Salpalinjan salat

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tuon Bunkkerimuseoon siirretyn pallokorsun sisällä kävin viime kesänä.
Juuri tuossa oli se kaikumis-efekti ping @Old Boy

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
@Erkki , tässä se kumipallo näkyy livenä aikanaan.

29113

Tässä oikeaoppinen asennus
29114

Oikaisuasemassa vaan tuli kiire/jäi kesken/vesi tuli vastaan tms selvittämätön. Siellä on tosi monta ihan pinnalle asennettua pallokorsua.
29116

Erkki

Kenraali
Lahjoittaja
@JR49 Mielenkiintoisia juttuja. Vaikka olen useasti salpalinjalla käynyt, olen onnistunut jotenkin välttämään nuo pallokorsut.

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
@JR49 Mielenkiintoisia juttuja. Vaikka olen useasti salpalinjalla käynyt, olen onnistunut jotenkin välttämään nuo pallokorsut.
Oletko käynyt Salpavaelluksella?
Tässä vielä lisää, siltä varalta, ettet huomannut.
http://salpalinjansalat.blogspot.com/2016/03/salpa-aseman-pallokorsulinjat-1944.html
Minäkin olen näissä asioissa ikään kuin uusherännäinen, vasta viime kesänä sytyin aiheeseen. Viime kesän reitti meni yhtenä päivänä ns. Oikaisuaseman läpi, jossa noita pallokorsuja oli paljon. Ja sattui tosiaan huippuopas, joka osasi kertoa paljon. Läheskään kaikki oppaat eivät hänen tasoaan ole.

TBman

Ylipäällikkö
Lisää aiheesta.
https://yle.fi/uutiset/3-10724625
80 vuotta sitten käsin rakennetun korsun betoni osoittautui lujemmaksi kuin nykyajan kerrostaloissa: "Voi verrata ydinvoimaloihin"

Nimittäin erinomainen oppaamme kertoi viime kesänä, että vanhat rakentajat ovat kertoneet, että fuskasivat minkä ennättivät, kun valvoja poistui paikalta. Että ihan sen aikaisenkaan taiteen sääntöjen mukaan ei ole kaikissa kohdissa rakennettu. Lisäksi valun jäätyminen kesken kaiken kovan pakkasen vuoksi estettiin polttamalla nuotiota materiaalin päällä. Melko primitiivistä oletan, vaikken mitään betonivaluista ymmärräkään.
@TBman , sinähän olet rakentamisen kokenut tekijä, niin mites nykyään käsipelillä valaminen, vuoden 1940 talven pakkaset ja nuotio lämmönlähteenä :) Kovia jätkiä.
Kovaa hommaa on ollut.
Jäätyminen on betonirakenteen kauhu, mutta lämmönmuodostuminen Toisaalta myös.
Kun nykyään tehdään kunnon hypersoonisen objektin kestäviä rakenteita, luotetaan kunnon kerrokseen luonnonkiveä, jonka ensimmäistä 17 jalkaa ei lasketa kallioksi, vaan pelkäksi kiveksi, on tehty muuten sellaisia duplexrakenteita, jossa harsoutuneen Kallion päälle asetellaan injektoitujen tartuntakankien päälle verkko 1.5" betoniterästä, silmäkoot vain 6" ja nämä verkot asetellaan limiin siten, että joka verkkokerroksen päälle jää betonia 4" ja näitä verkkokerroksia tulee tarkoituksesta riippuen 6-20 kpl. Tämän päälle 3' betonia, joka pidetään viileänä kaikin keinoin, ettei kuivu liian nopeaan. Verkkokerrat hitsataan kiinni ansaisiin ja siteisiin, vibrataan siten ettei lajitu, eli ei liikaa.
Tämän jarrukerroksen alla saattaa olla jos 100' kalliota jonka alapintaan sitten taas porataan tartunnat, injektoidaan tartuntakanget niihin porauksiin ja hitsataan koukut. Koukkuihin nostetaan sitten kiinni vaakaraudoitus ja vetosauvat, jotka ovat 2" tavaraa, sitten verkotetaan useilla kierroksilla verkkoa ja aletaan betonoida. Alapintaan, eli luolan kattoon tulee sitten esijännitystä varten tiheään vetosauvaa, tai vetopunosta, joka betonointien jälkeen kiristetään oikeaan tiukkuuteen. Tämä luolan betoni katto on useasti 30-60 jalkaa paksu.
Tyypillisesti joku tosi täydellinen iso luolasto sisältää alkaen sairaalasta päättyen koneistamoon ja hitsaamoon, tai suihkumoottoriverstaaseen.
Luolissa on ylläpitojärjestelmät ja suodatukset vesille kuin hengitysilmalle, poistumisteitä on vähintään 3 ja usein myös junalla pääsee alas sisään. Sisäänmenoaukko voi olla jopa 5 mailin päässä itse toiminnallisesta keskuksesta. Yleensä painekammioita sisältäviä tunneleita myöten päässään alas. Myös järeitä paineovia on kulkutunnleissa.
MBT luolat ovat aina varustettu siltanostureilla, jotta vaunussa voi nostaa tornin pois paikaltaan tai moottorivoimansiirto paketin pois remonttiin. Varastoissa on kalustoa mitä voi tarvita vempeleiden liikkeelläpitoon.
Kotimaan alueella on jopa kokonainen vuori tällaisen strategisen tunneliston päällä.
Minun puolesta voi ryssä kehittää vaikka millaisen hypersoonisen ohjuksen tahansa, pitäköön perkeleet tunkkinsa. Ei niitä tarvitse pelätä, kun mun toimisto on luolan keskellä, jos sen katolle joku jytky tipahtaa, niin tuskin alhaalla edes kuullaan mikä kopsaus se oli.

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Täytyy tunnustaa, että itseltä meinaa usein mittakaava hämärtyä, mutta nuo kilometrimäärät asettavat mittasuhteet oikealle tolalle.
Reittikuvauksia lisäksi täydennetty.
Ohjelmassa on erityisenä plussana Lappeenrannan puolustussuunnitelmat, mikä epäilemättä on harvoin jos koskaan käsitelty aihe!

-----
CitySalpa 2019
järjestetään 28.-30.6.2019 Lappeenrannan kaupungin alueella. Vaelluksella tukeudutaan paitsi maastossa ja kaupunkialueilla oleviin Salpalinjan linnoitteisiin, perehdytään myös kaupungin puolustussuunnitelmiin ja niihin liittyviin järjestelyihin osana Salpalinjaa. Tästä on syntynyt myös vaelluksen nimi: CitySalpa 2019.

Tämänvuotinen tapahtuma muistaa ja kunnioittaa erityisesti kesän 1944 torjuntavoittojen sankareita, tuleehan 29.6. juuri päivälleen 75 vuotta kun Ihantalassa siirryttiin ehdottomaan puolustukseen. Ihantalan puolustuslinjalta oli Salpalinjan etumaisille viivytyslinjoille noin 15 km ja Lappeenrannan kaupungin keskustaan nelisenkymmentä kilometriä.

Suurhyökkäysten torjuntavoittojen lisäksi huomioidaan myös Salpalinjan merkkivuosi, tuleehan Itsenäisyytemme monumentti tänä vuonna 75:n vuoden ikään.

Linjaahan täydennettiin vielä 1944.

Kesän 2019 Salpavaellus järjestetään viime vuotiseen tapaan MPK:n kurssina. Vaelluksella tulee olemaan tarjolla kolme eri reittiä.
http://www.salpavaellus.net/