Sekalaista mussuttelua

Kylläpä ne saksalaiset todellakin ovat enemmän traumatisoituneet natsiajasta kuin mitä minä olen ikinä osannut kuvitellakaan.

Samaan aikaan Venäjällä Stalin on rehabilitoitu ja Neuvostoliiton vittumaisuuksista ollaan ylpeitä. Vaikka tuskin kukaan teurasti enemmän venäläisiä kuin gruusialainen Stalin...

Mutta eipä EUn ydinmestoilla Belgiassakaan ole poljettu kuningas Leopold kakkosta siihen lokaan mihin kyseinen massamurhaaja kuuluisi, Hitlereiden, Stalineiden ym. joukkoon.
 
Kylläpä ne saksalaiset todellakin ovat enemmän traumatisoituneet natsiajasta kuin mitä minä olen ikinä osannut kuvitellakaan.
Heidät vähän pakotettukin, tuskin olisivat kaatuneet muuten.
Silmänsä ummistuneille (vaikka tiesivät mitä todella tapahtui) saksalaisille tehnyt terä kaivata vainajat joukkohaudoista omin paljain käsin inhimmillista hautausta varten.
Neuvostoliitolaisilta sellaista kukaan vaatinut, siksi Kremlissa istuva hirviö koko ajan paisui ja paisui..
Siksi jo KULTIKSI menneen yrjönnauha- ja voiton päivä ikuisen juhlan ja uhitteluinen "voidaan-toistaakin" ja maria-katasonovien videot uhitteluinen sienipilvilla taustalla jatkuu ja jatkuu.
 
Kylläpä ne saksalaiset todellakin ovat enemmän traumatisoituneet natsiajasta kuin mitä minä olen ikinä osannut kuvitellakaan.
Kaverille olen yrittäny puhua ettei 30/40-luvun tapahtumat ole heidän vikansa, mutta silti tuntuu olevan kollektiivinen syyllisyys vielä päällänsä pari sukupolvea jälkikäteenki.
Kaverini on siis Saksalainen.
 
Tässä tuli viikonlopulla esille taas yksi ohje mikä lainen hyvän tekstin tulisi olla.

(Välttäisin jakamasta kovin ankaria tuomioita jälkiviisauden tuomalla itseluottamuksella )

On aika outoa että keskustelupalstalla ei voidakaan kerto omaa näkemystä asiasta.

Tässähän lähdetään siitä että kaikki päätökset on aina tehty oikein.

Ja keskustelu asioista on jälkiviisautta.:facepalm:

Kumma kyllä tueksi esitetään ettei ”ennen tilauksia tehty mistään postimyynti luettelosta”.

Ihmetystä herättää se että lukuisissa kirjallisuus lähteissä nimenomaan mainitaan hankinnat/suunnitelmat tehtiin ”valmistajan myyntiluettelon” pohjalta.:eek::eek::eek:

Ehkä tärkeitä foorumilla on toisten viestien/kirjoittajien kyykyttämien.
 
Kysymys pistooleita paremmin tunteville, tässä videolinkissä kohdasta 2:43. Eikös siihen pistoolin tule lataushäiriö ja patruuna jää näkyviin?

 
Kysymys pistooleita paremmin tunteville, tässä videolinkissä kohdasta 2:43. Eikös siihen pistoolin tule lataushäiriö ja patruuna jää näkyviin?


En ole mikään pistooliasiantuntija, mutta kyllä. Olikohan pesässä jo patruuna ja kun konna veti liikkuvat taakse, niin se ulos tullessaan jäi kanittamaan hylsynpoistoaukkoon ja luisti jäi taakse.
 
Tuli mieleen että ehkä se mies kassalla näki sen ja tajusi ettei ryöstäjä voi ampua ja siksi käyttäytyi niin rauhallisena?
 
Eriasia on, että mitäs jos se motitus olisi onnistunut? Mitäs sitten oltaisiin tehty,kun meillä olisi ollut kuuluisat läpimurto ja kaaritinporukat motissa?


Olisi tehty tarjous ”Joosefille”.:p

Unohdetaan mennet ja palataan 1939 rajoille.

Niin kaartinläpimurtoarmeija pääsee heti jatkamaan, kohti Berliinin voitonparaatiin.

15764214._SX540_.jpg
 
Tuli mieleen että ehkä se mies kassalla näki sen ja tajusi ettei ryöstäjä voi ampua ja siksi käyttäytyi niin rauhallisena?

Ei se paniikki tai pelko taida aina ulkopuolelle näkyä. Tilanteen vakavuudenkin voi tajuta vasta myöhemmin. Joskus töissä on tullut vastaan vaaratilanteita, eikä niitä ole aina tajunnut, vaan toiminta on ulkopuoliselle varmaan näyttänyt kylmähermoiselta ja harjaantuneelta. Omasta mielestäni sitä se ei ole ollut, vaan pikemminkin havannointikyvyn puutetta, rutiinia ja ehkä myös vähän tyhmyyttä.
 
Svenillä on paljon hyvää kamaa...Tragedia tässä asiassa on, että moni saattaa jopa olla samaa mieltä. Ainakin minä olen.
Minäkin voisin olla. Mutta en ole. Ainoa syy siihen on liiallinen vouhka ydinaseista. Ei jaksa lukea. Ainoa.
 
Olitkin ihmeen pitkämielinen. Svenillä on paljon hyvää kamaa, mutta kyllähän me nyt vähemmästäkin saimme kiinni, mitä mieltä hän on ydinaseista.
Tragedia tässä asiassa on, että moni saattaa jopa olla samaa mieltä. Ainakin minä olen. Sain ajatuksesta kiinni kuitenkin viimeistään parin postaamisen jälkeen.

Omasta mielestäni puheet suomen ydinaseista ovat yhtä realistisia kun että vaatisin Hornettien korvaajiksi muukalaisteknologiaan perustuvia lentäviä lautasia tai että vaatisin raidetykkejä jv-joukkojen tulitukiaseiksi. Ei pahalla. Voi niistä suomen mahdollisista A-aseistakin jutella, mutta omassa ketjussaan.
 
Omasta mielestäni puheet suomen ydinaseista ovat yhtä realistisia kun että vaatisin Hornettien korvaajiksi muukalaisteknologiaan perustuvia lentäviä lautasia tai että vaatisin raidetykkejä jv-joukkojen tulitukiaseiksi. Ei pahalla. Voi niistä suomen mahdollisista A-aseistakin jutella, mutta omassa ketjussaan.
Tässä huomaa, kuinka isoa postausmassaa ja sen eri variaatioita ei jaksa lukea.
Selvennyksenä todettakoon, että olen Svenin kanssa samaa mieltä siitä, että Venäjä voi kiristää ydinaseilla. Se tuli selväksi parissa ekassa viestissä. Sen jälkeisistä variaatioista olenkin jo pudonnut kärryltä :D:D. Ja nyt lopetetaan koko aihe, muuten Tomppa pistää meidätkin jäähylle.
 
Olisi tehty tarjous ”Joosefille”.:p

Unohdetaan mennet ja palataan 1939 rajoille.

Niin kaartinläpimurtoarmeija pääsee heti jatkamaan, kohti Berliinin voitonparaatiin.

15764214._SX540_.jpg

Ainakin yhtä noista kuvista retusoitiin lujasti. Kun lippua pystyttävällä kaverilla tai sen kaverilla tms. oli kuvassa 2 ryöstettyä saksalaista rannekelloa ranteessa... :p
 
Ainakin yhtä noista kuvista retusoitiin lujasti. Kun lippua pystyttävällä kaverilla tai sen kaverilla tms. oli kuvassa 2 ryöstettyä saksalaista rannekelloa ranteessa... :p
Ainakin kaksi. Ja samaan aikaan normi neuvostokansalaisella ei yhtään.

Toinen vastaava kuva on tämä kuuluisa kuva Petroskoin siirtoleiristä (alunperin keskitysleiristä):
Keskitysleiri_Petroskoissa.jpg

Ainakin suomalaisen version mukaan leiri oli jo tyhjä, kun puna-armeija pääsi Petroskoihin ja valokuvaaja haali lapsia kaupungista ja lavasti kuvan. Kuvaa vain ei voinyt käyttää, koska lapset olivat liian hyvässä kunnossa verrattuna Neuvostoliiton siviileihin sota-aikana. Siispä se sensuroitiin ja julkaistiin vasta sodan jälkeen.

Ja tämä ei sitten tarkoita sitä, että siirtoleirit olisivat olleet mitään lepokoteja. Talvi 1941-42 oli kuolleisuuslukujen valossa karmea niin suomalaisilla siirtoleireillä kuin sotavankileireilläkin. Juuri sen valtavan kuolleisuuden takia porukkaa päästettiinkin pois -42 ja huoltoa parannettiin. Silti on muistettava, että ruoskimista esitettiin vakavissaan niskottelijoiden rangaistukseksi noillakin siviilileireillä.
 
Tulinpa tuossa äskeittäin keskieurooppa-kierrokselta ja ajattelin hiukka kertoa ajatuksia ja näkemyksiä vielä kun ne ovat tuoreessa muistissa.

Maat missä kiersimme oli Unkari-Itävalta-Tshekin maa. Autolla olimme liikenteessä, joten rajakontrollit tai sen puuttuminen tuli tutuksi.

Unkari-Itävalta ei mitään kontrollia ( poliisi rajalla viittoi vain ajamaan eteenpäin, ei pysähdystä..)
Itävalta-Tshekin maa. Poliisi pysäytti meidät ja tarkisti matkustajaluettelon. Sitten meinasivat alkaa tutkimaan matkatavaroita. Partiota johtava (ilmeisesti) ylikonstaapeli sai ahaa elämyksen! Nämähän on Suomalaisia ja matkatavarat saivat olla rauhassa ... ja matka jatkui taas.

Kaupungeissa missä vietimme aikaa oli Wien kaikista turvattoman oloisin. Perheen kanssa kun olimme illalla metrolla ja muutenkin kaupungilla. Huomasimme näitä elämysmatkailijoita liikkuvan n. 10 henk. jengeissä. Käyttäytyivät agressiivisen oloisesti.

Itsekin koin pienen välikohtauksen metroasemalla, kun tälläinen partalapsi alkoi mulkoilemaan ja käyttäytymään uhkaavasti. Vein perheeni pois tilanteesta ja tilanne rauhoittui.

Hotellissa keskustelin tapahtuneesta muiden Suomalaisten kanssa ja heillä oli ollut myös samanlaisia kokemuksia! Joten en ollut ainoa. Kohteena näillä partalapsilla oli ilmeisesti lyhyttukkaiset vaaleat miehet.

Prahassa ja Budapestissä sai olla rauhassa ja ko. jengejä ei näkynyt. Itävaltalaisia tulee sääli, jolleivat saa kyseistä sakkia kuriin. (taitavat kyllä jo otteensa menettäneet)

Unkari on hieno ja halpa maa, mukavaa väkeä! Sinne menen toistekkin. Tsehkin maa haikailee vielä vanhan ajan perään ja kommunismi haisee vielä läpi. Itävalta (Wien) on pilattu, sinne en halua enään mennä.

Jos joku haluaa kokea INHOREALISTISEN kokemuksen tulevasta, menkää Wien:in!

Kävin matkalla pienen keskustelun Unkarilaista alkuperää olevan henkilön kanssa (hän osasi täysin Suomea) kun minua kiinnosti, kuinka Tshekit, Unkarilaiset ja Itävaltalaiset kaipaavat entisen Itävalta-Unkari Imperiumin perään.
Kyseinen henkilö vastasi, että Itävaltalaiset ovat eniten jääneet kaipaamaan niitä aikoja. No näinhän se varmaankin on. Itävaltalainen Habsburg:ien sukuhan maata silloin hallitsi.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top