Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oletko käynyt Salpavaelluksella?@JR49 Mielenkiintoisia juttuja. Vaikka olen useasti salpalinjalla käynyt, olen onnistunut jotenkin välttämään nuo pallokorsut.
Ihan omin päin ja sattumanvaraisesti olen siellä kuljeskellut. Sellaista reipasta retkeilyelämää.Oletko käynyt Salpavaelluksella?
Kovaa hommaa on ollut.Lisää aiheesta.
https://yle.fi/uutiset/3-10724625
80 vuotta sitten käsin rakennetun korsun betoni osoittautui lujemmaksi kuin nykyajan kerrostaloissa: "Voi verrata ydinvoimaloihin"
Nimittäin erinomainen oppaamme kertoi viime kesänä, että vanhat rakentajat ovat kertoneet, että fuskasivat minkä ennättivät, kun valvoja poistui paikalta. Että ihan sen aikaisenkaan taiteen sääntöjen mukaan ei ole kaikissa kohdissa rakennettu. Lisäksi valun jäätyminen kesken kaiken kovan pakkasen vuoksi estettiin polttamalla nuotiota materiaalin päällä. Melko primitiivistä oletan, vaikken mitään betonivaluista ymmärräkään.
@TBman , sinähän olet rakentamisen kokenut tekijä, niin mites nykyään käsipelillä valaminen, vuoden 1940 talven pakkaset ja nuotio lämmönlähteenä Kovia jätkiä.
Siis mörssäriasemassa. Tässä samanlainen ase paikoillaan Espoon Leppävaarassa syksyllä 1918. Laitettiin sieltä talteen, josko joskus vielä tarvittaisiin. Näinhän meillä köyhillä oli ennen tapana tehdä vanhoille, mutta toimiville aseille. Vaseliinia kului ammuttaessa sillä putki liikkui ylämäkeen ja piti sieltä taljasysteemillä kiskoa takaisin etuasentoon.Sitten kävin tykkiasemissa.
Aivan, väärä termi. Oli muuten ainakin se yksi esittelyasema tosi hyvässä kunnossa. Vaivaa nähty raivaamisessa. Saa nähdä onko muihin viitsitty koskea.Siis mörssäriasemassa.
Kanavan kiviseste on tosiaan vaikuttava mäkin oon siellä ollu.
Siis mörssäriasemassa. Tässä samanlainen ase paikoillaan Espoon Leppävaarassa syksyllä 1918. Laitettiin sieltä talteen, josko joskus vielä tarvittaisiin. Näinhän meillä köyhillä oli ennen tapana tehdä vanhoille, mutta toimiville aseille. Vaseliinia kului ammuttaessa sillä putki liikkui ylämäkeen ja piti sieltä taljasysteemillä kiskoa takaisin etuasentoon.
Katso liite: 40205
Muoks lisätty kuva ja selitys
Raikuun kanavan kiviseste on tosiaan vaikuttava mäkin oon siellä ollu.
Tätä asiaa ei pidä katsoa v 1944 näkökulmasta, vaan kuvitella tai lähteiden avulla oikeasti asettua Päämajan asemaan runsas 80 v sitten. Ei tarvittu nykypäivän tieteellisiä työryhmiä sen tajuamiseksi, että Stalin hoitaisi Talvisodan loppuun heti kun tulisi tilaisuus. Käytettävissä oli ainoastaan kotimaiset voimavarat, sillä uutta kansainvälistä apua ei enää kukaan lähettänyt rauhanteon jälkeen. Tällaisessa tilanteessa analysoidaan pikaisesti, mikä toimi juuri käydyssä sodassa. No sehän oli staattinen massiivisiin linnoituksiin nojaava puolustus, jolla saatiin aikaan ns. "Summan ihme" joulukuussa 1939. Toinen asia, mikä opittiin oli, että kimppuumme voidaan käydä mistä vaan, sillä konevoimalla huoltotieksi voidaan kunnostaa mikä tahansa ura tai tehdä tarpeen mukaan uusiakin. Siksi siis Salpa-asema, jonka toteutustavaksi toki oli muitakin vaihtoehtoja kun linjamainen linnoitteiden ketju Suomenlahdesta Kuusamoon.Jatketaanpa tätä epäsuoran tulen aihetta ensin, kun nyt olen kotiutunut. Jv-näkökulma myöhemmin.
Kysymys ammattimiehelle. Kun nyt olen noita mörssäri ym. asemia tutkinut, niin hirmuinen työ, hirmuisen kalliilla ja hirmuinen suoja-arvo. Niin onko tämän aseen teho ollut suhteessa niille tehtyihin fasiliteetteihin? Olisiko ollut parempia tarjolla, tai oikeastaan, mikä olisi ollu tehokkain ja paras ase näihin asemiin?
Ajatuksella, että Tali-Ihantala olisi siirtynyt Raikuu-linjalle, niin olisiko näille ollut a-tarviketta pitkäaikaiseen taisteluun ja mites kantamat. Joitain näitä käytettiin Syvärillä, ja jos oikein muistan, niin suutareita oli paljon? Minä jo pohdin, että sama vaiva ja materiaali jos olisi käytetty tekemällä raskaille moderneille heittimille ja kenttätykistön aseille suojia, niin teho olisi ollut paljon parempi.
Näyttäisi tosiaan kolmivärisuojakuvion jäänteiltä! Kiitos perusteellisesta kuvauksesta retkiltäsi.@Panssari Salama , sinähän olit kiinnostunut naamiovärityksistä?
Tässä bunkkeri (korsu) 50:n siipimuuria ja aitoa ja alkuperäistä suojaväriä. Raikuun alueella useammassa on jäljellä naamiomaalausta.
Katso liite: 40267