Ruotsin sukellusvenejahti

NS concord olikin raakaöljytankkeri. Tuotetankkeri oli NS Consul.

NGUsEoT.jpg
 
27km runmarön pohjoispuolelta ornön pohjoispuolelle. Kyllä kai tuon nyt parissa päivässä vähän hitaammallakin botskilla matkaa?

Edit: No helppo sinun on päteä. Kommettini oli kirjoitettu ENNENKUIN Vonka postasi tarkemmat tiedot havaintopaikoista. Ihan muistinvaraisesti piti tiedotustilaisuuden heikkotasoisesta videosta asiaa haarukoida.

.......

27 km on paljon tuon tyyppiselle veneelle jos se pitää upissa vetää. (Pinnassa se menisi sen hetkessä)

Lisää pohdintaa Triton NN:n kapabiliteetistä: jos vertaan venettä ruotsalaisten omaan vastaavaan, SEAL-veneeseen, niin sen suoritusarvot ovat:

>30 solmun vauhti pinnassa, toimintasäde 150 nauttista mailia, upoksissa 4 solmua, parisenkymmentä merimailia

Miehistöä matkustaa mukana 6 taistelusukeltajaa ja pari torpedoa.

Svedujen vastaavasta veneestä on sentään videotakin tarjota.


Nyt osaatte ainakin tunnistaa svedujen oman "lelun" niin ette vahingossa raportoi noitakin venäläis-huippunatseiksi jos sattuisitte vaikka ruotsinlaivalta bongaamaan. Tosin sveduilla näkyy kyllä olevan nätisti oranssi pallo pintauppokiidossa varoittamassa...
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tuo on tärkeä pointti, joka tahtoo unohtua tässä(kin) asiassa, kuten myös Suomen kiinteistöasioista puhuttaessa.

Nyt ei eletä Neukkulan ja kylmän sodan aikaa. Venäläiset voivat siis kulkea, kollata ja sukeltaa lähestulkoon koko Tukholman (kuten myös Suomen) saariston aivan normaaleilla siviiliveneillä. Loka-marraskuussa se toki herättää huomiota, mutta kesällä alueella on tuhansia ja tuhansia huviveneitä. Edelleen sen huviveneen ei tarvitse olla Venäjän rekisterissä, eikä miehistön tarvitse käyttää keisarillisen laivaston raitapaitoja.

Jos oikeasti tarvitsee tulla pienoissukellusveneillä alueelle, niin meneillään on jotain tosi akuuttia tai tosi salaista. Miehistöä niillä ei kuitenkaan tarvitse Ruotsiin tuoda. Erikoisjoukkojen sotilaat tulevat maahan muita reittejä pitkin ja litkivät Tukholman trendibaareissa lattea tehtävän alkua odottaessaan sen sijaan, että uisivat saaristossa luodolta luodolle.

Mitä jos tällä vain yksinkertaisesti halutaan antaa poliittista viestiä Ruotsin (ja mahdollisesti Suomenkin suuntaan) suuntaan?

Ilmatilanloukkaukset eivät ilmeisesti riittäneet halutun sanoman perille viemiseksi...
 
Mitä jos tällä vain yksinkertaisesti halutaan antaa poliittista viestiä Ruotsin (ja mahdollisesti Suomenkin suuntaan) suuntaan?

Ilmatilanloukkaukset eivöt ilmeisesti riittäneet halutun sanoman perille viemiseksi...

...joka kuuluu: liittykää nyt vitun nopeesti NATOon jos vaan pääsette...
 
Mitä jos tällä vain yksinkertaisesti halutaan antaa poliittista viestiä Ruotsin (ja mahdollisesti Suomenkin suuntaan) suuntaan?

Ilmatilanloukkaukset eivöt ilmeisesti riittäneet halutun sanoman perille viemiseksi...

Sukellusveneiden on tarkoitus kyetä toimimaan paljastumatta, ei oikein istu hyväksi signaaliksi.
 
Kuva on otettu tänään/eilen, 19.10.2014, Su aamulla, eteläisimmällä ympyröidyllä alueella.

Eli aluksen suunta kohti etelää jos kuva otettu Ornö saaren pohjoispuolella, mikäli tiedot pitävät paikkansa. Utö saaren luonahan siitä saisi kopin jos siellä on ruotsalais aluksia. Tosin siinä välissä on syvää aluetta saarien välissä mikäli on ajanut kapeikon läpi. Utön luonahan on sotilasaluetta, että tuskin se sinne ajaa o_O
 
Regulations for carriage of AIS

Regulation 19 of SOLAS Chapter V - Carriage requirements for shipborne navigational systems and equipment - sets out navigational equipment to be carried on board ships, according to ship type. In 2000, IMO adopted a new requirement (as part of a revised new chapter V) for all ships to carry automatic identification systems (AISs) capable of providing information about the ship to other ships and to coastal authorities automatically.

The regulation requires AIS to be fitted aboard all ships of 300 gross tonnage and upwards engaged on international voyages, cargo ships of 500 gross tonnage and upwards not engaged on international voyages and all passenger ships irrespective of size. The requirement became effective for all ships by 31 December 2004.

Ships fitted with AIS shall maintain AIS in operation at all times except where international agreements, rules or standards provide for the protection of navigational information.

A flag State may exempt ships from carrying AISs when ships will be taken permanently out of service within two years after the implementation date. Performance standards for AIS were adopted in 1998.

The regulation requires that AIS shall:

  • provide information - including the ship's identity, type, position, course, speed, navigational status and other safety-related information - automatically to appropriately equipped shore stations, other ships and aircraft;
  • receive automatically such information from similarly fitted ships; · monitor and track ships;
  • exchange data with shore-based facilities.
The regulation applies to ships built on or after 1 July 2002 and to ships engaged on international voyages constructed before 1 July 2002, according to the following timetable:

  • passenger ships, not later than 1 July 2003;
  • tankers, not later than the first survey for safety equipment on or after 1 July 2003;
  • ships, other than passenger ships and tankers, of 50,000 gross tonnage and upwards, not later than 1 July 2004.
An amendment adopted by the Diplomatic Conference on Maritime Security in December 2002 states that, additionally, ships of 300 gross tonnage and upwards but less than 50,000 gross tonnage, are required to fit AIS not later than the first safety equipment survey after 1 July 2004 or by 31 December 2004, whichever occurs earlier. (The original regulation adopted in 2000 exempted these vessels.)

Maritime security - AIS ship data
At its79th session in December 2004, the Maritime Safety Committee (MSC) agreed that, in relation to the issue of freely available automatic information system (AIS)-generated ship data on the world-wide web, the publication on the world-wide web or elsewhere of AIS data transmitted by ships could be detrimental to the safety and security of ships and port facilities and was undermining the efforts of the Organization and its Member States to enhance the safety of navigation and security in the international maritime transport sector.

The Committee condemned the regrettable publication on the world-wide web, or elsewhere, of AIS data transmitted by ships and urged Member Governments, subject to the provisions of their national laws, to discourage those who make available AIS data to others for publication on the world-wide web, or elsewhere from doing so.

In addition, the Committee condemned those who irresponsibly publish AIS data transmitted by ships on the world-wide web, or elsewhere, particularly if they offer services to the shipping and port industries.
 
...joka kuuluu: liittykää nyt vitun nopeesti NATOon jos vaan pääsette...

Suomeksi käännettynä kyllä, vaikkei viestin alullepanija varmaan ihan sitä tarkoittanutkaan.

Kaikessa tässähän voi vaikka olla kyse operaatioalueen turvaamisesta myöhempää Baltian suunnalla tapahtuvaa "pienten vihreiden miesten" invaasiota varten. Tarkoituksena siis estää Ruotsin merellinen puuttuminen (tai ainakin häiritä sitä) mahdolliseen Baltian alueella syntyvään kriisiin...

Tällöin hyödyllistä seurata tarkoin Ruotsin merivoimien liikkeitä ja pyrkiä kaikin keinoin häiritsemään niiden liikkumista (miinat, sabotaasi jne...).

En tarkoita siis sitä, että tällainen tulisi tapahtumaan kaikessa kieroudessaan ihan lähiaikoina, mutta tällaisten toimien valmistelu kaikkineensa saatta viedä jopa vuosia...
 
Sukellusveneiden on tarkoitus kyetä toimimaan paljastumatta, ei oikein istu hyväksi signaaliksi.

On kuitenkin paljon vakavampi toimi, kuin joku satunnainen ja suhteellisen harmiton ilmatilanloukkaus, joka ei näy kansalaisten arjessa mitenkään...

Niin sanotusti panoksia on korotettu.
 
...joka kuuluu: liittykää nyt vitun nopeesti NATOon jos vaan pääsette...

Eihän täällä saada edes kansanäänestystä aiheesta aikaiseksi. Kyllä se jäsenyyshakemus tuntuu olevan yhtä etäinen asia kuin 100% suomalainen kuumatka vuonna 2020.

Minä ainakin olen olotilan jo hyväksynyt ja koitan katsoa mitenkä kannattaisi toimia kun ei kerran jäseniä olla. Ei nyt kannata ainakaan täyshalvaantua sitä jäsenyyttä odottelemaan - kun sitä ei kerran ole tulossa.
 
Niin paljon että pitää vakavasti pohtia valmistellaanko mahdollisia operaatioita Baltiaa tai Suomea vastaan, Ruotsiin tuskin ollaan tekemässä maihinnousua.

Miksei? Hieman perusteluja tolle. Sotilaallinen tyhjiöhän se on eikä ole edes NATO-maa. Oikea maiskutirallaa kohde Putinille. Tulee yhtä paraatien juhlaa, jos Putin onnistuu valtaamaan Ruotsin viikossa.

Homma on nimittäin jo ajat sitten noteraattu kyllä Putin-valtiossa. Oikein biisitkin tehty aiheesta....

 
Aikajana.

Ruotsin puolustusvoimien perjantaina aloittamiin suuretsintöihin on julkisuudessa yhdistetty tietoja kahdestakin muusta venäläisaluksesta, joista toinen on pysytellyt alueella jo parin viikon ajan.

Lehtitietojen mukaan puolustusvoimat olisi tutkinut myös muun muassa silminnäkijähavaintoa sotilasalueella liikkuneesta henkilöstä.

Torstain ja perjantain välisenä yönä 1.-2.10.

Ruotsalainen sotilasvene törmää tunnistamattomaan esineeseen navigaatioharjoituksessaan Kanholmsfjärdenilla Tukholman saaristossa, kertoo Dagens Nyheter. Neljä sotilasta joutuu veden varaan. Alustavien tutkintatulosten mukaan vene törmäsi vedessä olleeseen valopoijuun. Tapaus tulee julkisuuteen vasta sukellusvenekohun takia.

Viikonloppuna 4.-5.10.

Venäläisomisteinen öljytankkeri NS Concord saapuu Tukholman saariston edustalle ja jää sinne kiertelemään. Alusta aletaan myöhemmin sukellusvenekohun aikana epäillä sukellusveneen saattoalukseksi. Suomenlahden meripuolustusalueen komentaja Markus Aarnio sanoo MTV:n uutisille, että siihen käytetään yleensä pienempiä aluksia.

Maanantaina 13.10.

Tukholman saaristossa alkaa perjantaihin kestävä Ruotsin ja Hollannin yhteinen laivastoharjoitus. Siihen osallistuu muun muassa hollantilainen sukellusvene.

Torstai-iltana 16.10.

Ruotsin signaalitiedustelu sieppaa venäläisellä hätäkanavalla käydyn venäjänkielisen radiokeskustelun, kertoo Svenska Dagbladet. Sisältöä ei ole kerrottu julkisuuteen.

Perjantai-iltana 17.10.

Yksityishenkilö tekee Kanholmsfjärdenillä "vedenalaiseen toimintaan" liittyvän havainnon, josta hän ilmoittaa Ruotsin puolustusvoimille. Havainto arvioidaan luotettavaksi ja puolustusvoimat aloittaa parissa tunnissa suuroperaation alueella.

Perjantaina 17.10.

Klo 17 Suomen aikaa Ruotsin puolustusvoimat pitää operaatiosta lyhyen tiedotustilaisuuden, mutta ei kerro sen yksityiskohdista tai etsittävään kohteeseen liittyvistä todisteista.

Perjantai-iltana 17.10.

Ruotsin signaalitiedustelu sieppaa salatun radiokeskustelun, joka paikannetaan etsintäalueen ja Venäjälle kuuluvan Kaliningradin väliseksi, kertoo Svenska Dagbladet.

Lauantaina 18.10.

DN: Toinen yksityishenkilö havaitsee saaristossa Korsön sotilasalueen lähellä mustiin puetun, reppuselkäisen miehen tutkimassa rantoja. Hän ottaa miehestä useita kuvia, lataa ne sosiaaliseen mediaan ja ilmoittaa havainnosta Ruotsin puolustusvoimille. Silminnäkijää kuulustellaan yöllä, ja havaintojen kohdetta aletaan ilmeisesti etsiä.

Lauantai-iltana 18.10.

Ruotsin puolustusvoimat kertoo tiedotustilaisuudessa laajentavansa operaatiota.

Lauantai-iltana 18.10.

Svenska Dagbladet julkaisee uutisensa siepatuista radioviesteistä sekä NS Concordin erikoisesta liikkumisesta. Alus lähtee liikkeelle kohti itää, mutta jää edelleen lähialueelle. Ruotsin puolustusvoimat ei kiistä eikä vahvista tietoja.

Sunnuntaina 19.10.

Huomiota herättää Suomenlahdella länteen, siis mahdollisesti kohti etsintäaluetta, liikkuva venäläinen tutkimusalus Professor Logatshev, jota käytetään merenpohjan tutkimiseen. Aluksen päämääräksi on sen AIS-tiedoissa merkitty Las Palmas. Aluksesta kertoo muun muassa norjalainen Dagbladet.

Professor Logatshevia näytti seuraavan kaksi hollantilaista sotalaivaa, HNMLS Zeeland ja HNLMS Evertsen. Laivat olivat ilmeisesti osallistuneet ruotsalais-hollantilaiseen harjoitukseen Tukholmassa ja tulleet sieltä Tallinnan edustalle, josta ne kääntyivät kohti länttä.

Sunnuntai-iltana 19.10.

Ruotsin puolustusvoimat julkistaa yksityishenkilön ottaman valokuvan, joka esittää pintaan noussutta tuntematonta esinettä. Kontra-amiraali Anders Grenstad sanoi kuvan ottajan kertoneen, että esine näytti sukellusveneeltä.

Grenstadin mukaan puolustusvoimat pitää erittäin todennäköisenä, että alueella on ulkomaista vedenalaista toimintaa. Siitä on tehty kolme havaintoa.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014101918763668_ul.shtml
 
Miksei? Hieman perusteluja tolle. Sotilaallinen tyhjiöhän se on eikä ole edes NATO-maa. Oikea maiskutirallaa kohde Putinille. Tulee yhtä paraatien juhlaa, jos Putin onnistuu valtaamaan Ruotsin viikossa.

Homma on nimittäin jo ajat sitten noteraattu kyllä Putin-valtiossa. Oikein biisitkin tehty aiheesta....


Oletko edes upseeri tulee mieleen, perustelepa itse kuinka Venäjä tuon toteuttaisi.
 
Piranha-veneet tiettävästi lopetettiin Venäjän laivastosta.

Piranhas coming back.

Former Chief of Operations of the Russian Navy General Staff Vice Admiral Victor Patrushev has recently offered an opinion that diesel-electric midget submarines (SSW) are the best choice for defending Russia’s national interests in the Baltic, the Black and the Caspian seas. «Such midget submarine fleets could operate off the Kurils or anywhere else where it is necessary to ensure security with the help of small but efficient means during the threat period


http://old.nationaldefense.ru/5380/5522/index.shtml?id=5452

Pienemmistä malleista ei liene kuvia mutta niitä on viime vuodet väsätty taas.
 
Oletko edes upseeri tulee mieleen, perustelepa itse kuinka Venäjä tuon toteuttaisi.

Isohan siitä operaatiosta väkisinkin ajan kanssa tulee - jos pyrkii koko maan ottamiseen (Ruotsi on laaja maa).

Mutta helpompihan Ruotsi olisi napata kuin Suomi. 90% väestöstä asuu Gävlen eteläpuolella ja maasto on enimmäkseen tuon linjan alapuolella ihan kelpoa panssaritaistelumaastoa. Ottamalla kolme isoa kaupunkia kontrolliin se on siinä? Norrlannissa vittumaisimmat ukkelit, mutta niitä on niin vähän...että kunhan suolaa ne Dal-joen kohdalla niin ei ne hirvikivääripatrullit sieltä paljoa mahda?

No, täällähän heitellään vähän väliä kuinka se Suomi helposti otetaan niin minäpä pistän sitten ihan perustellusti, että vielä helpommalla* se Ruotsi sitten menee...

*Jos nyt on perusteltua käyttää sanaa helppo tämmöisissä yhteyksissä. Mutta jos Suomi menee helpolla, niin Ruotsi sitten vielä helpommalla. Eihän siellä ole edes käytännössä ketään, joka panis hanttiin oikeasti! Sodan ajan kokoonpanot on menneet viemäristä alas - ja ne ketkä joskus vielä osas jotain, ei ole enää mitään jääkäriprikaatiainesta vaan 40+ vuotiasta yli-ikäistä ukkoa!
 
Back
Top