Mitä mahtavat olla ne kovat teologiset kysymykset, joita Jussi, Jumalan armosta viisi vuotta ähertänyt muinaiskirkkoslaavin parissa, tässä peräänkuuluttaa???? Vanhasta Testamentistako Jussi on niin viehtynyt, että sieltä oikeen?
Ihan oikeita teologisia kysymyksiä, kristinuskon keskeisistä periaatteista ja kirkkomme sitoutumisesta niihin, kuten vaikka:
En ole uskontotieteilijä, mutta lukiopohjalta olen muistavinani, että kristinuskon kova ydin on ihmisen pelastuminen yksin uskosta. Ihminen siis pelastuu uskomalla siihen, että Jeesus on Jumalan poika, ja että hän kuoli syntiemme sovittamiseksi. (Jos olen väärässä, korjatkaa.)
Mikä on kirkon tehtävä? Kirkon tehtävä on julistaa pelastuksen sanomaa ja siten saattaa ihmiset pelastuksesta osalliseksi. Jos ihmiset omaksuvat muita uskontoja kuin kristinuskon, he
eivät usko siihen, että Jeesus on Jumalan poika, tai että Jeesus kuoli syntiemme sovittamiseksi. Koska ihminen pelastuu yksin uskosta, tällainen ihminen ei kristillisen, myös evankelisluterilaisen kirkon, doktriinin mukaan pelastu.
Synnit saa pyytämällä anteeksi, ja pelastukseen vaaditaan vain usko siihen, että Jeesus on kuollut syntiemme tähden.
Eilisessä lehdessä Savonlinnan kirkkoherra, dosentti
Sammeli Juntunen, totesi saman asian toisessa yhteydessä:
"On käsittämätöntä, jos kyseenalaistetaan peruskysymyksiä. Sellaisia, onko Jumalaa olemassa, tarvitaanko Jeesuksen ylösnousemusta ja siihen uskomista pelastukseen."
Jos kirkkomme ei tunnusta sitä, että pelastumiseen tarvitaan uskoa, päästään seuraavaan kysymykseen:
Mihin kirkko uskoo? Jos kirkko hylkää
kaikki kristinuskon opit, onko kyseessä ylipäätään enää
uskonto? Mikäli kristillisyys typistyy kaiken sallimiseksi ja kaiken suvaitsemiseksi, kyseessähän on lähinnä yleishumanistinen elämänfilosofia, ei uskonto. Uskontoon sisältyy määritelmänomaisesti teoria tuonpuoleisesta ja oppi siitä, miten sinne päästään.
Oli kyse homoliitoista, muslimeista tai muista asioista, vihervasemmistolaistuneessa kansankirkossamme on tullut muodiksi sanoa, että "
minun Jumalani ei sitä tai tätä". Uskonnon näkökulmasta tämä asenne on aika ongelmallinen. Siinä ihminen rakentaa itselleen itsensä näköisen jumalan. Kyse on siis tee-se-itse-jumalasta eli epäjumalasta. Kristinuskon oppien mukaan Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta tämän päivän kirkko kehottaa jäsentään luomaan jumalan ihmisen kuvaksi.
Sellainenkin uskonto on toki mahdollinen, mutta kristinuskon kanssa sillä on aika vähän tekemistä.
Jos minulla olisi televisiossa talk show, esittäisin nämä kysymykset kirkkomme liberaaleille johtomiehille ja -naisille. Kysyisin niitä niin kauan, että saisin niihin vastauksen.