Niin no,
Kantelun tehnyt taho olisi voinut olla hereillä jo silloin, kun Ruotsi pyysi Suomea edustamaan itseään joku aika sitten. Millä valtuuksilla Suomen pääministeri voi edustaa Ruotsia. Eipä näkynyt kantelua silloin. Tai millä mandaatilla Ruotsin pääministeri voi ottaa Suomen edustuksen vastaan. En ole nähnyt, että kuningas olisi tuosta nostanut juttua.
Hyvää tässä on se, että tällaisten kanteluiden seurauksena tietämys siitä, miten nämä koneistot toimivat lisääntyy kansan keskuudessa. PS -puolueella sen verran pelisilmää, että laittoivat entisen kansanedustajan tekemään kantelun, eikä ketään nykyisistä.
Simpauttaja
Miten se, miten Ruotsi hoitaa omia EU-suhteitaan liittyy Suomeen? Eipä taida Suomen Oikeuskanslerilla olla paljon sanottavaa Ruotsin valtiosäännöstä saati oikeuksia sen arvioimiseen. Tai miksi Ruotsin pääministerin pitäisi miettiä suomen valtiosääntöä Suomen pääministerin antaessa vallan hänelle?
On selvää, että EU:n säännöt sallivat tällaisen siirtelyn. Ei siitä ole kysymys. Samoin ei ole kysymys siitä, etteikö nimenomaan Suomen korkeimman edustajan pidä olla se henkilö, joka kyseisessä konklaavissa suomea edustaa. Nämä ovat EU:n sääntelyn alla olevia asioita.
Kysymys on siitä, onko suomen pääministerillä yksipuolinen oikeus siirtää suomen valtaoikeudet tässä konklaavissa toiselle maalle ilman Suuren Valiokunnan tai Eduskunnan lupaa. On selvää, että suomen valtiosääntö ei anna lupaa tällaiseen toimenpiteeseen.
Kysymys kiteytyy nyt siihen, muodostaako EU:n sääntelyssä annettu lupa tällaiseen toimenpiteeseen myös velvoitteen toimia näin. Oikeuskansleri tulee toteamaan melkoisella varmuudella että asia on näin ja että Sanna toimi oikein koska EU-sääntely ohittaa suomen lait. Perustuslaki mukaan lukien.
Mutta kun asia ei ole näin. Nimittäin samojen EU-sääntöjen mukaan jäsenvaltiolla on suvereeni oikeus päättää demokraattisessa järjestyksessä kuka on kyseisen maan valtaa käyttävä henkilö. EU voi sanoa millä tittelillä edustajan pitää olla, mutta ei sitä kuka se henkilö on. Se edustuspaikka on suomen pääministerin paikka. Ei Sanna Marinin paikka. Ja jos/kun suomen pääministeri ei kykene hoitamaan tehtäviään, on Suomen Eduskunnan ja kansan asia valita toinen edustaja Suomen valtiosäännön määräämässä järjestyksessä. EU:lla ei ole sitä oikeutta.
Jos olisi toimittu oikein, olisi Sanna kiitänyt testeihinsä ja paluukoneella olisi paikalle saapunut toinen ministeri suomesta joka olisi ilmoittanut olevansa suomen vt. pääministeri varsinaisen henkilön estyttyä sairauden vuoksi. EU:lla ei olisi nokan koputtamista asiaan. Jos näin ei ehdittäisi toimia, suomea nyt vain ei edustaisi kukaan kyseisen kokouksen aikana. Sillä selvä. Ei paras mahdollinen tilanne, mutta näin se joskus menee.
Se, mitä ei tehdä, on, että sanotaan ihquimmalle vieruskaverille että "Voitko sinä hoitaa samalla tuo suomen kansan kannan. Sano nyt jotain jos joku kysyy. Ei sillä nyt niin väliä mitä sanot, kun ei ne härmän juntit kuitenkaan mitään ymmärrä. Minä tarjoan sitten pullon Chateau Petrusta niiden piikkiin kun seuraavan kerran tavataan. Khihihii."