulehteen. Laitetaan muistiin ja odotellaan juttua johon saadaan proffa tai emeritustuomari lähteeksi.
 
Back
Top