"Säästöt romuttavat puolustusjärjestelmän"

http://www.hs.fi/kotimaa/Puolustusvoimat+aikoo+s%C3%A4%C3%A4st%C3%A4%C3%A4+maasto-+ja+kertausharjoituksista/a1305546624519
 
baikal kirjoitti:
Koponen koroittaa sellaisia asetelmia thråådille, joita en ole uskaltanut edes hipaista. Kulttuurin muutokset ja yhteiskuntaan kuulumisen tunteen puuttuminen, yksilöllisyyden voimakas esiintulo jne. ovat asioita, jotka ovat saaneet kuta kummemmissa valtioissa aikaan ajatuksia mm. ammattiasevoimaan siirtymistä koskevissa jutuissa.

Tätä taustaa vasten olenkin erittäin varovasti osallistunut siihen mölykuoroon, joka sättii ruotsalaisten "olematonta" toimintaa oman maansa puolustamiseksi. Ruotsalaiset tekivät oikeastaan vain yhden virheen uudistuksessaan: LUOTTIVAT SIIHEN, ETTÄ VAPAAEHTOISIA MAANPUOLUSTAJIA NOTKUU VASTAANOTTOPUOMEILLA KIUSAKSI ASTI. Eipä notkunut eikä notku. Saksalaiset tuskailevat aivan saman asian kanssa paraikaa. Suomalaiset olivat varovaisempia ja osuivat näköjään oikeaan: kysyttäessä mieli on altis, mutta todellisuudessa liha on heikko.

Yleinen asevelvollisuus voi jostain näkökulmasta näyttäytyä ulkomuseona. Näköjään se silti on ainoa järkevä tapa tuottaa tarpeellinen määrä taistelijoita pienen maan tarpeisiin, olletikin, että tuo pieni maa sijaitsee sellaisella paikalla, jossa ei auta hymistelyt eikä itkut. Kuten koponen sanoi, budjetin sisäiset viilaukset ja höyläykset ovat lopultakin kosmetiikkaa joidenkin suurempien kysymysten suhteen.

Eihän tuo värvättävien vähäinen määrä ole mikään yllätys. Harva haluaa perus- kiväärimieheksi työnään opetella ryntäämään kohti vihollista tai tykäriksi. Tärkeitä hommia mutta jos 6kk asepalveluksen jälkeen pitäisi vaikka värväytyä 5 vuodeksi moisiin hommiin niin ymmärrän että halukkaita ei riitä.
 
Toisaalta, uutisten mukaan tosiasiallinen maanpuolustusratkaisu ei ole tässä(kään) yhteydessä muuttumassa.

Kuten muutamaan otteeseen täälläkin on laskeskeltu, kalliita leluja voidaan vaihtaa pieni määrä suureen määrään halpoja leluja, ja kokonaissuorituskyky pysyy karkeasti ottaen samana. Toki tuollaisessa yhtälössä ei lasketa veren hintaa jos leluilla joudutaan leikkimään. Sille ei taida näin syvässä rauhan tilassa ja rahoitusjärjestelmäpaniikissa olla helppo edes kuvitella hintaa.
 
Pääesikunta: Puolustusvoimat säästää yli 800 miljoonaa

http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=94601729

Miljoonasäästöt joudutaan tekemään jokapäiväisestä toiminnasta, sillä esimerkiksi materiaalihankinnat on jo pitkälti sovittu.

Puolustusvoimat joutuu säästämään seuraavan neljän vuoden aikana yli 800 miljoonaa euroa, laskee Pääesikunta. Summa tarkoittaa 10 prosentin säästöä vuosittaisesta budjetista.

Säästöt joudutaan tekemään jokapäiväisestä toiminnasta, sillä esimerkiksi materiaalihankintoihin on jo pitkälti sopimuksin sidottu.

Pääesikunnan esimerkkilaskelmassa varusmiesten maastovuorokausia vähennetään ainakin kolmanneksella, kertausharjoituksia pudotetaan alle puoleen sekä Ilmavoimien hävittäjien lentotunteja ja Merivoimien merivuorokausia supistetaan merkittävästi.

Pääesikunnan mukaan rakenteelliset säästöt ovat mahdollisia lakkauttamalla toimipaikkoja. Esimerkiksi joukko-osaston lakkauttaminen vaatii kuitenkin poliittisen päätöksen jälkeen noin kahden vuoden valmisteluajan. Siksi organisaation ja rakenteiden supistamisesta saadaan säästöjä aikaisintaan vuonna 2015.

Arviossa leikkaukset ovat erityisen vakavia maavoimien alueellisille joukoille, sillä niiden materiaalin ajantasaistaminen oli suunniteltu neljälle seuraavalle vuodelle.
====================================================
Miten ollakaan ! Tuo viimeinen lause ei jostain syystä yllätä :confused:
 
Vippaatko satasen, maksan takaisin sitten kun alueellisten joukkojen varustaminen alkaa?
 
vehamala kirjoitti:
Pääesikunta: Puolustusvoimat säästää yli 800 miljoonaa

http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=94601729

Miljoonasäästöt joudutaan tekemään jokapäiväisestä toiminnasta, sillä esimerkiksi materiaalihankinnat on jo pitkälti sovittu.

Puolustusvoimat joutuu säästämään seuraavan neljän vuoden aikana yli 800 miljoonaa euroa, laskee Pääesikunta. Summa tarkoittaa 10 prosentin säästöä vuosittaisesta budjetista.

Säästöt joudutaan tekemään jokapäiväisestä toiminnasta, sillä esimerkiksi materiaalihankintoihin on jo pitkälti sopimuksin sidottu.

Pääesikunnan esimerkkilaskelmassa varusmiesten maastovuorokausia vähennetään ainakin kolmanneksella, kertausharjoituksia pudotetaan alle puoleen sekä Ilmavoimien hävittäjien lentotunteja ja Merivoimien merivuorokausia supistetaan merkittävästi.

Pääesikunnan mukaan rakenteelliset säästöt ovat mahdollisia lakkauttamalla toimipaikkoja. Esimerkiksi joukko-osaston lakkauttaminen vaatii kuitenkin poliittisen päätöksen jälkeen noin kahden vuoden valmisteluajan. Siksi organisaation ja rakenteiden supistamisesta saadaan säästöjä aikaisintaan vuonna 2015.

Arviossa leikkaukset ovat erityisen vakavia maavoimien alueellisille joukoille, sillä niiden materiaalin ajantasaistaminen oli suunniteltu neljälle seuraavalle vuodelle.
====================================================
Miten ollakaan ! Tuo viimeinen lause ei jostain syystä yllätä :confused:

Puhutaankohan nyt jo sellaisista summista kokonais säästötarpeen osalta että seuraavan neljän vuoden aikana ei tilata käytännössä mitään uutta tst-materiaalia?

Siinä käy helposti meinaan niin että alueelliset joukot ovat panssarintorjunta kyvyn osalta pelkkien pataljoona tason Mustien ja telamiinojen varassa jos/kun kertasingot happanevat ennen 2015 varastoihin... Suurimmalla osalla maavoimien joukoista tst-kyky siis romahtaa aika epäilyttävälle tasolle ottaen huomioon että käytännön it-kyky on jo nyt menetetty eikä kipeästi kaivattuja olkapää ohjuksiakaan liene siis luvassa. Muun kaluston/aseistuksen osalta kyetään toivottavasti pysyttelemään vanhassa, mutta tärkeimpien elementtien (pst ja it) taso romahtaa käytännössä enemmän tai vähemmän lähelle nollaa... Kyseisen kaluston elinikää kun ei kertakaikkiaan kyetä jatkamaan koska parasta ennen pvm. jälkeen kyseiset kilut&kalut ei kertakaikkiaan enää vaan toimi.

Kiitos edellisen hallituksen, olemme näin pahassa tilanteessa! Jos viime kierroksella olisi jo päästy varuskuntaverkon kimppuun pv:n haluamalla tavalla, ei säästötarve olisi nyt näin murskaava. Nyt sitten vaan puolustetaan koko Suomea sillä koko maan kattavalla varuskuntaverkolla ja massiivisella reservillä (ilman tärkeimpiä aseita).
Hohhoijakkaa... :doh:

ps. mikä halvatun sääntö sanoo että poliittisen päätöksen jälkeen kestää 2-vuotta että varuskunnasta henkilöstöineen muka päästään vasta eroon? Meillä alkaa ensi vko:lla firmassa yt ja se on saletti että lakkautettavan osaston porukka ei homehdu nurkissa yhtä vko kauempaa päätöksen jälkeen, irtisanomisajan palkka tulee lopputilissä ja se on siinä!
 
baikal kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Ihan miten vaan. Kysyn vaan että luulevatko kaikki että suomen PV on aina ja ainoana maailmassa niin helvetin typerä ja läpiluettava että vuosien ja vuosikymmenien ajan itäkalustoon koulutettu reservi olisi yhtäkkiä hyödytön ja kaikki mitä firmassa tapahtuu kerrotaan ympärimaailman, siis IHAN KAIKKI?

Jos teistä jotkut on niin hyvin perillä asioista että tietää firman kaikki rakennukset ja suojat koko suomenmaassa ja mitä siellä säilytetään tai mitä ei, niin onneksi olkoon! Todellisia Sherlockkeja on siis olemassa!

Kunnes toisin todistetaan uskon "syväkurkkuuni" joka ei laula Laihialaisten hevosmiesten lauluja. Joka ei ymmärrä/usko aikaisemmin mainitsemaani lausetta ja sen merkitystä, niin ei sitten.

Sen sanon että minulla on täysi syy luottaa tietooni saatettuun informatioon varmemmin kuin huhuihin.

En minä väitä sinun olevan väärässä, en minä tiedä luolastoista mitään. Mietin vain mahdollisia mittakaavoja.

No eipä mitään, en tiedä niistä minäkään muuta kuin sitä toisen käden tietoa.
Mutta vaatiiko oikeasti 50-60 tst vaunua ihan hirveästi tilaa, siis varastoituina?
Ei minusta. Ei tässä mistään hirveistä tiloista puhuta. Keskikokoinen teollisuushalli (varasto) on ehkä 1000-3000 neliötä.

Erään venäläisen rautakiulun mitat ilman tornia ovat 7 x 3,6m=25,2 m2 x 60= 1512 m2.

Välejä ei juuri tartte jättää.
 
Meinaatko että se halli riittää? Jos vaunuja varastoidaan pitkänajan on niille tehtävä jatkuvaa huoltoa jotta ne olisivat kunnossa, tässä ei ole merkitystä onko kalusto itä-, vai länsikalustoa. Itäkalusto on tässä suuri töisempää. Jollekin tarvitsee siis maksaa siitä että hän hoitaa niitä vaunuja. Koska valtionhallinnossa pitää olla myös jokaisella pomo, tarvitaan siis pomo. Pomolle toimisto ja sinne kahvinkeitin ja tietokone. Jonkun täytyy vahtia sitä hallia ja jälleen vahdilla täytyy olla pomo, jne...

Yksityinen yritys olisi ehkä kustannus tehokkaampi, mutta ei sekään ilmainen.
Kuten huomaat jatkuvia kuluja syntyy muitakin kuin halli ja sen ylläpito.
 
Jos alueelliset joukot oli tarkoitus varustaa mirnaansa 2011-2015 niin eikö varustetilaukset olisi jo sisällä aika päiviä? Täh? Vai oliko muka tarkoitus shoppailla kuin marketin hyllyltä kamat ko. joukoille? En usko. Jos aiottujen hankintojen pääosa tilauksista ei ollut jo sisällä niin epäilen, ettei suurempaa aikomustakaan ollut varustaa ko. joukkoja. Miettikääs vähän. Toimitusajat ovat luokkaa 1-4 vuotta olipa kyse mistä hilputtimesta hyvänsä.
 
baikal kirjoitti:
Jos alueelliset joukot oli tarkoitus varustaa mirnaansa 2011-2015 niin eikö varustetilaukset olisi jo sisällä aika päiviä? Täh? Vai oliko muka tarkoitus shoppailla kuin marketin hyllyltä kamat ko. joukoille? En usko. Jos aiottujen hankintojen pääosa tilauksista ei ollut jo sisällä niin epäilen, ettei suurempaa aikomustakaan ollut varustaa ko. joukkoja. Miettikääs vähän. Toimitusajat ovat luokkaa 1-4 vuotta olipa kyse mistä hilputtimesta hyvänsä.

Hyvin virkkoin näin nimesi baikal ajatuksen joka minullakin nalkutti takaraivossa. Hankinnoista ei voi säästää kun ne on vuosiksi eteenpäin sidottu, mutta alueellisten joukkojen hankinnoista voi?

Mutta eipä heitetä kirvestä kaivoon, asiat eivät ole niin huonosti kuin luulemme.

Sodan syttyessä on tunnettu tosiasia että itäkalusto massavanhenee sillä sekunnilla kun se ajetaan rajan yli. Vastustajan tuskaillessa kylmän sodan aikaisen aseistuksen kanssa tilannekuvien perusteella kriittisille paikoille lennätetään prikaatinkenraali videotykin kanssa, joka hellittämättömällä mediapommituksella saa hyökkääjän taistelutahdon murtumaan samalla Nato-yhteensopimattomattomien ammuksien kimpoilevat digikuvioidusta maastopuvusta. Viimeisenä niittinä sopimussotilaista koottu Vapahtaja-pataljoona koukkaa vetten päällä kävellen ja esittelee uudet Rayban lasinsa.
 
Ja sitten voidaan sidosryhmille selittää hyvällä omalla tunnolla, että "ne säästöt, ne säästöt" ja kas, RUPS, RAPS, RÖPS JA HUPS-järjestöt aloittavat varsinaisen itkuvuoksen, jonka pontimena on valtiovallan toimet alueellisen puolllustuksen romahduttamiseksi. PV hankaa käsiä yhteen ja suuntaa katseensa eteenpäin asioihin, joilla on merkitystä.

Jokainen ymmärtää, jos tämä toteutuu näin, mitä tarkoittaa - alueelliset sotatoimet- TAVOITETILASSA. Se tarkoittaa rajallista kykyä käydä hyökkääjän tukkaan kiinni ja huom. aika rajallisilla vekottimilla. Sillä toimintatavalla on sietämättömän ruma nimi, jota ei saa mainita missään.

Mutta siitähän näkee mitä tuleman pitää.
 
baikal kirjoitti:
Ja sitten voidaan sidosryhmille selittää hyvällä omalla tunnolla, että "ne säästöt, ne säästöt" ja kas, RUPS, RAPS, RÖPS JA HUPS-järjestöt aloittavat varsinaisen itkuvuoksen, jonka pontimena on valtiovallan toimet alueellisen puolllustuksen romahduttamiseksi. PV hankaa käsiä yhteen ja suuntaa katseensa eteenpäin asioihin, joilla on merkitystä.

Jokainen ymmärtää, jos tämä toteutuu näin, mitä tarkoittaa - alueelliset sotatoimet- TAVOITETILASSA. Se tarkoittaa rajallista kykyä käydä hyökkääjän tukkaan kiinni ja huom. aika rajallisilla vekottimilla. Sillä toimintatavalla on sietämättömän ruma nimi, jota ei saa mainita missään.

Mutta siitähän näkee mitä tuleman pitää.

Itsemurhaisku?
 
baikal kirjoitti:
Jos alueelliset joukot oli tarkoitus varustaa mirnaansa 2011-2015 niin eikö varustetilaukset olisi jo sisällä aika päiviä? Täh? Vai oliko muka tarkoitus shoppailla kuin marketin hyllyltä kamat ko. joukoille? En usko. Jos aiottujen hankintojen pääosa tilauksista ei ollut jo sisällä niin epäilen, ettei suurempaa aikomustakaan ollut varustaa ko. joukkoja. Miettikääs vähän. Toimitusajat ovat luokkaa 1-4 vuotta olipa kyse mistä hilputtimesta hyvänsä.

No tuo aikataulu tavoite koska alueelliset joukot on aijottu varustaa on hyppinyt eteenpäin jo ties kuinka monet kerrat, joten ei siinä mitään uutta olisi... Ja eihän juuri mitään joukkoja ole saatu varmaan koskaan varustettua ns. täydellisesti asetetussa aikataulussa, eikös Jpr05:kin varustella yhä edelleen joltain osin jne. Nyt vaan on kyse siitä ettei varustaminen näytä edes alkavan esitetyssä aikataulussa vaikka "pakollinen" takaraja lähestyy.

Kait jotain tavaraa saa aika vaihdikkaastikkin etenkin sen ensimmäisen erän jolla koulutus saadaan käyntiin, yleensähän jatkoeriä tilaillaan sitten vuosien saatossa lisää ettei kaikki kamat happane sitten joskus tulevaisuudessakaan yhdessä erässä.
Eli jos esim. Mustit poistuu 2016, niin riittäisi varmaan vielä ihan hyvin jos tilaus NLAW:sta saataisiin sisään 2014. Nyt vaan näyttää uhkaavasti siltä ettei saada... Ja suurin ongelma lienee Apilasten ja kessien kohdalla jos(?) ne happanevat aikaisemmin kuin Musti jonka elinkaarta voineen tiukan paikan tullen veneyttää muutamalla vuodella toisin kuin tuubeja jotka sisältävät A-tarvikkeen ns. kiinteästi.

Aika heikolta näyttää, jospa tuolta tulee perästä tarkennettua infoa säästöjen kohdentumisesta niin päästään arvioimaan jääkö mihinkään uus hankintoihin varoja. Apilaksen ja kessit nyt pitäisi minimissään saada jotenkin korvattua, muilta osin saatetaan pystyä jotenkin kitkuttelemaan vanhalla tavaralla seuraavat 5-vuotta eteenpäin.

ps. saattaapi olla että Mustit ja Sergeit (ja ties mitkä) tekee vielä paluun koulutuskiertoon :a-rolleyes:
 
kimmo.j kirjoitti:
Meinaatko että se halli riittää? Jos vaunuja varastoidaan pitkänajan on niille tehtävä jatkuvaa huoltoa jotta ne olisivat kunnossa, tässä ei ole merkitystä onko kalusto itä-, vai länsikalustoa. Itäkalusto on tässä suuri töisempää. Jollekin tarvitsee siis maksaa siitä että hän hoitaa niitä vaunuja. Koska valtionhallinnossa pitää olla myös jokaisella pomo, tarvitaan siis pomo. Pomolle toimisto ja sinne kahvinkeitin ja tietokone. Jonkun täytyy vahtia sitä hallia ja jälleen vahdilla täytyy olla pomo, jne...

Yksityinen yritys olisi ehkä kustannus tehokkaampi, mutta ei sekään ilmainen.
Kuten huomaat jatkuvia kuluja syntyy muitakin kuin halli ja sen ylläpito.

Otan tuon sarkasminina enkä vaivaudu edes vastaamaan.

Eiköhän lopeteta tämä jankkaaminen ja anneta tilaa otsikonmukaiselle keskustelulle?
 
Puheloinen: Puolustusvoimien säästettävä yli 800 miljoonaa euroa
mil.fi

Valtion vuoden 2012 talousarvioesityksessä ja vuosien 2013-2015 budjettikehyksissä on puolustusbudjettia leikattu yhteensä laskettuna 575 miljoonaa euroa verrattuna maaliskuussa 2011 annettuun ns. tekniseen kehykseen. Kun lisäksi otetaan huomioon, että puolustusvoimien on löydettävä sisäisestä rahoituksestaan noin 150 miljoonan euron säästöt kattamaan näinä vuosina tapahtuvaa kustannusten nousua sekä varauduttava noin 100 miljoonan euron säästöihin puolustusvoimauudistuksen rahoittamiseksi, on kokonaissäästötarve seuraavien neljän vuoden aikana noin 825 miljoonaa euroa. Se on vuositasolla keskimäärin noin 10 prosenttia.

Jokapäiväisen toiminnan leikkausten vaikutukset ovat pitkäaikaisia

Säästöjen aikaansaamiseksi ei ole yksittäistä ratkaisua. Keinoja on löydettävä kaikkialta, puolustusvoimien jokapäiväisestä toiminnasta, puolustusmateriaalin ylläpito- ja uusintakustannuksista sekä organisaation ja rakenteiden ylläpidosta. Koska materiaalihankintojen rahoitus on pitkälle sopimuksin sidottu, ei hankinnoissa ole välittömästi merkittäviä säästömahdollisuuksia. Säästöt rakenteissa ovat mahdollisia lakkauttamalla toimintoja ja toimipaikkoja. Siihen puolestaan tarvitaan poliittisten päätösten jälkeen vielä noin 2 vuoden valmisteluaika, jos kyse on esimerkiksi joukko-osaston lakkauttamisesta. Merkittäviä säästöjä organisaatioiden ja rakenteiden supistamisesta on siis saatavissa aikaisintaan vuonna 2015. Välittömäksi säästökohteeksi tässä vaiheessa jää puolustusvoimien jokapäiväinen toiminta.

Säästöt toiminnasta edellyttävät tulevien neljän vuoden ajalle muun muassa seuraavan kaltaisia leikkauksia (suuruusluokkaesimerkkejä, joiden keskinäiset suhteet voivat muuttua tarkemmassa suunnittelussa):

•varusmiesten maastoharjoitusvuorokausien vähennystä ainakin kolmanneksella,
•kertausharjoitusten pudottamista alle puoleen,
•merkittävää supistusta merivoimien alusten merivuorokausissa ja ilmavoimien torjuntahävittäjien lentotunneissa.
Toiminnan säästöistä aiheutuu pitkäaikaisia vaikutuksia puolustuskykyyn. Muun muassa varusmiespalveluksesta siirtyy reserviin neljän vuoden aikana yli 80 000 asevelvollista, joiden toimintakyky joukkoina jää vajavaiseksi koko reservissä olon ajaksi. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää, että puolustusvoimauudistuksessa voidaan palauttaa jokapäiväisen toiminnan rahoitus vaatimusten mukaiselle tasolle.

Materiaalirahoituksen leikkaukset laskevat Suomen puolustuskykyä

Jotta jokapäiväinen toiminta voidaan lähivuosina säilyttää edes auttavalla tasolla, on puolustuskyvyn ylläpitoon kuuluvia materiaalin uusintahankintoja leikattava heti, kun se on teknisesti mahdollista. Hankintarahoitusta joudutaan leikkaamaan kymmeniä prosentteja tähänastisten suunnitelmien edellyttämästä tarpeesta.
Leikkausten seurauksena puolustushaarojen materiaalinen toimintakyky ja ns. yhteiset suorituskyvyt (mm johtaminen, logistiikka) uhkaavat jäädä puutteellisiksi, minkä vuoksi kokonaisuudet eivät toimi tarkoitetulla tavalla. Erityisen vakavia leikkaukset ovat maavoimien alueellisille joukoille, koska niiden materiaalin ajantasaistaminen oli suunniteltu juuri lähivuosille. Leikkaukset merkitsevät riskinottoa alueellisessa puolustuksessa.

Poliittisia päätöksiä puolustusvoimauudistuksesta tarvitaan pikaisesti

Leikkausten ja säästöjen vuoksi puolustusvoimauudistusta on aiennettava niin, että uusi organisaatio on toiminnassa vuoden 2015 alusta. Se edellyttää pikaisia poliittisia päätöksiä puolustusvoimien tulevasta rakenteesta. Ilman niitä ei säästöjä voida toteuttaa.

Vaikka materiaalin uusintarahoituksen leikkaus jättääkin pysyvän jäljen puolustuskykyyn, on puolustusvoimauudistuksessa tavoitteena saada aikaan kokonaisuus, jossa yhtäältä rahoitus ja toisaalta puolustusvoimien tehtävät, koko sekä jokapäiväisen toiminnan ylläpidon kustannukset ovat tasapainossa. Tämän tasapainon saavuttaminen on mahdollista vain pienentämällä puolustusvoimien kokoa merkittävästi.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Hankintarahoitusta joudutaan leikkaamaan kymmeniä prosentteja tähänastisten suunnitelmien edellyttämästä tarpeesta.

Eli joitain kymmeniä prosentteja myös jää hankintoihin rahaa, mutta jos nämä jäljelle jäävät rahat menevät jo sovittuihin kauppoihin (jotka eivät juuri alueellisia joukkoja koske), niin uusiin hankintoihin ei jää mitään... no saa nähdä, toivottavasti edes niihin kriittisimpiin asejärjestelmiin jäisi jotain.

Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Leikkausten seurauksena puolustushaarojen materiaalinen toimintakyky ja ns. yhteiset suorituskyvyt (mm johtaminen, logistiikka) uhkaavat jäädä puutteellisiksi, minkä vuoksi kokonaisuudet eivät toimi tarkoitetulla tavalla. Erityisen vakavia leikkaukset ovat maavoimien alueellisille joukoille, koska niiden materiaalin ajantasaistaminen oli suunniteltu juuri lähivuosille. Leikkaukset merkitsevät riskinottoa alueellisessa puolustuksessa.

Johtamisen ja logiastiikan voisi amatöörin silmin kuvitella hoituvan vähän pidempään vanhallakin kalustolla + ottoajoneuvoilla siedettävästi. Alueellisten joukkojen tärkeimmän aseistuksen kohdalla sama logiikka ei sen sijaan oikein toimi ja ilmeisesti myös muihin joukkoihin+puolustushaaroihin tulee aukkojan tuohon "materiaaliseen" suorituskykyyn.


Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Leikkausten ja säästöjen vuoksi puolustusvoimauudistusta on aiennettava niin, että uusi organisaatio on toiminnassa vuoden 2015 alusta. Se edellyttää pikaisia poliittisia päätöksiä puolustusvoimien tulevasta rakenteesta. Ilman niitä ei säästöjä voida toteuttaa.

Vaikka materiaalin uusintarahoituksen leikkaus jättääkin pysyvän jäljen puolustuskykyyn, on puolustusvoimauudistuksessa tavoitteena saada aikaan kokonaisuus, jossa yhtäältä rahoitus ja toisaalta puolustusvoimien tehtävät, koko sekä jokapäiväisen toiminnan ylläpidon kustannukset ovat tasapainossa. Tämän tasapainon saavuttaminen on mahdollista vain pienentämällä puolustusvoimien kokoa merkittävästi.

Tämä tarkoittanee sitä että ainakin rauhanajan organisaatio muutosta aikaistetaan siten että 2015 alusta mitään vanhoja organisaatiota ei ole enää jäljellä. Mutta tarkottaneekohan tämä myös sitä että SA-organisaatio täräytetään uuteen uskoon samalla pvm:llä? Eli kaikista JvPr:sta ja viimeisistä Jpr90:stä luovutaan tuohon mennessä = uusien alueellisten tst-ryhmien pitäisi astua tilalle, mutta millä kalustolla/aseistuksella? PV: koon pienentämisellä tarkoitettaneen erityisesti myös SA-miesvahvuuden supistamista, missä nyt ei sinällään mitään ihmeellistä ole kun se ei nytkään oikeen vastaa todellisuutta.
 
Puolustusvoimien rahahuolet: romutetaanko 20 Hornetia?

Hallituksen määräämät supersäästöt puolustusvoimille ovat panneet kenraalit haukkomaan henkeään.

Puolustusvoimien komentaja tuli torstaina julkisuuteen sen jälkeen kun Talouselämä oli aamulla kertonut armeijan johdon kaavailevan erittäin suuria muutoksia toimintaan.

Kenraali Ari Puheloinen vahvisti, että puolustusvoimat joutuu ajamaan puolustuskykyään alas. Muun muassa ilmavoimien Hornet-hävittäjien lentotunteja ”supistetaan merkittävästi”.

Lama-Suomi tilasi Hornetit pian kylmän sodan päättymisen jälkeen 1992. Kone ei ollut halvin, mutta kustannuslaskelmilla osoitettiin, että se oli edullisin.

Horneteja on noin 60, ja ne toimivat kolmessa lentotukikohdassa Kuopiossa, Tampereella ja Rovaniemelle.

Koneita hankittiin Suomen tarpeisiin nähden yksi laivueellinen liikaa, sotilaslähteet arvioivat pian kaupanteon jälkeen. Jo nyt on päivän selvää, että seuraavaa konetyyppiä ei osteta yhtä monta.

Hornetin seuraajan hankintavalmistelut käynnistyvät kahden kolmen vuoden kuluttua. Näillä näkymin siis Jyrki Katainen (kok.) ja Jutta Urpilainen (sd.) tekevät tästä poliittisen päätöksen.

Ensimmäinen Suomen tullut Hornet museoidaan 2025 eli sen käyttöikää on jäljellä 14 vuotta. Teoriassa osan koneista voisi näin ollen myydä pois, mutta niillä ei oikeasti ole jälkimarkkinoita. Konetyyppi on vanhentunut ja Suomi tulee olemaan viimeinen maa, joka niitä käyttää.

Niin uskomattomalta kuin se saattaa vaikuttaa, kannattavinta saattaisi olla romuttaa osa koneista tai jopa antaa ilmaiseksi takaisin Yhdysvalloille. Koneilla lentäminen ja niiden ylläpitäminen on nimittäin erittäin kallista.

Ilmavoimien menot ovat pääesikunnan vyörytyslaskelman mukaan 515 miljoonaa euroa vuodessa ja ilmavoimat työllistää puolustusvoimissa 2.200 henkilöä.

Jos yksi lentotukikohta lakkautetaan, joka kolmas torjuntahävittäjä poistetaan operatiivisesta vahvuudesta ja tästä johtuen noin 500-600 puolustusvoimien työpaikkaa poistuu, karkeasti arvioiden olisi mahdollista säästää suurusluokaltaan 100 miljoonaa euroa vuodessa.

100 miljoonaa euroa vuodessa on puolet hallituksen määräämistä 200 miljoonan euron lisäsäästöistä. 20 Hornetin sulattaminen helpottaisi huomattavasti puolustusvoimien rahahuolia.

Ensin pitäisi kuitenkin hyvin monen suomalaisen päättäjän niellä ylpeytensä. Hornet-projektiin ovat sen elinkaaren aikana sitoneet itsensä kaikki presidentit, pääministerit ja valtiovarainministerit Mauno Koivistosta, Esko Ahosta ja Iiro Viinasesta alkaen.

http://www.talouselama.fi/uutiset/puolustusvoimien+rahahuolet+romutetaanko+20+hornetia/a699416?s=u&wtm=te-07102011
 
Umkhonto kirjoitti:
Puolustusvoimien rahahuolet: romutetaanko 20 Hornetia?

Hallituksen määräämät supersäästöt puolustusvoimille ovat panneet kenraalit haukkomaan henkeään.

Puolustusvoimien komentaja tuli torstaina julkisuuteen sen jälkeen kun Talouselämä oli aamulla kertonut armeijan johdon kaavailevan erittäin suuria muutoksia toimintaan.

Kenraali Ari Puheloinen vahvisti, että puolustusvoimat joutuu ajamaan puolustuskykyään alas. Muun muassa ilmavoimien Hornet-hävittäjien lentotunteja ”supistetaan merkittävästi”.

Lama-Suomi tilasi Hornetit pian kylmän sodan päättymisen jälkeen 1992. Kone ei ollut halvin, mutta kustannuslaskelmilla osoitettiin, että se oli edullisin.

Horneteja on noin 60, ja ne toimivat kolmessa lentotukikohdassa Kuopiossa, Tampereella ja Rovaniemelle.

Koneita hankittiin Suomen tarpeisiin nähden yksi laivueellinen liikaa, sotilaslähteet arvioivat pian kaupanteon jälkeen. Jo nyt on päivän selvää, että seuraavaa konetyyppiä ei osteta yhtä monta.

Hornetin seuraajan hankintavalmistelut käynnistyvät kahden kolmen vuoden kuluttua. Näillä näkymin siis Jyrki Katainen (kok.) ja Jutta Urpilainen (sd.) tekevät tästä poliittisen päätöksen.

Ensimmäinen Suomen tullut Hornet museoidaan 2025 eli sen käyttöikää on jäljellä 14 vuotta. Teoriassa osan koneista voisi näin ollen myydä pois, mutta niillä ei oikeasti ole jälkimarkkinoita. Konetyyppi on vanhentunut ja Suomi tulee olemaan viimeinen maa, joka niitä käyttää.

Niin uskomattomalta kuin se saattaa vaikuttaa, kannattavinta saattaisi olla romuttaa osa koneista tai jopa antaa ilmaiseksi takaisin Yhdysvalloille. Koneilla lentäminen ja niiden ylläpitäminen on nimittäin erittäin kallista.

Ilmavoimien menot ovat pääesikunnan vyörytyslaskelman mukaan 515 miljoonaa euroa vuodessa ja ilmavoimat työllistää puolustusvoimissa 2.200 henkilöä.

Jos yksi lentotukikohta lakkautetaan, joka kolmas torjuntahävittäjä poistetaan operatiivisesta vahvuudesta ja tästä johtuen noin 500-600 puolustusvoimien työpaikkaa poistuu, karkeasti arvioiden olisi mahdollista säästää suurusluokaltaan 100 miljoonaa euroa vuodessa.

100 miljoonaa euroa vuodessa on puolet hallituksen määräämistä 200 miljoonan euron lisäsäästöistä. 20 Hornetin sulattaminen helpottaisi huomattavasti puolustusvoimien rahahuolia.

Ensin pitäisi kuitenkin hyvin monen suomalaisen päättäjän niellä ylpeytensä. Hornet-projektiin ovat sen elinkaaren aikana sitoneet itsensä kaikki presidentit, pääministerit ja valtiovarainministerit Mauno Koivistosta, Esko Ahosta ja Iiro Viinasesta alkaen.

http://www.talouselama.fi/uutiset/puolustusvoimien+rahahuolet+romutetaanko+20+hornetia/a699416?s=u&wtm=te-07102011

Miksei kukaan julkisuudessa kyseenalaista Hornettien ilmasta-maahan kyvyn laskua/kustannuksia? Miksei kv-toiminnan kustannuksista puhuta halaistua sanaa vaikka säästötarpeet ovat näin massiivisia.

ps. baikalin joskus ehdottama Hornettien osittainen "koipussittaminen" ja niiden elinkaaren jatkaminen näin säästämällä koneiden lentotunneista ei ole olenkaan hassumpi idea. Ei niitä mitään romuttaa tarvi, käytetään vaan osaa vähän vähemmän.
 
Back
Top