Satakunnan lennoston Hornet-toiminnan lakkautuksen motiivit

Kakkoseen meillä ei oikein ole varaa, ykkönen ei ole mahdollinen tällä hetkellä, ja kolmonenkin on vaikea. Ja jos sovitaankin, että Venäjällä on pula aseista, niin entä sitten jonkun ehdottama kiitoradan moukarointi sirpalekärjillä? Se ei ehkä ole niin tuhovoimaista, mutta jos Hornetit ovat laskeutumassa ja polttoainetta on viiden minuutin lentoon, niin monelleko varakentälle siitä vielä lennetään? Ei kovin monelle, ja niidenkin kiitoradat ovat murskana. Tulee paljon lisää "täysin hyvästä lentokoneesta" hypänneitä.

Vihollinen ei tasan tee suunnitelmiaan sen varaan, että kaikissa horneteissa on vain viiden minsan polttoaineet jäljellä, kun kiitoradat on saatu murskaksi. Voit tehdä tuon saman jossittelun vaikka siten, että horneteissa ei ole polttoainetta jäljellä ollenkaan, niin varmasti joutuvat hyppäämään, mutta entä sitten? Miksi polttoaineen annettiin vajua niin alhaiselle tasolle? Se on toki mahdollista, että joskus jostakin koneesta loppuu kesken polttoaine, mutta vihollisen on lähes mahdotonta tietoisesti järjestää sellainen tilanne, eli mitä siitä jauhamaan?

Ja mitä tulee tuohon kiitoratojen tuhoamiseen, niin siitä on ollut puhetta ennenkin. Horneteissa on edelleenkin ne tukialuslaskeutumisvälineet, joten ne saadaan tarvittaessa pysähtymään, olikos se nyt 200 metrin matkalle? Tämä toki vaatii omat juttunsa siltä jarruvaijerilta, eikä sitä voi siten laittaa ihan minne vain, mutta siitä huolimatta, eiköhän jokainen kiitorata silti pidä laittaa ainakin 200 metrin välein poikki, kun ainakin osa laukauksista menee ohi ja kukaan ei ole tähystämässä että mitkä (eli paikolaukaukset eivät ole mahdollisia). Siitä saa laskettua ne tarvittavat laukaukset kiitorataa kohti. Sen jälkeen voi alkaa laskea niiden kiitoratojen määrää ml. tarpeeksi suorat tiet ja mahdollisesti muutama suurempi parkkipaikka. Niin, ja sitten oli se tapaus jossa Hornet koetti laskeutua rullaustielle, eli nekin pitänee laskea kraateroitavaksi, jos hornettien ei haluta laskeutuvan.
 
Tarkkuus tuskin on ongelma, jos rypäleammuksella ammutaan. Sen tarvitsee varmaan kyetä osumaan vain 50-100 metrin päähän tähtäyspisteestä ja osumia tulee alueelle. Mutta tuo elektro-optinen hakupää, niin se minua epäilyttää. Se kuitenkin vaatii, että taivas ei ole pilvessä ja se näkee tarpeeksi maastonpiirteitä paikantaakseen oman sijaintinsa. Mitä enemmän pilviä, sitä enemmän tarkkuus kärsii.

Mitä taas tulee noihin tarvittuihin ohjuksien määriin, niin ensiksi haluaisin tietää, että mitä tuolla koetetaan saada aikaan? Onko tässä nyt hysterian paikka, jos ryssällä on ohjuksia, jotka tarpeeksi suurissa määrissä aiheuttavat jonkin verran harmia ilmavoimien lentäjien lentoharrastukselle ja tietenkin aiheuttavat mummojen joukkokuoliaaksijäätymisen siinä sivussa (tai pelkästään, koska ryssällä on ohjuksia). Vai oletetaanko tässä nyt taas sitä, että ryssä tuhoaa koko ilmavoimat kentille, ilman mitään varoitusta (ja tappaa taas ne mummot)?

Siis kun alatte jossittelemaan ja pähkäilemään asioiden todennäköisyyksiä, niin koettakaa miettiä, että missä suuruusluokassa mennään.

Jos ajatellaan, että tuhoalue on pyöreä, tai ehkä enemmänkin ellipsin muotoinen, niin tarkkuudella on isokin merkitys. 100m sinne tai tänne kasvattaa limitysten myötä esimerkiksi vaaditun ympyrän säteen 400...500 metriksi. Tuo taas kasvattaisi tuhottavan alan merkittävästi suuremmaksi ( 0,5...0,8 km2 ), tai edellyttää ohjusten määrän merkittävää lisäämistä. Ei siis mikään vähäinen asia. Maallikon silmin tuollaisen 800-metrisen, saati 1000-metrisen, ympyrän muotoisen alueen tärvääminen yhden tykistöohjuksen rypäleillä vaikuttaa kyllä kunnianhimoiselle tavoitteelle. Eikö tuo tarkoita kuitenkin sitä, että rypäleet pitäisi vapauttaa korkeammalla ja merkittävästi tykistörakettia suuremmassa nopeudessa. Miten hajonta on noilla reunaehdoilla edes kohtuullisesti hallittavissa? Lopuksi voi myös pohdiskella miten todennäköistä on, että Venäjä ryhmittäisi kaksi Iskander-pataljoonaa ampumaan Lusin maantietukikohtaan peitettä?
 
Viimeksi muokattu:
Vihollinen ei tasan tee suunnitelmiaan sen varaan, että kaikissa horneteissa on vain viiden minsan polttoaineet jäljellä, kun kiitoradat on saatu murskaksi. Voit tehdä tuon saman jossittelun vaikka siten, että horneteissa ei ole polttoainetta jäljellä ollenkaan, niin varmasti joutuvat hyppäämään, mutta entä sitten? Miksi polttoaineen annettiin vajua niin alhaiselle tasolle? Se on toki mahdollista, että joskus jostakin koneesta loppuu kesken polttoaine, mutta vihollisen on lähes mahdotonta tietoisesti järjestää sellainen tilanne, eli mitä siitä jauhamaan?

Ja mitä tulee tuohon kiitoratojen tuhoamiseen, niin siitä on ollut puhetta ennenkin. Horneteissa on edelleenkin ne tukialuslaskeutumisvälineet, joten ne saadaan tarvittaessa pysähtymään, olikos se nyt 200 metrin matkalle? Tämä toki vaatii omat juttunsa siltä jarruvaijerilta, eikä sitä voi siten laittaa ihan minne vain, mutta siitä huolimatta, eiköhän jokainen kiitorata silti pidä laittaa ainakin 200 metrin välein poikki, kun ainakin osa laukauksista menee ohi ja kukaan ei ole tähystämässä että mitkä (eli paikolaukaukset eivät ole mahdollisia). Siitä saa laskettua ne tarvittavat laukaukset kiitorataa kohti. Sen jälkeen voi alkaa laskea niiden kiitoratojen määrää ml. tarpeeksi suorat tiet ja mahdollisesti muutama suurempi parkkipaikka. Niin, ja sitten oli se tapaus jossa Hornet koetti laskeutua rullaustielle, eli nekin pitänee laskea kraateroitavaksi, jos hornettien ei haluta laskeutuvan.

Se on hyvä muistaa, että koko kiitoradan ei todellakaan tarvitse olla käyttökunnossa, jotta varatukikohta olisi käytettävissä. Rauhan oloissa ei lennetä miltään pientareelta, mutta kriisin oloissa ei ehkä oltaisi yhtä valikoivia.
 
Se on hyvä muistaa, että koko kiitoradan ei todellakaan tarvitse olla käyttökunnossa, jotta varatukikohta olisi käytettävissä. Rauhan oloissa ei lennetä miltään pientareelta, mutta kriisin oloissa ei ehkä oltaisi yhtä valikoivia.

Eikä sen laskeutumisalustan kanssa ole niin nuuka, jos vaihtoehtona on koneen tuhoutuminen kuskin hypätessä. Jos hommassa menisikin laskutelineet solmuun, niin koneesta silti säilyisi paljon osia, jos sitä ei kyetä korjaamaan.
 
Jos ajatellaan, että tuhoalue on pyöreä, tai ehkä enemmänkin ellipsin muotoinen, niin tarkkuudella on isokin merkitys. 100m sinne tai tänne kasvattaa limitysten myötä esimerkiksi vaaditun ympyrän säteen 400...500 metriksi.

Niin, tarkoitat sitä, että jos pitäisi kattaa vaikkapa koko kiitorata, eikä vain jokin lähes pistemäinen maali siellä tukikohdassa?

Korjatkaapa jos muistan väärin: neliön sisään mahtuva ympyrä peittää vain puolet neliön pinta-alasta?
 
Niin, tarkoitat sitä, että jos pitäisi kattaa vaikkapa koko kiitorata, eikä vain jokin lähes pistemäinen maali siellä tukikohdassa?

Korjatkaapa jos muistan väärin: neliön sisään mahtuva ympyrä peittää vain puolet neliön pinta-alasta?

Eikö tässä ole rakennettu skenaariota, jossa koko tukikohta-alue ympäristöineen joutuu kerralla tulen alle niin, ettei yksikään hävittäjäkone voi siitä selvitytyä? Puolen neliökilometrin ympyrä on säteeltään n. 400m. Tuo puoli neliökilometriä tuli siitä, että 4x4km, eli 16 km2, tuhottaisiin kattavasti 32 ohjuksella.
 
Eikö tässä ole rakennettu skenaariota, jossa koko tukikohta-alue ympäristöineen joutuu kerralla tulen alle niin, ettei yksikään hävittäjäkone voi siitä selvitytyä?

Jotkut ovat sitäkin esittäneet, mutta se ei tule olemaan mahdollista. Julkisuudessakin on ollut mainintoja siitä, että toimintoja voitaisiin hajauttaa kohtuu kauas. Toinen juttu on se, että ei ole mahdotonta järjestää koneille suojaa sirotteilta. Koska Lusi on meillä yleensä esimerkkinä, niin ei tarvitse mennä kauas etelään tai pohjoiseen, niin sieltä löytyy valmis ratkaisu.
 
Tutkahäiveisyys ei varmaan tuossa suojautumisessa/pakoilussa/piiloutumisessa merkitse juuri mitään, wanha kunnon naamioverkko sen sijaan paljonkin. Ei kai se Iskander lentävästä koneesta ymmärrä mitään, tyhmä maamaaliohjus?

Eli selitän uudestaan. Pääasiallinen pelkäämäni uhka on se, että vihollisen AWACS-kone (käytännössä lentävä tutka) "näkee" meidän laskeutumassa olevan Hornetin. Tällöin se voi kertoa maahan esikuntaan, että "neljä konetta laskeutumassa Lusin suoralle". Tämän jälkeen esikunta antaa Iskander-organisaatiolle käskyn ampua ohjuksia ko. lentotukikohtaa vastaan (ammuttavat maalipisteet on voitu määritellä etukäteen, tyyliin "3X78Y, 3X74Y jne."). Jos/Kun Iskanderit tulevat minuuteissa tuonne Lusin suoralle, niin sinne laskeutuneet koneet on menetetty.

Häiveominaisuudet auttavat tässä ainakin periaatteessa, sillä kun vihollisen AWACS ei näekään meidän koneita (F-35 käytännössä) laskeutumassa, niin se ei tiedä mitä ampua. Käytännössähän asia ei mene aivan näin: Jos esim. Lahden yllä on käyty ilmataistelu, niin vihollinen voi ampua Iskandereja jokaisen alueella olevan koneillemme sopivan kiitoradan tuhoamiseksi. Tällöin meidän koneemme eivät pysty laskeutumaan minnekään.

Tämä voidaan estää hyvin tehokkaasti hävittäjämme STOVL-kyvyllä: kun koneen saa ilmaan ja maahan miltä hyvänsä sadan metrin pätkältä tietä, niin vihollinen ei voi tiedustella ennalta lentotukikohtiemme sijainteja, vaan olemme suojassa sekä ykkösuhalta (koneet maassa, Iskanderit tuhoavat koneet) että kakkosuhalta (koneet ilmassa, Iskanderit tuhoavat kiitoradat).
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Varsinaista tietoa sveitsiläisten päätöksestä mulla ei ole. Lähinnä alan lehdistä luettua tietoa 90-luvun lopusta, kun Hornet-huuma Suomessa oli kovimmillaan. Joka tapauksessa juustomaakareilla on kohtuu vähän käyttöä rynnäkköominaisuuksille pienessä ystävällisten maiden ympäröimässä maassaan. Ehkä siteeraamasi pätkä viittaa uuden sukupolven hävittäjään erotuksena kolmatta sukupolvea edustavaan Mirage kolmoseen, jonka aikakaudella rahkeet harvoin riittivät näiden roolien yhdistämiseen samassa lentokoneessa (esmes F-4 Phantom on selvästi raskaampi monitoimikone, kuin Mirage. Vastaavasti A-7 Corsair ja F-8 Crusader ovat käytännössä saman koneen kaksi eri mallia eri tehtäviin.) Miragesta oli myös erikseen tiedustelumalli, mistä ei seuraavan sukupolven koneiden kanssa juuri puhuta.

Sveitsillähän on pitkä perinne ilmasta-maahan toiminnassa. Esim. Hawker Hunter oli rynnäkkökoneen virassa. Rynnäkköominaisuudet olivat hyvinkin tarpeelliset, kun Pahan Akselin ja Kelloseppäkansan välissä olivat vain Italia, Itävalta (Suomettunut? Ainakin puolueettomuus oli Itävallassakin huudossa.) ja Saksa. Sveitsi ei suinkaan ollut tuohon aikaan mitenkään "Herran kukkarossa". Nähtävästi myös Sveitsin F-5 koneet toimittivat/toimittavat tuota virkaa jossain määrin.

Hawk mk.51A oli 7 koneen sarja korvaamaan onnettomuuksissa menetettyjä koneita. Näiden koneiden määrä versus torjuntahävittäjät on muuten Suomessa melko suuri. Tilanteessa heijastelee edelleen 80-luvulla vallinnut tilanne, jolloj pariisin rauhansopimus rajoitti taistelukoneiden määrän 60 koneeseen, muttä tähän ei laskettu harjoutushävittäjiä, vaikka ne voitiinkin aseistaa. Varsinkin Fougia oli aikanaan melkoinen ylimäärä, muistaakseni lähemmäs 80 konetta. Ilmeisesti kertakaikkiaan koko organisaatio, koulutusmenetelmät jne on rakennettu harjoitushävittäjäpainotteisesti ja tämä aikoinaan vaikutti myös Hornet-hankintaan. D-mallit muuten tuoteiin siirtolennolla Suomeen, mutta C-mallit koottiin Hallissa. Olisiko kertakaikkiaan työvoimapolitiikka kesken syventyvää lamaa painanut (tosin juustomaassa vain 1 C- ja 1 D- malli tuotiin jenkeistä, loput koottiin käkikellotehtaassa)?

Tuo on yleinen käsitys, mutta itse sopimuksessahan ei puhutta taistelukoneista, vaan lentokoneista. Eli Vinkat yms. kuuluivat yhtä hyvin tuohon lukuun. Mutta Neuvostoliittoa asia ei toki häirinnyt suuremmin, joten ehkäpä tuo oli kotoperäisten voimien pitämiseksi rauhallisina.

13 artikla.
Maa-, meri- ja ilma-aseistus ja linnoitukset on tarkoin rajoitettava sisäistä luonnetta olevien tehtävien suorittamiseen ja rajojen paikalliseen puolustamiseen. Edelläolevan mukaisesti Suomi ei ole oikeutettu pitämään suurempia aseellisia voimia kuin:

a) maavoimat, mukaanlukien rajavartiojoukot ja ilmatorjuntatykistön, kokonaisvahvuudeltaan 34,400 miestä;

b) sotalaivaston, jonka miehistövahvuus on 4,500 ja kokonaistonnisto 10,000 tonnia;

c) ilmavoimat, mukaanlukien laivaston ilmavoimat ja reservilentokoneet, joiden kokonaisvahvuus on 60 lentokonetta ja 3,000 miestä. Suomi älköön pitäkö tai hankkiko lentokoneita, jotka ovat suunnitellut ensisijassa pommituskoneiksi sisäpuolisin pomminkuljetuslaittein.

Näihin vahvuuksiin sisältyvät kussakin tapauksessa taistelu-, huolto- ja johtohenkilöstö.

Arvaisin konemäärää lobatun siihen kuuteenkymmeneen jo ennen rauhansopimuksen "irtisanomista", eikä sitä määrää olisi ollut kovin helppo suurentaa kun "Neuvostoliittokin hajosi, meillä on lama ja ilmavoimilla on lisäksi kymmeniä Hawkeja". Mutta minä näen tuossa järjestelmässä paljon hyvääkin: kun meillä oli tuollainen high-low sekoitus, niin kun (oletettavasti) kaikki pilotit kulkivat sen low-koneen (Hawk) kautta, niin ainoastaan parhaimmat ja tehokkaimmat hävittäjälentäjät pääsivät suuremman koneen puikkoihin (Draken, Mig, Hornet), jolloin siitä saatiin irti paras teho.
 
Vihollinen ei tasan tee suunnitelmiaan sen varaan, että kaikissa horneteissa on vain viiden minsan polttoaineet jäljellä, kun kiitoradat on saatu murskaksi. Voit tehdä tuon saman jossittelun vaikka siten, että horneteissa ei ole polttoainetta jäljellä ollenkaan, niin varmasti joutuvat hyppäämään, mutta entä sitten? Miksi polttoaineen annettiin vajua niin alhaiselle tasolle? Se on toki mahdollista, että joskus jostakin koneesta loppuu kesken polttoaine, mutta vihollisen on lähes mahdotonta tietoisesti järjestää sellainen tilanne, eli mitä siitä jauhamaan?

Ja mitä tulee tuohon kiitoratojen tuhoamiseen, niin siitä on ollut puhetta ennenkin. Horneteissa on edelleenkin ne tukialuslaskeutumisvälineet, joten ne saadaan tarvittaessa pysähtymään, olikos se nyt 200 metrin matkalle? Tämä toki vaatii omat juttunsa siltä jarruvaijerilta, eikä sitä voi siten laittaa ihan minne vain, mutta siitä huolimatta, eiköhän jokainen kiitorata silti pidä laittaa ainakin 200 metrin välein poikki, kun ainakin osa laukauksista menee ohi ja kukaan ei ole tähystämässä että mitkä (eli paikolaukaukset eivät ole mahdollisia). Siitä saa laskettua ne tarvittavat laukaukset kiitorataa kohti. Sen jälkeen voi alkaa laskea niiden kiitoratojen määrää ml. tarpeeksi suorat tiet ja mahdollisesti muutama suurempi parkkipaikka. Niin, ja sitten oli se tapaus jossa Hornet koetti laskeutua rullaustielle, eli nekin pitänee laskea kraateroitavaksi, jos hornettien ei haluta laskeutuvan.

Niillä kentillä, joissa on pysäytyslaitteisto, tuo voi toki onnistua. Muistelen kuitenkin, että se vaati jotain kiinteitä asennustöitä? Siis ne "paalut" tms., johon vaijeri kiinnitetään. Aika helppo homma tiedustella noita paikkoja etukäteen, pl. rauhanajan tukikohdat varauksella. Ammutaan se kiitoradan katkaiseva ohjus juuri siihen, niin hyvä tulee. Tietysti harmaassa vaiheessa näitäkin valetaan paljon lisää, että ei sillä.

Olet oikeassa, kenttiä on paljon. Laskin Wikipediasta toistasataa, sitten sekosin laskuissa. Jos näissä on 150 kiitorataa, joista kaksi kolmaosaa riittää pituudeltaan Hornetille (pikaisen googlailun perusteella Hornet tarvitsee teknisesti vajaan kilometrin, ohjesääntöjen mukaan enemmän), niin siinäkin on 100 kiitorataa iskettäväksi. Onhan siinä urakka, mutta kysymys kuuluu, kauanko noiden tuhoamiseen ja korjaamiseen kuluu aikaa? Korjaaminen tuskin onnistuu parissa kymmenessä minuutissa? Siis jos yli puoli tonnia heksogeenia tai vastaavaa räjähtää viiveisesti maan sisässä, niin kai se kraateri on aika suuri, halkaisijaltaan vajaa kymmenen metriä ehkä? Niitä kaksi rinnakkain ja kiitoradan pituussuunnassa kolme tuollaista kahden kraaterin paukkua, niin hyvä tulee.

Käytännössä tuo ei välttämättä onnistu, sen myönnän. Mutta jos vihollinen ampuu ne päällystetyt kiitoratamme tuusannuuskaksi, niin mitä harrasteilmailuun tarkoitetulle päällystämättömälle kiitoradalle laskeutuvalle Hornetille tapahtuu? Yksi vaara lienee alustan pettäminen ja vauriot laskutelineisiin. Toinen on tietysti se klassinen, että moottorit saa astmakohtauksen hiekan ja lehtien tunkeutuessa ilmanottoaukoista sisään. Kauanko kestää korjaus, jos meillä edes on osia (oletan, ettei laskutelineet ole säännöllisesti vaihdettavien osien listassa, vaikka ne rasitukselle altistuvatkin. Onko jollakulla tietoa?)? Kaksi viikkoa? Sota on ohi siinä ajassa, ja on sodan kannalta ihan sama olivatko koneet maassa tuhoutuneina vai vaurioituneina.

Jos polttoainetta on pitkäksikin aikaa, niin toki koneen voi lentää myös ulkomaille turvaan. Mutta de-facto sotilaallisesti liittoutumattomana maana emme mielestäni voi laskea tämän varaan, vaikka tulevaisuus muuttanee tätäkin.

Se on hyvä muistaa, että koko kiitoradan ei todellakaan tarvitse olla käyttökunnossa, jotta varatukikohta olisi käytettävissä. Rauhan oloissa ei lennetä miltään pientareelta, mutta kriisin oloissa ei ehkä oltaisi yhtä valikoivia.

Ei kai varatukikohdassa ole hirveästi erillistä "piennarta" lentokoneille, vaan koko tie on kelvollista laskeutumisalustaa? Syyt lienee ihan normaalissa arkiliikenteessä, miksi pientaretta on jätetty niin paljon. Tietenkin pyritään laskeutumaan mahdollisimman keskelle, mutta entä ne kaksi kymmen- tai vaikka vain viisimetristä kraateria?

Normaaleilla kentillä tuo toki pätee paremmin. Siellä on rullausteitä jne. mihin laskeutua. Ja siinä ruohon allakin saattaa olla ihan kestävä maapohja, vaikka en mene sanomaan, kun en lentokenttien suunnittelusta mitään tiedä.
 
@RPG83 Eikö tuossa nyt kuitenkin tule varsin selväksi, että kaikkia kiitoratoja ei saa noilla Iskandereilla poikki, siinä ei ohjukset riitä. Ja niitä ohjuksia pitäisi varata muihinkin tehtäviin, kuin vain ilmavoimien hetkelliseen lamauttamiseen. Ja hetkellinenhän tuo olisi, jos maassaolevien koneiden kimppuun ei samalla iskettäisi. Toki ilmassa olevat koneet olisivat ongelmissa, kunnes joku keksii, että missä on riittävä maantienpätkä. Ja laskeutuessa ei taida olla ongelmaa noiden moottoriin joutuvien kamojen kanssa, moottorin voi sammuttaa, ellei ole tarkoitus säilyttää optio uusintayritykselle.
 
Jotkut ovat sitäkin esittäneet, mutta se ei tule olemaan mahdollista. Julkisuudessakin on ollut mainintoja siitä, että toimintoja voitaisiin hajauttaa kohtuu kauas. Toinen juttu on se, että ei ole mahdotonta järjestää koneille suojaa sirotteilta. Koska Lusi on meillä yleensä esimerkkinä, niin ei tarvitse mennä kauas etelään tai pohjoiseen, niin sieltä löytyy valmis ratkaisu.

Pidän epäuskottavana, että voisimme luoda huomaamatta jokapuolisen sirpalesuojan Horneteille. Kiinteä linnoittaminen näkyy satelliittikuvissa, jolloin suojaa vastaan voidaan iskeä sirpalekärkisellä Iskanderilla. Minulla ei todellakaan ole tietoa, millaista satelliittitiedustelukalustoa Venäjällä on käytettävissään ja onko se geostationaarisella radalla vai kulkeeko se Suomen yli vain silloin tällöin. Tällaista vain funtsin. Toki esim. niistä kennomaisista suojalevyistä voisi yrittää koota jonkinlaisen hangaarin ja vetää naamioverkkoa päälle. Saattaisi toimia tai sitten ei, mutta se (ainakin amerikkalaisissa) tytärammuksissa oleva suunnattu räjähdysvaikutus olisi uskoakseni ongelmallinen tuollaiselle sirpalesuojalle:

300px-M77_Cluster_Munition_With_Hand.jpg
 
Pidän epäuskottavana, että voisimme luoda huomaamatta jokapuolisen sirpalesuojan Horneteille. Kiinteä linnoittaminen näkyy satelliittikuvissa, jolloin suojaa vastaan voidaan iskeä sirpalekärkisellä Iskanderilla. Minulla ei todellakaan ole tietoa, millaista satelliittitiedustelukalustoa Venäjällä on käytettävissään ja onko se geostationaarisella radalla vai kulkeeko se Suomen yli vain silloin tällöin. Tällaista vain funtsin. Toki esim. niistä kennomaisista suojalevyistä voisi yrittää koota jonkinlaisen hangaarin ja vetää naamioverkkoa päälle. Saattaisi toimia tai sitten ei, mutta se (ainakin amerikkalaisissa) tytärammuksissa oleva suunnattu räjähdysvaikutus olisi uskoakseni ongelmallinen tuollaiselle sirpalesuojalle:

Itse ajattelin, että Lusilla voipi laittaa koneet noiden ylikulkusiltojen alle ja ympäröidä niillä kennoseinillä. Lisäksi kun laitat noita esittämiäsi suojia ympäriinsä, niin se vetää tulta puoleensa.
 
@RPG83 Eikö tuossa nyt kuitenkin tule varsin selväksi, että kaikkia kiitoratoja ei saa noilla Iskandereilla poikki, siinä ei ohjukset riitä. Ja niitä ohjuksia pitäisi varata muihinkin tehtäviin, kuin vain ilmavoimien hetkelliseen lamauttamiseen. Ja hetkellinenhän tuo olisi, jos maassaolevien koneiden kimppuun ei samalla iskettäisi. Toki ilmassa olevat koneet olisivat ongelmissa, kunnes joku keksii, että missä on riittävä maantienpätkä. Ja laskeutuessa ei taida olla ongelmaa noiden moottoriin joutuvien kamojen kanssa, moottorin voi sammuttaa, ellei ole tarkoitus säilyttää optio uusintayritykselle.

No jos haluat uskoa, että ei riitä missään olosuhteissa, niin ihan kuinka vain. Vaikka ohjuksia ehkä onkin liian vähän tuollaiseen massamaiseen käyttöön tällä hetkellä, niin kukaan ei tiedä käytettävissä olevaa määrää tulevaisuudessa. Lasken asiat pahimman mahdollisen mukaan, joten on vain helpotus, jos lopputulos ei olekaan niin paha kuin arvioin.

Tulevaisuuden uhkana pidän kuitenkin vähintään sitä laskeutuneita koneita vastaan hyökkäämistä tytärammuskärjillä. Siihen tarvitaan huomattavasti vähemmän resursseja kuin kaikkien maan kiitoratojen moukaroimiseen, vaikka Iskandereja pitäisikin sitten ampua neljä per neliökilometri ja 16 neliökilometrin alueelle 64. Pyöreät sata miljoonaa voi olla ihan ok hinta, jos sillä saa pois pelistä parven hävittäjiä. Toki Iivana voi taktikoida tätäkin, ja todeta tuon huonoksi vaihtosuhteeksi: siirretään Suomen rintamalle mieluummin kuluneimmat ilmaherruushävittäjät ja taistellaan Hornetit maahan perinteiseen tapaan. Koneita menetetään, mutta jos ne ovat poistumassa käytöstä muutenkin lähiaikoina, niin miksi ei kuluttaa niitä ensin sodassa?
 
No jos haluat uskoa, että ei riitä missään olosuhteissa, niin ihan kuinka vain. Vaikka ohjuksia ehkä onkin liian vähän tuollaiseen massamaiseen käyttöön tällä hetkellä, niin kukaan ei tiedä käytettävissä olevaa määrää tulevaisuudessa. Lasken asiat pahimman mahdollisen mukaan, joten on vain helpotus, jos lopputulos ei olekaan niin paha kuin arvioin.

Tulevaisuuden uhkana pidän kuitenkin vähintään sitä laskeutuneita koneita vastaan hyökkäämistä tytärammuskärjillä. Siihen tarvitaan huomattavasti vähemmän resursseja kuin kaikkien maan kiitoratojen moukaroimiseen, vaikka Iskandereja pitäisikin sitten ampua neljä per neliökilometri ja 16 neliökilometrin alueelle 64. Pyöreät sata miljoonaa voi olla ihan ok hinta, jos sillä saa pois pelistä parven hävittäjiä. Toki Iivana voi taktikoida tätäkin, ja todeta tuon huonoksi vaihtosuhteeksi: siirretään Suomen rintamalle mieluummin kuluneimmat ilmaherruushävittäjät ja taistellaan Hornetit maahan perinteiseen tapaan. Koneita menetetään, mutta jos ne ovat poistumassa käytöstä muutenkin lähiaikoina, niin miksi ei kuluttaa niitä ensin sodassa?

Ainakaan minä en alkaisi laskea noita juttuja neliökilometrien perusteella, pikemminkin maalipisteinä, se tietenkin vaatii tiedustelutietoja.
 
Itse ajattelin, että Lusilla voipi laittaa koneet noiden ylikulkusiltojen alle ja ympäröidä niillä kennoseinillä. Lisäksi kun laitat noita esittämiäsi suojia ympäriinsä, niin se vetää tulta puoleensa.

Tämä on yksi vaihtoehto. Tosin siltakin saattaa olla maalitettu. Riittävä määrä harhamaaleja, niin eihän siinä enää tiedä, mitä pommittaa.


Voipi olla, että Kremlissä joku unelmoi tälläkin hetkellä, että "olisipa meillä niin paljon noita härveleitä kuin tsuhnat pelkäävät meillä olevan".
 
Tämä on yksi vaihtoehto. Tosin siltakin saattaa olla maalitettu. Riittävä määrä harhamaaleja, niin eihän siinä enää tiedä, mitä pommittaa.


Voipi olla, että Kremlissä joku unelmoi tälläkin hetkellä, että "olisipa meillä niin paljon noita härveleitä kuin tsuhnat pelkäävät meillä olevan".

Eikö esimerkiksi maavoimien uusia alueellisia joukkoja esiteltäessä lausuttu julki, että oman toiminnan salaaminen ei ole mahdollista, joten vihollisen tiedustelu pyritään jatkossa kyllästämään mm. runsaalla määrällä valemaaleja. On vaikea tietää mihin pitäisi ampua, kun meheviä maaleja on joka puolella.
 
Eikö esimerkiksi maavoimien uusia alueellisia joukkoja esiteltäessä lausuttu julki, että oman toiminnan salaaminen ei ole mahdollista, joten vihollisen tiedustelu pyritään jatkossa kyllästämään mm. runsaalla määrällä valemaaleja. On vaikea tietää mihin pitäisi ampua, kun meheviä maaleja on joka puolella.

Tuohon pitäisi melkein olla ihan omat porukkansa, niin tekijämiehet saavat hoitaa likaisen työn ja nämä lapiosankarit muokkaavat maastoa. Esim. yksi valmistelujoukkue per pataljoona raivaamaan ylimääräisiä ampumasektoreita ym. teiden varsille.
 
Ei kai varatukikohdassa ole hirveästi erillistä "piennarta" lentokoneille, vaan koko tie on kelvollista laskeutumisalustaa? Syyt lienee ihan normaalissa arkiliikenteessä, miksi pientaretta on jätetty niin paljon. Tietenkin pyritään laskeutumaan mahdollisimman keskelle, mutta entä ne kaksi kymmen- tai vaikka vain viisimetristä kraateria?

Normaaleilla kentillä tuo toki pätee paremmin. Siellä on rullausteitä jne. mihin laskeutua. Ja siinä ruohon allakin saattaa olla ihan kestävä maapohja, vaikka en mene sanomaan, kun en lentokenttien suunnittelusta mitään tiedä.

Kyllä niissä koko lailla enemmän sitä piennarta on kukn mitä tavanomaisella valtatiellä. Sanavalinta oli ehkä huono mutta se, mitä yritin sanoa oli että lentotoiimintaan voi varatukikohdassakin riittää kiitoradasta puoli leveyttä ja neljännes pituutta. Nousut ja laskut ovat pakon tullen mahdollisia hyvinkin pienillä marginaaleilla.
 
Tuohon pitäisi melkein olla ihan omat porukkansa, niin tekijämiehet saavat hoitaa likaisen työn ja nämä lapiosankarit muokkaavat maastoa. Esim. yksi valmistelujoukkue per pataljoona raivaamaan ylimääräisiä ampumasektoreita ym. teiden varsille.

Kyllä, vaan onhan siellä lennostoissa sodan tullen porukkaa pilvin pimein. Kirjallisuudessa näkee runsaasti erilaisia valelaitteita käytetyn jo 80/90-luvuilla. Toivottavasti tuota toimintaa ei ole sittemmin ajettu alas.
 
Back
Top